En dan zijn we aangekomen bij juli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

En dan zijn we aangekomen bij juli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 10:55

Zoals ik eerder al zei, had ik nog heel wat beeldmateriaal dat ik nog niet met jullie gedeeld heb en nu zijn we dus aanbeland bij juli, waarin ik ook weer lekker bezig geweest ben met de training van mijn paarden!

Ten eerste heb ik weer een overwinning behaald met Ivy. Ik vind het zelf heel erg spannend om met haar naar het bos te gaan, omdat we daar best wat nare dingen hebben meegemaakt (steigeren en bijna achterovervallen en dat soort zaken). Zij is ondertussen over het algemeen veel braver, maar ik heb heel veel moeite om die spanning los te laten. Ondanks dat is het me toch weer gelukt om daar overheen te komen voor een keertje.

Toen we het terrein af reden, ging ze helaas wel staken (omdat ik zo enorm veel spanning had en geen leiding kon geven) en toen kreeg ik een paniekaanval. Gelukkig hebben mijn stalgenootjes me toen gered en heb ik uiteindelijk zelfs twee stukjes gedraafd. Supertrots! (En uiteindelijk vond ik het zelf leuk :D )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan door naar de training met Shan. Daar gaan we ook steeds heel veel vooruit, met begeleiding van een heel lieve bokker.

Toen ik deze training aankwam, had de lieve bokker (die heel graag anoniem wil blijven) net het touwhalster en leadrope aangedaan in de stal (waarom het waard is om dit te vermelden, is dat verder niemand behalve ik en zijn ouder verzorger Shan kan pakken. Daarom ben ik hier al zo blij mee). Het plan was om deze training meteen het zadel erop te leggen na het poetsen, zonder eerst de friendly game te doen, omdat het de vorige keer erg goed ging. Natuurlijk was poetsen wel belangrijk.
Afbeelding

Daarna heeft ze de singel over de billen gelegd en het zadel opgelegd en de singel vastgemaakt. Dat ging erg goed. Hij ging maar één keer even in zijn achteruit. Toen probeerde ze hem naar voren te vragen met een snoepje, maar dat wilde hij niet. Daarom even met het touw weer naar voren gevraagd. Tijdens het aansingelen wel weer even geholpen door hem op vier benen te zetten (wanneer Shan veel spanning heeft, heeft hij de neiging om zijn gewicht van een af te halen en te stoppen met aarden).

Afbeelding

Daarna zijn we naar de bak gegaan. Rechtsom op de cirkel in stap gezet.

Afbeelding

Tussendoor steeds even naar binnen gevraagd, laten halthouden en daarna weer verder gegaan. Na een aantal keer daarna ook linksom laten gaan.

Afbeelding

Het ging erg hard regenen. Daarom ging hij uit zichzelf draven, maar toen nam de lieve bokker hem gewoon weer terug naar de stap. Ook nu weer een aantal keer naar binnen gevraagd met halthouden.

Afbeelding

Beide kanten op ook een drafje meegenomen.

Afbeelding

Afbeelding

We bleven steeds het naar binnen vragen en halthouden meenemen.

Shan gaat steeds meer vooruit en dat is heel leuk om te zien.

Tips en reacties zijn altijd welkom! Bedankt voor het kijken!

Elisa2

Re: En dan zijn we aangekomen bij juli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 09:31

Wat is er met Shan gebeurd dat hij zo is zoals hij is?

Fijn dat je fijne hulp helpt! en ook fijn dat je lekker een bosritje hebt kunnen maken ondanks de spanning. Het zijn die kleine stapjes vooruit, die kleine overwinningen die het doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 09:39

Wat fijn dat je een buitenrit hebt gemaakt en zelfs hebt gedraafd, knap zeg!

Reed je Shann niet meer omdat hij ks heeft, of verwar ik nu met iemand anders?
Maar ook wat fijn dat je daar nu mee aan de gang bent. Blijft zo'n gaaf paard.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 15:40

Dankjewel beiden!

Elisa, heel veel hahaha, maar sowieso is het een paard dat van zichzelf al enorm gevoelig is op zijn lijf, waardoor ik ook, als alles in z’n leven altijd perfect was gegaan, denk ik alsnog niet makkelijk met hem had kunnen trainen.

DP, dat klopt idd, maar bovenal ben ik op een gegeven moment gestopt omdat ik gewoon veel te jong en onervaren was voor dit type paard en omdat ikzelf ook wel een beetje een trauma aan alles wat gebeurd is heb overgehouden. Gelukkig heb ik nu iemand gevonden die Shan ook enorm leuk vindt en niet bang is, wat heel goed werkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 17:18

Wat is de reden dat je Shan toch weer wilt gaan rijden ondanks zijn kissing spines?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 17:48

Fijn Kimmie!
Ja jij bent zelf een stuk gegroeid in ervaring.

