En plots denk je: was ze er maar niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

En plots denk je: was ze er maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 13:14

Hi bokkers! Dit wordt een even-van-me-af-schrijf topic. Ik weet dat ik wel vaker topics open over issues met mijn pony, en dit voor sommige bokkers irritatie oproept. Mocht jij tot deze groep behoren, zou je dit topic dan gewoon weg willen klikken? Ik weet dat dit het zoveelste topic is, maar aan reacties die mijn neus nog verder op die feiten duwen heb ik nu helemaal niks :o

Nu dan de aanleiding voor dit topic, de titel zegt het al: de laatste tijd bekruipt me steeds meer een gevoel van “was ze er maar niet”. Ik heb nu iets meer dan 5 jaar mijn 16 jarige Merens merrie Nala. We zijn begonnen met buitenritten en ondertussen mennen we in enkelspan door de bossen en hebben we een bijrijdster. Ze loopt 3-4x per week voor de koets en wordt 1-2x per week gereden, met altijd een dag vrij. Dit is ontstaan omdat ze op haar oude stallen anders onmogelijk op gewicht te houden was.

De problemen van ons vorige topic zijn gelukkig opgelost en ze kan nu door één deur met de andere merrie op de nieuwe stal. Wel hebben we nu weer het volgende probleem: platte voeten en dunne zolen waardoor ze gevoelig loopt. Hier hebben we nu ook (na de nodige stress en torenhoge kosten) een oplossing voor.

Ze is braaf onder het zadel, braaf voor de koets, maar wel sloom, vooral op de heenweg. Het is altijd een gevecht om haar in beweging te krijgen, en pas op 1/3 van de rit begint ze (soms) uit zichzelf voorwaarts te lopen. Er bekruipt me steeds meer een gevoel van tegenzin. Tegenzin om haar weer te moeten “dwingen” om te “werken” voor mij.

Dan denk ik stiekem, was ze maar 10 jaar ouder. Was ze maar 26 en kon ik haar “sociaal acceptabel” op pensioen zetten.

Er zit een duiveltje op mijn schouder die zegt dat ik iets met haar MOET doen, want daar heb je tenslotte een paard voor. Het lijkt (vooral in mijn omgeving) niet sociaal geaccepteerd om een paard te hebben en er dan niks/weinig mee te doen. Terwijl ik mezelf de laatste weken juist probeer te dwingen om te geloven dat het niet erg is als ik maar één of twee keer per week iets met haar doe. Of alleen als ik er zin in heb. Waarschijnlijk ook omdat het mennen altijd afhankelijk van anderen is, en ik bang ben dat ik niemand meer heb die mee gaat als ik de regelmaat loslaat.

Ze staat 24/7 buiten met schuilmogelijkheid en vrijwel onbeperkt hooi, dus ze heeft echt alles wat een paard écht nodig heeft om “gelukkig” te zijn.

Maar toch bekruipt me dat schuldgevoel dat ik niks met haar “wil” doen. Geen zin heb om haar weer aan de koets te binden en te dwingen te lopen waar ik wil, wanneer ik wil, en zo snel ik wil.

In mijn omgeving komt dan meteen de vraag “dus ga je haar verkopen?” Maarja, dat zie ik ook niet zitten. Wat als ik me over een tijd toch anders voel en er ontzettend spijt van ga krijgen? En als ik niks met haar wil doen omdat ik haar niet wil dwingen, moet ik haar ook niet aan iemand verkopen die haar wel weer zal gaan dwingen, even heel kort door de bocht. Maar dan krijg je ook weer reacties als “anders is het wel een hele dure grasmaaier waar je niks mee doet”… maar ik ga ook niet maar wat met haar doen omdat ik nou eenmaal voor haar betaal :+ :+

En dan dus de titel… was ze maar weg. Was ik deze gedachten en deze verantwoordelijkheid maar kwijt. Niet omdat ze het me niet waard is, en ik heb zeker geen spijt van haar koop en de ervaringen die we samen hebben beleefd, maar op dit moment zie ik het even niet meer zitten.

Zoals je wel kunt lezen zit ik er behoorlijk mee in de knoop… herkent iemand dit?

paddraigh

Re: En plots denk je: was ze er maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:21

Niets aantrekken wat een ander vind.

