VOLG: de reis van overleven naar Leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lyona

VOLG: de reis van overleven naar Leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 20:01

Hi!

Eind deze week komt er weer een vrachtwagen langs met 3 nieuwe projectjes uit Spanje...

Dit jaar zijn er al twee paarden vertrokken naar hun perfecte forever huisjes (allebei ook uit Spanje 'gered'), nummer 3 is bijna verkocht en de 4rde zal ook hopelijk ergens deze winter/lente haar droom huisje vinden. Allemaal gaan ze de beste toekomst tegemoet die ze maar kunnen dromen ondanks dat de eerste jaren in Spanje niet al te best waren.

Dit zorgt ook dat er weer plek en ruimte is hier om nieuwe levens te verbeteren.

Uit Spanje, een land waar paardenwelzijn in vele gevallen helaas nog niet zo hoog staat en ontelbaar veel paarden hun dagen slijten in pijn, angst en vreselijke omstandigheden zonder (goede) zorg.

Mijn motto is "you cannot save all the horses in the world, but you can save the world of one horse''

En dat is wat ik vorig jaar heb gedaan voor 5 paarden. Twee zeer angstige en getraumatiseerde ruinen en een erg verwaarloosde merrie, broodmager, drachtig met een veulen aan de voet.
Ik heb ze volledig her-traind, vertrouwen terug gegeven en de merrie opgeknapt waarna ze een prachtig en gezond veulen op de wereld heeft gezet. Er is niets meer te merken van de bange onzekere paardjes van een jaar geleden.
Ze leven nu allemaal het leven wat ze zo verdienen. Drie hebben al een nieuw baasje waarvan er al twee in Nederland zijn aangekomen. Het veulen blijft lekker nog even bij mij in de opfok :D
De andere twee staan hier te genieten tot zij ook hun perfecte huisje vinden, wat in Romeo's (de ruin) geval al zo goed als gelukt is :j

Duss, er is weer plek, tijd en liefde genoeg om weer hetzelfde te doen en levens te verbeteren. Er is niets mooiers dan een paard zo te zien veranderen en voorzichtig van het leven te gaan genieten <3

Helaas zijn dit soort paarden niet heel moeilijk te vinden, zo ben ik bij een pastoor van een klein dorpje midden Spanje uitgekomen die een aantal van zijn 'fok' merries wel weg wilde doen. De 'waarheen en hoe' maakt een Spanjaard niet altijd wat uit.
Ik heb hem zover gekregen mij twee merries te verkopen waarvan een met een veulen aan de voet.
Ze liepen daar in een grote groep merries en veulens jaarrond bij een jonge hengst, dus ze zijn als het goed is ook nog drachtig...

Het gaat om een 5 jarige merrie en een 9 jarige met een zeven maand oud hengstje aan de voet.
De 5 jarige is broodmager, zo mager dat de verkoper me vertelde dat het veulen wat ze dit jaar zou krijgen het niet heeft gered en is overleden. Ze staat al een tijd er zo bij maar de verkoper heeft geen zin om tijd en geld aan haar te besteden.

De andere merrie ziet er wat beter uit. Niet goed, maar oke. Voor wat ik kon zien op de zeer slechte filmpjes :o

Ze zijn beide geboren bij deze verkoper en hij heeft nooit wat met ze gedaan. Ze kennen dus ook letterlijk niets. Geen halster, niet meelopen, nooit aangeraakt door mensen, nooit een hoefsmid gezien en nooit ontwormt of ergens voor behandeld. Ik weet ook niet zeker of ze 100% gezond zijn, toen ik dat vroeg kreeg ik het botte antwoord "hoe moet ik dat weten"...
Ze zien er relatief gezond uit, maar ik ben wel benieuwd wat er straks de klep af komt lopen :Y)

Deze paardjes heb ik gekocht met als enige reden om ze een goed leven te geven. In het geval van de 5 jarige sowieso een leven, de kans op nog een winter overleven in Spanje was heel klein geweest. En verkoop binnen Spanje van zulke paarden voor minder dan de slachtprijs geeft ook bijna geen kans op een (goed) leven...
Maar ook de andere met haar veulen stond geen mooie toekomst te wachten.