Ja hier ook een fan van Shan hoor. zo'n gaaf paard.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 19:35

Captain schreef:
Wat is de reden dat je Shan toch weer wilt gaan rijden ondanks zijn kissing spines?

We willen niet gaan rijden, maar we willen zijn wereldbeeld vergroten door hem te leren dat als er iemand op hem zit het leven nog steeds helemaal gezellig is en hij niet doodgaat. We willen hem leren dat dat ook leuk kan zijn.

Daarnaast heeft hij momenteel geen pijn (bevestigd door verschillende medici), maar dat houden we natuurlijk super goed in de gaten.

Niks moet, alles mag en we volgen hem in alles wat we doen.

Tot slot, we hebben van de dierenarts nooit de opdracht gekregen om te stoppen met rijden. Maar we hebben daar toentertijd zelf voor gekozen omdat hij er OP DAT MOMENT veel te veel spanning door ervaarde. We hebben jarenlang heel veel aangepast (huisvesting; kennis, grondwerk etc etc) en nu staan we naar mijn mening op een heel ander punt en met een heel ander doel dan toen.

Daarnaast: DP, bedankt voor je complimenten!!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 21:43

Maar als je niet wil rijden waarom hem dat dan leren? Voor wat ik begreep was zijn kissing spines best heftig, waarom dan niet gewoon lekker met rust laten? Een paard heeft er geen last van als zijn "wereldbeeld" niet vergroot wordt. :)

Overigens "volgen hem in alles wat hij doet" sorry, zo klinkt het niet als je hem uit zijn "freeze" stand moet halen.

Ga lekker met hem vanaf de grond werken, wat je volgens mij al veel doet toch? :) Als hij toch niet bereden gaat worden, waarom hem dan toch die stress aan doen welke hij ervaart van een zadel/barebackpad?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 09:37

Vaak als ze spanning ervaren door het rijden komt dit wel door de KS, ken er meerdere met KS en allemaal die er last van hadden waren allemaal gespannen dieren ohz.

In ieder geval denk ik, als je het beter wilt maken voor hem dat het belangrijk is dat hij zijn rugspieren goed leert te gebruiken. Dat is eigenlijk het enige wat het beter kan maken bij KS, echt goede dressuurmatige training. Zonder dat zou ik er niet weer opstappen. (misschien doen jullie dat al hoor, in dat geval heb ik niks gezegd)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 10:18

Captain, wij verschillen hierover van mening en dat is ook oké. Ik ben van mening dat paarden rijden leuk kunnen vinden en ik gun hem dat ook (hoewel echt rijden dus niet aan de orde is). Ik ga mezelf niet verdedigen, want ik kan alles uitleggen, maar ik denk dat ik dan alleen maar de grond in getrapt word, dus heb daar niet zo’n zin in (je komt ook alleen met zo'n opmerking binnen, zonder verder enkele positiviteit en natuurlijk vroeg ik om reacties en mag ik dan niet alleen maar leuke dingen verwachten, maar misschien had ik dat specifieker moeten aangeven). Ondertussen ervaart hij dus nog amper stress van zadel en bbp. Een paard kan niet leven zonder stress, wij mensen ook niet. Soms is een beetje stress ook wel goed om te kunnen groeien. Oh nu ben ik alsnog aan het uitleggen, oeps :D

Als je jouw redenering zou volgen zou niemand ooit nog een paard inrijden of iets doen wat ze spannend vinden (bos; schriktraining, we, trec, springen, buiten rijden etc etc) omdat paarden daar ook spanning van kunnen ervaren, maar juist als ze dat overwinnen kunnen ze zelf groeien in hun zelfvertrouwen en ik ben van mening dat dat ze ook helpt in hun bestaan als paard.

Elisa, daar zijn we idd heel veel mee bezig! Nu voornamelijk heel veel voorwaarts neerwaarts trainen in het longeren en werk aan de hand dressuurmatig meenemen. Ik weet idd hoe belangrijk dat is voor zijn lichaam.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 16:07

Zadelmak maken, inrijden, naar een bos of clinics heeft allemaal nut. Maar een paard wat toch niet meer bereden gaat worden de stress aandoen om hem te leren dat een zadel niet meer erg is niet. Tenminste, zo denk ik er over.
En een leven zonder stress bestaat niet, dat klopt. We hebben zelfs stress/angst nodig om te kunnen overleven, maar in dit geval vind ik het niet eerlijk tegenover het paard.

Daarnaast hoef ik niet per se ook nog 'oeh' en 'ah' te zeggen he? :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 16:41

Wat is het nut er van om Shan bloot te leggen aan vormen van stress zonder dat je er daadwerkelijk iets mee gaat doen?

Lekker blijven grondwerken, heeft ie veel meer aan.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 19:03

Captain, ik vind je reactie gewoon gemeen, zeker die laatste sneer, maar goed dat ben ik. Verder worden we het niet eens, ook prima.

Purny, ik ben van mening, zoals ik hierboven ook al heb uitgelegd dat het ook positieve aspecten heeft.

En verder, diepe zucht. Ik heb al vaker topics geplaatst van onze weg en sommige worden ineens aangegrepen om vervelende opmerkingen te maken, steeds door dezelfde mensen. Ik begrijp dat niet zo goed: laat mij gewoon mijlpalen delen en met tips en alles reageren vind ik altijd super, maar op zo’n toon heb ik er echt helemaal niks aan. Ik vind dingen delen altijd leuk, maar dit maakt het toch een stuk minder leuk. Je brengt me toch niet op andere gedachten, want ik luister naar de mensen om me heen die me persoonlijk kennen en die Shan zien en kennen. Met tips doe ik heel vaak dingen, maar geef me ook even tijd. Het komt vanzelf

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:15

Je begint toch zelf over dat ik ook iets positiefs kan zeggen? Ik heb overigens volgens mij nog nooit eerder op je topics gereageerd, dus ik weet niet over wie je het dan hebt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:27

Shan is echt een leuk paard om te zien :D. Ik vind hem wel slecht bespierd en in draf loopt hij absoluut niet fijn, heel kort, soms onregelmatig, en stijf. Ik hoop voor hem dat je dat beter kunt krijgen, juist voor zijn ks.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 19:30

Oh sorry, dan was het iemand anders! Had het idee dat jij iemand was die er steeds op bleef hameren. Dan neem ik dat in jouw geval terug.

Ik blijf het gewoon gek vinden dat je zo een topic in komt denderen. Als je niks positiefs wil zeggen over Shan, had jr ook iets kunnen zeggen over ivy en die mijlpaal die ik behaald heb. Het bestaat niet meer, maar als ik echt alleen maar commentaar had willen hebben, had ik wel HAW gepost. Ik vind inhoudelijke tips fijn, maar hier heb ik niet bijster veel aan nu, misschien meer op de lange termijn

San87, dankjewel! We werken er hard aan en het gaat steeds beter. Deze filmpjes zaten wel aan het begin van de training, hij is wel echt een diesel die even op gang moet komen. En we zijn nu natuurlijk ook alweer 3 maanden verder dan deze filmpjes, maar ik wilde ze alsnog graag delen, ook voor een andere kijk erop, die ik zeker in mijn achterhoofd houd!

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:56

Goed dat je hebt doorgezet met je buitenrit!

Volgens mij zijn de dingen die je met Shan doet zacht en op een laag tempo. En het wat minder regelmatig lopen kan denk ik ook te maken hebben met de bodem.

Ik kan me op zich wel vinden in de opmerkingen over het laten wennen aan de bbp/wel of niet rijden ivm zijn kissing spines. Dus erover nadenken wat je ermee wil bereiken is denk ik niet verkeerd. Maar volgens mij valt de mate van stress hier best mee.

Het is wel het risico van een bericht plaatsen dat je reacties krijgt die je minder leuk vindt, dat hoort erbij. Ik zou open blijven staan voor input. Soms staat tekst er harder dan hoe het bedoeld wordt.

Succes met je paardjes!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 21:09

Dankjewel!

Het klopt wat je zegt over het tempo van wat we doen met Shan, mooie beschrijving. Ik snap helemaal dat wanneer je een topic opent je ook minder leuke reacties kan krijgen, maar mij doet denk ik vooral zeer hoe bot ze op mij overkomen idd. Hoe jij het zegt klinkt al veel beter en neem ik makkelijker aan.

Ik schrijf altijd alle tips ed op en hou alles ook zeker in mijn achterhoofd! Alleen ik doe niet alles hoe iedereen het hier zou willen; dat kan ook niet, want 100 mensen 100 meningen. Ik hoop dat iedereen die mij een beetje kent als bokker en als mens weet dat ik altijd wat met tips doe, alleen meestal hebben dingen tijd nodig én ik luister natuurlijk wel altijd meteen naar alle mensen die ons les geven / helpen; want die kennen en zien de hele situatie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:46

Dat is typisch Bokt, azijn wordt vaak gedronken. Gebeurd ook in andere topics helaas. Het is jammer als er alleen iets negatiefs gezegd kan worden.

