Paardengeluk: natuurinclusief paardenhouden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Paardengeluk: natuurinclusief paardenhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 18:48

Nu 2,5 jaar zijn we bezig met onze plek en het gaat steeds meer leven. Meer diersoorten laten zich zien, de bodem herstelt, de paarden zijn gelukkig. En als de paarden gelukkig zijn, ben ik het ook :D
Op onze plek zetten we in op zoveel mogelijk ruimte voor biodiversiteit tussen de paarden. Ook mijn paarden worden zo natuurlijk mogelijk gehouden. Maar niet doorgeslagen. Als er een deken nodig is, krijgen ze die gewoon op bijvoorbeeld :D

Een paar plaatjes van vandaag. Ik heb ze 365 dagen op de wei staan. In de zomer 4-8 uur, in de winter 1-2 uur. Verder staan ze op 350 meter track, met verschillende hooiplekken.
Een paar keer per week mogen ze wat met ons mensen doen, de rest van de tijd zijn ze vies, harig en vooral lekker paard.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder groeit en bloeit er nog wat alles door het zachte najaar.
Afbeelding

Afbeelding

En puttertje kwam de zaden van de uitgebloeide zonnebloemen pikken <3
Afbeelding

En tegelijkertijd wordt het toch wel echt herfst.
Afbeelding

Afbeelding

lies

Re: Paardengeluk: natuurinclusief paardenhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:21

Nice! Heb je een overzichtsfoto? Ben wel benieuwd :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 19:52

Ja van vorig jaar.
Afbeelding

En hier staan ook heel veel foto’s: [VSW] [VOLG]Van wei naar equihabitat

En heb een soort van tekening.
Groen zijn de kleine weitjes. Ik heb nog een wei ernaast in gebruik van 4000m2, die staat hier niet op.
Roze zijn bloemen, donkergroen struiken en bomen. Linksboven is stal met paddock van 5x5m met zand en links nog een strook van 4x10 met zand die hoog ligt. Daar zitten een palen muur als afscheiding.
Afbeelding

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:32

Heel leuk! Fijn dat het zo goed werkt :)
Heb ook ongeveer een zelfde hoeveelheid aan meters track tussen/naast de weides, maar alles rechttoe, rechtaan. Ooit wil ik ook zo'n paradijsje maken! Denk dat de uitwerking hetzelfde is, maar het staat wel gezelliger haha :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 20:35

Hahaha ja het staat zeker gezelliger. Ik zit in een dorp, langs de weg. Dus ik heb bewust die kant ook gezellig gemaakt met de ronde weitjes, geschilde kastanje palen en bloemenstroken. Iedereen vindt het ook heel leuk. En een positieve buurt is geen klachten. Dat heeft ook absoluut een wisselwerking.
Elke week is er wel weer iets verbeterd of toegevoegd. Er zijn buren die ook echt de boel na het weekend bestuderen wat er is veranderd :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:41

Leuk! Dat puttertje is zo tof <3

Wij doen ook aan natuurinclusief paardenhouden hier, vroeger hield ik er nog een topic over bij. We hebben oa een vijver, nestkasten voor uil/torenvalk, geen bemesting/pesticiden, veel soorten bloemen/planten en werken aan enkele projecten mee (nu eentje over 'bloemeneilanden voor bijen').

Vind het wel niet altijd even simpel! Wat bv goed is voor de biodiversiteit van een weiland, is niet perse handig voor paarden (bv vaker maaien, paarden er vaker vanaf,...) Hoe meer bloemen er in het weiland komen, hoe minder gras ook voor de paarden. Blijft altijd zoeken naar een evenwicht!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 23:30

Ja eens! Ik heb een aantal stukken waar de paarden niet kunnen/mogen komen. Het ene stuk vanwege de esdoorn van de buren en de zaailingen die daar elk jaar groeien. Dat heb ik afgezet en fruitstruiken en -bomen geplant. Met insectenhotels. En daar heb ik wat bloemstroken op karton gemaakt. Win-win zeg maar.
En ik heb een strook aan de wegkant met dubbele omheining met een meter er tussen. Die is 70 meter lang. Daar gaat volgend voorjaar de frees overheen en wordt weer met bloemenmengsel ingezaaid.
De berkenbomen heb ik afgezet, daartussen gooi ik resthout. Daar groeien ook de paddenstoelen en zitten muizen en egels. En ik heb kleine stukjes wei afgesnoept voor struiken. Zo heb ik toch genoeg wei voor de paarden en ruimtes voor biodiversiteit, zonder dat het elkaar in de weg zit.

Bemesten doe ik zoveel mogelijk met eigen mest/compost of met lavameel. De bodem is verdicht door jarenlang intensieve begrazing, dus dat heeft tijd nodig. Het stikt hier dan ook van de zuring. Maar de wortelpennen zijn hard nodig om de bodem weer luchtig te maken. Komt goed. Het is al zoveel beter dan dat het was :j

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 00:05

Heel interessant om te zien!
Ik wil volgend jaar ook bezig om de ruimte interessanter te maken voor mijn paarden die erg gevoelig zijn voor hoefbevangenheid en dus maar beperkt mogen grazen.
Leuk om te zien hoeveel afwisseling je ze biedt, ik ga kijken of ik er wat ideetjes uit kan halen.
Hoeveel ruimte heb je in totaal voor ze? Het ziet er groot uit!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 00:56

