Veel medische problemen op korte tijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

D__S

Veel medische problemen op korte tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 21:19

Ik wist niet goed waar ik het topic moest neerzetten, dus ik hoop dat het hier goed staat.

Beste bokkers,

Ik wil eerste en vooral zeggen dat ik eigenlijk niet op zoek ben naar tips of “oplossingen”, maar het gewoon eens van me af wil schrijven omdat ik het gevoel heb dat ik eens moet ventileren tegen iemand anders dan mijn vriend of beste vriendin, maar tegelijk ook mensen die weten wat paarden houden is.

Ik heb 2 paarden: een ruin (11) die ik nu bijna 5 jaar heb en een merrie (16) die ik nu bijna 2,5 jaar heb. De laatste 2 maanden is het zo’n beetje het ene “probleem” na het andere met hun. Een kort overzicht:

19/09: mijn ruin doet een slokdarmverstopping. Wordt gesondeerd door de dierenarts en gespoeld en is gelukkig wel snel opgelost. Dit gebeurde letterlijk de avond voordat mijn vriend en ik voor de eerste keer samen op reis gingen (3 dagen weg). De paarden werden achtergelaten in de handen van mijn beste vriendin die ik echt 200% vertrouw met hun. Met enige twijfel vertrekken we toch op reis, met het idee, als er iets is zijn we in een paar uur terug thuis. Ik heb me wel geamuseerd op reis, maar toch bleef ik met een stress gevoel constant aan de paarden denken.

26/09: ik haal mijn merrie met een wonde op een van haar achterbenen uit de weide. Hoeft niet genaaid te worden. Met een beetje verzorgen en ontstekingsremmers komt het wel weer goed.

04/10: ik haal mijn merrie uit de weide, ditmaal met een groot stuk uit een van haar hoeven, dan nog de hoef waar ze ook de wonde had op haar been. Ze heeft nooit gemankt, dus dit was niet zo “erg”, maar ik had toch zo een gevoel van “moet dit nou?”

09/10: ik krijg rond de middag telefoon van de staleigenaresse dat mijn ruin mankt in de weide, toen ze hem ‘s morgens in de weide staken was dit nog niet het geval (en ik geloof hun echt wel, want van zijn stal naar de weide is het toch een klein beetje wandelen). Ik zet hem rond de middag op stal, want de DA kan pas tegen de avond komen. Verdict ‘s avonds: een blein/hoefzweer. Maar de DA kan er op dat moment nog niet goed bij, dus mogelijkheid zit erin dat ze nog eens moet terugkomen als hij meer gerijpt is. We zijn uiteindelijk 3,5 weken bezig geweest met de zweer en de dierenarts is 3x langs geweest en heeft uiteindelijk langs de kroonrand een tamelijk stuk uit de hoef moeten snijden. Meneer mag weer beginnen werken op 01/11, met wel nog regelmatige verzorging van zijn hoef.

16/11: ik wil mijn merrie opzadelen om te rijden en wanneer ik de singel wil vastmaken reageert ze agressief naar mij toe. Dit heeft ze nog nooit eerder gedaan. DA gebeld met de vraag of ik ze best laat onderzoeken op maagzweren en die geeft aan dat dit inderdaad best zou gebeuren. Het onderzoek staat ondertussen gepland voor volgende week.

Wat wil ik met dit topic? Geen idee eigelijk. Maar nu gewoon eens alles opschrijven heeft me precies al deugd gedaan. Ik besef heel goed dat dit de risico’s zijn van “paarden hebben”, en dat dit allemaal niet echt “ernstige” problemen zijn. Er zijn anderen die bijvoorbeeld met koliek of peesblessures nog veel meer miserie hebben. Maar het is mij een beetje veel geworden op dit moment omdat alles zo kort op elkaar komt. Ik kan zeker nog genieten van mijn momentjes met de paarden, maar ik heb het gevoel dat ik de laatste maanden in een constante stress leef met het idee “wat is het volgende die zal misgaan?” waardoor ik regelmatig ook slecht slaap. Iedereen in mijn omgeving (inclusief de DA) zegt dat ik heel goed zorg voor mijn paarden en ik gewoon brute pech heb nu, maar voor mij voelt het momenteel echt als falen. Ik wil zo goed mogelijk voor mijn dieren zorgen, maar blijkbaar is het toch nog niet goed genoeg denk ik dan.

Tekst is langer uitgevallen dan verwacht, respect als je alles hebt gelezen.

Charaz

Re: Veel medische problemen op korte tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:22

Ik wil je heel veel sterkte wensen, ik herken het gevoel van constante stress en spanning als er wat met de paarden is en je gaat jezelf afvragen wat je verkeerd doet, maar soms is het gewoon echt pure pech.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:30

Ja been there, done that. Ik kan pagina’s vol schrijven over de pech in mijn paardenjaren. En na jaren en jaren voelde ik dat de stress, het verdriet, de zorgen en alle kosten niet meer opwegen tegen het plezier wat ik er van had. Nu al jaren geen paarden meer en natuurlijk mis ik het weleens. Maar niet de zorgen.
Sterkte!

D__S

Re: Veel medische problemen op korte tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 17:39

Zonder paarden zijn er idd geen zorgen daarover. Er is echter geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om ze te verkopen, daarvoor zie ik ze veel te graag.

Bedankt voor de reacties en de sterkte wensen.