Dat kan ik ze nu wel bieden en dat is ook wat ik ga doen.

Ze zijn gisteravond vertrokken vanuit Spanje. Morgenmiddag zullen ze in Nederland aankomen waar ze een paar dagen rust hebben. Donderdag vertrekkken ze dan weer naar mij in Zuid-Zweden.

De 5 jarige:

Afbeelding

Afbeelding

Ze lijkt een beetje een misvormt neusbot te hebben, misschien ooit gebroken
Afbeelding

Fotos van vandaag van de transporteur:
Afbeelding

Afbeelding

De 9 jarige:
Afbeelding

Afbeelding

Wie volgt mee op deze spannende reis van overleven naar leven?

Hutcherson

Re: VOLG: de reis van overleven naar Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:43

Och wat een ellende zeg. Zo triest zulke fotos. Mooi wat je gaat doen! Het is dat ik heel bang ben voor veel ellende intern, want het lijkt me fantastisch om dit soort dieren op te zien knappen.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:03

Och arme dieren, wat een desinteresse heeft de verkoper. Dank je wel dat je ze deze kans geeft, op naar een leven dat ze verdienen!

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:09

Wat fijn dat ze bij jou een goed leven gaan krijgen! <3
De neus van de 5 jarige ziet er inderdaad bijzonder uit.
ik volg mee, ben heel benieuwd hoe ze gaan worden :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:20

Jemig wat zien die er uit. Wat sneu. Hopelijk krijg je deze dan ook weer mooi op de rit.

Maak je hier een volgtopic van?

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:23

Och och wat een triest hoopje paard die 5 jarige maar wat moet het mooi zijn om ze te zien opknappen en opfleuren bij jou!!!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:26

Wat ontzettend mooi voor deze paarden TS <3 Vind het zelf altijd dubbel, want door paarden te kopen bij dit soort lui hou je het wel in stand natuurlijk.
Maar voor deze paarden is het fantastisch, ze gaan het heel goed krijgen bij jou, ik ben benieuwd hoe ze er over een jaar uitzien!

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:32

ach he de arme zielen, hopen dat ze veilig aankomen het zal niet niks zijn z'n lange reis in de conditie die ze hebben. Ze gaan een mooie toekomst tegemoet dankzij jou!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:33

Och jeetje zeg, hopelijk zijn ze snel thuis en knappen ze snel op!

Je doet wel echt mooi werk met de paarden. <3

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:24

Jeetje wat triest, ik gun ze heel veel liefde en goede zorg bij jou.
Wat knap dat je dit doet, paarden kopen waarvan je niet weet of ze gezond zijn, en wel aanschaf en transportkosten aangaan.
Ik volg jullie graag :knuffel:

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:28

Ik volg graag mee.
Hopelijk valt het mee en fijn dat ze de kans op een mooi leven krijgen bij jou.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:28

Wat fijn voor de paarden, ik lees graag mee in het traject. Super dat je dit doet!

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 23:37

Och wat sneu. Ik kijk ernaar uit om te zien hoe ze opbloeien bij jou

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 23:56

Wat geweldig goed wat je doet. Jouw mtto vind ik ook erg mooi. Lijkt me zo geweldig deze arme dieren te helpen. Ik schrok wel van de fotos, ik had niet verwacht zulke magere paardjes te zien. Ik ga je zeker volgen!

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 00:02

Arme dieren, gelukkig nu onderweg naar een fijne toekomst. Echt geweldig dat je dit doet, ik ga je volgen want ik ben heel benieuwd hoe ze er over een tijdje uit zullen zien. Veel succes met deze paarden!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 00:11

Wow, die paarden weten vast niet wat ze nu overkomt. Wat een mazzel hebben ze, voor het leven weg.
Merrie met het veulen heeft een erg aansprekende heldere uitstraling!
Van de vijfjarige vraag ik me af of de kromme snuit mogelijk de oorzaak is van de slechte conditie. Benieuwd hoe dat zit.

