paard zelf zadelmak maken, of door iemand laten doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

paard zelf zadelmak maken, of door iemand laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 12:23

Hallo allemaal,

In de toekomst ga ik op zoek naar een paard, ik ben al heel mijn leven tussen de paarden en heb nu ook al 7 jaar een eigen merrie, ze is nu 21 en wordt niet heel vaak meer gereden. Door haar heb ik besloten dat ik als volgende paard graag een jong dier wil, we hebben haar namelijk gekocht al "heel brave merrie" die uiteindelijk dus toch niet zo braaf was als ze ons wilden doen geloven. Hierdoor zou ik graag met een paard zelf willen beginnen zodat ik weet dat er vanaf het begin goed mee omgegaan is en ik dus ook een duurzame relatie kan opbouwen. Nu wilde ik graag weten wat jullie ervaringen en adviezen zijn, ik heb verder geen ervaring met het zadelmak maken of inrijden van paarden maar ben 22 jaar en rijd al sinds ik 4 jaar ben. Ook mijn moeder rijd al zolang ik me kan heugen en heeft onze, inmiddels 27 jaar oude, ruin gekocht toen hij 4 was. Ze kent dus wel wat van jonge paarden (hij was destijds wel zadelmak maar nog niet echt ingereden) en zij heeft er vertrouwen in dat ik het zou kunnen, natuurlijk met intensieve begeleiding van mijn instructrice die ook al enkele paarden zadelmak heeft gemaakt.

Ik twijfel echter wel of ik zou gaan voor een paard die echt enkel aan de hand de basis kent of eentje die wel zadelmak is (lichtjes aangereden: rem, gas en stuur bv.) met het grote voordeel dat je met een zadelmak paard wel iets of wat meer kan inschatten hoe die onder het zadel zal zijn en eventueel kan proefrijden.

Ik heb niet meteen wedstrijdambities en ik weet dat zelf opleiden natuurlijk veel tijd kost maar dat vind ik ook helemaal niet erg, ik plan ook om sowieso eerst aan de hand te dressuren voor ik er daadwerkelijk op ga om zo bespiering en rechtgerichtheid te kunnen trainen.

Nu vroeg ik me dus af, wat hebben jullie gedaan (zelf of niet) en waarom, zou je het nu weer zo doen of niet en waarom?

Ik ben by all means geen beginner maar ook zeker en vast geen grand prix ruiter. Het is toch een stap en je krijgt maar 1 keer de kans om het goed te doen. Langs de andere kant, als je een ingereden paard koopt weet je ook niet op welke manier ze zadelmak zijn gemaakt, wie weet was dat ook niet erg vriendelijk.

Ik ben erg benieuwd naar jullie gedachtes!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 12:27

Ik zou in dit geval gaan voor eentje die al wel zadelmak is, zodat je bij de koop toch íets een beeld kunt krijgen van hoe het dier onder het zadel is. Dat is van te voren namelijk niet altijd even goed in te schatten. Er zijn genoeg dieren die aan de hand echt heel anders zijn dan onder het zadel.

Een andere optie zou kunnen zijn ( als je echt voor een dier wil gaan wat nog niets kent) is een deskundige vragen of hij/zij het door jou gekochte paard bij jouw thuis ( als je een fijne bak hebt) zadelmak wil maken.

Die allereerste keren, daarvan wil je gewoon dat het goed gaat, en ik zou daar persoonlijk zelf altijd een professional voor inhuren

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 12:35

Punz schreef:
Ik zou in dit geval gaan voor eentje die al wel zadelmak is, zodat je bij de koop toch íets een beeld kunt krijgen van hoe het dier onder het zadel is. Dat is van te voren namelijk niet altijd even goed in te schatten. Er zijn genoeg dieren die aan de hand echt heel anders zijn dan onder het zadel.

Mee eens, je ziet dan dat het dier gereden kan worden en hoe hij is onder het zadel. Om te voorkomen dat je een zogenaamd niet zadelmak paard krijgt waarbij ze al wel geprobeerd hebben om 'm zadelmak te maken en het niet gelukt is om welke reden dan ook.

Of je koopt een hele jonge waarvan je zeker weet dat die nog niet de leeftijd heeft dat ze aan het werk zijn gegaan.

Het is altijd verstandig om iemand met verstand van zadelmak maken er bij te hebben of er de eerste paar keer op te laten. Dat kan ook bij je thuis/op stal.

