Kies ik voor mezelf, of voor mijn paarden…

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Holis18

Kies ik voor mezelf, of voor mijn paarden…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 10:26

Ik zit echt met een probleem.

Ik sta nu op een super fijne stal voor mijn paarden. Een paddock paradise, lekker rustig, onbeperkt goede kwaliteit los hooi. Weidegang op basis van de suikers in het gras, etc. Heel kleinschalig.

Helaas is het voor mij minder fijn. Ik doe uit verhouding veel, en als ik het niet doe, gebeurt er niks. Ik doe dingen waarvan de stal eigenaar het zou moeten doen, zoals bijvoorbeeld (heel veel) hekwerk maken.

Ik wil nu graag van stal veranderen. Er is een andere paddock paradise in de buurt waar de prijs iets hoger is, maar alles wordt geregeld en ik zou maar 1 beurt per week krijgen. Er is een bak, longeercirkel, gezellige stalgenoten. Er is dagelijkse weidegang, ‘s nachts krijgen ze voordroog in netten.
De kudde is groter (15 paarden) en kan best wel onrustig zijn. Ze hebben overigens wel heel veel ruimte en hooiplekken.

Ik weet echt niet meer wat ik moet. Mijn paarden staan zo fijn maar dit is voor mij echt geen realistische manier om door te gaan. Op de andere stal zou ik veel meer tijd overhouden voor mijn studie en mijn paarden echt trainen, maar zouden ze terecht komen in een kudde waar ze veel minder tot rust kunnen komen.

Wat zouden jullie doen?

Sheran

Re: Kies ik voor mezelf, of voor mijn paarden…

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:29

Als je zéker weet dat het er inderdaad zoveel beter geregeld is, dan zou ik zonder twijfel voor die andere plek kiezen. Van je paardjes weet je nog niet hoe ze het daar gaan hebben, misschien hebben ze het ook wel heel fijn in die kudde :)

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 10:30

Sheran schreef:
Als je zéker weet dat het er inderdaad zoveel beter geregeld is, dan zou ik zonder twijfel voor die andere plek kiezen. Van je paardjes weet je nog niet hoe ze het daar gaan hebben, misschien hebben ze het ook wel heel fijn in die kudde :)

Vergeten erbij te zeggen: Een van mijn paarden heeft al op de andere stal gestaan een lange tijd geleden. Ze was totaal niet op haar plekje door de opbouw van de kudde. Toen was de kudde wel heel anders en er zijn inmiddels veel van de dominante paarden weggegaan. Daarom twijfel ik zo

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:31

Sheran schreef:

Precies dit!

Ik stond ook zo, mijn paard had echt maatjes op de vorige stal en stond veel te spelen. Maar het was voor mij niet te doen.
En nu sta ik op een andere plek, voor mij véél fijner en uiteindelijk voor mijn paard ook. Hij heeft nog nooit zó goed in zijn vel gezeten en ziet er super uit ipv te dik..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:33

Ik zou een week lang 2x per dag (op variabele tijdstippen) bij de nieuwe stalling gaan kijken hoe onrustig de kudde daar is. Dan kan je met eigen ogen zien of en hoeveel onrust er is. Noteer bv even of en hoeveel paarden je ziet liggen, en welke. Als je in die week (vrijwel) alle paarden wel een keer hebt zien liggen, dan zal het wel loslopen. En praat vooral ook veel met de andere eigenaren. Waar komt het verhaal 'onrust' vandaan? Want in een beetje stabiele groep met veel ruimte, zou die er niet moeten zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:35

Ik zou mijn paard niet in een onrustige kudde zetten. Rust en een vertrouwde plek is erg belangrijk.
Maar als de onruststokers weg zijn kan het nu heel anders zijn.
Kun je vaker gaan kijken?

En als je nu eens met je huidige pensionhouder om de tafel gaat? Of heb je dat al gedaan.
Duidelijk zeggen, ik ga geen omheiningen enz meer maken, dat is geen taak van een pensionklant.
Ik vul netten en mest uit op afgesproken dagen en verder geen stap meer extra

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 10:37

Ibbel schreef:
Ik zou een week lang 2x per dag (op variabele tijdstippen) bij de nieuwe stalling gaan kijken hoe onrustig de kudde daar is. Dan kan je met eigen ogen zien of en hoeveel onrust er is. Noteer bv even of en hoeveel paarden je ziet liggen, en welke. Als je in die week (vrijwel) alle paarden wel een keer hebt zien liggen, dan zal het wel loslopen. En praat vooral ook veel met de andere eigenaren. Waar komt het verhaal 'onrust' vandaan? Want in een beetje stabiele groep met veel ruimte, zou die er niet moeten zijn.

Met onrust bedoel ik vooral wegjagen van hooiplekken, merries met merriegedrag, en ruinen die denken dat ze hengst zijn en heel dominant doen. Er zijn vorige week net 2 nieuwe paarden bij gekomen, dus ik kan geen goed beeld krijgen van hoe veel het is veranderd. Ik heb binnenkort wel overleg met de eigenaar van de nieuwe stal

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 10:39

DuoPenotti schreef:
Ik zou mijn paard niet in een onrustige kudde zetten. Rust en een vertrouwde plek is erg belangrijk.

