Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nann__

Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-24 12:38

Hi!

Ik ben al een tijdje niet actief geweest op Bokt, maar met mijn paardje die sinds 1 september op stal staat, vond ik het toch leuk om ervaringen en verhalen te delen met andere jonge paardeneigenaren.

Mijn jonkie heet Sir Scott, ook wel Scottie genoemd. Hij is geboren op 8 april 2022 en spring gefokt: For Friendship VDL x Kashmir van Schuttershof.

Momenteel zijn we vooral bezig met bonden en hebben we wekelijks grondwerkles. Mijn doel is om hem volgend jaar zadelmak te maken. Ik hoop dat zelf te doen, maar ik wil hem wel laten doorrijden door iemand anders. In de toekomst hoop ik voornamelijk SGW te rijden en in de winter te springen.

Ik ben heel benieuwd naar jullie jonkies en jullie verhalen!

Afbeelding

Afbeelding

Maartje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:16

Super leuk!

Dit is mijn jonkie Symposant, ook wel Syms. Hij is geboren op 2 mei 2022. Zijn afstamming is Imposant EM x Tangelo van de Zuuthoeve. Lekker allround dus en dat is ook mijn doel met hem. Ook zou ik het leuk vinden om ooit met hem te gaan mennen.

Hij staat nu voorlopig nog samen met een andere tweejarige en een jaarling op de wei + schuilstal. Afhankelijk van wanneer er plek vrijkomt op stal ga ik hem verhuizen en rustig aan beginnen met wat grondwerk. Hij is best aan de maat (nu al rond de 1.67) en best wel een slungel dus alles op zijn tijd. Het zadelmak maken besteed ik volgend jaar uit aan een kennis, die is daar veel beter in dan ik :+ .

Afbeelding

Afbeelding

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 18:46

Ik kom me ook melden.

Blue is een 2,5 jarige ruin van mei 2022. Hij gaat al geregeld mee op pad om overal aan gewend te raken.
Het plan is om volgend jaar rustig een start te maken met zadelmak maken of te beleren voor de wagen.
Hij meet nu 1,48, maar is duidelijk nog niet uitgegroeid. Voor mij wel prima, ik ben maar 1,60.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-24 22:08

Wat leuk!

Wat een joekel is die van jou al Maartje9! Jeetje. En een vos <3 Heb een voorliefde voor vossen.
Ik heb eigenlijk geen idee hoe groot Scott is. Zal hem eens proberen te meten.

Die van jou oogt dan juist weer veel groter op de foto’s Mirriejj. Wat heerlijk dat je hem zo overal mee naar toe kunt nemen! Poepie mag straks, haha.

_Mir

Re: Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:11

Wie heeft eigenlijk besloten dat je er met 3 jr op mag kruipen? Ik vind dat echt te jong

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 04:45

Kun je dat onderbouwen Mir?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 00:22

Heeft te maken met het sluiten van de groeischijven, juniper.

De groeischijven sluiten zich van onderen naar boven. Bij een paard betekent dit dat de groeischijven van kroonbeen en kootbeen rond 6 maanden beginnen te sluiten, pijnbeen en voorknie rond 18 maanden, opperarm, schouderblad en bijvoorbeeld het dijbeen tussen het 3e en 4e jaar. De wervelkolom begint vanaf 5 jaar te sluiten en is pas volledig klaar met 8 jaar.

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 00:42

Ja, dat weet ik wel. Maar Mir geeft aan drie te jong te vinden, terwijl dat de culturele norm in Nederland is. Heeft dat te maken met de groeischuiven of heeft ze daar een andere reden voor?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 02:00

Dat men het als de norm ziet wil niet zeggen dat het goed voor het lichaam is, zeker niet als de groeischijven in de wervelkolom, waar je deels op gaat zitten, pas vanaf 5 jaar gaan sluiten.

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 07:24

Onderzoek heeft ook aangetoond dat het juist goed is om al eerder belast te worden, de spieren en pezen worden daar juist sterker van. Maar met beleid, net zoals met alles eigenlijk. :)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7916178/

Dit is een onderzoek bij renpaarden die met 2 of jonger al beleerd worden, maar dit geldt natuurlijk voor alle paarden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 07:38

Ik meld mij ook :j

Minthe is van 2022 en zal eerst beleerd worden voor de wagen en ze gaat in april naar de hengst. Onder het zadel weet ik nog niet wanneer ik dat wil gaan doen. Ze is vrij groot en ik wil haar wat dat betreft wat meer laten ontwikkelen.

