Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Punz schreef:Ik zou in dit geval gaan voor eentje die al wel zadelmak is, zodat je bij de koop toch íets een beeld kunt krijgen van hoe het dier onder het zadel is. Dat is van te voren namelijk niet altijd even goed in te schatten. Er zijn genoeg dieren die aan de hand echt heel anders zijn dan onder het zadel.
Elisa2 schreef:Koop er gewoon een die al zadelmak is.
Zadelmak maken is een vak apart en het gaat zo vaak mis dat mensen er maar een beetje mee aan klungelen. Juist die eerste ervaringen zijn voor een paard enorm belangrijk en het is belangrijk dat dit goed gaat.
Iemand die goed zadelmak kan maken is assertief, grijpt in voordat er wat gebeurd en weet ook hoe in te grijpen. Bijv. het hoofd omhoog houden in het begin tegen bokken, alles voorwaarts oplossen etc. De meeste amateurs zijn hier niet handig genoeg in en altijd te laat met alle gevolgen van dien.
Een paard opleiden vanaf zadelmak is ook al een hele kunst om dat goed te doen. Maar dat kun je wel doen onder goede begeleiding als je al wat meer ervaren bent.
AnnetteFlame schreef:Ik heb in 2014 een veulen gekocht en die in 2018 samen met mijn instructrice beleerd en dat was echt de meest magische beleving ooit!
Ik vind het een beetje apart dat je geen angst mag hebben bij een jong dier en je hebt al helemaal geen cowboy nodig als je het beleren in zulke kleine stapjes hakt dat je al ontspanning kan vinden voordat je aan iets nieuws begint. Wij zijn toen in mei begonnen met op een krukje staan en over het paard heen aaien aan beide kanten en konden in september los stappen draven en galopperen. Als je echt die ontspanning zoekt en het in kleine stukjes op hakt heb je echt geen rubberen ruggengraat en 0 angst nodig.
Ik vond het zo leuk dat ik in 2022 weer een veulen heb gekocht. Die magie en trots die je voelt als alles wat ze kunnen je zelf hebt aangeleerd, dat is echt met niets te vergelijken
Edit:
Ik heb destijds er een topic over geopend
[PP] 2018: Stippel Fabian en zijn beleerproces
En eens met onderstaande reactie van Beemsterkaas, 22 is juist een hele mooie leeftijd om dat te doen