En als je nu eens met je huidige pensionhouder om de tafel gaat? Of heb je dat al gedaan.
Duidelijk zeggen, ik ga geen omheiningen enz meer maken, dat is geen taak van een pensionklant.

We hebben al overleg gehad maar er gaat niks veranderen. En ik doe nu idd niks meer extra, maar er gebeurt nu ook niks. We hebben bijvoorbeeld een mega grote mesthoop in de wei liggen die niet wordt opgehaald omdat de eigenaar het niet regelt. Als ik wil dat dat weg wordt gebracht moet ik het gaan regelen. En zo nog heel veel dingen

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:50

Lijkt me niet zo moeilijk, als ik niet goed in m'n vel zit breng ik dat ook over op de paarden, alle vernaderingen zijn niet altijd verbeteringen, maar zelf goed in je vel zitten is belangrijk.

hoeveel paarden ga je verhuizen?? blijven ze dan bij elkaar staan!
de paarden vinden meestal vanzelf wel hun weg in een nieuwe omgeving, acclimatiseren kost gewoon even tijd, en als ze met meerdere paarden verhuizen kan het soepeler gan, alhoewel samen kunnen ze dan ook zelf "onrust" veroorzaken,

als er voldoende ruimte is voor dit aantal paarden is er altijd wel ergens een plek waar ze rust vinden,

meer tijd om te trainen als je zelf meer ontspanning hebt is dat voor de paarden ook al "rust", als de sfeer gezelliger is is dat ook al rust voor je zelf en dat breng je wel weer over op je paard(en)
Laatst bijgewerkt door mce op 18-10-24 11:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 10:56

mce schreef:
Lijkt me niet zo moeilijk, als ik niet goed in m'n vel zit breng ik dat ook over op de paarden, alle vernaderingen zijn niet altijd verbeteringen, maar zelf goed in je vel zitten is belangrijk.

de paarden vinden meestal vanzelf wel hun weg in een nieuwe omgeving,

hoeveel paarden ga je verhuizen?? blijven ze dan bij elkaar staan!
als er voldoende ruimte is voor dit aantal paarden is er altijd wel ergens een plek waar ze rust vinden,

meer tijd om te trainen als je zelf meer ontspanning hebt is dat voor de paarden ook al "rust"

Ik heb 2 paarden, en ja ze zouden gewoon samen in die kudde gaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 11:00

Ik wil de mijne niet in een groep met vervelende kuddegenoten die hem zouden kunnen blesseren. Want als je paard gewond wordt dan krijg je zelf nog veel meer werk en narigheid (en onkosten).Het valt niet mee om een goede stalling te vinden die zowel voor je paard als voor jou prettig is. Bij mij gaat het paard voor maar ik tel zelf ook wel (een beetje) mee al is dat pas op de tweede plaats.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 11:01

anjali schreef:
Ik wil de mijne niet in een groep met vervelende kuddegenoten die hem zouden kunnen blesseren. Want als je paard gewond wordt dan krijg je zelf nog veel meer werk en narigheid (en onkosten).Het valt niet mee om een goede stalling te vinden die zowel voor je paard als voor jou prettig is. Bij mij gaat het paard voor maar ik tel zelf ook wel (een beetje) mee al is dat pas op de tweede plaats.

Zo erg is de kudde zeker niet! Ik wil niet een verkeerd beeld geven. Het is onrustig maar niet gevaarlijk

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 11:07

Holis18 schreef:
anjali schreef:

Zo erg is de kudde zeker niet! Ik wil niet een verkeerd beeld geven. Het is onrustig maar niet gevaarlijk

wat is onrust, als paarden ruimte hebben lopen ze meer, spelen ze meer, kunnen ze draven meer beweging, dwz normaal paardengedrag toch!! En als de sfeer op stal goed is straalt dat ook uit op de kudde.
Laatst bijgewerkt door mce op 18-10-24 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 11:11

Kun je dit wat je hier schrijft niet beter aan de staleigenaar voor leggen? Dus een goed gesprek aan gaan dat je het zo niet trekt!?
Wellicht men totaal geen idee heeft van jou situatie.

Ik zou dat eerst doen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 11:30

Als je zegt dat het voor jou op de huidige stalling niet vol te houden is, dan is dat dus sowieso geen optie meer. Overigens of de werkzaamheden die je noemt, dingen zijn die een stalhouder zou moeten doen: dat is natuurlijk maar net wat je afspreekt en wat de pensionhouder aanbiedt?

Er zijn natuurlijk zat mensen die hun paarden op een doe-het-zelf stal hebben staan. En zat mensen met ruimte voor paarden aan huis, die best hun plekje willen verhuren maar niet willen gaan lopen sloven voor andermans paarden en gewoon willen dat huurders zelf de boel bijhouden.