Goede reis paardjes! *volgt*

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 00:15

Hoeft niet per se gebroken te zijn. Veulen op stal bij mijn verzorgjes heeft ook zo'n neus. Die heeft (wss behoorlijk lang) verkeerd in de baarmoeder gelegen. Zijn benen waren zo krom dat hij niet kon staan, dat is goddank recht gegroeid maar zijn neusje blijft een beetje scheef.

Wat een verhaal, vreselijk hoe het daar gaat :'( Deze paarden hebben echt geluk dat ze bij jou terechtkomen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 01:45

Mooi dat je dat kan doen.

Hoe is de overgang momenteel van Spanje naar Zweden qua temperatuur? Heb je veel dekens? Dat zullen de dames ook wel niet kennen.

Goed motto. Ik ben meer van de struisvogel......Als het op ons pad komt, staan we er wel voor open, maar kan niks verkopen, dus moet niet te vaak gebeuren.

Ben benieuwd hoe ze ontwikkelen.

Als je een vermoeden hebt dat die man niet goed is voor zijn paarden, kan je misschien ook contact opnemen met paardinnoodspanje. Volgens mij werken die ook samen met instanties daar, ook op gebied van meer gaan voorlichten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 08:37

Ik volg weer :)
Hopelijk gaan ze een mooie toekomst tegemoet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 09:09

Oh jemig wat ziet die vijfjarige er uit ..vermoed dat die vol zit met wormen en ook op piro zou ik testen.

Je doet top werk! Fijn dat deze dieren zo een kans krijgen en ik volg weer graag.

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 10:27

Jeetje wat zien ze eruit! Ik volg graag mee en ik hoop dat je deze paarden ook weer het vertrouwen in de mens kunt terug geven. Respect voor je dat je dit doet. Ik vraag me dan af als ze verwaarloosd zijn/worden en ook niemand wat met ze doet, waarom heeft iemand dan eigenlijk paarden? En dat er dan ook nog jaarlijks bijkomen door er een hengst bij te laten lopen. Je zou dan denken, verkoop ze en dan is het klaar, maar kennelijk is het zo simpel niet.

AmadoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 12:03

De neus doet me denken aan een wry nose, is goed mee te leven met de juiste tandarts etc.

Wat fijn dat je deze paarden kan en wilt helpen!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 12:09

Pfff, wat ziet die 5 jarige eruit zeg :(
Ik ga dit topic zeker weer volgen. Ik heb het topic met de 2 broers ook gevold, al reageer ik niet snel.
Heb je deze dieren via internet gevonden? Of ben je naar Spanje geweest?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 21:25

Dank jullie wel voor de hartverwarmde en lieve reacties <3 Het doet me heel erg goed om te lezen dat mensen zo meeleven <3

Hutcherson schreef:
Och wat een ellende zeg. Zo triest zulke fotos. Mooi wat je gaat doen! Het is dat ik heel bang ben voor veel ellende intern, want het lijkt me fantastisch om dit soort dieren op te zien knappen.

Het is absoluut geweldig om ze zo te zien groeien, fysiek en mentaal. En de dankbaarheid en het geluk als ze doorhebben dat ze veilig en oke zijn, dat is onbetaalbaar <3 Alle paarden tot nu toe hebben dat, ze genieten daarna zo van het leven, wat aandacht, spelen met vriendjes ect. Dat is zo mooi om te zien :j

Ja voor fysieke problemen ben ik ook wel bang, ze zullen waarschijnlijk vol zitten met vanalles, ze zijn nooit ergens voor behandeld...

Zam_Cas schreef:
Och arme dieren, wat een desinteresse heeft de verkoper. Dank je wel dat je ze deze kans geeft, op naar een leven dat ze verdienen!

