[EJL-ITP] Van lease naar eigen paard en een tripje naar Amerika

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvaC

[EJL-ITP] Van lease naar eigen paard en een tripje naar Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 14:55

Terugkijkend op een jaar lang paarden heb ik toch wel een boel gedaan. Hierbij mijn eerste EJL topic ooit, omdat ik trots ben op mijn paardenjaar.

Als eerste beginnen we met een ereplekje voor mijn ex-leasepaard Zazou.

Afbeelding
In februari hadden we een valentijnsfotoshoot als probeersel van een fotograaf.

In maart gaan we samen een weekend weg naar de Veluwe waar we een fantastisch weekend hebben bij het Human & Horse hotel.

Afbeelding

In april lease ik haar nog en rijden we voornamelijk lekker veel buiten. In mei zeg ik de lease op omdat de sfeer op stal enorm grimmig is en het me compleet het plezier in paardrijden ontneemt. De zoektocht naar een eigen paard begint en ik boek een reis naar Montana om een meisjesdroom waar te maken in juni. Op 1 juni vlieg ik naar Montana om 4 dagen op een ranch ritten te maken, daarna door te rijden naar Yellowstone en The Grand Tetons om daar ook nog een rit te maken.

We beginnen in Marion, Montana op de Dream Haven Guest Ranch. Het is een kleine B&B ranch, voornamelijk ingericht op het ontvangen van toeristen. Op het moment dat ik daar aankom ben ik de enige gast waardoor ik zelf mag aangeven wat voor ritten ik leuk vind *D Mijn gids heet Grace, is 22 jaar en stelt voor dat we gewoon lekker gaan rijden. Ik heb onwijs veel lol met haar gehad en ontzettend genoten van de omgeving, de vrijheid en het dappere kleine paardje onder me dat Luna heet. We racen tegen bergen op, sluipen door dicht beboste stukken en houden onze ogen open voor het geval we beren tegenkomen, want die zijn net uit hun winterslaap en al een paar keer rondom de ranch gespot. Grace heeft een pistool bij zich voor het geval dat. Meer cowboy wordt het niet in mijn beleving :')

Afbeelding

Afbeelding

Na 1 van onze ritten staan de paarden rustig te wachten tot wij onze lunch op hebben en klaar zijn voor onze tweede rit van die dag.

Afbeelding

En de verplichte uitzichtsfoto.

Afbeelding

Hierna rijd ik via Yellowstone door naar de Grand Tetons in Wyoming. Daar verblijf ik op een super commerciële ranch en twijfel of ik een rit zal boeken. Uiteindelijk toch gedaan. Een rit van 2 uur langs de rand van het national park. Het is zo'n typische toeristenrit waarbij je op een super mak paard zit dat braaf in het rijtje mee stapt. Het is even schakelen met m'n vorige ervaring, maar het is best leuk. Vooral de omgeving is waanzinnig

Afbeelding

Afbeelding

En de super gewilde uitzichtsfoto met de Tetons op de achtergrond.

Afbeelding

In juli ga ik op spontane buitenrit met een vriendin en haar dochter. Dochter wil graag laten zien hoe braaf haar nieuwe pony is en mama heeft ook 2 paarden, dus ik kan best even meegaan :')

Afbeelding

Augustus is paardloos en gevuld met vakantie.

Maar in september komt dan toch echt mijn eigen paard :D

Afbeelding

Gigi is een 13 jarige, waanzinnig lieve fokmerrie. Ze is 2 jaar geleden beleerd en daarna de wei weer op gegaan. Een project dus. Ik krijg Gigi in bruikleen en mag van haar eigenaar eigenlijk niet zeggen dat ze niet van mij is :') De eerste 10 dagen staat ze in de quarantainestal, daarna mag ze gezellig naar de gewone stal.

Afbeelding

We spenderen september aan elkaar leren kennen en het wennen op haar nieuwe stal. In oktober komt de zadelmaker voor een zadel, dus ik kan er voorlopig nog niet op. Ik vind het helemaal niet erg. We grondwerken een beetje, wandelen buiten en we truttelen lekker. Zodra de zadelmaker komt bespeur ik dat ik toch stiekem een beetje bang ben om erop te gaan en vraag een vriendin of zij dat voor me wil doen. Uiteindelijk heb ik een kennis met veel ervaring in het beleren van jonge paarden gevraagd haar een paar keer voor me te rijden. Zo kan ik mooi even zien dat het allemaal niet zo spannend is als dat ik het in mijn hoofd maak.

