Paarden van de markt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Paarden van de markt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 21:11

Dag bokkers,

Ik lees graag zoals velen de paardenmarkt topics door, om te zien welke dieren er op een fijn plekje terecht komen, en hoe zij opknappen en/of opgroeien. Er worden met enige regelmaat individuele volg topics aangemaakt om deze dieren te volgen, maar ik dacht dat het leuk zou zijn om een centraal topic te hebben van ieders markt aanwinsten.

Dit is niet enkel een topic voor paarden en pony's van dit jaar en verder. Wie in het verleden een dier heeft gekocht, mag natuurlijk ook mee kletsen en hun aanwinst showen.

Nota bene: dit is geen topic om te discussiëren over de ethiek van paardenmarkten. Er is al meermaals aangedragen om daar een topic over aan te maken. Ik heb deze nog niet voorbij zien komen, maar mocht deze er zijn, laat het weten dan zorg ik dat er een link in de OP komt te staan, waarnaar gerefereerd kan worden.

Ik ben heel benieuwd naar jullie paardjes en de verhalen die jullie hebben!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 21:27

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 21:30

Leuk! Ik heb 4 paarden die van de markt komen, alles goed uitgepakt, maar soms wel met een verhaaltje.

We begonnen jaren geleden met Metsje, het meest bijzondere paard wat ik ooit gekend heb:

Afbeelding

Metsje had prachtig vol papier, en een gouden karakter. Kwam wel met een dikke knie van de markt, een soort vochtbultje naast het gewricht. Nooit last van gehad, en pas toen ze ouder werd begon het een beetje dikker te worden en op te vallen.

Toen kwam Marloes erbij, ons trekpaard:

Afbeelding

Geen gebreken, kerngezond fijn paard!

Beide zijn inmiddels overleden, maar ik denk vol liefde en dankbaarheid aan ze terug! <3

Onze Berber Jolien kocht ik op de zuidlaarder markt. Ze keek me aan, en ik voelde echt de klik. Dus losgemaakt en tegen mijn vriend gezegd dat ze mee ging. Toen had ik nog niet eens gekeken of het een merrie of hengst was, wat voor papier ze had, gewoon dit paard: punt. Ook vol papier, bijzonder goede afstamming, echt een beeldschoon paard. Ze had een ocd’tje, laten weghalen, geen gebreken, kerngezond en een gouden karakter.

Afbeelding

Een foto van de dag van aankoop! Inmiddels al een paar jaar bij ons, onder het zadel en net een mooi merrieveulen gehad. Geweldig papier, dus deze bloedlijn fok ik graag mee door.

Een wat ander verhaal was Mini. Eigenlijk wou mijn vriend nog een Berber Jolien kopen, veel voor weinig zeg maar, en dan voor de handel. Nou ik en handel.. maar goed, wij heen. En niets wat bij ons paste.. tot we nog een magere jaarling zagen staan, die kon nooit veel kosten en konden we dan wel opknappen en verkopen. Handjeklap, en mee naar huis!

In de auto las ik het papier nog eens goed en bleek ze bijna 3 te zijn.. graatmager, echt vel over been. Zeer slecht gebit, slechte dunne vacht, vol wormen, en die trieste blik in haar ogen kan ik nog van huilen..

Veel te klein voor haar leeftijd, en nu precies 3 jaar later is ze dat nog steeds. Maar verder is ze veranderd in een prachtige en gezonde Friese pony van rond de 1.40. Ik ben dolgelukkig met haar, en hoop dat mijn dochter er later een geweldige kinderpony aan mag hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nu!

Afbeelding

Het gaat super goed met haar, het heeft veel geld en tijd gekost, bloed, zweet en tranen, maar ze was het meer dan waard. En ze blijft voor altijd bij ons. De andere 2 ook trouwens.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 21:43

Jaaa leuk!
Volgende week is het 17 jaar geleden dat ik Misty kocht op de paardenmarkt in Vries. Ze was toen 3,5, nu dus 20,5!

Afbeelding
De dag dat ze kwam

Afbeelding
Afbeelding
En vorige week <3 <3

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 21:44

Ik volg, ik hou van feelgood verhalen :j
En Mini kan ik me nog wel herinneren, dat was echt het toppunt van feelgood. Wat is die heerlijk terecht gekomen bij jullie <3

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 21:46

Oh ik ga dit topic volgen. Lees ook mee in de zuidlarenmarkt topic en lijkt me zo gaaf om eens een dier daar te kopen. Ik heb zelf ook wat meer kennis van het paardenlijf dus zou daarop moeten kunnen vertrouwen maar lijkt me zooo eng. Wat als je toch ellende koopt?
Heb allebei mijn paarden van handelaren gekocht, dat wel. Maar ben meermaals geweest en vaak zijn ze dan vanaf de fokker naar de handelaar en binnen een week of 2 naar mij en verder nooit meer ergens anders.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 21:49

Foutje
Laatst bijgewerkt door snorkel1986 op 15-10-24 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 21:50

Sodeletuut schreef:
Jaaa leuk!
Volgende week is het 17 jaar geleden dat ik Misty kocht op de paardenmarkt in Vries. Ze was toen 3,5, nu dus 20,5!