Gewoon lekker laten staan, en als de zin weer komt zie je dan wel weer verder. Ik zou het gewoon loslaten allemaal en kijken waar het schip strand .
Als je er zo bij na moet denken met wat je nu doet… dan geeft dat in mijn beleving enkel meer stress

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:25

Misschien sta ik te makkelijk in dit soort dingen, maar ik geloof niet dat ik mij zo veel zou aantrekken van opmerkingen van anderen. Jouw paard en jij weet wat het beste voor haar is. Een paard "hoeft" niet te werken hè, dat is iets dat wij onszelf aanpraten. Als zij zichtbaar geen zin heeft in het werk en jij er ook met tegenzin iets mee gaat doen, wie hou je dan voor de gek door het maar te blijven forceren?
Is het zeker dat er overigens geen medische oorzaak is?
Laatst bijgewerkt door Esmee_RS op 14-11-24 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:25

Als ik je verhaal zo lees zou ik dit zelf op twee manieren aanvliegen: de tegenzin van je paard en jouw mindset en gedachten hierover.

Die tegenzin bij je paard kan namelijk gewoon iets van ongemak zijn. Dat uitsluiten is wel fijn. Of het verhelpen natuurlijk, want dat kan enorm helpen om de werklust terug te krijgen bij haar en dat maakt het voor jou ook een stuk leuker. En stel er is iets wat niet verholpen kan worden dan weet je dat ook en vallen er een hoop onzichtbare zorgen van je af.

En verder hoe je er zelf naar kijkt. Paarden houden is gewoon best pittig. Het kost veel tijd, geld en helaas vaak ook veel zorgen. Het is een beetje een taboe om te zeggen dat het zwaar is of kan zijn omdat het een leuke hobby 'moet' zijn. Ik denk dat het heel erg kan helpen als je de verwachtingen van anderen kunt leren loslaten en je eigen gevoel volgt. Wil jij een paard om lekker mee te kroelen en wandelen is dat toch ook prima? Of dat je de ene periode meer wilt doen met haar dan de andere periode. Als je goed voor je paard zorgt maakt het in principe niet zoveel uit wat jullie samen doen, zeker niet als ze op zo'n fijne plek staat.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:26

Maar waarom "moet" ze 5 tot 6 keer per week werken? Is het geen optie om die frequentie wat omlaag te brengen? Misschien wordt zij dan wat vlotter, en voel jij minder druk om met haar aan het werk te moeten.

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:28

Is ze altijd zo sloom geweest?
Misschien heb je dit al eens geprobeerd, maar misschien heeft ze wat variatie nodig (grondwerk, schriktraining, puzzelwerk, aan de hand wandelen, etc?) Misschien dat dit haar wel terug meer plezier in het 'werken' doet krijgen.

Of je voeding herbekijken dat ze iets krijgt waar meer energie in zit.

Van de andere mensen moet je je niets aantrekken. Er zijn er zoveel die heel snel hun paard verkopen...
Het is nu ook weer winteruur, sneller donker... Dan hebben vele wel wat last van een dip...

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:29

paddraigh schreef:
Niets aantrekken wat een ander vind.

Gewoon lekker laten staan, en als de zin weer komt zie je dan wel weer verder. Ik zou het gewoon loslaten allemaal en kijken waar het schip strand .
Als je er zo bij na moet denken met wat je nu doet… dan geeft dat in mijn beleving enkel meer stress

100% mee eens!
Je moet jezelf zo geen druk op leggen. Ik denk dat Nala daar ook niet van wakker ligt.
Ga gewoon weer genieten van je paardje en doe enkel waar jij zin in hebt, de rest komt van zelf.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:29

Eerst en vooral: iemand anders moet niet bepalen wat jij wel of niet doet met je paard. Het is jouw tijd en geld.

Ik heb zelf een paard op haar 13-14 jaar met vervroegd pensioen gezet. Ze mankeerd wel, maar met een correct beleid en de juiste ondersteuning was ze nog wel berijdbaar. Alleen voelde ik er zelf weinig voor om mezelf zo'n strak schema aan te houden. Het is en blijft tenslotte een hobby. Wegdoen was helemaal geen optie voor mij, want had ze al +/- 10j en zij heeft altijd haar stinkende best gedaan voor mij. Dus ik heb een plekje gezocht waar ze 24/7 in een kudde op grasland kan lopen en bijgevoerd wordt van zodra het kouder wordt en het gras niet langer groeit.

