Mithras du soleil de camargue

Moderators: Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola, Coby, balance

boedjang

Mithras du soleil de camargue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-24 07:56

Na 2 prachtige lieve veelzijdige draver merries,waar ik te vroeg afscheid van moest nemen besloot ik in okt vorig jaar het over een andere boeg te gooien.

En zo kwam ik via via in België terecht en viel mijn oog op een camargue hengst jaarling.
De bedoeling was hem te laten staan en hem maandelijks te bezoeken( en meteen een leuk weekend van te maken, immers hij stond prima tussen z'n matties.
Toen bleek dat een gewone castratie er niet in zat, en de nazorg daarvan toch makkelijker was op mijn plekje in Nederland, hebben we besloten om hem in febr op te gaan halen.

We zijn doorgereden naar de kliniek en daar mocht hij 2 dagen later opgehaald worden om verder als ruin door het leven te gaan.
Thuis gekomen hadden we nog wel een
Luizen, wormen besmetting en flink wat darm problemen te tackelen.

We zijn vanaf dag 1 bezig geweest met band opbouwen, gewoon bij hem zijn.
In de kudde is het een tijdje wel goed gegaan, hij was als enige heer tussen 6 dames. Maar gaandeweg de jonge man wat groter(in z'n hoofd dan) werd begon hij de moeders tot last te worden.
Na 14 jaar op deze stal heb ik voor mijn pony's welzijn gekozen en in oktober is hij gaan verhuizen naar een kudde met ruinen (en 1 merrietje) om lekker te ravotten.
Hij heeft het hier prima naar z'n zin, past zich makkelijk aan en als ik hem zo zie spelen dan weet ik dat hij op z'n plekje staat.

Pas geboren in België, bruin moppie

Afbeelding

in België op bezoek

Afbeelding

Op merrie stal
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op zijn huidige stal

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk hebben we nog veel mooie avonturen te beleven samen.

Getup

Re: Mithras du soleil de camargue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 08:05

Wat een leukerd en wat een fijne plek heb je voor hem gevonden .

Bij ons in de buurt lopen er ook een paar camargues, die doen het ook goed in de wedstrijdsport.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-24 08:25

Getup, leuk te horen, hij is nu met z'n 2.5 jaar al lekker bomproof aan het worden. Spelenderwijs van alles zelf ontdekken, het is een leuk traject met dit grappige mannetje

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 08:52

Wat een leuk paard! Veel plezier nog samen!

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-24 16:56

Dank je wel

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:46

Hey volgens mij weet ik van wie die komt.
De fokker ken ik.

Veel plezier met je knappe man.

Le Baron- 2de premie Tinkerstamboek België
Springt parcoursjes 70-80cm [&]

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-24 17:55

Wat toevallig art-ificious,dank je wel

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 18:06

Wat een leukerd !!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 08:39

boedjang schreef:
Getup, leuk te horen, hij is nu met z'n 2.5 jaar al lekker bomproof aan het worden. Spelenderwijs van alles zelf ontdekken, het is een leuk traject met dit grappige mannetje

Klinkt goed. Degen die ik hier zie lopen zijn volgens mij voor alles in.
Dressuur ( al dan niet verkleed), springen, working equitation... en gewoon lekker buitenrijden. En dit ook vaak met jonge kinderen.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 09:19

Hé Saskia! Jij bent ook overstag gegaan zie ik, een ander ras :D Wat leuk om te lezen, veel plezier met je stoere man! (Veel poetsplezier gewenst ook :') }> )

www.connemara.nl

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-24 09:34

Leuk getup,ik heb met 1e merrie trec en endurance gedaan, en zat bij deze man inderdaad te denken aan WE ofzo. Hij heeft wel een eigen mening maar gaat volgens mij door het vuur voor je als je de connectie houdt

Office , dank je

Marrit, he leuk, ja met de draver meiden geen mazzel gehad,wel liefde en lol.
Dus dacht, nu een stevig onverwoestbaar oerpaard..haha al 3x wond aan benen gehad, maar wel door het spelen. Alles goed met jullie? Nog aan springen met mooie connemara?
Oh enne poetsen _/-\o_

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 09:38

Als het regent dat het giet en de weilanden kleddernat zijn, kun jij jouw paard laten staan en gewoon blijven rijden. In de Camargue geweest en gezien hoe stoer en ruig deze "water" paarden zijn. Die stonden gerust hele dagen in het nat. Heel bijzonder.
Ik heb dit ras ook op mijn lijstje gehad want ze zijn onverschrokken, rustig, kittig en leuk voor hun mens en ze kunnen tegen een stootje.
Als je hem sober houdt komt het vast wel goed.
Het zijn echt stoere buiten paardjes die al dat getut niet nodig hebben van ons _O- (en dat is een compliment van bewondering en respect voor dit ras).