Het is echt de mentaliteit van de mensen daar. Dieren zijn amper levende wezens in hun ogen. En daar willen ze zo min mogelijk geld en tijd aan besteden. Er zijn natuurlijk ook genoeg Spanjaarden echt goed voor hun dieren, alleen veel helaas ook niet...

Als ze alles redden zal ik er alles aan doen om ze het beste leven mogelijk te geven!

PotjeMayo schreef:
Wat fijn dat ze bij jou een goed leven gaan krijgen! <3
De neus van de 5 jarige ziet er inderdaad bijzonder uit.
ik volg mee, ben heel benieuwd hoe ze gaan worden :)

Ja ik ben ook heel blij dat ze weg zijn uit Spanje. Weg uit de ellende. Nu wacht alleen maar fijne dingen op ze.
Die neus is inderdaad bijzonder, ik kan niet goed zien op de fotos wat het kan zijn. We zullen het zien als ze hier zijn!

belle_boef schreef:
Jemig wat zien die er uit. Wat sneu. Hopelijk krijg je deze dan ook weer mooi op de rit.

Maak je hier een volgtopic van?

Ja echt heel triest hoe ze er bij staan... Ik ga er mijn uiterste best voor doen om ze op de rit te krijgen!
Dit wordt/is een volg topic ja :j

maras schreef:
Och och wat een triest hoopje paard die 5 jarige maar wat moet het mooi zijn om ze te zien opknappen en opfleuren bij jou!!!

Ja dat is ze echt... Een zakje botjes |(
Ik hoop heel erg dat ze goed opknappen en herstellen. Ik ga er alles aan doen.

CastaMickey schreef:
Wat ontzettend mooi voor deze paarden TS <3 Vind het zelf altijd dubbel, want door paarden te kopen bij dit soort lui hou je het wel in stand natuurlijk.
Maar voor deze paarden is het fantastisch, ze gaan het heel goed krijgen bij jou, ik ben benieuwd hoe ze er over een jaar uitzien!

Je hebt helemaal gelijk en ik ben het ook met je eens. Echter deze paarden had hij anders sowieso weg gedaan. De 5 jarige was of zelf overleden of naar de slacht gegaan en de andere denk ik of ook geslacht of verkocht als 'fok'merrie, wat in Spanje betekend genoeg voeren zodat ze veulens kan krijgen en verder niets mee doen. Een vriend in Spanje zei ook dat dit soort merries als vuilnis worden behandeld. Alleen goed om aan te verdienen met hun veulens....
Dus ik ben het met je eens dat je het in stand houd door ze te kopen maar hij had ze toch wel kwijt geraakt. En daar waren ze niet echt op vooruit gegaan |(

Henrike5 schreef:
ach he de arme zielen, hopen dat ze veilig aankomen het zal niet niks zijn z'n lange reis in de conditie die ze hebben. Ze gaan een mooie toekomst tegemoet dankzij jou!

De reis is even pittig ja. Gelukkig heb ik een hele fijne en rustige transporteur die alle tijd voor ze neemt en het zo ontspannen mogelijk maakt. Ze hebben nu 3 dagen rust in Nederland voor ze aan het laatste stukje reis beginnen gelukkig.
Dank je wel voor het lieve compliment <3

Quir schreef:
Och jeetje zeg, hopelijk zijn ze snel thuis en knappen ze snel op!

Je doet wel echt mooi werk met de paarden. <3

Dank je wel!! Ik doe mijn best voor ze :j Nog maar een paar dagen en dan zijn ze hier....

Wieke schreef:
Jeetje wat triest, ik gun ze heel veel liefde en goede zorg bij jou.
Wat knap dat je dit doet, paarden kopen waarvan je niet weet of ze gezond zijn, en wel aanschaf en transportkosten aangaan.
Ik volg jullie graag :knuffel:

Dank je wel voor het lieve compliment! Ja dat is een spannende gok, zo zonder iets te weten over ze alles betalen en ze laten komen. Ik weet niet eens zeker of ze het wel zullen overleven en ze niet vol zitten met parasieten vanbinnen... Maar dit doe ik echt alleen om ze te redden en zo veel mogelijk zorg en liefde te geven. Dat verdienen ze. En ik hoop heel erg dat ze een lange mooie toekomst krijgen!

