Ex renpaard (2 races gelopen)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjettaaa

Ex renpaard (2 races gelopen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 14:48

Hi lieve allemaal,

Sinds afgelopen dinsdag zijn wij eigenaar van een heel lief ex renpaard. Een ierse afstamming volgens het paspoort.
We waren op zoek naar een zeer braaf paard voor mij en mijn redelijk beginnende dochter. Zelf heb ik alweer een tijdje niet gereden, vandaar de zoektocht naar ons droompaard.

We zijn op een stal terecht gekomen en daar stond ze. Rustig, lief en vooral nuchter. Precies wat we zochten en hebben haar in volle enthousiasme meegenomen. Ze was wat aan de magere kant, maar goed… daar zouden we vast raad mee weten.

We wisten toen nog niet dat ze een ex renpaard was en na veel zoekwerk 2 filmpjes gezien en blijkt het inderdaad ook dat ze maar 2 races heeft gelopen.

Haar naam is Our June en haar vader is Court Cave uit de moeder Dark sari.
Ze is 5 jaar oud.

Maar nu… hadden ze bij ons op stal meteen wat zorgen. Haar gebit blijkt niet te kloppen (hiervoor komt vrijdag de tandarts), waardoor ruwvoer eten moeilijker gaat. Ook is ze voor een 5 jarige heel rustig en gaat ze liever liggen en kijkt niet op of om. Ze oogt niet ziek, maar wel alsof ze helemaal vast zit qua spieren en daar echt hinder van ondervindt.
Er is een osteopaat op stal geweest en die voelt dit ook. Hij geeft ook aan dat er een rare deuk zit op haar rug richting kont.
Wat er in het verleden is gebeurd is voor ons onbekend. Ze heeft maar kort bij anderen gestaan (die niet officieel handelen in paarden… ) waar meerdere paarden worden doorgereden en verkocht.

Haar mest was behoorlijk dun en begint nu wat dikker te worden.

Wij hebben haar nog niet gereden ivm de bespiering die ze mist. Wel gewandeld en ik wil mist het goed blijkt te zijn beginnen met longeren en spieren opbouwen.

Op advies gaan we morgen naar de paardenkliniek voor alsnog een keuring en eventueel maken van foto’s.

Geen idee waarom ik dit bericht schrijf, misschien herkenning? Tips? Adviezen?

Ik voeg wat foto’s toe
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

thequeensmum

Re: Ex renpaard (2 races gelopen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:52

Weet je zeker dat het paspoort bij dit paard hoort? Voor mij oogt ze ouder dan 5. Kan me wel voorstellen dat je gevallen bent voor dit lieve koppie, maar op deze manier een paard aanschaffen is niet heel slim.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:54

Wat een lief ogend dier <3 Fijn dat jullie geen haast met haar hebben.

Verstandig om naar de kliniek te gaan voor een keuring, daar kunnen ze je ook adviseren voor verdere stappen qua lijf en bespiering. Hopelijk is ze lichamelijk verder in orde en knapt ze snel een beetje op. Succes!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:55

Keuren voor aankoop was slimmer geweest maar goed...hopelijk valt het allemaal mee en wordt ze een fijn rijpaard.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 14:56

Op de foto's ziet ze er niet blij uit. Goed dat je haar laat nakijken. Die rug ziet er inderdaad raar uit.
Ik duim voor je dat het allemaal meevalt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:01

Bellatrix schreef:
Keuren voor aankoop was slimmer geweest maar goed...hopelijk valt het allemaal mee en wordt ze een fijn rijpaard.

dit.....

Soms word ik wel moedeloos van
Bokt weet men wel te vinden als het niet echt lekker loopt, maar inlezen dat keuren noodzakelijk is voor veel mensen, nee dat is er niet bij

Sjettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 15:05

DuoPenotti schreef:
Bellatrix schreef:

dit.....

Soms word ik wel moedeloos van
Bokt weet men wel te vinden als het niet echt lekker loopt, maar inlezen dat keuren noodzakelijk is voor veel mensen, nee dat is er niet bij

Jullie hebben helemaal gelijk! Dat hadden we ook moeten doen. Ondanks dat zullen we er alles aan doen dat ze zich straks hopelijk gelukkig voelt. Iets wat anders misschien wel helemaal niet was gebeurd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:05

Als ik het hoofd zo bekijk, dan is ze ouder dan 5, ik doel dan op de ingevallen plekken bij de ogen. Het kan ook van pijn of stress komen.
Maak eens een foto van het gebit als het lukt? Dan kunnen velen al inschatten of het dier echt maar 5 is.

Maar ik had het paard wel laten keuren in jullie geval. Het klinkt of er nog niet veel ervaring is met paarden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:07

En je hebt ook nog niet gereden zeg je. Vind ik ook best wel een dingetje...je weet niet hoe ze met opzadelen is...

Heb je er tuig bij gekregen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:09

Ik zou deze terugbrengen en op zoek gaan naar een paard dat wel goed verzorgd is en waar je ook kunt proefrijden.

Heel sneu voor het paard, maar iemand die een paard in dergelijke staat verkoopt is gewoon een banketstaaf. Dit dier is verwaarloosd.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:12

Maagzweren zou ook nog kunnen. Dat komt helaas bij veel paarden voor en dat kan het lusteloze gedrag, moeilijk op gewicht komen/blijven verklaren en ook de slechte mest. Zeker bij een paard met deze achtergrond zouden maagzweren me niet verbazen.
Je moet er ook niet raar van staan te kijken als het paard wel wat pittiger wordt, wanneer het eenmaal goed op gewicht, goed in de bespiering en gezond is en dan blijkt het wellicht niet zo'n goede keuze geweest te zijn voor een beginner...
En als die deuk op de rug een indicatie is van rugproblemen of bekkenproblemen, dan kan het paard hier met rijden straks last van hebben; pijn kan ook weer ongewenst gedrag veroorzaken...
Laatst bijgewerkt door mairead op 26-11-24 15:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:13

Sjettaaa schreef:
Ze heeft maar kort bij anderen gestaan (die niet officieel handelen in paarden… ) waar meerdere paarden worden doorgereden en verkocht.

Naast het niet keuren doet dit ook de alarmbellen rinkelen...
Ik ben bang dat je te goed van vertrouwen bent geweest.
Laatst bijgewerkt door Kirrietje op 26-11-24 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:13

Dat niet op gereden begreep ik als thuis nog niet.
Maar jullie hebben toch wel proef gereden neem ik aan?
Ee ex renpaard is toch wel anders opgeleid dan vanaf het begin rijpaard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:15

germie schreef:
Als ik het hoofd zo bekijk, dan is ze ouder dan 5, ik doel dan op de ingevallen plekken bij de ogen. Het kan ook van pijn of stress komen.
Maak eens een foto van het gebit als het lukt? Dan kunnen velen al inschatten of het dier echt maar 5 is.

Maar ik had het paard wel laten keuren in jullie geval. Het klinkt of er nog niet veel ervaring is met paarden.

Ze is 5. Kun je online nazoeken. Dier is verwaarloosd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:16

Ze handelen dus wel gewoon in paarden als ze regelmatig paarden door rijden en verkopen. Mooi praatje waar je helaas ingetrapt bent en wat heel typisch is voor stallen die paarden verkopen in zo'n conditie en vaak ook import waarbij ze niet netjes aangeven dat het volbloeden zijn. Ik zou geen paard ergens willen kopen waar ze paarden te koop aanbieden die er zo uit zien en die ook gewoon rijden. Liever eerst opknappen en dan pas gaan rijden en verkopen, zoals de goede doen. Dit is voor hen gewoon een verdienmodel, slechte paarden opkopen en zo snel mogelijk weer verkopen met verhaal dat ze braaf zijn en ze niet handelen of maar gewoon als hobby. Of als je niet hebt kunnen rijden, hoe weten zij dan dat ze geschikt js voor een beginnende ruiter als ze weer goed in haar vel zit?