Tabbladen

Re: paard zelf zadelmak maken, of door iemand laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 12:45

Hangt er een beetje vanaf wat je het belangrijkst vind.

Ik kan me goed vinden in eerdere reacties. Met een paard wat al een solide basis heeft kan je zeker nog een goede duurzame band opbouwen en je weet dan beter wat je krijgt en of dat bij je past. Dat is super waardevol en voorkomt teleurstelling.

Maar zelf een paard beleren is ook gewoon ontzettend leuk om te doen. Dus als je goede begeleiding hebt dan vind ik dat ook een belangrijk element om mee te nemen in je overweging.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 12:49

Ik begrijp zeker de eerste reacties en kan me er ook erg in vinden. Alleen lijkt zelf zadelmak maken mij wel een erg gave ervaring. Natuurlijk kan ik nu bijvoorbeeld gewoon een jong licht aangereden paard kiezen, en wie weet dat ik dan in de toekomst toch eentje zelf zadelmak maak. Ik wil gewoon echt vermijden dat ik het zwaar onderschat. Ik denk dat het een groot voordeel is als ze zadelmak zijn dat ik kan proefrijden, bv voelen of ze voorwaarts zijn, of net niet, snel schrikken bv, of gewoon een safe gevoel geven, want dat vind ik erg belangrijk. Ik ben ook zeker niet de meest stoere cowgirl die hier rondloopt zoals sommige mensen wel zijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 12:50

Mijn eerste ruin heb ik zelf ingereden met hulp van mijn partner. En mijn tweede ruin heb ik iemand voor langs laten komen die er dan opkroop en samen met mij in alle rust aan de gang ging.
Dit laatste kwam voornamelijk omdat ik merkte dat ik mijn lef was kwijtgeraakt door mijn leeftijd en dingen die gebeurt zijn met mijn eerste ruin (niet met inrijden maar vooral buiten op rit met tractoren en mensen die echt geen rekening met je houden).
Nadat ze een keer of 4-5 erop gezeten had heb ik het zelf opgepakt.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 13:04

Wat leuk dat je een jong paard wil kopen, dat is echt een avontuur!
Ik ben momenteel onder begeleiding van mijn instructeur mijn jonge paard aan het inrijden. Ik heb er zelf ook niet zo veel kaas van gegeten, maar met les gaat het eigenlijk heel er goed.
Ik vind het zelf wel belangrijk om het onder begeleiding te doen met iemand die ervaren er in is, er kan altijd snel wat verkeerd aangeleerd worden. Maar dat is je eigen keuze.

Mijn ervaring is dat je veel geduld moet hebben en dat als je kleine stapjes blijft doen dat het voor het paard ‘makkelijker’ gaat en er geen rodeo’s komen en al die gekkigheid.
Veel succes met het maken van een keuze, het is een gave ervaring!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 13:16

Ik heb ze tot nu toe altijd zelf ingereden, maar mijn startpunt is anders dan het jouwe. Ik heb namelijk van jongs af aan pony's en later paarden ingereden van anderen. Je moet wat he, als je geen eigen pony of paard hebt :+
Bovendien heb ik weinig angst rondom paarden en dat is echt wel een vereiste. Op die manier heb ik dus wel heel veel ervaring opgedaan en ook veel verschillende paarden gereden: van arabier tot fries, new foresters, welsh, noem maar op. Nu klinkt dat misschien leuk, maar dat was het ook niet altijd hoor. Het is ook meer dan eens voor gekomen dat ik kwam en het paard verdwenen was, terwijl de eigenaar niet eens had verteld dat dat misschien een optie was |(

Dus toen ik eindelijk een eigen paard kocht heb ik bewust gekozen voor een 2-jarige, die inmiddels 21 is en hem zelf ingereden. Uiteraard met begeleiding, begonnen vanaf de grond en helemaal zelf opgeleid. Later heb ik het met mijn andere jonge paard op een soortgelijke manier gedaan.
Ik blijf dat ook ontzettend leuk vinden om te doen.

Echter: omdat jij deze ervaring niet hebt, zou ik het je niet aanraden. Een foutje is namelijk zo gemaakt en je weet inderdaad niet vooraf of het gaat klikken onder het zadel. En dat is bij mijn eigen paarden uiteindelijk ook een beste zoektocht geweest. Je maakt het jezelf makkelijker als je de gelegenheid hebt om proef te rijden.
Mijn oudste is bijvoorbeeld nooit écht geschikt geworden om alleen mee buiten te rijden, terwijl dat eigenlijk wel mijn doel was. Het resultaat is dat ik mijn doel bijstelde: trainen in de bak en alleen naar buiten in gezelschap van andere paarden. Want dan is hij dus wel een heel fijn buitenrijpaard.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 13:34

Lekker een paard kopen die al door gereden is. Een jong paard kan ook zomaar niet worden wat jij wil.