Tijn8 schreef:
Ik volg graag mee.
Hopelijk valt het mee en fijn dat ze de kans op een mooi leven krijgen bij jou.

Dank je wel!! Dat hoop ik ook!

Desi_2409 schreef:
Wat fijn voor de paarden, ik lees graag mee in het traject. Super dat je dit doet!

Dank je wel! <3

Tabbladen schreef:
Och wat sneu. Ik kijk ernaar uit om te zien hoe ze opbloeien bij jou

Ik ook! Ik hoop dat dat snel gaat gebeuren en zeker de jongste merrie snel weer sterker wordt.

Sabri schreef:
Wat geweldig goed wat je doet. Jouw mtto vind ik ook erg mooi. Lijkt me zo geweldig deze arme dieren te helpen. Ik schrok wel van de fotos, ik had niet verwacht zulke magere paardjes te zien. Ik ga je zeker volgen!

Dank je wel!! <3
Om heel eerlijk te zijn schrok ik ook van de fotos van de transporteur. Ze is er slechter aan toe dan ik had verwacht. Ik had hiervoor alleen hele slechte kwaliteit filmpjes gezien waar je ze in de verte ziet rond sjokken... Leuk dat je ook komt volgen!

Paardenfann4 schreef:
Arme dieren, gelukkig nu onderweg naar een fijne toekomst. Echt geweldig dat je dit doet, ik ga je volgen want ik ben heel benieuwd hoe ze er over een tijdje uit zullen zien. Veel succes met deze paarden!

Dank je wel!! Ja letterlijk onderweg naar een fijnere toekomst :D Ik ben ook heel benieuwd hoe ze eruit komen te zien over een tijd.

Marigold schreef:
Wow, die paarden weten vast niet wat ze nu overkomt. Wat een mazzel hebben ze, voor het leven weg.
Merrie met het veulen heeft een erg aansprekende heldere uitstraling!
Van de vijfjarige vraag ik me af of de kromme snuit mogelijk de oorzaak is van de slechte conditie. Benieuwd hoe dat zit.

Goede reis paardjes! *volgt*

Dank je wel voor je superlieve reactie! Ja ze hoeven nooit meer terug naar Spanje en ellende.. Vanaf nu krijgen ze alleen maar liefde en zorg.
Ik weet niet wat de oorzaak is van de rare neus, dat kan ik denk ik pas zien/voelen als ze hier is. Kan misschien een oude breuk zijn of vergroeiing, of door haar slechte staat inderdaad.
Leuk dat je meevolgt!

Narcissa schreef:
Hoeft niet per se gebroken te zijn. Veulen op stal bij mijn verzorgjes heeft ook zo'n neus. Die heeft (wss behoorlijk lang) verkeerd in de baarmoeder gelegen. Zijn benen waren zo krom dat hij niet kon staan, dat is goddank recht gegroeid maar zijn neusje blijft een beetje scheef.

Wat een verhaal, vreselijk hoe het daar gaat :'( Deze paarden hebben echt geluk dat ze bij jou terechtkomen!

Je bedoelt een zogenaamde 'wry nose' dan denk ik? Ja zou zeker kunnen, het lijkt gelukkig niet zo erg bij haar als google me verteld :P
Leuk dat je ook meevolgt, kusje van Jona :D

superpony schreef:
Mooi dat je dat kan doen.

Hoe is de overgang momenteel van Spanje naar Zweden qua temperatuur? Heb je veel dekens? Dat zullen de dames ook wel niet kennen.

Goed motto. Ik ben meer van de struisvogel......Als het op ons pad komt, staan we er wel voor open, maar kan niks verkopen, dus moet niet te vaak gebeuren.