Het is te hopen dat ze ook zo braaf blijft als ze goed in haar vel zit, want je zou niet de 1e zijn die een volbloed gekocht heeft die helemaal niet bij het doel past. Er zijn helaas veel voorbeelden van mensen die hun paard niet eens de benodigde energie kunnen geven qua voer, omdat ze ze dan niet aan kunnen, omdat het paard toch van nature veel energieker is als deze genoeg voedingstoffen binnen krijgt. Dus alsjeblieft, zoek goede hulp in zowel de omgang als het longeren en rijden straks. En niet iemand die aanraadt het paard te weinig te eten te geven qua energie, om ze maar braaf te houden. Er zit een verschil namelijk in karakter en te veel energie voeren. Een paard standaard te weinig voedingsstoffen en energie geven heeft gewoon grote nadelen, daarom worden ze ook gewoon duf. Niet braaf, maar gewoon geen energie pm eigen karakter te laten zien.

Verstandig om zo snel mogelijk naar een kliniek te gaan, want ze ziet er echt niet goed uit. Jammer dat je geen keuring hebt laten uitvoeren voordat je haar gekocht hebt. Zulke types kunnen helaas heel veel mankeren, even heel zwart wit: als ze helemaal gezond zijn en zo braaf als altijd gezegd wordt is er in hun eigen land ook zat vraag naar. Of ze kunnen er meer geld voor krijgen als ze in goede conditie zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:17

Sterkte!

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:28

Het lijkt er inderdaad op dat ze in juli en augustus dit jaar twee keer heeft geracet in Sligo.

1x maiden hurdle (oftewel met sprongen, voor paarden die niet eerder hebben gewonnen) en 1x flat maar voor paarden die normaal springen.

Ze is van 2019 volgens die details (en heeft een volle broer van 2018). Haar opa (Saddler's Welsh) was ook de opa van mijn oude paardje :)

Ik zou zeker checken voor maagzweren d.m.v. scope, enige manier om dat vast te stellen

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:33

midori schreef:
Het lijkt er inderdaad op dat ze in juli en augustus dit jaar twee keer heeft geracet in Sligo.

1x maiden hurdle (oftewel met sprongen, voor paarden die niet eerder hebben gewonnen) en 1x flat maar voor paarden die normaal springen.

Ze is van 2019 volgens die details (en heeft een volle broer van 2018). Haar opa (Saddler's Welsh) was ook de opa van mijn oude paardje :)

Ik zou zeker checken voor maagzweren d.m.v. scope, enige manier om dat vast te stellen

Áls het paspoort idd klopt en ze niet gewoon het paspoort van het paard wat jij hebt opgezocht bij deze merrie hebben mee gegeven... Ook daar kan de veearts bij de keuring op controleren met het uitlezen vd chip (tenzij er met de chip of het chipnr in het paspoort is gesjoemeld, natuurlijk).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:36

Zag idd dat ze in augustus nog geracet heeft. Dan kan ik me niet voorstellen dat ze al helemaal netjes omgeschoold is. Daar zal dus ook nog werk in zitten, als ze gezond is. Ja, ze zijn een ruiter gewend, maar op een hele andere manier als dat je gewoon Engels rijdt, dus dan zal ze echt nog heel groen zijn onder het zadel

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:41

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er in zo'n geval met het paspoort is gesjoemeld. Het verhaal lijkt toch te kloppen? Jong paard, maar loopt niet lekker in de race omdat ze waarschijnlijk wat mankeert of anders gewoon te sloom/rustig is, dus niks waard in hun ogen, en dus wordt ze de handel in gedaan omdat ze nog te goed is voor de slacht.