Ik heb sowieso regelmatig periodes dat ik door drukte op mijn werk, de energie niet heb om veel met mijn paarden te doen. Uiteraard wel verzorgen, ik kan genieten van de stilte en alleen het horen van paarden kauwend op hooi. Dat is een rustmomentje, evenals wat kroelen. Maar rijden of longeren, nee dat is er dan teveel aan en daar hoeft niemand commentaar op te geven. Ik doe mezelf noch mijn paarden er plezier mee om tegen mijn zin ermee te werken.

En uit jouw verhaal maak ik op dat je niet het meest gemotiveerde paard hebt en dat het jouw best veel input en energie kost om er iets mee te doen. Waardoor het imo heel begrijpelijk is dat je dit niet elke keer wil doen.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:31

Goh. Als jij niks met haar wil doen dan doe je toch lekker niks? Als het op die manier voor jou wel leuk dan is dat toch gewoon ok. En van daar kun je altijd nog kijken of er iets anders speelt bij haar dan 'gewoon' moeilijk te motiveren. Jouw paard, jouw keuzes, doe waar jullie allebei gelukkig van worden!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:32

Joh dat mag je best afentoe zo voelen, zolang Nala gewoon haar verzorging krijgt en nu zelfs sociaal goed gaat met het andere paard, wordt zij er ook echt niet minder om :(:)

Heel soms heb ik ook wel eens zo'n momentje met Mel :o . Om een andere reden, maar toch. Dan heb ik bv al de hele week zó'n zin om buiten te gaan rijden, en dan is het eindelijk zover en dan heeft ze een dikke kras over de rug ofzo. Ik kan er bij haar serieus nooit van op aan dat ik wat met haar volgens plan kan doen. Gelukkig is ze verder wel erg leuk :Y)
Laatst bijgewerkt door Sintara op 14-11-24 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaravdW

Wat zal dit ontzettend K voelen Nala... allereerst een dikke knuffel.

Het is je goed recht om niets te doen met je paard, en alleen de dingen te doen die je leuk vindt (mits je paard goed verzorgd wordt qua voeding en paard-behoeften).
Jij mag gewoon een hele dure grasmaaier hebben!
Je mag je paard gewoon een halfjaar, een jaar, twee jaar, 10 jaar, de rest van haar leven, als grasmaaier laten staan en alleen knuffelen, poetsen, worteltje voeren als je daar zin in hebt. Zolang je medisch en paard-waardig gezien goed voor haar zorgt (dus wel gewoon enten, hoefsmid, bladibla) zal het voor je paard een worst wezen of ze grasmaaier is toch?
Volgens mij had een andere bokker, oooooohhhh wie was het ook alweer, die had ook merens geloof ik, die had haar merrie een paar jaar in een kudde in godweetwaar 'geparkeerd' en daarna weer opgepakt toen het goed voelde. Je zal echt de eerste of enige niet zijn die zoiets doet!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Ik rijd dan weer 3 weken niet, dan weer 2 keer in de week.
En heb 2 van die dure grasmaaisers staan. :+

Mijn geld, mijn paarden. En hebben ze daar moeite mee dan komen ze maar longeren of rijden. :P
Op de dag dat ik hen om geld vraag om ze te onderhouden hebben ze zeggenschap, eerder niet. Punt.

Kijk als je op een stal staat waar hij maar 1 uurtje paddock los hebt moet je idd gaan.
Niet omdat de omgeving dat zegt maar voor het welzijn van je paard.
Maar jou paard staat prima.
En dikke kans als hij wat minder vaak aan het werk moet dat zijn looplust ook nog eens een stuk beter word.

Lekker gaan genieten van je Nala en dat op de manier waar jij die dag zin in hebt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 13:35

pinto_1 schreef:
Maar waarom "moet" ze 5 tot 6 keer per week werken? Is het geen optie om die frequentie wat omlaag te brengen? Misschien wordt zij dan wat vlotter, en voel jij minder druk om met haar aan het werk te moeten.