Geëmigreerd naar Zuid Frankrijk de Limousin

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 09:42

Heerlijk.
Drie jaar een Camargue gehad, helaas heeft hij de leeftijd van 5 niet mogen halen.
Geweldig ras

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 10:06

boedjang schreef:
Marrit, he leuk, ja met de draver meiden geen mazzel gehad,wel liefde en lol.
Dus dacht, nu een stevig onverwoestbaar oerpaard..haha al 3x wond aan benen gehad, maar wel door het spelen. Alles goed met jullie? Nog aan springen met mooie connemara?
Oh enne poetsen _/-\o_

Ja dat was ook mijn gedachte met een Connemara :D Tot nu toe gaat dat heel goed *klopt af

Denk dat de rassen mss wel beetje te vergelijken zijn, qua hardheid en karakter. En ja we dressuren, springen, crossen, boscrossen, zonder zadel en grondwerken wat af. Lekker veelzijdig! Denk dat jij dat ook gaat vinden in die van jou *\o/*

www.connemara.nl

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 10:51

Connemara is volgens mij net zo hard maar heeft minder met water en kan op wat hoger niveau presteren met dressuur en springen.
De Camargue paarden kunnen meer van alles een beetje. Net als de merens paarden. Zijn ook iets minder snel als het een 100% Camargue is. Wat ik me heb laten vertellen in de Camargue door fokker, dat er meer warmbloed ingefokt wordt om ze iets groter en iets sneller te krijgen.
In de Camargue kennen ze nog stieren gevechten (zonder dood maken!) en daar zijn oorspronkelijk deze paarden voor bedoeld. Ze zijn nl vrij onverschrokken.
Alleen tegenwoordig zijn er meer wedstrijden als vroeger, toen werden ze vooral gebruikt om de koeien en stiertjes te drijven, dus moeten ze nu wat sneller zijn en ook hoger want de mensen zijn groter geworden.
Ik heb ook een tweede fokker gesproken die zweerde bij het originele barokke ras . Die "mec" kwam bij me praten toen hij zag dat ik erg te spreken was over zijn fok hengstje. Prachtig pittig barok en origineel paardje.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-24 12:07

Hij is 100% camargue, maar aangezien hij geboren is in België en ze daar gelukkig niet mogen brandmerken en de regels voor het stamboek nogal streng zijn( iets met in natuurgebied moeten hebben geleefd),heeft hij geen officiële stamboek.
Zijn vader is ook echt een plaatje en stoer.
Ouders Zijn rond 148 en mithras zit nu de 135. Maar hij heeft nog even

En water.... hij haat water haha laatst stond ie aan verkeerde kant van de greppel, nou de staleigenaresse kon hemel en aarde bewegen, hij ging niet door het water. Toen heeft ze de stroomdraden maar even weggehaald, het werd al donker en hij moest toch terug op de paddock.
Zijn vrienden stonden daar al, heeft ie ook niks van, gaat niet achter hun aan als hij niet zeker van zijn zaak is. Dat heeft voor en nadelen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-24 12:08

Muze schreef:
Heerlijk.
Drie jaar een Camargue gehad, helaas heeft hij de leeftijd van 5 niet mogen halen.
Geweldig ras

Ah wat triest voor je

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:08

Wat leuk! Wij hebben er zelf 3, ze hebben het ook niet op water. Ergens toch iets fout gegaan..... ;)

Te koop: prachtig westernzadel voor b-pony.
Kijk ook eens bij Scharrelpaarden op Facebook en Instagram.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-24 13:13

Ah grappig mierpier waar heb jij ze vandaan?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:17

Wat een ontzettend leuk dier zeg! Hoop dat dit oerpaardje inderdaad wat steviger in elkaar zit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:20

miepmier26 schreef:
Wat leuk! Wij hebben er zelf 3, ze hebben het ook niet op water. Ergens toch iets fout gegaan..... ;)

Grappig. _O- Dan is dit toch aangeleerd gedrag omdat die weilanden in de Camargue zovaak onder water staan.
Je ziet ze daar ook onder de man met het grootste gemak keihard galopperen in de groep terwijl het wat omhoog spat. Ik vond het zo'n gaaf gezicht.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-24 13:21

Ninx schreef:
Wat een ontzettend leuk dier zeg! Hoop dat dit oerpaardje inderdaad wat steviger in elkaar zit.

:knuffel:

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-24 13:23

Nou pien we zullen het zien over een paar jaar haha.. hij zal wel moeten hier in de polder is het nat zat

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:25

Ik ken de mensen waar Mithras vandaan komt! Wat leuk dat hij bij jou beland is. Heel veel plezier van hem *\o/*

Travhest-elskende!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-24 14:52

Wat leuk molfre, ben ook heel blij met hem