Heeft jouw verhuurder zelf nog paarden? En wil diegene gewoon graag dat de huurder(s?) zelf alles regelen? Is het niet iets dat je onderling met andere stalgenoten samen kan regelen? Als het plekje an sich heel fijn is dan zou ik toch even kijken of er iets van te maken valt dat voor iedereen fijn werkt: zowel voor jou als voor de stalhouder als voor eventuele andere huurders.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 12:02

Je geeft aan merrie gedrag en ruinen met dominant gedrag die denken hengst te zijn.
Ik zou zelf mijn merrie er dan niet snel meer zetten. Dit met oog op ongewenst dekken bijvoorbeeld

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 12:26

Is er nog een plan C?
Eventueel het idee van een PP loslaten?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 12:30

Heel veel hekwerk maken?
Dan doe je iets fout of breken de paarden dan zo de boel af?
Hekwerk maak je en is voor een tijdje ok, tenzij er slopers tussen zitten of tenzij je het maar half half doet...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 12:35

Klinkt of het andere een stuk beter is. Wel prijziger, maar dan ben je minder tijd kwijt.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 12:36

Krijgen ze in de winter ook over dag voordroog in netten of alleen s`nachts want dan snap ik het verjagen bij de voerplekken wel dan hebben ze honger.

Lastig maar ik zou mijn paard die ergens goed woont niet zo snel verhuizen eerlijk gezegd.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 12:37

Ik zou blijven staan maar alleen het werk doen wat realistisch is voor je eigen paarden. Niet meer tijd eraan besteden dan je zelf kunt missen. Het terrein onderhouden, mest afvoeren etc. is aan de eigenaar, niet aan de huurder tenzij het in overleg zo geregeld is.
Maar opdraaien voor alle dagelijkse klussen plus onderhoud mag niet de bedoeling zijn.
Zolang de paarden er niet onder lijden en ze het goed doen zou ik ze niet naar een grotere onrustige kudde verhuizen. Het kan wel, maar onrust en een instabiele kudde met veel wisselingen is voor mij een no-go. Dan klopt er toch iets niet. Dan zocht ik nog even verder naar iets wat beter passend zou zijn.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 12:40

Ik heb de reacties niet gelezen alleen de OP.
Maar het lijkt mij dat je bij stal twee voor zowel jezelf als voor de paarden kiest, ik zou het wel weten :j

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 12:45

Als je paard daar niet op haar plek was zou ik daar niet snel naartoe terug gaan. Mijn ervaring is dat in onrustige kuddes ook vaak veel verloop blijft en de onrust daardoor extra in stand gehouden wordt. Een paard 24/7 buiten in groepsverband is prachtig, maar moet wel goed geregeld zijn zodat je paard echt veilig staat, voldoende kan rusten en eten. Als dat niet zo is, is dat voor jouw paard vervelend, maar het geeft jou ook weer stress. Dat zou ik niet onderschatten.

Is het een optie om met je huidige staleigenaar eens om tafel te gaan waarbij je aangeeft dat je geweldig staat, maar een beetje onderdoor gaat aan alle klussen? Wellicht kunnen jullie een middenweg vinden?

Of is er inderdaad nog een andere optie qua stalling?
Laatst bijgewerkt door Celebi op 18-10-24 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 12:46

Kan je niet hier je plek aanhouden voor bv 1 a 2 maanden, en dan op de nieuwe stal kijken hoe het gaat in de groep.
Als het dan niet gaat kan je altijd terug, gaat het wel kan je blijven.
Hier doen ze niet heel moeilijk over een box aanhouden, maar weet niet hoe het in jouw regio en bij PP's geregeld is?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 12:46

Holis18 schreef:
DuoPenotti schreef:

We hebben al overleg gehad maar er gaat niks veranderen. En ik doe nu idd niks meer extra, maar er gebeurt nu ook niks. We hebben bijvoorbeeld een mega grote mesthoop in de wei liggen die niet wordt opgehaald omdat de eigenaar het niet regelt. Als ik wil dat dat weg wordt gebracht moet ik het gaan regelen. En zo nog heel veel dingen

Maar waarom wil jij hem weg hebben?
In principe heb je daar niets over te zeggen.
Ik haal mijn mestbult ook leeg wanneer ik wil en daar had een pensionklant ook niets over te zeggen.
Mijn antwoord zou dan ook bot kunnen zijn dan haal je hem toch op eigen kosten weg.

Om wel een echt voorbeeld te geven. Echt hoe komt iemand erbij maar goed.
Pensionklant vond dat er een ander dak moest komen. Toen ze dat voor de derde keer zei heb ik gezegd dat als ze 25.000 over zou maken ik vandaag de aannemer zou bellen.
Dat vond ze een flauw antwoord...
Ze had meer van die spatjes en heb haar uiteindelijk weggestuurd.

Nu zeg ik niet dat jij zo bent.
Maar wel de vraag waarom maak jij je druk om een mestbult?

Paarden staan er goed zeg je.
Dat is wat telt.

Dat jij in eigen beheer dingen anders zou doen zal zou zijn. Iedereen doet zijn dingen anders.
Maar laat dat rusten. Voor jezelf een stuk fijner.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 18-10-24 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt