Wanneer ben je er klaar voor? - Aankoop pony - hulp gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyance

Wanneer ben je er klaar voor? - Aankoop pony - hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 12:07

Dag iedereen!

Mijn naam is Anke en ik heb vroeger als kind veel paardgereden.
Helaas nooit de kans gekregen voor een eigen paardje van mijn ouders en dan gestopt omdat ik het miste om een connectie te kunnen opbouwen met een eigen paard/pony. Ik heb toen A en B brevet gehaald en springlessen gevolgd. Verder altijd recreatief gereden.

Intussen ben ik terug gestart en heb ik meteen weer dat gevoel van 'ik wil een eigen paard'.
Maar wanneer weet je nu of je er 100% klaar voor bent?
Ik heb een mogelijke stalling op 3 minuten van mijn huis. Een weide zouden we kunnen aanleggen in onze achtertuin. Tevens is mijn zoontje van 8 ook begonnen met rijden en wil ik hem op termijn ook graag een eigen pony gunnen, als hij er de nodige verantwoordelijkheidszin en goesting voor heeft.

Nu zit ik met verschillende vragen:
- ik heb 3 kinderen en werk 4 dagen per week. Hoe zien jullie de combinatie gezin/kinderen/paarden?
- Zou ik best opteren voor een grote pony waar zowel ik als mijn zoon op kunnen rijden (en later ook de andere kindjes), of toch best apart houden gezien het niveauverschil?
- Mijn man is geen paardenfan maar steunt me wel in mijn keuzes. Ik weet wel dat hij hier zeker impact van zal hebben. Nog dames hier toevallig wiens partner geen paardenmens is? :) lukt dat? :)

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties
Anke

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Wanneer ben je er klaar voor? - Aankoop pony - hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:13

Een paard kan je niet alleen houden, dus een pensionstalling idd of 2 paarden aan huis. Heeft de pensionstalling geen weidegang?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:14

Heb je al eens aan een bijrijdpaard gedacht? Dat is volgens mij een fantastische oefening om te zien of je klaar bent voor een eigen paard. Of een paard leasen.

Waar je wat mij betreft rekening mee moet houden:

1 paard alleen kan eigenlijk niet, als je een paard dus thuis wil houden moet je er eigenlijk 2 hebben.

Je zegt achtertuin: afhankelijk van de ondergrond (bv. zand, klei, leem etc) heb je toch een minimaal formaat nodig om te kunnen zorgen dat je paard niet alleen voldoende ruimte heeft, maar ook om weides te kunnen afwisselen zodat je grond en je gras bij kan komen.

De combinatie gezin en paarden kan best, maar als je minimaal x aantal keer in de week naar je paard wil, of dat nou thuis staat of niet, zul je met je partner overeen moeten komen dat hij op die momenten beschikbaar is voor de kinderen.

Houd er rekening mee dat je met een paar thuis nooit een dag vrij bent in principe.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:14

Een paar wedervragen. Wil je de pony op die stalling zetten of aan huis?
Indien aan huis, hoeveel ruimte is dat? Er moeten dan sowieso 2 komen, want een pony is een groepsdier.
Indien de stalling, wat voor type is het? Doe het zelf of worden dingen voor je gedaan zoals mesten enzo. Paarden aan huis houden is nogal wat anders dan op een stal. Ze moeten iedere dag s ochtends en s avonds minimaal verzorgd worden. Als je ze op een stalling zet die niet doe het zelf is is dat gemakkelijker te combineren, want dan wordt het mesten en voeren voor je gedaan. Ik heb zelf mijn pony's bij mijn ouders staan. Voordeel ik heb geen stallingskosten. Nadeel ik moet er echt elke avond heen om die voerbeurt te doen. Ik heb nu nog geen gezin zelf, maar kans is groot dat ik er vooral in het begin geen energie meer voor heb en dan moet ik ook een keuze gaan maken. Aan huis is zeg maar meer een levensstijl en op stalling kun je dan voor een stalling kiezen waarbij je ook gewoon even het paard het paard kunt laten als je ziek bent of je kids zijn ziek. Aan huis zul je toch moeten verzorgen hoe je je ook voelt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:16

In ieder geval niet beginnen met het idee: ik kan een weide in mijn achtertuin aanleggen.
Als je (nog) op dat niveau zit, ben je niet aan een eigen paard toe.