Een leuk ervaren paard zoeken kun je alle tijd voor nemen

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 13:42

Imo hoef je geen grand prix ruiter te zijn om goed zadelmak te kunnen maken. Je moet volgens mij wel 0 angst hebben, ontzettend veel zelfvertrouwen en een rubberen ruggengraat :+.
Wij zorgden thuis altijd zelf voor een goede basis, lieten dan een paar keer een "cowboy" komen die er gas, rem en een stuur op zette en vervolgens gingen we er zelf op.

Ik had (toen iig) geen angst en meer dan genoeg lef, maar de enorme berg vertrouwen die die mannen mee konden geven aan de paarden die voor het eerst iemand op hun rug hadden is imo goud waard en hebben we altijd enorm veel aan gehad. Ze leerden namelijk dat ze niets verkeerd konden doen, want er plofte niemand onverwachts in het zand, of in het zadel, er werd niet aan teugels getrokken, er werden geen benen geklemd en niemand werd boos als er al een keer een bok of racepartij kwam, maar er werd aangegeven wat er werd verwacht én dat dat leuk was.

Als je start met enkel positieve ervaringen, in wat dan ook, is het allemaal veel makkelijker en leuker dan wanneer je start met een negatieve ervaring en dat eerst moet gaan overwinnen...

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 13:43

Ik heb een hele brave vergevingsgezinde pony denk ik :+ ze was zadelmak toen ik haar kreeg en er had denk ik 3 keer iemand opgereden aan de longeerlijn, ik heb toen niet gereden. Daarna heeft ze jaren niet onder het zadel gelopen en is toen weer rustig opgepakt, het was gewoon opstappen en wegrijden eigenlijk. Toen heeft ze weer een jaar stilgestaan en daarna was het weer opstappen en wegrijden

Ik ben een angstige ruiter en echt geen top ruiter maar mijn pony is gewoon poep braaf. Een echte recreatie pony die mee kan over de weg, naar het bos, met kinderen etc.
Toen ik ging kijken kon ik meteen merken dat ze nergens bang voor was en heel nuchter, dat is ook de reden dat ik haar heb gekozen.

Als je een braaf jong paard koopt zou ik het wel aandurven. Een al beleerd paard kopen zegt ook niet altijd alles, met een nieuwe eigenaar of stal kunnen ze toch veranderen

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 13:46

Heb je genoeg ervaring zodat je je paard de beginselen goed kunt leren? Ook als het moeilijker wordt?
En realiseer je je dat je van een onbeleerd paard niet weet hoe het daadwerkelijk onder het zadel zal zijn en dus wellicht geen match is?
Dan kun je het prima doen, met iemand die jou kan helpen.

Wij hebben een 2,5 jarige gekocht die we met 3,5 jr een paar maanden weg hebben gebracht. Mijn dochter heeft ook haar pony beleerd, maar we vonden het nu fijner om het te laten doen en te zorgen dat alles goed gaat. Zodra ze een zadel en ruiter kende, is ze teruggekomen.
We hebben enorm geluk dat ze mega koel is in haar koppie. Echt genieten. Deze hadden we ook zelf zadelmak kunnen maken. Maar ben blij dat iemand anders er voor het eerst op is gaan zitten, je weet het toch nooit vantevoren ;-)
Zo'n jonkie opleiden vinden wij zelf geweldig (maar ook bij ons gaat het niet vanzelf)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 13:49

De voorbereiding en degene op de grond bij de eerste keren opstappen is eigenlijk belangrijker dan degene in het zadel.
Als je zorgt dat er iemand bij is die de juiste aanwijzingen geeft en je bent niet bang of zenuwachtig dan kun je prima een poging doen.
Grote maar….als je twijfelt en niet 100% zelfverzekerd bent met het eerste opstappen: gewoon gelijk eerlijk toegeven tegen jezelf en dat stukje aan iemand anders over geven. Het is namelijk niet alleen gevaarlijk als je twijfelt of zenuwachtig bent maar ook oneerlijk naar het paard.

