Pijn of uittesten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stroopkoek

Pijn of uittesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 17:45

Hoi bokkers,

Sinds een aantal maanden rijd ik een merrie bij. De eerste paar keer rijden ging heel goed en ze was goed aan de hulpen. Deze week weer gaan rijden, maar tijdens het draven merkte ik dat zij niet helemaal lekker in haar lijf zat. Dit uitte zich in oren plat naar achter en boos reageren op de hulp. Tijdens het draven ook steeds terug naar stap willen. Dit meerdere keren zo geprobeerd, maar oorzaak niet kunnen vinden. Mijn eerste reactie was dat het paard pijn heeft en daarom er voor gekozen naar haar te luisteren. Vervolgens heb ik dit laten weten aan de eigenaar, maar die geeft aan dat het puur uittesten is en dat dit vaker gebeurt. Hoe denken jullie hierover? Test dit paard mij op zo’n moment uit of heb ik goed gehandeld door te stoppen?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 17:50

Als een paard dit gedrag normaal niet vertoont en het nieuw is , is het altijd beter om af te stappen. Zeker omdat je zelf ook gefrustreerd raakt. En dan is afstappen altijd een beter idee dan maar door aanmodderen.

Ik herken het gedrag wel , mijn merrie van 6 doet dit ook regelmatig. Nu is zij wel drachtig en zit dat haar vaak dan wat in de weg. Maar ik denk dat pijn of ongemak zeker een rol speelt als een paard gaat staken. Mijn merrie doet ook altijd haar oren even plat als ik bijv een midden draf vraag. Ze vindt het ook nog heel lastig allemaal.

Maar als je gevoel zegt , het is niet goed dan is je keuze altijd juist.

Het kan uittesten zijn, maar ik denk dat een paard daar niet zo over nadenkt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 18:08

stroopkoek schreef:
Hoi bokkers,

Sinds een aantal maanden rijd ik een merrie bij. De eerste paar keer rijden ging heel goed en ze was goed aan de hulpen. Deze week weer gaan rijden, maar tijdens het draven merkte ik dat zij niet helemaal lekker in haar lijf zat. Dit uitte zich in oren plat naar achter en boos reageren op de hulp. Tijdens het draven ook steeds terug naar stap willen. Dit meerdere keren zo geprobeerd, maar oorzaak niet kunnen vinden. Mijn eerste reactie was dat het paard pijn heeft en daarom er voor gekozen naar haar te luisteren. Vervolgens heb ik dit laten weten aan de eigenaar, maar die geeft aan dat het puur uittesten is en dat dit vaker gebeurt. Hoe denken jullie hierover? Test dit paard mij op zo’n moment uit of heb ik goed gehandeld door te stoppen?

Het kan allebei zijn, was ze toevallig hengstig?

Hoe is ze met een andere ruiter? Wordt ze nog bij getraind door een ander?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 18:18

Zeggen dat het uittesten is, is de makkelijkste oplossing. Dan hoef je niks uit te zoeken want het ligt aan de combinatie/paard. Ik geloof er zelf niet zo in dat een paard uittest. Al zullen er in dit topic ongetwijfeld wel een paar uitzonderingen voorbij gaan komen.

Wel kunnen er honderden redenen zijn die het gedrag verklaren. Pijn is er eentje of wellicht heeft ze last van hormonen. Of mss ben je als ruiter niet duidelijk met je helpen en raakt het paard gefrustreerd daardoor. Het kan dus van alles zijn.

In jouw geval zou ik dan graag een andere ruiter erop willen zien die haar vaker rijdt. Doet ze het bij die ruiter ook?

