Wanneer beslis je dat het genoeg geweest is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Wanneer beslis je dat het genoeg geweest is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 18:13

Hey iedereen,

Mijn merrie is intussen 21 jaar en ondanks dat ze nog steeds heel energiek is heeft ze wel wat kwaaltjes (lekje in de hartklep maar volgens DA was het goed om te blijven rijden en werken maar doordat we hier niet echt veel kunnen trainen is de conditie niet echt wauw) en nu vroeg ik me af, wanneer weet je of het genoeg geweest is voor je paard? Wanneer beslis je om minder intensief te trainen, meer aan de hand te werken, op pensioen laten?
De reden dat ik hier mee zit is omdat ze de laatste tijd echt erg lastig is met rijden, het lijkt of ze niks leuk vind en ze jaagt zich zo enorm op en wil niet lekker meer ontspannen. Ze is dan snel helemaal bezweet en buiten adem waardoor we erg veel stappen tijdens een training. Ik dacht de voorbije weken dat het kwam omdat ze best al een vacht erop had staan en het toen best wel warm was (15 graden overdag ongeveer) maar nu was het vandaag gewoon wel koud en had ze er nog steeds last van. Er staat sowieso binnenkort nog een afspraak geregeld met de DA en osteopaat dus ik hoop dat zij me ook wat duidelijkheid kunnen geven.
Op deze manier is het natuurlijk niet leuk, voor ons beide niet. Ze staan aan huis dus ze kan prima gewoon grasmaaier worden en we kunnen ons nog verdiepen in dressuur aan de hand om zo toch een beetje bezig te blijven want gewoon alleen op de wei staan zonder iets te doen staat haar denk ik niet aan.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en ervaringen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 18:49

Ik vraag me hetzelfde af.Paard 20 jaar vorig jaar een paar keer niet de stal uit willen .Allerlei rekenen verzonnen..het was koud en nat…ik was vast te gehaast geweest..misschien geschrokken enz.
Vervolgens nee zeggen …geen zin om te longeren.Dit jaar langzaam lopen ..echt hinderlijk maar in het weiland wel lekker vlot.
Dier ziet er prima uit en nu vraag ik me af of het diva gedrag is ( kan want ik probeer wel rekening te houden met dr mening meestal ).Of dat het toch fysiek wat lastiger wordt.
Ergens denk ik ..kom op zeg…er zijn paarden van 25 plus die nog op wedstrijd gaan maar aan de andere kant zijn er ook veel paarden die al heel jong er niet meer zijn dus zo n vergelijking gaat niet een op een op.
Ik heb nu een soort van besloten/ het idee is in me opgekomen om paarden met half pensioen te doen.Dus gewoon wel weiland / paddock en rijden maar dan wat minder intensief.Bijvoorbeeld om de dag of wat kortere buiten ritjes.
Lastig..iedereen zegt dat je een ouder paard in beweging moet houden maar ik heb toch twijfels .Een bejaarde man laat je ook niet met een zware rugzak hardlopen zeg maar.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 18:57

office schreef:
Ik vraag me hetzelfde af.Paard 20 jaar vorig jaar een paar keer niet de stal uit willen .Allerlei rekenen verzonnen..het was koud en nat…ik was vast te gehaast geweest..misschien geschrokken enz.
Vervolgens nee zeggen …geen zin om te longeren.Dit jaar langzaam lopen ..echt hinderlijk maar in het weiland wel lekker vlot.
Dier ziet er prima uit en nu vraag ik me af of het diva gedrag is ( kan want ik probeer wel rekening te houden met dr mening meestal ).Of dat het toch fysiek wat lastiger wordt.
Ergens denk ik ..kom op zeg…er zijn paarden van 25 plus die nog op wedstrijd gaan maar aan de andere kant zijn er ook veel paarden die al heel jong er niet meer zijn dus zo n vergelijking gaat niet een op een op.
Ik heb nu een soort van besloten/ het idee is in me opgekomen om paarden met half pensioen te doen.Dus gewoon wel weiland / paddock en rijden maar dan wat minder intensief.Bijvoorbeeld om de dag of wat kortere buiten ritjes.
Lastig..iedereen zegt dat je een ouder paard in beweging moet houden maar ik heb toch twijfels .Een bejaarde man laat je ook niet met een zware rugzak hardlopen zeg maar.