Dat bedoel ik niet lüllig, maar lees je in in de behoeftes van een paard qua weidegang:
Ten eerste gezelschap, ten tweede voldoende ruimte. Dat houdt in: minimaal 2 paarden en minimaal 5000 m2 weide (2500 m2 per paard is zo'n beetje de ondergrens). Heb je dat in je achtertuin?

Gezien je nooit eerder een paard hebt gehad kun je beter zoeken naar een plek met stalling, weidegang, liefst ook 's winters! maar anders 's winters zeker 8 uur per etmaal buiten mét hooi in een paddock, waar meerdere paarden staan en waar mensen zijn met ervaring die je kunnen helpen. Ook met dingen als: mankeert-ie wat, moet de hoefsmid komen, hoeveel krachtvoer heeft-ie nodig naast goed hooi, kortom, alle basisdingen die sowieso bij een eigen paard komen kijken.

Kies dan bovendien een plek waar alle zorg uit handen wordt genomen, dus voeren, uitmesten, binnen en buitenzetten, dan kan je een keer overslaan als werk en kinderen even in de weg zitten :D
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 20-11-24 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:17

Ik kocht in 2020 opeens een paard. Was totaal niet de planning maar het was een eenmalige kans die ik moest aangrijpen. Ik heb jarenlang verzorgpaarden gehad en van een paar eigenaren echt heel veel geleerd. Dat, samen met mijn leergierige karakter hebben me enorm geholpen. Ook op een stal terechtkomen met mensen die al jarenlang paarden hebben en waar de staleigenaar lessen gaf was enorm fijn. Dat zorgde voor een goede start ondanks alle pittige dingen die we tegenkwamen. Heb je dus weinig ervaring anders dan rijden op de manege: zorg dan dat je op een stal komt met fijne kundige hulp en neem regelmatig grondwerk en rijlessen.

Ik heb welliswaar geen kinderen, maar naast een baan is een paard bijna een extra partime baan. Het lijkt me best pittig om daar ook nog een druk gezin naast te hebben, maar het kan zeker wel. Het is keuzes maken en prioriteiten stellen. Kiezen voor bijvoorbeeld een volpension stal of een plek in ieder geval dicht bij huis. Misschien op den duur een bijrijder of verzorger zodat je niet alle dagen altijd hoeft te gaan.

Je zegt trouwens een weiland maken van je achtertuin.. Is dit groot genoeg? Gaat geheid een hoop blubber geven ook.. En nog belangrijker: gaat je paard daar dan alleen staan? Want dat lijkt me niet heel gewenst. Beter gewoon een stal zoeken waar je paard fijn kan wonen en waar je misschien ook een bak en andere faciliteiten ter beschikking hebt.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 12:23

Ibbel schreef:
In ieder geval niet beginnen met het idee: ik kan een weide in mijn achtertuin aanleggen.

Dat bedoel ik niet lüllig, maar lees je in in de behoeftes van een paard qua weidegang:
Ten eerste gezelschap, ten tweede voldoende ruimte. Dat houdt in: minimaal 2 paarden en minimaal 5000 m2 weide (2500 m2 per paard is zo'n beetje de ondergrens). Heb je dat in je achtertuin?

Gezien je nooit eerder een paard hebt gehad kun je beter zoeken naar een plek met stalling, weidegang, liefst ook 's winters! maar anders zeker 8 uur per etmaal buiten mét hooi in een paddock, waar meerdere paarden staan en waar mensen zijn met ervaring die je kunnen helpen. Ook met dingen als: mankeert-ie wat, moet de hoefsmid komen, hoeveel krachtvoer heeft-ie nodig naast goed hooi, kortom, alle basisdingen die sowieso bij een eigen paard komen kijken.

