Welke doelen in je paardenleven streef je na?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Welke doelen in je paardenleven streef je na?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 21:20

Vorig jaar is mijn droom in vervulling gegaan en kwamen onze paarden eindelijk aan huis te staan,

Ik had er 3, een rijpaard en mijn 2 oudere pony's en voor mijn man hebben we een Shire veulen gekocht die eerst nog een tijd voor we de sleutel hadden bij de fokker is blijven staan.

In december is mijn oudste (en eerste) pony overleden, we moesten hem helaas in laten slapen bij een acute koliek, je houdt het in je achterhoofd dat het een keer kan gebeuren als ze ouder worden, maar het blijft vreselijk verdrietig.

We hebben toen een jonge New Forest gekocht zodat deze samen met onze Shire kon komen en ze samen kunnen opgroeien.

In januari is mijn rijpaard op vrijdag ziek geworden, vrijdag en zaterdag de dierenarts erbij gehad, vermoeden van een virus en ze leek al wat op te knappen, zondag vonden we haar s ochtends dood in de stal.

De lol van het paarden houden was er toen wel vanaf, ik heb al jaren paarden die eigenlijk zelden iets mankeerde en mijn rijpaard was ook sinds veulen af aan van mij.

Nadat er tijdelijk een pony van een vriendin bij ons heeft gestaan hebben we toen zij van stal ging veranderen toch de keuze gemaakt om een maatje voor mijn pony te zoeken, de keuze viel op een Welsh merrie van 12 jaar, in mijn ogen een fijne match voor mijn Haflinger dame van 26 ipv dat jonge grut, de merrie was drachtig en in mei is haar veulentje geboren.

Een leuke kudde bij elkaar, maar niks om te rijden, nadat ik afgelopen weekend bij mijn nichtje en een vriendin om wedstrijd ben wezen kijken kriebelt dat enorm, maar ik weet dat met 2 jonge dieren van 1 en 2 jaar dat er voorlopig voor mij niet inzit.

De verzorging aan huis kost uiteraard een hoop tijd en nog steeds veel geld en inmiddels weet ik eigenlijk niet of ik mijn paarden plezier uit mijn kleine kudde haal op dit moment.

Hebben jullie de doelen in je paardenleven gehaald of ben je ook ergens anders geeindigd?

DJZ
Blogger

Re: Welke doelen in je paardenleven streef je na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:56

Ik snap helemaal dat je het paardenleven even niet meer zag zitten.. Jeetje wat heb je het voor de kiezen gehad :(:)

Ik heb nu juist het idee dat ik aan het begin sta van het behalen van mijn doelen :=

Ik heb al jaren pony's. Het startte met een Fjordenmerrie van mijn vriendin in 2006. Een jaar later is mijn eigen NRPS D pony gekomen (kende haar al van veulen af aan, ingereden op de manege waar ze geboren was en waar ik destijds reed, is toen verkocht en heb haar na 2 jaar terug gevonden en kunnen kopen). Daarna in korte tijd 2 oude manege pony's (van die zelfde manege) overgekocht, wat jonge pony's gehad om in te rijden en te verkopen, een veulen gekocht en helemaal opgeleid en uiteindelijk moeten verkopen. En in die tijd kwam mijn huidige Friese hengst op mijn pad, waar ik al heel lang mooie plannen mee had, maar nooit tot uitwerking kwamen, omdat ik vond dat hij daar nog niet aan toe was. 3,5 jaar geleden is daar nog een project pony bijgekomen.
Inmiddels een plekje in eigen beheer gevonden en ook daar nog veel plannen voor, mits het blijft zoals het nu is := Dat is nog niet helemaal zeker :( En de plannen die ik had, zijn nu van de grond aan het komen en hoop ik aankomend jaar mee van start te kunnen gaan :))

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:02

Is een bijrijdpaard misschien een optie?

Ik heb vorig jaar zomer een groot ongeluk gehad. In de winter een veulen gekocht waar ik al lang verliefd op was, met het gedacht dat ik dan alle tijd zou hebben om te revalideren (ben ik nog steeds mee bezig).

Toevallig heeft de eigenaresse van de stalling waar mijn veulen (ondertussen jaarling haha) staat enkele paarden waar ze weinig mee doet. Ik mocht beginnen met een Hafje die al een tijdje stilgestaan heeft. Ondertussen bijna 2 maanden met hem bezig en zeer blij ermee :) Tuurlijk heeft hij karaktereigenschappen die ik in een eigen paard niet zou hebben uitgezocht, en het is een groot verschil na 4 jaar enkel IJslanders. Maar daar leer ik ook weer van, en hij is op zijn eigen gekke manier ook erg leuk!