Het grote werk is niet het eerste opstappen, maar de weg erheen en de vele jaren erna.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 14:27

Oke, leuk om al jullie reacties te lezen! Ik ga eventjes proberen samenvatten:
Sowieso is het niet de bedoeling om zelf zonder toezicht een beetje aan te gaan klooien, mijn instructrice heeft veel ervaring met verschillende paarden, ook jonger, en probleemgevallen. Zonder haar begin ik er zeker niet aan. Mijn persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar een paard die wel al iets kent (stapje, drafje, galopje, links en rechts zijn voor mij zeker voldoende) het enige wat mij hierin tegenhoud is dat de paarden vaak jonger worden bereden dan ik het eigenlijk zou willen moest ik het zelf doen, plus dat je geen invloed hebt op of dat ze wel een beetje rustig met het paard zijn omgegaan en niet gewoon een zadel en mens er hebben opgegooid en dan verkopen als zadelmak.
Een beetje over mezelf: Ik ben zeker niet de stoerste cowgirl die er is doordat mijn huidige merrie absoluut niet zo braaf was als ze me wilden doen geloven. Natuurlijk heb ik nu wel 7 jaar meer ervaring en ben ik veel kundiger geworden dus ik denk dat me dat niet zo snel meer zou voorvallen. Desondanks heb ik wel erg veel van geleerd en heb ik er zeker vertrouwen in dat ik met begeleiding een paard goed kan doorrijden. Mijn merrie is nu namelijk een stuk braver geworden dan vroeger maar by all means nog steeds geen 'pushbutton' paard, she keeps me on my toes.
Ik wil niet al een volledig doorgereden en erg ervaren paard kopen, ik wil net graag het proces doormaken van alles te kunnen aanleren etc. Wedstrijden zeggen mij niet veel dus er is nergens haast bij. Ik ben me er ook van bewust dat het met ups en downs zal zijn, maar daarvoor sta ik volledig open.

Naar aanleiding van jullie reacties denk ik dat een echt onbeleerde niet echt bij mij zal passen, ik heb namelijk geen rubberen ruggengraat en ook geen 0% angst of zenuwen. Ik denk dat ik veel rustiger zal zijn als ik er bij de vorige eigenaar al een keertje heb kunnen op zitten (proefritje). Natuurlijk weet je nooit 100% wat je koopt maar het risico lijkt me wel kleiner. Een optie die ik nog wel zou kunnen doen is onbeleerd kopen, zelf er de grondwerkbasis op zetten en dan door iemand anders die ik vertrouw laten inrijden. Maar daar ben ik iets minder voor te vinden omdat je dan nog altijd bij de aankoop niet weet hoe die onder het zadel zal zijn.

Bedankt voor jullie eerlijke reacties!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 14:31

Ik heb ook een jonkie 2.5 gekocht vorig jaar maar heb ze aan huis staan en ze is redelijk koel in de kop en heb afgelopen winter en voorjaar veel " geprust," longeren met halster, kaptoom singel zonder dingen en met van rammel spul tot touwtjes een tuigje en haar veel laten zien aan rommel in en om de bak en zo door en er van voor jaar stuur/rem langelijnen op gezet en hangende beugels en toen x op geklommen op een dag dat ik dacht het is goed ( planb was wel wegbrengen als ze mij teveel was/ zou zijn) wel na aantal op zitten gelijk aantal korte lessen gehad fijn voor beide en nu doet ze braaf haar best( heeft net 3 weken vakantie) dus ik zeg probeer lekker maar geef toe als ze een maat te groot is en breng haar dan weg of regel optijd hulp

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 14:37

Koop er gewoon een die al zadelmak is.

Zadelmak maken is een vak apart en het gaat zo vaak mis dat mensen er maar een beetje mee aan klungelen. Juist die eerste ervaringen zijn voor een paard enorm belangrijk en het is belangrijk dat dit goed gaat.

Iemand die goed zadelmak kan maken is assertief, grijpt in voordat er wat gebeurd en weet ook hoe in te grijpen. Bijv. het hoofd omhoog houden in het begin tegen bokken, alles voorwaarts oplossen etc. De meeste amateurs zijn hier niet handig genoeg in en altijd te laat met alle gevolgen van dien.

Een paard opleiden vanaf zadelmak is ook al een hele kunst om dat goed te doen. Maar dat kun je wel doen onder goede begeleiding als je al wat meer ervaren bent.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 14:41

Elisa2 schreef:
Koop er gewoon een die al zadelmak is.