Als ik naar m'n eigen pony kijk, die heeft altijd een reden voor bepaald gedrag. En dat kan ik niet altijd zien of raden. Soms zit het dekje net niet helemaal goed of het zadel niet precies op de goede plek. Dan laat ze heel duidelijk merken dat het haar niet zint en dan luisteren we daarna. Van nature is het namelijk een heel werkwillig dier die erg haar best doet. Het is voor jou lastig dat je het dier pas net kent en nog niet precies weet wat haar normale gedrag is.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 18:19

Uittesten bestaat niet, zo werkt het brein van een paard niet.
Dus goed dat je gestopt bent. :j

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 18:21

Zebrastreep schreef:
Als een paard dit gedrag normaal niet vertoont en het nieuw is , is het altijd beter om af te stappen. Zeker omdat je zelf ook gefrustreerd raakt. En dan is afstappen altijd een beter idee dan maar door aanmodderen.

Ik herken het gedrag wel , mijn merrie van 6 doet dit ook regelmatig. Nu is zij wel drachtig en zit dat haar vaak dan wat in de weg. Maar ik denk dat pijn of ongemak zeker een rol speelt als een paard gaat staken. Mijn merrie doet ook altijd haar oren even plat als ik bijv een midden draf vraag. Ze vindt het ook nog heel lastig allemaal.

Maar als je gevoel zegt , het is niet goed dan is je keuze altijd juist.

Het kan uittesten zijn, maar ik denk dat een paard daar niet zo over nadenkt.

Voor mij was dit gedrag dus nieuw, maar de eigenaar gaf aan dit vaker mee te hebben gemaakt met andere bijrijders. Ik voelde me dus een beetje stom alsof dat ik een paard hier niet door heen kan rijden, maar ik wil het altijd serieus nemen als een paard signalen afgeeft. Het is trouwens niet dat ik er vandaag onzeker of gestresst op zat.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 18:23

Elisa2 schreef:
stroopkoek schreef:
Hoi bokkers,

Het kan allebei zijn, was ze toevallig hengstig?

Hoe is ze met een andere ruiter? Wordt ze nog bij getraind door een ander?

Nee niet hengstig. De andere bijrijdster heeft ook van de week gereden en die gaf aan nergens last van te hebben gehad. Alleen dat ze minder voorwaarts was. Ze wordt verder nog gereden door de eigenaar en andere bijrijder.

capopjekop

Re: Pijn of uittesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 18:30

Kunnen zij niet met je meekijken dan? Als het bij hen wel een rijtechnische oorzaak had kunnen ze je vast wel even helpen.

Je schrijft trouwens dat je haar al een paar maanden bijrijdt en dat de eerste paar keer goed ging. Rijd je niet zo vaak dan? Mag je ook met haar gaan lessen?

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 18:54

capopjekop schreef:
Kunnen zij niet met je meekijken dan? Als het bij hen wel een rijtechnische oorzaak had kunnen ze je vast wel even helpen.

Je schrijft trouwens dat je haar al een paar maanden bijrijdt en dat de eerste paar keer goed ging. Rijd je niet zo vaak dan? Mag je ook met haar gaan lessen?

Nee ik ga 1x in de week, omdat ik nog een ander paard hiernaast verzorg en doordeweeks aan het werk ben. Ik doe haar nu ongeveer 2 maanden en ik rijd niet iedere keer dat ik ga. Ik wissel het af met longeren en grondwerk. Volgende week wordt ze weer door een ander gereden, dus ik ben benieuwd wat voor gedrag ze dan laat zien.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 18:55

Een paard denkt niet als bv een kind. Een paard leeft in het hier en nu en reageert op prikkels die het voelt. Als jouw hulp pijn doet, reageert paard daarop. Kan zijn dat jij iets fout doet, kan zijn dat je anders gaat zitten waardoor zadel een probleem vormt of dat er een pijnprikkel in het lichaam geactiveerd wordt. 'uittesten' bestaat niet in een paardenbrein.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:00

Uittesten bestaat niet maar het hoeft ook niet altijd pijn te zijn.
Ik zou in gesprek gaan mrt de anderen die haar rijden, willen die eens met je meekijken? Kun jij bij hun meekijken? Daaruit kun je ook wel een stap dichtbij een antwoord komen op de vraag of het pijn is.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:02