Ik vind het echt ideaal. Paard blij, die krijgt weer meer aandacht en beweging. Eigenaresse blij om dezelfde reden. En ik blij want ik kan op mijn eigen tempo het rijden weer oppakken terwijl mijn jaarling (die in alle opzichten mijn droompaard lijkt te worden) rustig kan opgroeien.

Mijn doelen zal ik nooit meer halen, maar dat komt door het ongeluk. Ik heb na 1,5 jaar niet echt hoop dat het nog veel gaat verbeteren. Het enige waar ik nog op hoop, is dat mijn conditie wat gaat verbeteren nu ik weer vaker paardrij. Maar de intensieve, lange ritten zijn wel voorbij. Héél misschien, als mijn jaarling een töltwonder blijkt te zijn eenmaal onder het zadel. Dat gaan we over 3-4 jaar meemaken

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 21:56

Een bijrijdpaard lijkt me dan eigenlijk niks, ik ben zo gewend om alles zelf te beslissen, onze Shire is nu 2 jaar dus opzich kunnen we rustig aan beginnen met hem wat basis dingen aan te leren aan de hand.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 23:00

Als ik naar mijn eigen paarden kijk,
Rockes was echt een tof paard om te zien. Groot, stoer, prachtige uitstraling, zwart en prima kunnen sjouwen. Had graag wedstrijden met hem gereden. Maar hij stond na een wedstrijd 2-3 weken stijf van de stress. Icm relatiebreuk en verhuizing van stal en vooral de stress van Rockes, heb ik het wedstrijden gelaten voor wat het was. En daar was prima.

Apache zou gewoon mijn plezierpaard worden. Is 11 jaar terug als gup van 3 opgegeven en leefde sindsdien in geleende tijd. Nadat ze 5 jaar terug aan huis kwamen, knapte ze heel erg op een werd het doel een keer onderling starten. Dat doel hebben we vorig jaar kunnen verwezenlijken, waarna het doel wedstrijden voor het echie werd. Op de dag dat de startkaart geregeld was, werd ze kreupel. Lange maanden van meer en minder kreupel, een operatie en weer meer en minder kreupel volgden. In de winter van 2024 weer kunnen opbouwen en doel was officieel starten en een winstpunt rijden. We hebben 3 wedstrijden kunnen rijden en de teller stond op 10 wp. Doel verlegd:L1 starten en wp. Ook daar had wat voeten in de aarde. Of ik was te laat met opgeven of de wedstrijd ging niet door. In oktober was het eindelijk zover. Tot ze in de nacht voorafgaand aan de eerste L1 wedstrijd verongelukte op stal.

Ik had (heb) nog een 5.5 jarige tuigerdame. Mijn doel dit jaar: er een keer op zitten. Ze loopt wat achter in de training. :+
Maar zij moet mijn Kanjerpaard worden, een wedstrijdpaard, knhs, WE, boscrosspaard, mijn alleskunner
Maar als ik er nu nog eerst eens gewoon een rondje mee door de bak zou kunnen sturen, zonder mijn nek te breken, zou ik al heel blij mee zijn :+

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 23:07

Ja en nee! Ik had een afkeer tegen die vreselijke kleine ponies :o altijd dat gevreet en ontsnappen en gedoe... nou ik heb er momenteel 2, het mennen wat ik zo gevaarlijk vond en niks aan, doe ik nu toch haha
Maar ik mis het rijden verschrikkelijk, alleen ligt het hier een stuk ingewikkelder. Ik heb helaas ook veel pech gehad met paarden. Het begon in 2016 en is eigenlijk niet meer gestopt.. mijn haflinger werd kreupel en had achteraf een trap gehad, maanden mee bezig maar de schiefel werden wij gewoon niet de baas. Uiteindelijk was de schiefel goed, kwam ik 1 dag niet(hij werd kwaad als ik 1 dag niet kwam) want ik was zelf echt te zieken hij had zich weer aangetikt. Schiefel ellende, been ingespoten maar door het stil staan ook enorm dik geworden en daarmee is inspuiten geen goede combi. Hij werd bevangen en binnen echt zeer korte tijd lag het hoefden door de zool en had hij ontschoening met een ontsteking. Ik kon voor hem helaas niks anders doen dan inslapen.