Kies dan bovendien een plek waar alle zorg uit handen wordt genomen, dus voeren, uitmesten, binnen en buitenzetten, dan kan je een keer overslaan als werk en kinderen even in de weg zitten :D

Ik sluit me hier helemaal bij aan :j
Rijden op een manege is echt heel anders dan de volledige verzorging dragen voor (een) eigen paard(en). Het gaat niet meer alleen om het rijden, maar ook om alles er omheen, zeker als je ze aan huis zet. Persoonlijk wil ik (ondanks jaren ervaring daarmee) nooit meer paarden aan huis als ik er de enige verzorger van ben. Te weinig flexibiliteit en teveel gedoe bij ziekte of familieomstandigheden.

Tot slot: ga niet zomaar zelf een pony/paard kopen, maar neem je instructeur mee en laat een goede aankoopkeurig uitvoeren. Je zal bepaald niet de eerste paarden-eigenaar zijn die een brave pony zoekt die gezond is, en thuiskomt met een (te) groen exemplaar waar van alles aan makeert :o

Ladyance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 13:19

Ibbel schreef:

Gezien je nooit eerder een paard hebt gehad kun je beter zoeken naar een plek met stalling, weidegang, liefst ook 's winters! maar anders 's winters zeker 8 uur per etmaal buiten mét hooi in een paddock, waar meerdere paarden staan en waar mensen zijn met ervaring die je kunnen helpen. Ook met dingen als: mankeert-ie wat, moet de hoefsmid komen, hoeveel krachtvoer heeft-ie nodig naast goed hooi, kortom, alle basisdingen die sowieso bij een eigen paard komen kijken.

Wat meer verduidelijking: het gaat inderdaad om een all-in stal waar het voederen wordt gedaan, weides aanwezig, hoefsmid, lesgever,.. alles mogelijk dus.

De weide in onze eigen tuin zou 2500m2 zijn. Ik ben me ervan bewust dat een paard niet alleen mag staan. Vandaar dat de combinatie pony voor de zoon en grote D pony voor mezelf logischer is misschien. Maar eigenlijk dient onze tuin niet omgevormd te worden als weide, aangezien er aan de stalling genoeg weides zijn.

Ladyance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 13:20

Jorex schreef:
Een paar wedervragen. Wil je de pony op die stalling zetten of aan huis?
Indien aan huis, hoeveel ruimte is dat? Er moeten dan sowieso 2 komen, want een pony is een groepsdier.
Indien de stalling, wat voor type is het? Doe het zelf of worden dingen voor je gedaan zoals mesten enzo. Paarden aan huis houden is nogal wat anders dan op een stal. Ze moeten iedere dag s ochtends en s avonds minimaal verzorgd worden. Als je ze op een stalling zet die niet doe het zelf is is dat gemakkelijker te combineren, want dan wordt het mesten en voeren voor je gedaan. Ik heb zelf mijn pony's bij mijn ouders staan. Voordeel ik heb geen stallingskosten. Nadeel ik moet er echt elke avond heen om die voerbeurt te doen. Ik heb nu nog geen gezin zelf, maar kans is groot dat ik er vooral in het begin geen energie meer voor heb en dan moet ik ook een keuze gaan maken. Aan huis is zeg maar meer een levensstijl en op stalling kun je dan voor een stalling kiezen waarbij je ook gewoon even het paard het paard kunt laten als je ziek bent of je kids zijn ziek. Aan huis zul je toch moeten verzorgen hoe je je ook voelt.

Dus inderdaad op de stalling, type all-in met twee pistes en ettelijk veel weides.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 13:24

Ladyance schreef:
Ibbel schreef:

Wat meer verduidelijking: het gaat inderdaad om een all-in stal waar het voederen wordt gedaan, weides aanwezig, hoefsmid, lesgever,.. alles mogelijk dus.