Dit probeer ik inderdaad al in te voeren. Dat 5-6 keer “moeten” stamt uit de tijd dat ze op plekken stond op een kleine paddock met maar één voerplek en te rijk voordroog hooi. Hier werd ze zonder zoveel werk echt tonnetje rond want ze stond zowat alleen maar stil en at.

Ik ben nog steeds bang dat ze weer te dik wordt als we minder gaan doen. En vaak valt er toch wel iedere week 1 keer mennen uit vanwege het weer of omdat iemand afzegt, dus ben ik ook bang dat we, als we het tot 1-2 keer terugbrengen, bijna niet meer kunnen omdat er dan iets tegen zit als ik wel eens zou willen gaan.

Aife schreef:
Is ze altijd zo sloom geweest?
Misschien heb je dit al eens geprobeerd, maar misschien heeft ze wat variatie nodig (grondwerk, schriktraining, puzzelwerk, aan de hand wandelen, etc?) Misschien dat dit haar wel terug meer plezier in het 'werken' doet krijgen.

Of je voeding herbekijken dat ze iets krijgt waar meer energie in zit.

Van de andere mensen moet je je niets aantrekken. Er zijn er zoveel die heel snel hun paard verkopen...
Het is nu ook weer winteruur, sneller donker... Dan hebben vele wel wat last van een dip...

Ze is inderdaad altijd zo sloom geweest. Eerst zag ik dit als leuke uitdaging, en ik voel me ook veel veiliger op een paard met meer ho dan go. Ik hoef me bij haar nooit zorgen te maken dat ze ertussenuit piept of (veel) sneller gaat dan ik wil :+

Maar nu is de fut er een beetje uit om haar iedere keer toch weer door te laten lopen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:37

het is jouw paard, jouw (dure) hobby. Daar heeft verder toch niemand wat over te zeggen. Als het een verplichting voelt en je met tegenzin gaat mennen... dan doe je dat toch gewoon niet. Laat het paardje lekker staan, of zoek iets waar jullie samen meer plezier in hebben, al is het maar wandelen, of knuffelen, groomen oid. Het moet leuk zijn!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:39

Er is toch niets mis met een paard altijd in de wei en verder niets doen. Dat is hun natuurlijke leven. Mijn paarden doen niet anders. Een paard wordt er niet perse gelukkig van als hij moet werken.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 13:42

Het lastige is ook dat ik, net als bij de sportschool, het uiteindelijk toch wel leuk vindt als ik er eenmaal ben, dus als we eenmaal in het bos zijn en ze doorloopt. Maar ik betwijfel of dit komt omdat ik het gewoon heel leuk en gezellig vind om met mijn groom(s) onderweg te zijn of dat het echt om het mennen gaat :o

Ik houd mezelf altijd voor “als ze echt niet zou willen zou ze niet (grotendeels) op stemhulp alles doen. Maaaaar, ze weet natuurlijk ook dondersgoed dat er consequenties (zweep) zijn aan het niet navolgen van een stemhulp, dus hoe “vrijwillig” is het dan nog %)
Laatst bijgewerkt door Nala op 14-11-24 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:43

Kun je niet iets met haar gaan doen wat ze leuker vindt? Wandelen? Vrijheidsdressuur? Vrijspringen? Longeren aan de dubbele longe met balkjes? Om te kijken waar ze wél enthousiast van wordt?

En daarbij als jij geen zin hebt om iets te doen ben je niemand iets verplicht, tenzij haar gewicht anders echt de spuigaten uitloopt maar dan heb je ook nog iets als bijvoorbeeld graasmaskers om de voeropname te remmen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:43

Tsja mijn ervaring is met zo’n type dat stilzetten het begin van het eind is. In vrijwel geen enkele paddock paradise bewegen ze genoeg om gezond te blijven.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:45

Ik heb hier een 4 en 5 jarige staan en de ene week train ik ze fanatiek om de dag/elke dag en de andere week red ik het met moeite om ze 2x in de week 'aan het werk' te zetten.

