Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
stroopkoek schreef:Hoi bokkers,
Sinds een aantal maanden rijd ik een merrie bij. De eerste paar keer rijden ging heel goed en ze was goed aan de hulpen. Deze week weer gaan rijden, maar tijdens het draven merkte ik dat zij niet helemaal lekker in haar lijf zat. Dit uitte zich in oren plat naar achter en boos reageren op de hulp. Tijdens het draven ook steeds terug naar stap willen. Dit meerdere keren zo geprobeerd, maar oorzaak niet kunnen vinden. Mijn eerste reactie was dat het paard pijn heeft en daarom er voor gekozen naar haar te luisteren. Vervolgens heb ik dit laten weten aan de eigenaar, maar die geeft aan dat het puur uittesten is en dat dit vaker gebeurt. Hoe denken jullie hierover? Test dit paard mij op zo’n moment uit of heb ik goed gehandeld door te stoppen?
Zebrastreep schreef:Als een paard dit gedrag normaal niet vertoont en het nieuw is , is het altijd beter om af te stappen. Zeker omdat je zelf ook gefrustreerd raakt. En dan is afstappen altijd een beter idee dan maar door aanmodderen.
Ik herken het gedrag wel , mijn merrie van 6 doet dit ook regelmatig. Nu is zij wel drachtig en zit dat haar vaak dan wat in de weg. Maar ik denk dat pijn of ongemak zeker een rol speelt als een paard gaat staken. Mijn merrie doet ook altijd haar oren even plat als ik bijv een midden draf vraag. Ze vindt het ook nog heel lastig allemaal.
Maar als je gevoel zegt , het is niet goed dan is je keuze altijd juist.
Het kan uittesten zijn, maar ik denk dat een paard daar niet zo over nadenkt.
Elisa2 schreef:stroopkoek schreef:Hoi bokkers,
Sinds een aantal maanden rijd ik een merrie bij. De eerste paar keer rijden ging heel goed en ze was goed aan de hulpen. Deze week weer gaan rijden, maar tijdens het draven merkte ik dat zij niet helemaal lekker in haar lijf zat. Dit uitte zich in oren plat naar achter en boos reageren op de hulp. Tijdens het draven ook steeds terug naar stap willen. Dit meerdere keren zo geprobeerd, maar oorzaak niet kunnen vinden. Mijn eerste reactie was dat het paard pijn heeft en daarom er voor gekozen naar haar te luisteren. Vervolgens heb ik dit laten weten aan de eigenaar, maar die geeft aan dat het puur uittesten is en dat dit vaker gebeurt. Hoe denken jullie hierover? Test dit paard mij op zo’n moment uit of heb ik goed gehandeld door te stoppen?
Het kan allebei zijn, was ze toevallig hengstig?
Hoe is ze met een andere ruiter? Wordt ze nog bij getraind door een ander?
capopjekop schreef:Kunnen zij niet met je meekijken dan? Als het bij hen wel een rijtechnische oorzaak had kunnen ze je vast wel even helpen.
Je schrijft trouwens dat je haar al een paar maanden bijrijdt en dat de eerste paar keer goed ging. Rijd je niet zo vaak dan? Mag je ook met haar gaan lessen?
Hutcherson schreef:Een paard denkt niet als bv een kind.
Citaat:'uittesten' bestaat niet in een paardenbrein.
Shadow0 schreef:Nee, echt niet.Beslist wel en ik zou zeggen dat het een hele belangrijke sociale vaardigheid is, die ze ook onderling vaak gebruiken.Citaat:'uittesten' bestaat niet in een paardenbrein.
Shadow0 schreef:Hutcherson schreef:Een paard denkt niet als bv een kind.
Ik denk eigenlijk dat kinderen minder zo denken dan veel (oudere) paarden. Maar paarden kunnen prima een loopje met je nemen.Citaat:'uittesten' bestaat niet in een paardenbrein.
Beslist wel en ik zou zeggen dat het een hele belangrijke sociale vaardigheid is, die ze ook onderling vaak gebruiken.
Hutcherson schreef:Nee ik ben het niet met je eens. Ik heb voor een scriptie eens onderzoek gedaan naar emoties van het paard (voor zover bekend) en wat jij bedoeld is 'seeking' en 'play'. Een paard krijgt dan zin om te spelen en zoekt hierbij een manier om dat te doen bv met een maatje of gaat zoekend naar een voorwerp.om mee te klooien. Dat is een gevoel wat een dier dan krijgt en dit is een secundair of tertiaire emotie. Dat wil zeggen dat alle primaire voorwaarden vervult moeten worden. Dit zijn de 3 V's (moet je ruim zien). Voeding en vocht, vechten en vluchten en voortplanten. Paard mag dus geen honger of dorst hebben, mag niet een stressreactie hebben (en dit is een hele belangrijke, want als het lichaam in actie komt, zoals met een training) of ziek zijn (als er een immuunrespons plaatsvind treedt ook een stressreactie op in het lijf) en het dier moet niet in the mood zijn voor voortplanting maar dit is slechts een periode van het jaar en verschilt per paard.
Als die 3 V's in orde zijn dan is er ruimte voor emoties als 'seeking' en 'play'.
Tijdens het rijden wordt het sympathisch stelsel actief waardoor het paard in alerte staaf komt. Er is dan geen ruimte voor seeking en play en andere emoties.
Een paard kan niet redeneren. Wel dingen aanleren die in zijn voordeel zijn. Bijvoorbeeld: vanwege pijn in de rug door een verkeerd zadel of een ruiter die in de weg zit, leert een paard een boktechniek waarbij de ruiter er 9/10 keer afvalt. Pijn is daarna direct weg.
Een paard denkt dus niet 'zo dit is een nieuwe ruiter met wat weinig ervaring, eigenlijk ga ik nu liever op stal met mn plukje hooi of lekker de wei in. Als ik nu even lekker irritant ben dan heeft de ruiter er geen fun in en is het zo klaar'.
Ik ben er dus van overtuigt dat uittesten echt door de mens is bedacht en niet zo werkt in een paardenbrein.