De weide in onze eigen tuin zou 2500m2 zijn. Ik ben me ervan bewust dat een paard niet alleen mag staan. Vandaar dat de combinatie pony voor de zoon en grote D pony voor mezelf logischer is misschien. Maar eigenlijk dient onze tuin niet omgevormd te worden als weide, aangezien er aan de stalling genoeg weides zijn.

vergeet ook niet dat je hooi/stro aanvoer/opslag en mestafvoer/opslag nodig hebt thuis, dat gaat dan wel weer van je weideruimte af. Wil je ook een paddock aan gaan leggen om in te rijden/los te gooien of kun je dat met buren bijv regelen. Anders ben je daar ook weer ruimte aan kwijt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 13:30

Als eerste paard raad ik een pensionstalling toch wat meer aan. Dan heb je niet zoveel zorgen en ook wat meer ruimte in je agenda. Paarden aan huis betekend ook dat je niet zomaar een paar dagen weg kunt. En met kinderen lijkt het mij wel fijn om de zorgen voor het paard deels uit handen te kunnen geven.

Al denk ik dat een vast bijrijdpaard ook wel iets voor je is. Wel de verantwoordelijkheid maar niet al te hoge kosten. ( hou rekening met bijdrages) en wel de mogelijkheid om een band op te bouwen.

goldenarrow

Re: Wanneer ben je er klaar voor? - Aankoop pony - hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 13:46

Ik sluit me aan bij de rest, zeker als je geen ervaring hebt met bijvoorbeeld bijrijdpaarden zou ik zeker eerst kiezen voor een pensionstal. Daar heb je altijd mensen rondlopen die je net even kunnen helpen of waar je advies aan kan vragen. Paarden aan huis klinkt heel leuk, maar is wel echt een levensstijl. Spontaan een keer weggaan zit er dan niet zomaar meer in en bij de verzorging komt veel meer kijken dan je denkt. Het is niet alleen je paard op de wei zetten en klaar. Het is niet onmogelijk, hier ook een drukke baan, gezin en 14 paarden aan huis, maar alleen even ontspannen rijden zit er niet meer in, er ligt toch altijd een bult werk := en zeker als je maar 1 paard hebt ben je niet per se goedkoper uit als je alles zelf doet, omdat je niet groot in kunt kopen (plus alle extra tijd die het je kost).

Maar als je een fijne stal hebt waar je paard kan staan en waar genoeg ervaren mensen rondlopen, dan ga gerust op paardenzoektocht! Je kan nog zoveel leren over de verzorging van paarden, in mijn ervaring leer je uiteindelijk het meeste in de praktijk. Kijk of je iemand mee kan nemen die er verstand van heeft en laat zeker altijd keuren.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 13:48

Hier een paar jaar terug een paard gekocht. Ik werk 3 dagen en heb een zoontje van bijna 2. Is toch lastig te combineren, omdat mijn partner fulltime werkt en ik niet altijd oppas heb voor mijn zoontje. Maar ons paard staat op volpension, dus al zou ik het maar 1 of 2 keer in de week redden om erheen te gaan dan is dat niet erg.
Scheelt wel dat mijn partner ook paardrijdt.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 13:50

Ik zou ook beginnen met een bijrijpaard/halve stal. Zelf werk ik en ik heb geen kinderen, maar het kost alsnog erg veel tijd. Met kinderen er bij zal het helemaal druk zijn. Ik zou dus eerst kijken of een bijrijpaard gaat voordat je vast zit aan een eigen paard. Hoe lang is het nu geleden dat je gereden hebt?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 13:50

Ik zou nog geen rekening houden met een pony voor je zoon. Je hebt nog geen idee of hij dit leuk blijft vinden en hoe hij zich verder ontwikkelt.
Ik zou nu gaan voor een verzorgpaard en gewoon eens kijken hoe je alles kan combineren en van daaruit verder beslissen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 13:55

Ladyance schreef:
Ibbel schreef:

Dat is echt niet genoeg := Naar aanleiding van je bijdragen op het topic lijk je best nog 'een beginner' (no offense), waardoor het wellicht handiger is om eerst ervaring op te doen; lekker meters gaan maken. Daarna kun je de afweging maken of je er echt klaar voor bent. Een eigen paard is echt veel meer dan een plekje, motivatie en een grote zak met geld :)

Veel plezier!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 13:55

Het is pittig de combinatie met een gezin.

Veel hangt af van hoeveel hulp je krijgt van je partner, want als je je 3 kinderen mee op sleeptouw moet nemen naar stal, zal ontspannen rijden er niet inzitten.