Zadelmak maken is een vak apart en het gaat zo vaak mis dat mensen er maar een beetje mee aan klungelen. Juist die eerste ervaringen zijn voor een paard enorm belangrijk en het is belangrijk dat dit goed gaat.

Iemand die goed zadelmak kan maken is assertief, grijpt in voordat er wat gebeurd en weet ook hoe in te grijpen. Bijv. het hoofd omhoog houden in het begin tegen bokken, alles voorwaarts oplossen etc. De meeste amateurs zijn hier niet handig genoeg in en altijd te laat met alle gevolgen van dien.

Een paard opleiden vanaf zadelmak is ook al een hele kunst om dat goed te doen. Maar dat kun je wel doen onder goede begeleiding als je al wat meer ervaren bent.

Ik begrijp inderdaad wat je wil zeggen. Als ik de verhalen hier lees en echt 100% eerlijk naar mezelf kijk denk ik dat op dit moment onbeleerd een stapje te hoog is. Zadelmak en doorrijden denk ik zeker en vast dat ik wel kan, met begeleiding erbij natuurlijk.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 14:44

Ik heb in 2014 een veulen gekocht en die in 2018 samen met mijn instructrice beleerd en dat was echt de meest magische beleving ooit!

Ik vind het een beetje apart dat je geen angst mag hebben bij een jong dier en je hebt al helemaal geen cowboy nodig als je het beleren in zulke kleine stapjes hakt dat je al ontspanning kan vinden voordat je aan iets nieuws begint. Wij zijn toen in mei begonnen met op een krukje staan en over het paard heen aaien aan beide kanten en konden in september los stappen draven en galopperen. Als je echt die ontspanning zoekt en het in kleine stukjes op hakt heb je echt geen rubberen ruggengraat en 0 angst nodig.

Ik vond het zo leuk dat ik in 2022 weer een veulen heb gekocht. Die magie en trots die je voelt als alles wat ze kunnen je zelf hebt aangeleerd, dat is echt met niets te vergelijken

Edit:

Ik heb destijds er een topic over geopend

[PP] 2018: Stippel Fabian en zijn beleerproces

En eens met onderstaande reactie van Beemsterkaas, 22 is juist een hele mooie leeftijd om dat te doen
Laatst bijgewerkt door AnnetteFlame op 02-11-24 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 14:44

Ander voordeel van een reeds zadelmak paard is dat je ook kan voelen hoe ze onder het zadel zijn. Een paard kan nog zo'n gave gangen hebben, het wil niet zeggen dat het er met rijden uitkomt.

Anderzijds: je bent nu 22 en dat is wel een heerlijke leeftijd om het avontuur van zadelmak maken aan te gaan. Als je later (misschien) een moeder met kinderen bent ga je er wellicht minder zin in hebben. Wel iets om over na te denken dus, je bent maar 1x jong :-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 14:47

TS, dat klinkt alsof je veel zelfinzicht hebt :)
Ik wens je vast veel plezier bij de zoektocht.

Ik vind onbeleerd leuk maar het kan inderdaad wel anders uitpakken dan je hoopt.
Mijn huidige merrie blijkt bijv. verschrikkelijk flegmatiek te zijn en dat was er als jaarling nog niet aan af te zien.
Het is een lief dier hoor en ze gaat ook niet weg erom, maar als ik dat had geweten dat zoooo enorm van de spaarstand was dan had ik een ander gekocht.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 02-11-24 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 14:48

Ik heb mijn eigengefokte veulen zelf zadelmak gemaakt. Was het niet van plan, maar ik wilde hem niet naar een stal brengen waar ik niet wist wat ermee gebeuren zou, en hoe ze met hem om zouden gaan.
Ik ben ook geen held, en had totaal geen ervaring met zadelmak maken. Ik had echter wel een hele goede instructrice, die mij met behulp van grondwerk super geholpen heeft. Ik vond het een geweldige ervaring en door de goede begeleiding ook geen zand gehapt. :')
Pas met het doorrijden werd het lastiger, want toen ging mijn paard meer rondkijken, uitproberen, van dingen schrikken, etc, en heeft hij me er een paar keer afgegooid. Maar dat kan uiteraard ook gebeuren met een licht aangereden paard.