Naar mijn mening testen paarden niet uit. Ze proberen je wat te vertellen en de kunst aan de ruiter/eigenaar te luisteren en te ondervinden wat er aan de hand is. Als ze het gedrag bij de andere ruiters niet vertoond zou ik vragen of de eigenaresse een keer mee wilt kijken. Misschien blokkeer je het paard of is er juist een andere oorzaak :) Misschien loopt ze bij jou bijv wat schever waardoor ze blokkeert?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:04

Nou..ken er genoeg die graag uittesten. :D

Natuurlijk doen ze dat ook, maar dan komt het vaak door een gebrek aan duidelijkheid/ leiderschap waardoor er mogelijkheden voor ze ontstaan om andere dingen te gaan doen zeg maar.

Dus wellicht rijdt je haar niet voldoende aan het been oid. Ik zou het ook vooral op gaan lossen in een les met een goede instructeur of iemand die het paard kent en je ermee kunt helpen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:40

Hutcherson schreef:
Een paard denkt niet als bv een kind.

Ik denk eigenlijk dat kinderen minder zo denken dan veel (oudere) paarden. Maar paarden kunnen prima een loopje met je nemen.

Citaat:
'uittesten' bestaat niet in een paardenbrein.

Beslist wel en ik zou zeggen dat het een hele belangrijke sociale vaardigheid is, die ze ook onderling vaak gebruiken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:43

Misschien dat uittesten niet het juiste woord is.
Maar de grenzen opzoeken en waar kan er over gaan zeer zeker wel.

En ben je dan als ruiter net niet handig genoeg om het voor te zijn of het om te buigen gebeuren er dingen die de ruiters liever anders had gezien.

Op de grond niet anders overigens.

Maar goed pijn kan uiteraard ook.
Dat vergt wel kunde om het te onderscheiden.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:52

Shadow0 schreef:
Citaat:
Beslist wel en ik zou zeggen dat het een hele belangrijke sociale vaardigheid is, die ze ook onderling vaak gebruiken.
Nee, echt niet.
Een paard kan gebruik maken van de mogelijkheden die je hem (onbewust) geeft, maar echt uittesten doen ze niet.
Niet in de zin van:"Vandaag ga ik mijn ruiter het eens moeilijk maken, want ik heb geen zin om te werken."

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:59

Stel dat het mogelijk is 100% zeker uit te sluiten dat er lichamelijk iets aan de hand is met het paard, dan nog zou ik niet dingen willen doen met een paard waardoor die gaat staken, boos doet of erger. Veel liever werk ik met een paard dat ook het werk wíl doen wat we doen. Is fijner voor beide en in meerdere opzichten ook veiliger.

Hoe dan ook vind ik het wel een risico om door te drukken als het paard nee zegt, hoor toch heel vaak dat er wel iets blijkt te zijn.

Dus ik denk dat je er goed aan hebt gedaan te stoppen.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:12

Als de eigenaar aangeeft dat het vaker gebeurt, weet diegene misschien ook wat je kunt doen om het te voorkomen?

Zo heb ik een heerlijke merrie-merrie gereden die me na een aantal keren rijden een complete beginner liet voelen. Ik hield haar niet in beweging. De eigenaar herkende dit, heeft twee keer rustig een longeerzweep erachter gehouden en daarmee het 'staken' voorkomen en ik kon heerlijk rijden. Zij miste op dat moment van mij de duidelijkheid, is mijn inschatting later geweest.

Oren plat in de nek geeft me dan wel weer wat twijfels, maar ik zou beide niet 1-2-3 uitsluiten (pijn of 'uittesten' of welk woord we er ook aan gaan geven).

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 22:23

Shadow0 schreef:
Hutcherson schreef:
Een paard denkt niet als bv een kind.

Ik denk eigenlijk dat kinderen minder zo denken dan veel (oudere) paarden. Maar paarden kunnen prima een loopje met je nemen.