Voor de wagen zal ze eerst in de bak goed braaf moeten zijn, daarna vooral rechtaan rechtuit op buitenrit. Dit zodat ze zo min mogelijk belast wordt. Ik probeer haar zelf te beleren, maar als ik het niet zie zitten breng ik haar een paar weken weg.

Momenteel doet ze 2x in de maand zo'n 10 minuten iets. Ik heb geen haast, maar zodoende kan ze toch iets leren. Ze is groot en geef haar op deze manier de tijd om haar lichaam te gebruiken zonder haast.

Ik zal vooral meelezen denk ik :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 08:05

Hey leuk!
Roos is van 2022 en komt over 2 weken naar stal. Ze heeft ruim een jaar in de opfok gestaan.

Afbeelding

Afbeelding

We gaan rustig bezig met wennen, met grondwerk, wandelen en leren. Ik heb geen haast en wil haar de tijd geven om uit te groeien. Ze is nu lichamelijk nog aardig puppy. Afhankelijk van hoe het gaat en hoe stabiel / volwassen ze oogt (ook mentaal :') ) zou ik rustigaan met de leeftijd van 3.5 jaar met beleren kunnen beginnen, maar later kan ook.
Ik zou het graag zelf willen doen, maar dan wil ik eerst wel 15 kilo afgevallen zijn. Dus daar ligt het actiepuntje bij mezelf :D ik ben vooral erg benieuwd naar haar stokmaat, omdat meten niet goed lukt in de opfok. Ik zou haar graag minimaal 160 willen hebben

Vanuit mij wordt het eerst dus ook vooral meelezen :)

Mooie foto's @kabayo, ze is heel knap :D
Mooie vos @Nann__ hoe groot is hij?
Dat is aardig groot inderdaad @maartje9 verwacht je dat hij nog hoger wordt? Hij lijkt al aardig in proportie

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 10:01

Leuk topic, Minthe herken ik nog van het dbt topic destijds!

In 2022 heb ik met mijn moeder Sushi gefokt en staat ook bij mijn moeder aan huis. Oorspronkelijk was het idee haar als veulen te verkopen, maar onverwacht haar zus moeten laten inslapen op 3,5 jarige leeftijd en daardoor aangehouden. Wil haar volgend jaar zadelmak laten maken en rustig gaan belasten. Ben ook voorstander van als 3jarige beginnen en de belasting heel rustig opbouwen. Ben nu 1 keer per week wat met haar aan het grondwerken, haar favoriete trucje is in vrijheid mijn hand volgen als target en dan een stukje meerennen. Het is echt een stabiele merrie met gevoel voor humor :D. Ze begint nu echt uit te zwaren en lijkt de 1.60 gepasseerd.
Afbeelding

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 10:54

Wat leuk, ik miste al een dergelijk topic voor komend jaar. ik zal hier ook mee kletsen. Sella is een 2,5 jarige Next Level x Patijn, die er komend jaar ook aan mag geloven *\o/*

Afbeelding

"Great minds discuss ideas;
average minds discuss events;
small minds discuss people."

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 11:07

Ik kom ook een beetje mee kletsen, als dat mag, aangezien ik geen jong maar wel groen paard heb...

Over een week of 3 komt deze dame mijn kant op, ze is inmiddels 7 jaar en kent nog niks, behalve het halster en beetje poetswerk...
Ik had al eerder met haar willen beginnen maar door een blessure en revalidatie van mijzelf is dat toendertijd niet gelukt, afgelopen zomer heeft ze mogen moederen.