[ Afbeelding ]
De dag dat ze kwam

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
En vorige week <3 <3

Wat voor afstamming zit daar in ze heeft de blik van mijn merrie ( al heeft die bij mijn weten nooit een veulen gehad _O-
Afbeelding

Willemiens

Re: Paarden van de markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 21:54

Ik heb ook een paard van de markt. Leuk papier, goed gebouwd en nakomelingen in de sport. Gok genomen en nog steeds heel heel blij mee.
Afbeelding

Vorig jaar mooi veulen van deze merrie gekregen;
Afbeelding

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 22:05

Leuk topic!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 22:10

Ik rij op een dier wat op de markt gekocht is, mag ik dan ook reageren? Het is niet mijn eigen paard (mijn eigen paard komt gewoon rechtstreeks van de fokker).

9 jaar terug heeft de zoon van de stalhouder 2 veulens gekocht op de Zuidlaardermarkt. Een bonte kruising met een Fries en dus groen KWPN papier er bij en een EASP zwartbruine. Beide hengst.
De bonte was een fantastisch gebouwd paard en daar heb ik nog op gezeten en konden we op rondstappen. Helaas is die door een banketstaaf ongeluk in de paddock omgekomen. Dit was een heel mooi klassiek gebouwd paard, was nog hengst toen hij omkwam, maar zaten totaal geen hengstenmanieren in.

De zwartbruine was een ander verhaal, dat was echt een vreselijke rotzak, altijd meppen met hoeven proberen uit te krabben en hoewel ik hem wel kon longeren met zadel en hoofdstel had ik er nog nooit op gezeten, hij ging in de achteruit als ik ook maar een voet in de beugel zette. En tja, ik had geen hulp, dus dan moet ik ze wel vertrouwen.
Nadat zijn vriendje overleden was, was het 1.5 week een heel beduusd paard en stond hij tussen de merries, want hij was echt aan het rouwen. Hij had absoluut geen behoefte aan dekken. We hebben hem toen tussen de merries gezet omdat we zagen dat hij echt aan het rouwen was. Er was iets waardoor de merries hem wel op wilden vangen zeg maar. Dit veranderde na een week of 2, het was nog niet echt weer hengstengedrag vertonen, maar hij werd weer levendiger. En tja, veulentjes wilden we niet, dus heeft hij toen direct een hakkie-takkie-weg-zakkie gehad. Daarna werd hij braver. Het meppen zat er nog wel in, maar toen hij 4 was, dus een jaar later was het inrijden eigenlijk zo gepiept. Het is echter nooit een gemakkelijk paard geworden. Maar het is af en toe best een dotje, en soms is het een levensgevaarlijke etter. :P Ik heb nog geregeld m'n handen vol aan hem.
Laatst bijgewerkt door germie op 15-10-24 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 22:16

Wat leuk deze verhalen!

Wat is Iris groot geworden al! Het bloemetje van de markt. En die Mini, wat fijn dat ze goed terecht is gekomen <3

Tuurlijk germie, klets gezellig mee!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 22:16

Mijn eerste paard kwam van de markt, niet zelf gekocht maar diegene waarvan ik hem kocht heeft hem even daar voor er vandaan gehaald. Kwpn en had een prima papier. Helaas geen idee meer waar hij gebleven is.

Afbeelding

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 23:01

Leuk topic!
In september ook voor het eerst een pony van de markt gekocht. Een welsh merrie sectie b met leuke papieren. Ik wilde ooit weer een keer een kleine pony erbij naast de grote paarden. Toen zag ik deze leuke pony staan… toen was de keus snel gemaakt. :D

De kleine pony op de foto is toevallig ook van de markt. Deze heeft een bekende gekocht en dient nu even als gezelschapspony. Straks mag ze bij de grote kudde.

Afbeelding

Afbeelding

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 23:12

Ja ik kocht in het verleden ook nog wel eens leuke dieren daar weg, meestal om op te fokken of te beleren en dan een fijne plek te vinden.

