Azu in het avondzonnetje + hersenwerk!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Azu in het avondzonnetje + hersenwerk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 20:29

Hi allen! :wave:

Long time no see. :o
De laatste tijd niet heel erg actief geweest op Bokt, aandacht is een beetje verlegd. Maar ik ben zeker niet minder met paarden bezig, alles behalve. := Ondanks de inactiviteit wilde ik toch even graag de prachtige foto's delen die afgelopen augustus zijn gemaakt door Kinga Luberda (fotografie). Ze zijn gewoon zo mooi en de sfeer is zo magisch! _/-\o_
Ik wilde iets dat bij mij aansluit. Dus naast de portretfoto's zijn er ook branding foto's gemaakt van het hersenwerk! Niet super typisch dus voor een fotoshoot, maar wel heel erg leuk. De foto's zijn o.a. voor mijn website gemaakt, haha. Als het je geluk brengt, mag je er ook wel foto's van aan de muur hangen, toch? ;)

Even een update en voor wie ons niet kent:
Azu is mijn 4-jarige dressuurgefokte KWPN ruin. Mijn moeder en ik hebben hem gekocht op zijn 2 jaar toen hij een flinke achterstand had door diastasen tussen verschillende premolaren. Inmiddels is dit helemaal opgelost en wordt hij beetje bij beetje steeds stoerder. Maar het blijft mijn kleine sulletje!
Ik ben hem inmiddels spelenderwijs aan het inrijden (lees; rondje hobbelen en stuur zoeken) en voornamelijk lekker op de grond bezig met alles wat hem meer balans en kracht geeft.
Azumar is mijn grootste maatje en zonder hem was mijn interesse in ethologie niet uitgebloeid tot wat het nu is. Ik ben hem eeuwig dankbaar en we prutsen lekker verder aan alles wat leuk is; we hebben nog alle tijd. Soms een beetje op een laag pitje, aangezien ik momenteel in mijn afstudeerfase tot paardengedragstherapeut via de Tinley Academie zit en mijn moeder helaas afgelopen juli te horen heeft gekregen dat ze een agressieve vorm van longkanker heeft. Ondanks dit blijven we positief en doe ik ook erg mijn best om mijn vrije tijd lekker met hem door te brengen.
Ik geef sinds kort dus hersenwerkles (nu nog hobbymatig, ik wil graag ervaring opdoen) en wilde daarom dus ook passende foto's. Natuurlijk moest ik ook even mooi met Azu op de foto en dat is meer dan gelukt. Hij is misschien niet zo imposant op de foto's, maar ik wilde ook gewoon een rustig beeld vastleggen; gewoon echt hoe wij zijn. En dat is meer dan gelukt! :+:

Kijk maar mee! :D

De portretfoto's. We hadden echt perfect licht. <3 <3 <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Concentratie :') Begint telkens meer op een echte jambette te lijken, haha.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het hersenwerk; één van Azu zijn favoriete activiteiten! :D
Hij mocht voor de fotoshoot alle matjes demonstreren die mijn creatieve moeder voor me heeft gemaakt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijd vliegt, hij groeit zo hard...
Afbeelding

Bedankt voor het meekijken, hopelijk vinden jullie de foto's net zo mooi als ik! <3 <3 <3

Captain

Re: Azu in het avondzonnetje + hersenwerk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 20:31

Prachtig!! <3 Wauw!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 21:41

Hele gave foto's geworden! <3

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 11:42

Zertab schreef:
Hele gave foto's geworden! <3

Captain schreef:
Prachtig!! <3 Wauw!

Bedankt beiden! :D

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:51

Mooie foto's! En leuk dat zelfgemaakte (snuffel?) matje, heerlijk als ze hun hersens gebruiken, :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:07

Mooie foto's <3 . Het licht is idd spectaculair zo.

Ik ben wel benieuwd naar het idee achter het hersenwerken. Ik ken de snuffelmat bij honden, die dus idd op die manier hun hersenen aan het werk zetten. Maar paarden zijn geen honden en snuffelen niet zoals honden dat doen, waar voor honden snuffelen echt een verrijking is, zie ik dat met paarden niet voor me.

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:45

Echt hele gave foto’s hoor. Jullie band is zo duidelijk te zien, zo mooi <3

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 14:19

Bedankt voor de reacties!