Citaat:

Nee ik ben het niet met je eens. Ik heb voor een scriptie eens onderzoek gedaan naar emoties van het paard (voor zover bekend) en wat jij bedoeld is 'seeking' en 'play'. Een paard krijgt dan zin om te spelen en zoekt hierbij een manier om dat te doen bv met een maatje of gaat zoekend naar een voorwerp.om mee te klooien. Dat is een gevoel wat een dier dan krijgt en dit is een secundair of tertiaire emotie. Dat wil zeggen dat alle primaire voorwaarden vervult moeten worden. Dit zijn de 3 V's (moet je ruim zien). Voeding en vocht, vechten en vluchten en voortplanten. Paard mag dus geen honger of dorst hebben, mag niet een stressreactie hebben (en dit is een hele belangrijke, want als het lichaam in actie komt, zoals met een training) of ziek zijn (als er een immuunrespons plaatsvind treedt ook een stressreactie op in het lijf) en het dier moet niet in the mood zijn voor voortplanting maar dit is slechts een periode van het jaar en verschilt per paard.

Als die 3 V's in orde zijn dan is er ruimte voor emoties als 'seeking' en 'play'.

Tijdens het rijden wordt het sympathisch stelsel actief waardoor het paard in alerte staaf komt. Er is dan geen ruimte voor seeking en play en andere emoties.

Een paard kan niet redeneren. Wel dingen aanleren die in zijn voordeel zijn. Bijvoorbeeld: vanwege pijn in de rug door een verkeerd zadel of een ruiter die in de weg zit, leert een paard een boktechniek waarbij de ruiter er 9/10 keer afvalt. Pijn is daarna direct weg.

Een paard denkt dus niet 'zo dit is een nieuwe ruiter met wat weinig ervaring, eigenlijk ga ik nu liever op stal met mn plukje hooi of lekker de wei in. Als ik nu even lekker irritant ben dan heeft de ruiter er geen fun in en is het zo klaar'.

Ik ben er dus van overtuigt dat uittesten echt door de mens is bedacht en niet zo werkt in een paardenbrein.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 22:35

Uittesten bestaat niet?
Hoe gaat dat in het wild? Een paard en vooral een hengst test wel uit. Ze hebben wel dat vermogen.

Maar er is vaak een andere oorzaak waar je voor open moet staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 23:06

Als paarden succes hebben gehad met bepaald gedrag kijken ze vaak wel of ze dit kunnen herhalen bij nieuwe personen.

En sommige paarden zijn echte testers, kijken continu of jij nog wel die sterke leider bent. Sommigen zijn ook echt ondeugend.

Uiteraard hebben ze daar geen gedachten bij, dat is vermenselijken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 23:18

Hoe Hutcherson het omschrijft is beter dan ik ooit zal kunnen doen, maar heel mooi omschreven.
Door te zeggen dat paarden uittesten, doe je alsof er 'voorbedachte rade' bij komt kijken en zo werkt het brein van een paard niet.
Ze maken gebruik van de mogelijkheden die jij ze biedt, ze reageren op gevoel/emotie, maar testen niet op die manier uit.

Ergens online is een lezing te vinden, genaamd “Your Horse’s Brain: A User’s Manual”.
Erg interessant voor wie het boeit.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 23:44

Anomien schreef:
Uittesten bestaat niet?
Hoe gaat dat in het wild? Een paard en vooral een hengst test wel uit. Ze hebben wel dat vermogen.

Maar er is vaak een andere oorzaak waar je voor open moet staan.

Zoals in mijn post uitgelegd....

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 23:50

Ik geloof ook niet zo in het woord 'uittesten' en vind de uitleg hierboven erg mooi. Ik zie het zelf inderdaad meer als dat paarden reageren op prikkels, zowel intern als extern. We noemen dit soms wel stout of vervelend of gewenst, maar dat is onze eigen verwoording voor het gedrag. Voor een paard is het gewoon een reactie op iets wat op dat moment gebeurt of wat op dat moment een herinnering aan een vorige situatie oproept.