Waar zit zijn KS? Ik vind hem linksom wel oke lopen. Rechtsom wat moeilijker maar dat is zo te zien ook zijn bolle kant en hij loopt ook scheef. Het ziet er in ieder geval wel ontspannen uit. Ik zie geen gestresst paard oid.

Ik denk hoe meer hij zijn lijf goed leert gebruiken, voor zover dat gaat met de KS, hoe beter dat voor hem is.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:10

Kimmie25501 schreef:
Oh sorry, dan was het iemand anders! Had het idee dat jij iemand was die er steeds op bleef hameren. Dan neem ik dat in jouw geval terug.

Ik blijf het gewoon gek vinden dat je zo een topic in komt denderen. Als je niks positiefs wil zeggen over Shan, had jr ook iets kunnen zeggen over ivy en die mijlpaal die ik behaald heb. Het bestaat niet meer, maar als ik echt alleen maar commentaar had willen hebben, had ik wel HAW gepost. Ik vind inhoudelijke tips fijn, maar hier heb ik niet bijster veel aan nu, misschien meer op de lange termijn

San87, dankjewel! We werken er hard aan en het gaat steeds beter. Deze filmpjes zaten wel aan het begin van de training, hij is wel echt een diesel die even op gang moet komen. En we zijn nu natuurlijk ook alweer 3 maanden verder dan deze filmpjes, maar ik wilde ze alsnog graag delen, ook voor een andere kijk erop, die ik zeker in mijn achterhoofd houd!

Hoi Kim,

Ik wil hier toch even op inhaken. Je schrijft zelf dat je je bewust bent van het feit dat je reacties zal krijgen omdat je iets gepost hebt. Je weet dat reacties niet altijd positief zullen zijn. Maar nu vraag je wel indirect om alleen maar positieve reacties.

Ik begrijp de vraag van Captain wel. Heb je de wens dat Shan weer bereden kan worden? Indirect lees ik dat wel uit je reactie. Dan is het goed om hem weer vertrouwd te laten worden met het feit dat er een zadel (barebackpad in dit geval) op zijn rug gelegd wordt en dat er een singel aangetrokken wordt. Alleen…waarom zou je hem weer bereden willen hebben? Dat doe je voor jezelf toch? Niet voor het paard.

Maak daar een goede plan van aanpak voor en check ook wat de ernst van zijn KS intussen is. De diagnose is een paar jaar geleden gesteld. Weet je van een recent onderzoek of het hetzelfde is? Of is het misschien erger geworden? In dat laatste geval zal je je wens misschien moeten bijstellen en wellicht ook een andere route moeten volgen.

Voor wat betreft Ivy, fijn dat je een lekkere buitenrit hebt gehad! Het weer was er goed voor en fijn dat je hulp hebt van je stalgenoten.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 13:24

Karijn, bedankt voor je tips. Goed punt haal je aan. Ik hou ze in mijn achterhoofd. Ik vraag niet om alleen maar positieve reacties. Maar ik vind alleen puur iets negatiefs noemen gewoon niet zo chill merk ik aan mezelf. Dat voelt voor mij als een aanval ipv iemand die behulpzaam is.

Elisa, zou ik uit mijn hoofd zo niet kunnen zeggen. Zoek ik als ik bij mijn ouders ben even op, dus kom ik nog op terug. Bedankt voor je inzichten verder!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 15:40

Niemand vindt negativiteit leuk maar it is part of this world. Zie sommige opmerkingen ook meer als een geïnteresseerde vraag dan zozeer een negatieve opmerking.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 15:55

Wat goed dat je met Ivy het bos in bent geweest. Kleine stapjes nemen en beide vertrouwen kweken.

Ik snap niet zo goed wat het probleem is dat mensen hebben met dat je met Shan met een zadel aan het trainen bent. Ik zie de filmpjes, ik zie toch weinig tot geen stress bij hem, dus wat is het probleem? Afwisseling in werk is alleen maar fijn voor paarden. Gewoon heel goed in de gaten blijven houden dat hij geen ongemak of pijn ervaart en zolang dat niet zo is, gewoon zonder veel verwachtingen en met hele kleine stapjes gewoon kijken wat haalbaar is en waar jullie beiden plezier aan beleven.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 19:01

Karijn, dat is waar. Misschien voelt het voor mij ook wel snel als een aanval omdat dat al vaker over dit onderwerp gebeurd is op Bokt.

Oji, dankjewel! Dit is precies hoe we het aanpakken en tot nu toe gaat dat goed!