Maar goed, mijn merrie was 4 en wel ingereden, en daar heb ik nog steeds de beste band mee dus het zegt ook niet alles. ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 14:48

Zeker zadelmak kopen zodat je zelf kan proefrijden.
In het verleden heb ik een jonge pony gekocht en daar bleek ik met rijden totaal geen klik mee te hebben. Uiteindelijk voor een symbolisch bedrag naar mijn bijrijder gedaan die er wel een klik mee had. Dure en pijnlijke les geweest.
Daarna eerst een paard zadelmak gemaakt en later pas gekocht.
Met eigen fokproducten kan je dat ook hebben, maar omdat het karakter toch ook overerft is dat toch anders.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-24 15:17

Je bent natuurlijk maar 1 keer jong dat klopt, langs de andere kant heb ik binnen zoveel jaren nog zo veel extra kennis en ervaring. We hebben nu de paarden ook thuis staan dus hij/zij zou hier blijven wonen tot de 2 andere het loodje leggen, het nadeel daarvan is natuurlijk dat wij geen mooie bak hebben waar je altijd goed in kan rijden, langs de andere kant is dat wel ideaal om rustig je tijd te nemen om alles te laten wennen. Ik heb ook mijn oog al gericht op een specifiek ras, deze zijn vooral in Italie te vinden (de murgese paarden) en dat wordt ook mijn eerste keer een paard aanschaffen in het buitenland. Misschien maar één onzekerheid tegelijk doen :+ De paarden worden daar meestal verkocht voor ze zadelmak zijn krijg ik de indruk maar ze kennen dan vaak de koets al wel en kennen dus wel iets. Mijn voorkeur gaat echter nog steeds uit naar zadelmak en licht aangereden. 100% zekerheid heb je natuurlijk nooit (dat heb ik geleerd met mijn merrie) maar het geeft me denk ik wel al meer geruststelling als ik al weet dat het een beetje een voorwaarts paard is, want een flegmatieke is ook niet echt iets voor mij, vooral braaf is belangrijk, en dat is iets dat je denk ik pas echt weet als hij al onder het zadel is. Ik heb ook een afwijking in mijn nek waardoor vallen sowieso eigenlijk niet mag, maar goed, je weet dat zoiets niet te vermijden is. Ik vind het erg moeilijk maar ik denk dat ik meer vertrouwen heb bij een ingereden paard waarop ik een proefritje kan doen.
Dank voor jullie reacties! Ondanks dat het mij echt een enorm gaaf en leerrijk avontuur lijkt denk ik dat het voor mij op dit moment nog niet meteen weggelegd is en ik beter eerst kan gaan voor een jong paard maar die wel al iets kent.
Laatst bijgewerkt door Waidida op 02-11-24 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 15:17

AnnetteFlame schreef:
Ik heb in 2014 een veulen gekocht en die in 2018 samen met mijn instructrice beleerd en dat was echt de meest magische beleving ooit!

Ik vind het een beetje apart dat je geen angst mag hebben bij een jong dier en je hebt al helemaal geen cowboy nodig als je het beleren in zulke kleine stapjes hakt dat je al ontspanning kan vinden voordat je aan iets nieuws begint. Wij zijn toen in mei begonnen met op een krukje staan en over het paard heen aaien aan beide kanten en konden in september los stappen draven en galopperen. Als je echt die ontspanning zoekt en het in kleine stukjes op hakt heb je echt geen rubberen ruggengraat en 0 angst nodig.

Ik vond het zo leuk dat ik in 2022 weer een veulen heb gekocht. Die magie en trots die je voelt als alles wat ze kunnen je zelf hebt aangeleerd, dat is echt met niets te vergelijken

Edit:

Ik heb destijds er een topic over geopend

[PP] 2018: Stippel Fabian en zijn beleerproces

En eens met onderstaande reactie van Beemsterkaas, 22 is juist een hele mooie leeftijd om dat te doen

Ik zeg nergens dat dat niet mag. Het kan alleen wel enorm schelen want daardoor krijg je vrijwel altijd een positieve eerste ervaring als paard zijnde. Als je een wat onzeker paard hebt, iets angst als ruiter, en het gaat toch mis, dan start je met 1-0 achterstand en ik persoonlijk zou dat niet willen.

Het kan zeker goed gaan, maar ik heb ondertussen helaas al een paar keer een andere uitkomst gezien.

Het is net als fietsen. Als je dat voor het eerst doet en je wordt van de sokken gereden of je begeleider laat je omvallen, is de kans een stuk kleiner dat je weer (met lol) gaat fietsen dan wanneer dat gebeurd als je er al 100 fiets uren op hebt zitten :+

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 15:26

Super, dan heb je je antwoord. Veel succes!