Niet schuldig om voelen hoor, al herken ik het wel. Jouw paard, jouw 'regels'. Zolang alles paard-waardig ingericht is zal het dier het niet uitmaken of ie nou 6 keer of 1 keer per week aan het werk gaat.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:54

In het Deens heb je een mooi woord: hyggehest, dat betekent zoiets als ‘gezelligheidspaard’. Daarbij haal je je plezier uit het zijn met je paard, of het nou verzorgen, bij haar in de wei zitten, grondwerk/rijden/mennen is. Geen verwachtingen, geen prestaties, niets moet qua ‘werk’. Ik vind het fijn om mijn paarden als hyggeheste te zien, misschien jij Nala ook.

Mbt wat je beschrijft qua looplust vroeg ik me af of je ooit hebt getest op PSSM 1&2. Er loopt hier een heel goed topic over Bokt. Het kan een verklaring zijn.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 14:02

Nado schreef:
In het Deens heb je een mooi woord: hyggehest, dat betekent zoiets als ‘gezelligheidspaard’. Daarbij haal je je plezier uit het zijn met je paard, of het nou verzorgen, bij haar in de wei zitten, grondwerk/rijden/mennen is. Geen verwachtingen, geen prestaties, niets moet qua ‘werk’. Ik vind het fijn om mijn paarden als hyggeheste te zien, misschien jij Nala ook.

Mbt wat je beschrijft qua looplust vroeg ik me af of je ooit hebt getest op PSSM 1&2. Er loopt hier een heel goed topic over Bokt. Het kan een verklaring zijn.

Ze is n/p1 getest op PSSM1 inderdaad. Hierom ben ik ook bang dat ze als ze stil komt te staan problemen qua spieren heeft.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:10

je MOET niks ... Je moet echt niks doen met je paard behalve zorgen dat de basisverzorging in orde is.

Ik heb vier paarden :+.
twee trekpaarden, de 15 jarige gaat nu en dan mee op een ritje ivm blessure, alhoewel ik die terug in het werk wil zetten, de 4 jarige is eigenlijk ons menpaard maar die is beleerd geraakt en nu hebben we geen koets meer, dus die wordt eens per week gelongeerd door mij.
een 3 jarige draver die ik nu en dan eens rondzwier, en een 10 jarige PRE die mijn rijpaard is en ik probeer (!) twee keer per week te rijden.

Ik doe rustig drie weken niets met de paarden. Hun manen zijn soms bospony waardig, maar ze hebben elke dag schone paddocks, goed voer en aangevuld voer, ik bekap ze om de 4 weken en haal er nu en dan een borstel overheen. They are living their life! :+.
Die hebben ons niet nodig hoor, in een goede stal met gezelschap.

Edit: en je zweep consequenties: je paard moet dus maximaal een uurtje per dag iets doen dat misschien wel of misschien niet tegen zijn zin is, of waar ze wat motivatie voor nodig hebben. En dan om gezond te blijven. Ik denk dat er heel veel mensen tegen hun zin op de loopband staan, maar ze komen er niet persé slechter van ...

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:17

Ik heb al 20 jaar Shetlanders, die soms mee gaan op een wandeling en verder niks anders doen dan mijn geld op eten :+

Dus trek je er lekker niks van aan en doe wat jij wilt. Het is jouw paard :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:25

Is ze wel eens getest op ppid?
Verder, je MOET niets met een paard; paarden zijn prima in staat om zich te vermaken in een kudde of met een soortgenoot waar ze het goed mee kunnen vinden. Dat iets 'moeten' doen gewoon blokkeren als zijnde afgedwongen door derden/omstandigheden of je eigen gevoel.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 14-11-24 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:31

Tja die van mij ging met ons mee naar Frankrijk inmiddels bijna 11 jaar geleden. Hij was toen 10. Idee was lekker buitenritten met hem te maken maar door allerlei omstandigheden is het er eigenlijk nooit echt van gekomen. Mijn goede dressuur en carrousel paard staat dus al vanaf z'n 10de gras te maaien. Hij is er geen dag ongelukkig om geweest en geniet volop van de wei en zijn vrienden. Dus dat paarden moeten werken is echt niet zo. Lekker laten staan dus als je geen zin hebt. Ga er gewoon lekker heen en knuffel en poets, als je zin hebt stap je op, heb je geen zin: ook prima.