Mooi project, van zoiets droom ik ook wel. Let je bij het uitkiezen van bloemenmengsels wel op het selecteren van inheemse bloemen? Deze zijn bijzonder waardevol voor de biodiversiteit en vele inheemse solitaire bijen en vlinders. Dat is dan weer mijn passie :D je kan zulke mengsels vinden bij de cruydthouck en ecoflora. Ik denk dat ze je graag helpen met vragen. Voor bloemenweides juist weinig bemesting iver het algeleen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 07:49

Knolselder: zeker. Sterker nog, ik ga zelf per 1 januari paardvriendelijke mengsels verkopen. En daarvoor heb ik een samenwerking met Cruydt-Hoek en Bolster :D
Ik heb overigens mijn bloemen niet in de weide. Ten eerste omdat de paarden ze opvreten :+ . En ten tweede omdat gras altijd wint in groei. Het is echt belangrijk om je in te zaaien stuk grasvrij te maken. Ik had nu een aantal stroken op onbedrukt karton, maar ik heb ook een tuinfreesje dat niet diep gaat, maar net het gras ontworteld. Dan krijgen de bloemen alle kansen.

Polar: ik heb 6000m2 tot mijn beschikking.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 08:38

Nog wat foto's opgezocht van onze weilanden, het ene is vrij nat met veel egelboterbloem en op de drogere stukken tormentil (neigend naar heischraal grasland, dus wel kwalitatief heel goed!) en het andere stuk is vooral droger, met veel knoopkruid, vossenstaart, margriet, pinksterbloem en daar heb ik ook de eerste wasplaten ontdekt! (een zeldzamer soort paddenstoel verbonden aan weiland dat weinig verstoord is). In dat weiland groeit ook Muizenstaartje, ook een zeldzaam plantje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hebben een rijtje oude knotbomen opnieuw in knotbeheer gezet (elke drie jaar knotten). Net op tijd denk ik want ze begonnen al wat uit te scheuren onder het gewicht van de takken.

Afbeelding

Afbeelding

We laten ook bewust op bepaalde plekken bramen/netels staan. Zitten altijd vol vlinders en bijen in de zomer! En veel rupsen van vlinders op de netels. Het is zo wel wat meer rommelig, maar die rommelige hoekjes zijn dan weer goed voor kleine fauna, er zitten hier ook veel egels <3

Afbeelding

Af en toe doen we eens nachtvlinder inventarisatie, vinden we altijd mooie soorten in de weides <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En verder dus een vijver aangelegd, wat hoogstamfruitbomen (appel, kers, perzik,...) neergezet en ook een inheemse haag geplant (meidoorn, sleedoorn, hondsroos, kardinaalsmuts,...). Is leuk he om je terrein altijd stukje bij beetje mooier in te richten!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 08:51

Heel gaaf Daihyo!
Volgens mij zit je redelijk in de buurt, zal eens langsfietsen :-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:11

Ziet er mooi uit! Ik heb altijd respect voor mensen die een land zo kunnen inrichten/ onderhouden en daar in echt een visie hebben.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:34

Het ziet er groter uit, ik had het op een hectare geschat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 13:40

Solleke_Noah: mooi om te zien! Zo’n rommelhoekje heb ik inderdaad ook, brandnetels groeien daar volop. Daar heb ik wat strookjes bloemen gezaaid en fruitstruiken en bomen gepland. En insectenhotels neergezet en opgehangen. Dat mag lekker verwilderen. Enige dat we doen is het stroomlint vrij houden, dus even met de bosmaaier er langs. Een vijver of wadi mag hier niet. We zitten ook hoog, water zakt snel weg, dus is sowieso wat lastiger. Maar los daarvan heeft het land de hoogste archeologische status. Dus we mogen niet dieper dan 30cm graven. Palen worden gedoogd. Maar verder kunnen we niet zoveel.

Polar: nee het is echt kleiner. Voor de paarden hebben we een stuk van ongeveer 70x80 en daarlangs loopt nog een pad. Ik mag van de buren nog wel hun wei gebruiken van 4000m2, maar daar is verder niks ingericht. Dat is alleen wei.
Maar door het goed in te richten is er genoeg ruimte en eten.

Elisa2: dank je! Leuk om te horen. Het is in mijn hoofd nog lang niet af. Mijn man wordt er wel eens gek van :+

Swartbeessie: dat zou zomaar kunnen :D
Mocht ik er zijn, rij dan gerust het pad op voor een kletspraatje of een rondleiding :D

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 14:09

Wat ontzettend mooi, en respect, wat zal de natuur blij met jou zijn!!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 14:43

@Solleke_Noah; jouw topic volgde ik inderdaad. Echt heel interessant. Heb daar ook wel eens wat ideetjes uitgehaald. :j Helemaal niet erg als je daar weer dingen over gaat delen. O:)

Daihyo schreef:
Het is in mijn hoofd nog lang niet af. Mijn man wordt er wel eens gek van :+

Hahaha! Ja dat is zo herkenbaar. Maar het zó leuk om elke keer weer een nieuw idee uit te kunnen voeren. De kunst is om 1 idee tegelijk te doen. Dat valt soms niet mee.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 15:06

Sorry TS ik dacht dat het een kletstopic was voor iedereen die hiermee bezig is, en besef nu pas dat het een gewoon fototopic is :D sorry voor de vervuiling met mijn foto's! Jij hebt je plekje super mooi voor elkaar alleszins <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 15:10

Geef niet hoor, kletsen is prima. Zo inspireren we elkaar weer :D