Plek achter singel hard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimy_Liam

Plek achter singel hard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 01:09

Hi allen.

Het valt mij op dat na het rijden, of tijdens het borstelen dat de plek achter de singel hard aanvoelt. Alsof hij zijn buikspieren aanspant. Ik heb dit nog niet eerder waargenomen en ben er dan ook niet helemaal gerust op.

Voor 4/5 weken geleden was Liam niet fit. Hij liet afwijkend gedrag zien.
In de ochtend ging hij na het voeren liggen. Toen de stalbaas binnenkwam stond hij weer op en ging kort daarna weer liggen. Hierna is hij buiten in de bak gezet. De bak was nat, maar ook hier ging hij weer liggen. De DA was er al omdat de tanden van de andere paarden gecontroleerd werden. Ze gaf hem een pijnstiller, en kon niet echt iets vinden.
Liam at en dronk in de dagen wel maar dit was aanzienlijk minder. Waar hij voorheen zijn eten al op had (en de anderen nog staan te eten) was hij nu nog aan het eten, terwijl de rest het al op had.

Qua rijden merk ik niets geks, hij reageert goed op been en doet wat er van hem gevraagd wordt.
Wel merk ik op sommige momenten dat hij het aansingelen vervelend vind, maar dit is sporadisch.

Iemand suggesties wat ik zou kunnen doen?

Hutcherson

Re: Plek achter singel hard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 01:25

Is het dier opgevoeld?
Mijn ruin ging ook veel liggen, maar keek nog alert uit de ogen, ging ook buiten in de modder liggen, at minder, drinken hebben ze niet op gelet toen.
Hij bleek nier-miltbandkoliek te hebben en moest een strikt schema hanteren van directe beweging na spierverslapper en pijnstiller in de hoop dat de darm los zou schieten. Doodeng.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 07:06

Maagzweren? Heeft hij veel stress gehad.
Of wat anders een niet passende singel die nu schade heeft aangericht onderhuids in het bindweefsel?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 09:30

Was dat van die singel er ook voor de koliek symptomen?

Zijn die koliekverschijnselen inmiddels over?

En met wat voor een singel rijdt je?

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 00:03

@hutcherson; nee hij is niet opgevoeld.

@little_birdy; Nee zover ik weet heeft hij niet veel stress gehad. Maagzweren zat ik inderdaad ook aan te denken, maar wilde eerst hier informeren. Dat het aan de singel ligt betwijfel ik

@Elisa2; ja een enkele keer, na de koliekverschijnselen leek het met vlagen te verergeren. Koliekverschijnselen waren 2 dagen erna voorbij. Ik rijdt met de Prolite veelzijdigheids singelm dit is een anatomische singel

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 09:09

Oke, ik denk niet dat het aan je singel ligt maar aan zijn buik. Die lijkt gevoelig.

Is er iets veranderd qua voeding/ huisvestiging sinds hij die klachten heeft? Krijgt hij gewoon hooi of gefermenteerd hooi?

Heb je al getest op zand?

Is hij goed ontwormd?

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 16:05

Elisa2 schreef:
Oke, ik denk niet dat het aan je singel ligt maar aan zijn buik. Die lijkt gevoelig.

Is er iets veranderd qua voeding/ huisvestiging sinds hij die klachten heeft? Krijgt hij gewoon hooi of gefermenteerd hooi?

Heb je al getest op zand?

Is hij goed ontwormd?

Qua voeding is er niets veranderd. Hij krijgt hooi in zijn hooinet, en in de ochtend wordt het los gegeven.

Getest op zand.. nee heb ik niet. Is iets om naar te kijken inderdaad!
Ontwormen word gedaan na mestonderzoek, dit zit goed.