En als reageren op een ruiter die niet doet wat het paard verwacht (minder kundig is dan de vorige bijvoorbeeld of andere hulpen gebruikt) dan uittesten genoemd wordt dan is dat in principe wel hetzelfde, alleen weer de menselijke benaming ervoor en ik weet niet of ik het dus helemaal eens ben met dat gekozen woord.

In dit soort kwesties kan het van alles zijn natuurlijk. Pijn of ongemak vanuit het zadel, de ruiter die onduidelijk is of scheef zit, een blessure of een ander lichamelijk probleem, maar ook ongemak in de vorm van het gevraagde werk onprettig vinden, het niet snappen of gewoonweg iets anders op dat moment meer belonend vinden. Zeker bij kleine signalen kan het best een puzzel zijn wat de reden is voor bepaald gedrag. En die reden hoeft zeker niet altijd medisch naar te zijn (ruiter eraf bokken betekend gras eten in de berm :+ ), maar het is wel goed om ernaar te luisteren.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 07:37

Hutcherson schreef:
Nee ik ben het niet met je eens. Ik heb voor een scriptie eens onderzoek gedaan naar emoties van het paard (voor zover bekend) en wat jij bedoeld is 'seeking' en 'play'. Een paard krijgt dan zin om te spelen en zoekt hierbij een manier om dat te doen bv met een maatje of gaat zoekend naar een voorwerp.om mee te klooien. Dat is een gevoel wat een dier dan krijgt en dit is een secundair of tertiaire emotie. Dat wil zeggen dat alle primaire voorwaarden vervult moeten worden. Dit zijn de 3 V's (moet je ruim zien). Voeding en vocht, vechten en vluchten en voortplanten. Paard mag dus geen honger of dorst hebben, mag niet een stressreactie hebben (en dit is een hele belangrijke, want als het lichaam in actie komt, zoals met een training) of ziek zijn (als er een immuunrespons plaatsvind treedt ook een stressreactie op in het lijf) en het dier moet niet in the mood zijn voor voortplanting maar dit is slechts een periode van het jaar en verschilt per paard.

Als die 3 V's in orde zijn dan is er ruimte voor emoties als 'seeking' en 'play'.

Tijdens het rijden wordt het sympathisch stelsel actief waardoor het paard in alerte staaf komt. Er is dan geen ruimte voor seeking en play en andere emoties.

Een paard kan niet redeneren. Wel dingen aanleren die in zijn voordeel zijn. Bijvoorbeeld: vanwege pijn in de rug door een verkeerd zadel of een ruiter die in de weg zit, leert een paard een boktechniek waarbij de ruiter er 9/10 keer afvalt. Pijn is daarna direct weg.

Een paard denkt dus niet 'zo dit is een nieuwe ruiter met wat weinig ervaring, eigenlijk ga ik nu liever op stal met mn plukje hooi of lekker de wei in. Als ik nu even lekker irritant ben dan heeft de ruiter er geen fun in en is het zo klaar'.

Ik ben er dus van overtuigt dat uittesten echt door de mens is bedacht en niet zo werkt in een paardenbrein.

Goede uitleg! En het aanstaan van het sympathische systeem verklaart ook waarom sommige paarden wat kijkeriger of schrikkeriger kunnen zijn als ze aan het werk gaan. Ze proberen er dan niet onderuit te komen, maar staan gewoon letterlijk meer aan.

Wel is het zo, dat een andere ruiter die anders rijdt, bij het paard bepaalde reacties kunnen oproepen. TS, misschien zat jij net wat meer uit balans? Geef je je hulpen net iets te hard, of onduidelijk voor het paard?

Lastig als je het paard niet goed kent of het niet jouw paard is. Ik heb wel eens paarden gereden van anderen met 'lastig' gedrag, waarbij ik me bleef afvragen of er niet fysiek iets mis was. Terugkijkend zou ik voortaan mijn gevoel volgen en bij twijfel niet opstappen. Maar ja, van achteren kijk je de koe in de kont natuurlijk.