Halverwege oktober stap ik er voor het eerst zelf op en allemachtig wat ben ik bang. Een vriendin leid me rond aan een touwtje door de bak, ik zit erop alsof ik nog nooit op een paard heb gezeten en zou het liefst jankend eraf springen. Dat de angst totaal ongegrond is krijg ik mezelf op dat moment niet aan het verstand. Ik stel mezelf die avond een ultimatum: als je er over een maand nog zo op zit gaat ze terug naar haar eigenaar. De volgende avond stap ik weer op met trillende benen en gezekerd aan een longeerlijn. Ik ben teleurgesteld in mezelf, schraap al m'n moed bij elkaar en vraag na 1 rondje of ik toch losgelaten kan worden. Diezelfde avond draaf ik nog de eerste rondjes door de binnenbak, zo trots als een pauw op mijn groene paard en mezelf.

Afbeelding

Vanaf dan gaan we ook wekelijks lessen. Zorgen dat het stuur echt goed geïnstalleerd wordt, werken aan rechtrichten, conditie opbouwen en kilometers maken. Ook maken we ons eerste mini buitenritje met twee vriendinnen en hun mega betrouwbare pony's. Het is allemaal nieuw voor Gigi, maar ze vindt het erg leuk en is heel braaf. Ik schiet gauw een fotootje van dit heugelijke moment 8-)

Afbeelding

Deze maand gaan we ook weer naar de Veluwe in hetzelfde hotel, nu een dagje langer. Ik vraag mijn ex-leasepaard mee omdat Gigi hier echt nog niet aan toe is. Samen met 2 andere vriendinnen genieten we van een lang weekend met de paarden.

Afbeelding

Met Black Friday heb ik een airbagvest aangeschaft omdat ik er inmiddels achter ben waarom ik soms toch nog wat angstig ben. Ik ben doodsbenauwd om te vallen omdat ik Gigi nog niet lang genoeg heb om te weten hoe ze op dingen reageert, ze groen is en dit ook voor mij de eerste keer is dat ik een paard opleid.

In december aangekomen een foto uit onze les van afgelopen zondag.

https://boktimg.nl/img/m/PWJ25e.jpg

We gaan echt heel fijn samen. Ik ben ontzettend trots op haar dat ze alles zo goed oppakt en enorm haar best doet. Ze is ontzettend lief, vindt de aandacht die ze krijgt heerlijk en voelt zich heel fijn op deze stal. En ik ben trots op mezelf want ik had aan het begin van het jaar echt niet gedacht dat ik een groene fokmerrie zou gaan opleiden tot volleerd, evenwichtig en braaf pennypaard. Mazzel dat ze al 13 is, dat scheelt de helft in stabiliteit ;)
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 06-12-24 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link geplaatst, max 15 zichtbare afbeeldingen toegestaan

Manadeluca

Re: [EJL-ITP] Van lease naar eigen paard en een tripje naar Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 15:11

Mooi verslag, ik zie tussen jullie twee toch heel wat mogelijkheden voor de toekomst. Komt goed.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:59

Nou, zeker een paardenjaar om trots op te zijn, wat heb je gave dingen gedaan! :j
En wat een lieverd, die Gigi. Dat komt vast goed, de laatste foto ziet er naar mijn idee al super uit!

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 18:19

Mooi verslag!
Die foto's uit Montana zijn zo mooi! en het stukje erbij geschreven klinkt zo gaaf! Heel vet <3

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:34

Wauw zeg, wat een bijzondere ritten heb je gemaakt. <3

En wat ben je goed bezig met Gigi. Daar mag je ontzettend trots op zijn!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 23:16

Leuk verslag!
En gefeliciteerd met je (bruikleen) paard!

Enne; Hoe goed dat je jouw angst aangaat ipv ontwijkt!
Superknap!!!

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 10:32

Oeh leuk, uitgelicht! *D

Bedankt voor de leuke reacties!