Wat jammer voor je! Ik rijd sowieso maar 1 a 2 keer per week, maar we hebben helaas niet de mogelijkheid tot buitenritten dus het is altijd in de bak. Het is idd ook een idee om gewoon een tijdje niet te gaan rijden en kijken wat werkt. Misschien heeft ze gewoon last van het kouder wordende weer :,)

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 19:02

Ja wel jammer maar ik ben nu aan het neckrope rijden in de bak en slalommen met mentuig lekker ernaast wandelen en eigenlijk is dat ook hartstikke leuk.
Maar of het de kou is of verwend gedrag..dat kan ik niet zeggen .Artrose kan natuurlijk best of gewoon wat minder energie.

goldyc

Re: Wanneer beslis je dat het genoeg geweest is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 19:07

ik zou je paard idd medisch laten nakijken, de symptomen die je beschrijft heb ik gezien bij een paard met cushing. Zij kon, voor ze medicatie had, ook echt niet meer normaal gereden worden, ze werd helemaal stressy en bleef maar drammen. Ze staat nu op medicatie en ze is weer terug zoals vroeger in het werk.

ik zeg niet dat dat bij jou ook het geval is, maar het is het uitzoeken waard. Verder denk ik dat je, net zoals Office zegt, misschien gewoon moet kijken waar jij en je paard samen nou blij van worden

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 19:11

Ik denk dat je paard aardig wat signalen geeft dat ze het rijden niet meer zo prettig vindt. Ik zou kijken naar dingen die ze wel leuk vindt. Bijvoorbeeld samen wandelen, misschien mee naast de fiets, hersenwerk, wat werk aan de hand en mogelijk af en toe een stapritje.
Destijds toen mijn fries ouder werd (20+) kreeg ze ook wat lichaamelijke klachten en vond ze het rijden minder leuk. Wel genoot ze nog van het krijgen van aandacht. Ze vond het heerlijk om buiten te wandelen. Verder deden we nog regelmatig werk aan de hand. En eens in de zoveel tijd pakte ik het zadel en dan vond ze het wel leuk om buiten een rondje te stappen. Was niet lang meer, iets van 20 minuten maar dat was voor haar helemaal prima.
Dus kijk gewoon goed waar ze nog lol in heeft.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 19:41

Dankjulliewel voor jullie reacties! Ik ga denk ik komende tijd even wat meer grondwerken en het dressuren aan de hand opnemen, wie weet af en toe gewoon in stap een beetje gymnastiseren want dat doet ze wel prima zonder spanning. Ook de vrijheidsdressuur maar eens van onder het stof halen. En natuurlijk kijken wat de DA zegt. Ik g gewoon zoeken naar wat ze wel leuk vindt om te doen, wie weet komt het plezier in rijden ooit nog wel terug.

EDIT: wat betreft de cushing, is dat niet iets wat ik zou moeten zien aan de vacht? Ze staat namelijk nog met een glanzend vachtje die hetzelfde is als de jaren voordien.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 09:22

Tegen de tijd dat je Cushing aan de vacht ziet, is het al ver ontwikkeld. Meestal begint het met wat slechter door de vacht heen komen in het voorjaar.
Andere vroege tekenen zijn meer drinken (en dus meer plassen) en bv dat de holtes boven de ogen opvullen (en later zelfs opbollen door vetophoping) en minder zin in werken is ook echt een symptoom.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 10:09

Ibbel schreef:
Tegen de tijd dat je Cushing aan de vacht ziet, is het al ver ontwikkeld. Meestal begint het met wat slechter door de vacht heen komen in het voorjaar.
Andere vroege tekenen zijn meer drinken (en dus meer plassen) en bv dat de holtes boven de ogen opvullen (en later zelfs opbollen door vetophoping) en minder zin in werken is ook echt een symptoom.

Dan denk ik dat de kans klein is dat ze het heeft maar ik bespreek het wel met de DA, ze heeft namelijk geen enkel ander symptoom.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 12:14

Ik heb niet veel ervaring met oudjes maar wel altijd begrepen dat, net als bij mensen, het goed is om ze in vorm te houden. Het dagelijkse leven is wat makkelijker als je sterk en mobiel bent en dat is een use it or lose it situatie.

Misschien kan je als de DA komt eens overleggen of je rijden deels zou kunnen vervangen met paarden pilates oefeningen? Dat vinden ze meestal leuk en houd ze mobiel en ook wel redelijk sterk. Misschien is dat voldoende om een paard met pensioen gezond te houden?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 12:31

Laat eens bloed prikken op PPID, ze heeft er de leeftijd voor. Zweten past er bij en gedragsverandering ook.