@Anastasia24, ja, en echt extra groot zodat het heerlijk formaat is voor zo’n snelle jelle als Azu. :P

@_San87_, bedankt voor je reactie!
Ik snap je verwarring, dus hopelijk kan ik het een beetje duidelijk uitleggen.

Hersenwerk staat niet alleen voor het stimuleren van het reukorgaan, maar ook de andere zintuigen. Dit kan je dus feitelijk zo breed maken als je maar kan bedenken. Bij het gemiddelde spel hebben we het dan over:
Voelen (voor het zoeken)
Proprioceptie (lichaamsbewustzijn, weten waar de benen worden geplaatst, evenwicht etc)
Uiteraard kan je zicht en horen ook meenemen, maar meestal is het spel zo compact dat het paard niet echt op de ogen kan vertrouwen en is het horen van dingen meer een bijkomende prikkel dan daadwerkelijk iets waar ze wat mee doen.

En wel degelijk ruiken. :j
Paarden zijn - zeker met hun zichtveld - vaak met foerageren veelal afhankelijk van zowel hun reukorgaan én hierin ook de olfactorische receptoren (wij mensen hebben dit niet: orgaan van Jacobsen, honden en dus paarden wel).
Ze hebben echt wel een heel sterk reukvermogen en er worden in de VS zelfs paarden ingezet bij zoektochten naar vermiste mensen, omdat het paard de mens kan dragen en ze zo dus enorme stukken land af kunnen leggen (bijv. organisatie MSAR).
Het klopt dat het reukvermogen van de hond nóg beter is, maar dit betekent natuurlijk niet dat paarden niet op eenzelfde manier functioneren.

Bij hersenwerk is het meer dan mogelijk om het paard voer te laten zoeken met de neus en daarnaast gebruikt een paard bijvoorbeeld ook het schrapen op nieuwe objecten om meer geur te doen oplaaien wat ze met de neus opnemen.

Het is zelfs mogelijk om te speuren met je paard zoals je dit met een hond doet. Rachaël Draaisma heeft hier een boek over geschreven. Zij heeft mij ook aangewakkerd in de interesse hierin.

Verder werkt dit bij paarden dus hetzelfde als bij honden (en bijv. konijnen). Het zoeksysteem in de hersenen stimuleren heeft een positief effect omdat hiermee prettige neurotransmitters vrijkomen. Er zijn ook andere emotiesystemen zoals spel die je kan triggeren met hersenwerk.
Daarnaast heeft het stimuleren van deze twee fijne emotiesystemen ook een daadwerkelijk dalend effect op de emoties angst en woede (frustratie) wanneer juist uitgevoerd. De hormonen die met hersenwerk vrijkomen staan dus eigenlijk loodrecht tegenover de hormonen die vrijkomen bij angst en woede (frustratie). Dat is ook waarom zoeken en spelen paarden op den duur stoerder maakt. Hoe vaker de associaties met bijvoorbeeld nieuwe dingen worden verslechterd omdat het dier er bijv. cortisol bij vrijmaakt, hoe meer het sympathische zenuwstelsel wordt getriggerd de flight or freeze (of fight) aan te wakkeren - denk aan een startlereactie of ookwel de vluchtreapons.

Omdat paarden vluchtdieren zijn, werk je sneller het angstsysteem in. Maar ook veel paarden ervaren frustratie als ze over hun toeren gaan in hun ontdekkingstocht. Kunst dus om met hersenwerk zo te balanceren dat ze zowel ontspannen als gefocust te werk gaan.

Hopelijk is dit een beetje duidelijk; ik heb dit even snel bij elkaar getypt in mijn pauze. _O-

Edit; ik werk zelf met het idee van de comfortzone van het paard en hiermee prikkels toevoegen. Dus echt vanaf level 0 omhoog werken.
Maar ik heb even geen tijd om dat nu uit te typen haha.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:37

Prachtige foto's van Azu en jou <3
Wat enorm verdrietig van je moeder zeg... Heel erg veel beterschap en sterkte toegewenst voor jullie, het zal ongetwijfeld een moeilijke tijd zijn. :knuffel:

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 16:51

Dankjewel Lau07!

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:04

Prachtige foto's zijn het geworden Chantal! <3

Dieselpip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 18:36

Prachtige foto's!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 20:34

Bedankt allebei! :D