Het ziet er uit als een lief dier. Hopelijk knapt ze snel wat op en is ze fysiek in orde.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:45

MyWishMax schreef:
Zag idd dat ze in augustus nog geracet heeft. Dan kan ik me niet voorstellen dat ze al helemaal netjes omgeschoold is. Daar zal dus ook nog werk in zitten, als ze gezond is. Ja, ze zijn een ruiter gewend, maar op een hele andere manier als dat je gewoon Engels rijdt, dus dan zal ze echt nog heel groen zijn onder het zadel

Dat kan ik mij ook niet voorstellen.. Waar ik werkte waren de paarden wel goed gereden (20 min bakwerk voor elke sessie op de baan, nagefelijk, wijken, galopwissels enz..) en pas ingereden vanaf minimaal 3. Dus ze kan wel goed gereden zijn maar ik acht de kans klein. Dan is er in Ierland ook een grotere markt voor.

Voordeel lijkt dat deze waarschijnlijk ook niet heel vroeg is ingereden, dat is minder gebruikelijk bij hurdlers. Kan wel zijn dat ze meerdere P2P (point to point) races heeft gelopen. Dat zijn een soort van oefenwedstrijden en vaak niet of minder goed gereristreerd en dus moeilijker terug te vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:48

Keuren voor aankoop was inderdaad slimmer geweest, maar nu ze er eenmaal is in ieder geval goed om mee te beginnen.

Ze glanst wel goed, paard zal ook wel een hoop te verwerken hebben met al deze verhuizingen. Die deuk op de rug zou ik me niet zo'n zorgen om maken, ze heeft een lichte karperrug en door het schrale lijkt het erger dan het is. Het vastzitten in de spieren zou heel goed kunnen, dat heeft volgens mij te maken met de manier waarop deze paarden getraind worden voor de races.

Zoals al eerder gezegd zouden maagzweren ook een rol kunnen spelen, komt heel veel voor bij ex racepaarden.

Oftewel, ik denk ook dat er nog wel een boel werk aan dit paard is.

Heel veel succes morgen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:56

8nnemiek schreef:
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er in zo'n geval met het paspoort is gesjoemeld. Het verhaal lijkt toch te kloppen? Jong paard, maar loopt niet lekker in de race omdat ze waarschijnlijk wat mankeert of anders gewoon te sloom/rustig is, dus niks waard in hun ogen, en dus wordt ze de handel in gedaan omdat ze nog te goed is voor de slacht.

Het ziet er uit als een lief dier. Hopelijk knapt ze snel wat op en is ze fysiek in orde.

Degene die haar gekocht/overgenomen hebben van de trainer/race industrie of degene daarna zullen degene zijn die haar conditie hebben laten instorten. Er zijn zat redenen waarom paarden amper races lopen of zelfs nooit een race en alleen getraind zijn, niet alleen ongezond. Daar worden gewoon goede huizen voor gezocht, helaas zijn er handelaren die het een handige markt vinden. Want ze zijn niet duur, je laat ze lekker mager worden en ze lijken heel braaf en je kan er lekker geld voor vangen hier in Nederland. Vooral geheim houden dat het volbloeden zijn en altijd net doen alsof je ze net hebt, geen geld in steken en meteen door verkopen met zielig verhaal erbij.

Midori, ik ken maar weinig trainers waar ze zo getraind worden. Niks mis mee als dat niet zo is ook, want eerlijk ik zie die jonge dieren liever gewoon zo op de baan lopen redelijk rechtuit in een groep dan hoe andere rassen soms al aan de gang moeten. Maar idd, dit type wordt vaak pas later ingereden en als ze netjes omgeschoold was was er daar ook wel een markt voor. Of ze was hier ook duurder geweest. Kunnen zulke leuke veelzijdige paarden zijn en Engeland en Ierland leiden ze wel op dat ze alles kunnen. Jachten, buitenritten enzo. Dressuur blijft vaak wat achter, maar bij fijne omscholer/retrainer heb je echt fijne dieren als het karakter je past

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:01

Het meeste is er al over gezegd. Maar het oogt als een lief dier. Ik ben razend benieuwd wat de dierenarts van haar zegt. Ik hoop dat ze gezond verklaard wordt en jullie kunnen beginnen aan een mooi leven samen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:07