Ben benieuwd hoe ze ontwikkelen.

Als je een vermoeden hebt dat die man niet goed is voor zijn paarden, kan je misschien ook contact opnemen met paardinnoodspanje. Volgens mij werken die ook samen met instanties daar, ook op gebied van meer gaan voorlichten.

Ja ik heb een enorme berg dekens klaar liggen voor ze :D Ik heb ruime binnenstallen waar de temperatuur goed te doen is, aan dekens zullen ze even moeten wennen.

Jou manier is ook mooi! Maar kan niet te vaak gebeuren nee :D Verkopen en loslaten is ook het moeilijkste vind ik.. Gelukkig zijn de paarden tot nu toe er alleen maar nog beter op vooruitgegaan, bij echt top baasjes <3

Goede tip van Paard in Nood Spanje, ik zal ze een mailtje sturen.

Hannanas schreef:
Ik volg weer :)
Hopelijk gaan ze een mooie toekomst tegemoet.

Leuk dat je ook weer volgt :D Ik ga ze proberen zo'n goed mogelijke toekomst te geven!

Elisa2 schreef:
Oh jemig wat ziet die vijfjarige er uit ..vermoed dat die vol zit met wormen en ook op piro zou ik testen.

Je doet top werk! Fijn dat deze dieren zo een kans krijgen en ik volg weer graag.

Fijn dat je er ook weer bij bent!! Ja ze ziet er vreselijk uit... De ontworming spuiten liggen al klaar :D Piro ga ik tzt ook testen ja.

Dank je wel voor de lieve complimenten <3

sas66 schreef:
Jeetje wat zien ze eruit! Ik volg graag mee en ik hoop dat je deze paarden ook weer het vertrouwen in de mens kunt terug geven. Respect voor je dat je dit doet. Ik vraag me dan af als ze verwaarloosd zijn/worden en ook niemand wat met ze doet, waarom heeft iemand dan eigenlijk paarden? En dat er dan ook nog jaarlijks bijkomen door er een hengst bij te laten lopen. Je zou dan denken, verkoop ze en dan is het klaar, maar kennelijk is het zo simpel niet.

Pff waarom hebben de meeste Spanjaarden sowieso dieren is eigenlijk de vraag... Ik zou het werkelijk niet weten. Hij wil nu alles weg doen, ook de hengst. De paarden die ik heb 'uitgezocht' van de filmpjes waren er wel het slechtst aan toe. Met de minste kans op een leven. Ik kan ze helaas niet allemaal meenemen...
Dank je wel voor de complimenten!

Amado schreef:
De neus doet me denken aan een wry nose, is goed mee te leven met de juiste tandarts etc.

Wat fijn dat je deze paarden kan en wilt helpen!

Ja een wry nose dacht ik ook aan idd. Gelukkig dan wel minder extreem dan wat google laat zien :Y)

TinkerTreas schreef:
Pfff, wat ziet die 5 jarige eruit zeg :(
Ik ga dit topic zeker weer volgen. Ik heb het topic met de 2 broers ook gevold, al reageer ik niet snel.
Heb je deze dieren via internet gevonden? Of ben je naar Spanje geweest?

Ahh leuk dat je de broers ook hebt gevolgd :D Deze zien er nog een flink stuk erger uit...

Ik heb ze via internet gekocht ja, Spanje is een beetje ver weg vanuit Zweden en ik denk dat als ik daar ooit heen ga ik dan een hele vrachtwagen paarden en dieren mee terug neem :Y)

De paarden zijn vanmiddag veilig in Nederland op de ruststal aangekomen! Nu hebben ze een paar dagen rust, donderdag zullen ze naar Zweden door reizen.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 22:29

Jemig wat ziet die 5 jarige eruit :\
En wat doe jij een supergoed werk TS om je zo in te zetten voor deze dieren.
Ik wens je heel veel succes en ga dit topic zeker volgen