Welsh hengstveulen met goed papier.
Afbeelding

Opgefokt tot 4 jarige , beleerd als menpony en uiteindelijk is hij ook OHZ beleerd en als kinderpony naar Oostenrijk verhuisd.
Afbeelding

Sjors & Mart , Welsh zonder papier en shet NSPS met vol papier.
Afbeelding
Afbeelding

Mart is verhuisd als gezelschap , en is nog steeds op die plek en zie ik af en toe nog foto's van.
Sjors heb ik aangehouden , maar helaas heb ik hem als jaarling moeten laten inslapen.
Had het plan om hem op te fokken en met de andere schimmel hem in span te zetten.
Afbeelding

Vince, welsh A hengst met papier
Afbeelding

Bleek helaas klophengst, dus uiteindelijk als twenter verkocht.
Afbeelding

Lana , Welsh merrie met papier
Uiteindelijk verkocht als kinderpony
Afbeelding

Casper , welsh twenter
Afbeelding

Laatste 4 jaar niets meer gekocht, voornamelijk omdat ik nu alles moet ophokken door de wolf en ik ze anders kon opfokken in het land.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 23:12

bokken123 schreef:
Leuk topic!
In september ook voor het eerst een pony van de markt gekocht. Een welsh merrie sectie b met leuke papieren. Ik wilde ooit weer een keer een kleine pony erbij naast de grote paarden. Toen zag ik deze leuke pony staan… toen was de keus snel gemaakt. :D

De kleine pony op de foto is toevallig ook van de markt. Deze heeft een bekende gekocht en dient nu even als gezelschapspony. Straks mag ze bij de grote kudde.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Mooi veulen !

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 23:33

Ik kom volgen, leuk om jullie verhalen te lezen

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 23:48

In 2017 als een 13/14 jarige snotaap een c pony veulen gekocht op de markt in Bemmel, mijn eerste eigen pony _/-\o_

Tot +/- 2 maand geleden gehad. Hele leuke pony geworden en kan lopen als een tierelier! Maar op t gras werd tie moddervet en ik deed er verder niet veel mee omdat mijn interesse meer bij de fokkerij ligt. Nu bij een vriendin in België. Sinds kort onder het zadel en hij doet t zooo leuk!! Geen spijt gehad van de verkoop nu ik zie hoe erg hij weer geniet van al het getut met de kids en t werken.

Afbeelding
Net op de trailer bij de markt <3

Afbeelding
Vorig voorjaar, op zn mooist qua gewicht. Daarna al gauw weer op t land gezet bij de merries en de kilo’s vlogen er natuurlijk zo weer aan :')

Afbeelding
Begin okt bij zn nieuwe huisje!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 00:49

Wat een mooie succesverhalen. Waar letten jullie op bij een dier van de markt?

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 07:31

Wat is dit leuk om te lezen!

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 07:32

Hutcherson schreef:

Stand van de voeten is denk ik wel een van de eerste punten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 07:46

Hutcherson schreef:

Jonger dan 2 durf ik ze er wel te kopen. Gewoon letten op de verzorging en stand van benen en voeten. Bij thuiskomst dan direct ontwormen. Keuren heeft zo jong toch nog geen zin.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 07:51

Hutcherson schreef:

Voornamelijk de algemene toestand
Dus qua ademhaling,vacht, wormbuik en hoe ze op de benen staan.

En zoals bij iris heb ik toen oom gekeken hoe ze algemeen op mensen reageerde.
En die vond alle aandacht alleen maar heerlijk(nog altijd _O- ).
Ookal stonden ze met 3 volwassen ingesloten km haar kleine hoofdje. Ze vond het reuze gezellig.

@denisesilver
Jaaa iris is ondanks alles echt al goed gegroeid. Ik hoop dat ze rond de 1.50 zal uitkomen.
Of ze wel of niet een rijpaard word is afwachten.
Maar dat is wel een leuke maat!

En wat komen er een leuke dieren voorbij.
De "kleine" Fries vond ik toen ook zo interessant om te volgen.

ruin_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 08:17

Ik heb 8 jaar geleden op de paardenmarkt in Hedel een mini shet van 6 maanden oud gekocht. Was eigenlijk een impuls aankoop maar heb er geen seconde spijt van gehad. Het is echt een ontzettend leuk en lief dier die gek is op aandacht

Hier was hij net 1 dag bij ons

Afbeelding
Afbeelding

En nu

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:42

ruin_lover schreef:
Ik heb 8 jaar geleden op de paardenmarkt in Hedel een mini shet van 6 maanden oud gekocht. Was eigenlijk een impuls aankoop maar heb er geen seconde spijt van gehad. Het is echt een ontzettend leuk en lief dier die gek is op aandacht

Hier was hij net 1 dag bij ons

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

En nu

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

<3
Ik heb zijn oudere look a like in de wei staan !

germie schreef:
Hutcherson schreef:

Jonger dan 2 durf ik ze er wel te kopen. Gewoon letten op de verzorging en stand van benen en voeten. Bij thuiskomst dan direct ontwormen. Keuren heeft zo jong toch nog geen zin.

Ja dat en bij voorkeur laat ik ze even lopen/ rondstappen.