Dus wat time management betreft moet je kijken hoeveel uren je vrij kan maken zonder kinderen, en of dat voldoende is voor jouw gevoel om een eigen paard te hebben.

Reken een uur paardrijden, een uur poetsen en naverzorging, hoogstwaarschijnlijk ook een babbeltje op stal...

Hoe vaak krijg je die tijd?
Sommige moeders dagelijks, andere moeders nooit. Dus dat is heel persoonlijk.

Een pony voor het hele gezin is zo'n slecht idee nog niet. Kinderen zijn heel druk met school en hobby's, en het geeft nog meer druk als ze iedere dag naar hun (eigen) pony moeten. Als jullie de dagen wat kunnen verdelen is dat zeker een goed idee, een tweede pony voor de kleintjes kan er altijd nog bijkomen eventueel.

Ladyance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 14:47

Kidde schreef:
Ik zou ook beginnen met een bijrijpaard/halve stal. Zelf werk ik en ik heb geen kinderen, maar het kost alsnog erg veel tijd. Met kinderen er bij zal het helemaal druk zijn. Ik zou dus eerst kijken of een bijrijpaard gaat voordat je vast zit aan een eigen paard. Hoe lang is het nu geleden dat je gereden hebt?

Ik ben inderdaad enkele opties aan het bekijken voor bijrijdpaarden. Ik rijd nu sinds een half jaar weer en heb vroeger een jaar of tien gereden.

Aan iedereen: bedankt voor de constructieve feedback. Ik ga inderdaad eerst inzetten op een bijrijdpaard en over een jaartje herevalueren :).

Ladyance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 14:54

Beemsterkaas schreef:
Het is pittig de combinatie met een gezin.

Veel hangt af van hoeveel hulp je krijgt van je partner, want als je je 3 kinderen mee op sleeptouw moet nemen naar stal, zal ontspannen rijden er niet inzitten.

Dus wat time management betreft moet je kijken hoeveel uren je vrij kan maken zonder kinderen, en of dat voldoende is voor jouw gevoel om een eigen paard te hebben.

Reken een uur paardrijden, een uur poetsen en naverzorging, hoogstwaarschijnlijk ook een babbeltje op stal...

Hoe vaak krijg je die tijd?
Sommige moeders dagelijks, andere moeders nooit. Dus dat is heel persoonlijk.

Een pony voor het hele gezin is zo'n slecht idee nog niet. Kinderen zijn heel druk met school en hobby's, en het geeft nog meer druk als ze iedere dag naar hun (eigen) pony moeten. Als jullie de dagen wat kunnen verdelen is dat zeker een goed idee, een tweede pony voor de kleintjes kan er altijd nog bijkomen eventueel.

Mijn partner is erg behulpzaam! hij Doet echt wel zijn bijdrage. Ik kan minstens 3 avonden bij de paarden zijn zonder kinderen en elke vrijdag overdag + halve dagen in het weekend met kinderen. Aan tijd is eigenlijk geen gebrek, Tevens is het ook de bedoeling de kinderen mee zelfstandig te maken in de verzorging van de paarden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 15:33

Hier moeder van dochter 11 maand en dochter bijna 2,5. Ik heb een merrie maar ik rijd er niet op.
Ze is niet beleerd. Ik kom er echt niet aan toe.
En ook al zou ze beleerd zijn, kom ik er nog niet aan toe. Het is niet te doen. Ik werk ook 4 dagen. Heb haar zelfs op vol pension staan.

Ze dient nu als fokmerrie en kan veel de weide op. Wellicht dat ik er over een paar jaar op zit.

Nu beginnen aan een paard zou ik dus echt niet doen. In mijn eigen situatie dan. Dus mijn advies zou zeker niet zijn er nu aan te beginnen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 15:55

Beginnen met een bijrijdpaard.
En dan eens kijken hoe vaak je feitelijk echt kunt gaan. Of het toch teveel van je vraagt of dat je zegt, dat is goed te doen.

Dan leer je ook nog eens een boel.
Je zoontje ouder dus ook daarmee duidelijkheid.

Ik ben bang dat het nog geen optie gaat zijn als je daar niet rustig ingerold bent.