Daarna kocht ik mijn merrie, vanaf het begin al een gek gevoel bij haar maar iedereen zei ze is braaf je kan er mee doen wat je wil waarom niet, je bent gek als je het niet doet. Had ik maar de gek uitgehangen. :o ik ben onwijs gek van der geweest maar als ik zeg dat ze mij ruim 10k aan de da heeft gekost dan staat iedereen altijd wat wazig te kijken. Haar gedrag werd bij mij steeds erger en ik dacht dat misschien een veulentje fokken de oplossing was. Nog geen 3 maanden drachtig en ze werd steeds vager kreupel, meer gek gedrag en echt mager terwijl er echt voer in ging. Uiteindelijk heb ik nog geen jaar op der kunnen rijden in de 4 jaar dat ik der heb gehad. Na het zoveelste onderzoek, poedertje, peutje en weet ik het was er nog niet echt een oorzaak. Gelukkig zag mijn eigen da in dat ze echt gevaarlijk werd en zei je kan een paar dingen doen, ik slaap der voor je in of je zoekt nog naar een oorzaak of je houd der zo. Ik wilde toch graag de oorzaak weten want stel je voor er is iets aan te doen. Nou niet veel later kwam er na grondig onderzoek uit ernstige vorm ecvm en een kapot si gewricht. Nog ingespoten en mijn best gedaan maar het hielp gewoon niet. Dus ook van deze kon ik afscheid nemen.. in de tussentijd had ik een pony maatje voor haar gekocht zodat ze hou vast had en een maatje.

Haar veulen heb ik gehouden en zat ik met de pony, deze beide heb ik nog en kocht ik Uiteindelijk nog een pony bij. Ik men met beide ponies en mijn merrie haar 'veulen' is ook klaar voor in te rijden. Nu is het zo dat ik ook chronisch ziek ben waarvan de diagnose opzich duidelijk is maar niet officieel vast gesteld. Ik ben daar ziek van in de zin dat ik veel aankom, uitgeput en extreem veel pijn met spierkracht verlies. Toen ik nog in een ritme zat ging het maar nu ik al zo lang overal uit ben, vrees ik dat het rijden hem gewoon niet meer word. Ik denk dat ik de pijn er niet meer voor over heb. Ze word nu zadelmak gemaakt maar het rijden is dus afwachten. Ik ben Uiteindelijk nu dus meer gelukkig met mennen dan rijden gezien dat lichamelijk zoveel beter gaat. En dat allemaal terwijl ik echt dacht voor alles dat ik enkel blij zou worden van rijden :)
Paarden staan hier ook aan huis en dat kost ook echt veel energie.

Mijn turbo smurf, beste maatje en eigenlijk stiekem mijn echte lieveling <3
Afbeelding

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 23:38

Ik wilde ooit een koudbloed en wedstrijdjes rijden en buitenritten maken. Lekker lessen enzo. Nou ik kan niks en hij durft niks. Hij is op terrein de koelheid zelve, totaal niet bang. Maar alles daarbuiten, mijn hemel.
Dus die verwachting moest ik bijstellen. Toen vielen de pensions ook nog vet tegen en ging ik een weide huren waar veel tijd in zat en weinig training en paardlief vond het gewoon niet leuk en als gevolg ik dus ook niet.
Jonkie gekocht, warmbloed die alles gewoon aanbood. Je dan komt alles wel weer terug qua kriebels. Rustig ingereden met professionele hulp. Daarna mijn droom verwezelijkt: paarden aan huis. En ik vind dat heerlijk. Zeker nu ik heb losgelaten dat ik mensen echt niet hoef te verantwoorden dat ik soms maanden niks met ze doe. Het is zadelen en opstappen en rijden maar met hen beiden. Ze hebben 24/7 binnen/buiten naar wens, altijd hooi, tracksysteem en weide. Ze zien er goed uit (mogen wel meer spier) maar komen niks tekort. Zijn veel in de hand, meer dan op pension of huurweide. Kan veel meer directe zorg bieden (deken op/af, vliegenkap af bij regen, bij regen van de track (klei) en geen zorgen met vuurwerk enzo, je bent er direct bij).
We hebben buitenritten gemaakt, daar ligt nog wel een doeld at dat echt beter en vol ontspanning en vertrouwen gaat. En vanaf 1januari gaan we rijden op de club. Die bakken zijn echt goed. Kunnen springen oefenen en stabiliteit krijgen met mn jonkie. Daar liggen nu mn doelen. Ooit wil ik nog een veulen fokken.