Mayfleur (Franklin x Gribaldi) met haar dochter (v. Kjento)

Afbeelding

"There's something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good, perhaps it's the risk, the gamble, in any event it's a thing I need"

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 11:49

Wat een mooie kleur @Eef_Bam <3 ben benieuwd hoe ze eruit ziet op een foto waarin ze recht op staat
Ik dacht dat er een opgegroeid-foto miste @spottedponie, maar het gaat om de merrie :D Leuk! Ik ben benieuwd hoe die het oppakt als 7 jarige

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 11:53

Haha de merrie inderdaad!
Een veulenfoto is waarschijnlijk overbodig, want haar dochter is haar mini-me :')

"There's something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good, perhaps it's the risk, the gamble, in any event it's a thing I need"

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:10

Ik kom me ook graag melden. Ik ga volgend jaar mijn ijslander Mýsla inrijden. Ze is van 2021 en ik heb haar zelf gefokt, als het klikt onder het zadel dan blijft ze anders komt ze misschien nog in de verkoop.
Ze gaat eerst de winter nog naar de uiterwaarden zolang het geen hoogwater is en dan van het voorjaar begin ik rustig met wat grondwerk en mag ze mee als handpaard. Aan het eind van de zomer wil ik er op en dan een maand of twee rijden waarna ze weer vrij krijgt tot ze vijf is. Ik ben heel benieuwd hoe ze het straks gaat doen.

Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:36

KootMiraDrum schreef:
Dat men het als de norm ziet wil niet zeggen dat het goed voor het lichaam is, zeker niet als de groeischijven in de wervelkolom, waar je deels op gaat zitten, pas vanaf 5 jaar gaan sluiten.

Echt flauwekul, dan kunnen we ook wel stoppen met onze kinderen te laten sporten. Die hebben namelijk ook groeischijven.

En, het is al genoemd, uit onderzoek is gebleken dat laat beginnen met werken een slechtere spieropbouw geeft.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 16:08

Wat een lief koppie heeft ze , plukislief. Ben dol op grote voorplukken, is alleen bij die van mij niet gelukt :') .
Gitana: heb niet zo veel mooie foto's van de zijkant, ze staat altijd met haar neus in de camera als ik een foto probeer te maken :+ . Maar afgelopen voorjaar wel een kunnen maken toen ze net 2 was. Op dit moment is ze nog een stuk verder gegroeid en aan het uitzwaren:
Afbeelding

Ze verandert ook nog steeds van kleur, zo zag ze eruit toen ze net geboren was:

Afbeelding

Luckyy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 18:32

Edit, te snel gereageerd :D

“Horses were never wrong. They always did what they did for a reason, and it was up to you to figure it out.”
― Jeannette Walls, Half Broke Horses

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 20:10

Leuk topic, lijkt me leuk om alle ontwikkelingen bij iedereen te zien!
Ik mag vanaf volgend jaar met maar liefst 2 toppers aan de slag.

Eerste is mijn zelf gefokte merrie Sundae. Sundae is een nakomeling van mijn geliefde Appaloosa merrie die ik afgelopen juli heel onverwachts heb moeten laten inslapen. Ik ben heel blij dat ik Sundae van haar heb, zo blijft Stip toch een beetje bij mij. Sundae haar vader is de KWPN spring hengst Ibolensky.

Helaas hebben wij in juni ook onverwacht afscheid moeten nemen van onze 29 jarige ruin Nibbit. Nadat Stip ook was overleden moesten we toch opzoek naar een nieuw maatje voor Sun. Ze heeft overigens geen moment alleen gestaan; dankzij een kennis had ze een maatje.
Sinds een paar weken zijn wij trotse eigenaar van Primrose. Een 2,5 jarige pintaloosa merrie.

Ik ben heel benieuwd hoe ze het gaat doen. Momenteel doe ik af en toe wat grondwerk met ze maar ze staan vooral nog lekker kind te zijn.
Prim en Sun schelen 3 dagen dus dat is super leuk :D

Sundae
Afbeelding

Primrose
Afbeelding

En even een leuke voor het verschil. Sun is 1.69m en Prim 1.57m :')
Afbeelding

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-24 17:37

Wat leuk dat er zoveel mensen mee kletsen en wat leuk om jullie paarden te zien.
Knappe merrie heb je spottedponie, die appeltjes zijn zo aandoenlijk!

Pittige tijd achter de rug voor jou NibbitLotus.. Sterkte nog met het verlies. Wat ziet Sun er al volwassen uit!

Wat een lief en aansprekelijk hoofdje heeft jou merrie Plukislief. Hoort ze trouwens in de sloot te staan? Haha.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie