Hoe snel een vriendje vinden voor shet (ivm inslapen)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FemkeRoosje

Hoe snel een vriendje vinden voor shet (ivm inslapen)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 10:16

Hi allemaal!

Helaas moet ik waarschijnlijk een van mijn twee pony's heel binnenkort laten inslapen omdat ik haar niet meer pijnvrij krijg.

Nu zit ik met het probleem dat haar vriendinnetje, Lizzy, dan alleen achterblijft en moet ik dus op zoek naar een vriendje voor haar op korte termijn.

Zelf een nieuwe pony aanschaffen zie ik op dit moment niet zitten.

Ik heb al een bericht op facebook geplaatst en vrienden geïnformeerd maar gezien de korte termijn wilde ik hier ook graag om tips en suggesties vragen.

Het gaat om een heerlijk rustige 24/7 buitenplekje op privé terrein in Vianen (Uttecht) waarbij alles ingericht is op kleine pony’s. Er zijn twee schuilstallen (7x5 meter en 7x2 meter) met zowel binnen als buiten hooiplekken, beide stallen hebben rondom een pad liggen (grotendeels verhard) waardoor een soort 8 gevormd wordt. Daarnaast hebben ze altijd beschikking over een (vrijwel altijd droge) zandpaddock. Op dit moment hebben ze daarnaast continue beschikking over een klein stukje weiland en mogen ze regelmatig even op de grote wei.
Lizzy is een sociale mini merrie van 90 cm groot, die graag kriebelt en samen hooi eet met een andere pony. Af en toe heeft ze wel behoefte aan haar eigen ruimte waardoor een pony die enorm onder de indruk is van een boze blik waarschijnlijk minder passend is.

Mijn huidige verzorgsters zouden het heerlijk vinden als het toekomstige vriendje ook lekker geborsteld mag worden. Daarnaast gaat de voorkeur uit naar iemand die graag met positieve bekrachtiging werkt.

Eigenlijk sta ik open voor alles verder, ik wil vooral heel graag dat Lizzy gewoon een fijn vriendje heeft en de rest kan vast geregeld worden.

Heeft iemand nog tips of suggesties?

Foto van het huidige duo:

Afbeelding

Afbeelding

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:21

Toen ik 3 jaar terug 1 van de paarden moest laten gaan, heb ik gelijk mijn licht opgestoken bij vrienden en kennissen of ze een leenpony wisten. Dat was eigenlijk in een dag geregeld. Moest ook, want op maandag de beslissing genomen en vrijdag avond is mijn paard ingeslapen.

De pony heb ik opgehaald paar uur nadat mijn paard is ingeslapen en ze heeft iets meer dan een maand bij ons mogen staan.

Edit, heel veel sterkte de komende tijd!
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 30-09-24 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Re: Hoe snel een vriendje vinden voor shet (ivm inslapen)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:28

Super vervelende, stress-volle situatie, ik ken het...hopelijk vind je snel een oplossing :(:)

Dit topic is al een goed begin. Verder zou ik zeggen deel een oproepje op Facebook groepen en Marktplaats e.d. en kijk zelf ook even actief rond daar of iemand met een ukje op zoek is naar een plekje.

Of kijk desnoods ook alvast uit naar een plekje waar de achterblijver even tijdelijk terecht kan, als het echt niet lukt om een ponietje te vinden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:51

Op 15 oktober is er een grote paardenmarkt in Zuidlaren. Vroeger was het zelfs zo dat niet-verkochte Shetlanders gewoon werden achtergelaten op de markt. Ik weet niet of dat nog zo is, maar wat wel zeker is, dat is dat er altijd heel veel Shetlanders worden aangeboden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 11:06

@Anjali, ze geeft duidelijk aan dat het aanschaffen van een nieuwe pony nu geen optie is. Dus een pony (al dan niet gratis) van de markt halen is niet een oplossing.

TS, oproepje inderdaad in de omgeving, voor eventueel tijdelijk een pony er bij helpt. Als het dan klikt kan je altijd nog in overleg gaan of die pony kan blijven, maar het koopt je iig tijd om een permanente oplossing te verzinnen.

Hier was het ook in een dag geregeld op die manier. Heb je op je oproepje op facebook en bij de vrienden al een aanbod gehad?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 11:24

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 11:31

PB gestuurd.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 13:27

Dankjewel allemaal voor de tips en suggesties!

pmarena schreef:
Super vervelende, stress-volle situatie, ik ken het...hopelijk vind je snel een oplossing :(:)

Dit topic is al een goed begin. Verder zou ik zeggen deel een oproepje op Facebook groepen en Marktplaats e.d. en kijk zelf ook even actief rond daar of iemand met een ukje op zoek is naar een plekje.

Of kijk desnoods ook alvast uit naar een plekje waar de achterblijver even tijdelijk terecht kan, als het echt niet lukt om een ponietje te vinden.

Facebook en marktplaats staat nu inderdaad ook een oproepje. Hopelijk lukt het om een geschikt vriendje te vinden! En anders is tijdelijk op een andere plek inderdaad een mogelijkheid.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 14:52

Inmiddels echt alle lijntjes uitgezet en geprobeerd, mensen afgebeld en helaas iemand die zou komen kijken die op het laatste moment heeft afgezegd. Ben langzaam echt een beetje ten einde raad want een passend maatje heb ik nog niet gevonden en een plekje waar ze zelf heen kan ook niet..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 14:54

En maneges?
Ik weet dat onze manege soms oude pony's uitleende als weidemaatje of die lang moesten herstellen na een blessure.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 15:51

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 17:29

Er zijn verschillende stichtingen met dieren kunnen die niet iets betekenen?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 18:05

En de hoefsmid en paardentandarts,dierenarts.Ze komen overal en weten misschien iets.Ik heb mijn eerste pensionpaard met haast via de paardentandarts gekregen,hij had een klant die een stalling zocht en mijn tweede pensionpaard weer met haast via een manege die iemand wist die een plekje zocht.Maar bij ons had het haast omdat mijn paard verlatingsangst heeft.De derde keer gelukkig via de eigenaar van pensionpaard 2.Ja,mijn ruin heeft al veel pech gehad met zijn maatjes.Ik zoek er nu een kleine pony bij in pension om dat weer tegen te gaan.Maar geen shet en merrie.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 18:08

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 18:12

Op Facebook is ook een Het oudere paard groep,misschien dat iemand daar een pension/pensioenplekje zoekt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 18:23

FemkeRoosje schreef:
Inmiddels echt alle lijntjes uitgezet en geprobeerd, mensen afgebeld en helaas iemand die zou komen kijken die op het laatste moment heeft afgezegd. Ben langzaam echt een beetje ten einde raad want een passend maatje heb ik nog niet gevonden en een plekje waar ze zelf heen kan ook niet..

Wat zoek je? Heb voor weinig budget nog twee leuke staan een ruintje en een hengstje

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 18:33

StalNollie schreef:
FemkeRoosje schreef:

Wat zoek je? Heb voor weinig budget nog twee leuke staan een ruintje en een hengstje

Geen eigen pony erbij in ieder geval, als ik de openingspost goed lees.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 19:45

De ellende is natuurlijk dat het veel makkelijker is om overgebleven pony weg te doen, of er toch zelf iets bij te halen. Maarja dan blijf je bezig......

Wat is de reden dat je er zelf geen pony bij wilt halen? Het werk of de kosten, of de verantwoordelijkheid...? Of dat je dan wéér met een pony zit?

Is tijdelijk lenen van een ponietje nog een optie...?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 19:56

Ik denk dat het lastig wordt met een shetlander. Die hebben mensen vaak zelf als gezelschapspony. En zetten ze dan niet gauw ergens anders neer. Dus ik zou dan kijken naar pensioen plekje aanbieden voor een die wat groter is of toch zelf een kleine aanschaffen.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 20:48

Iemand die een tijdelijke plek zoekt voor afspenen veulen? Er zal toch vast iemand zijn!
Sterkte ook

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 21:13

Als ik kijk op markplaats zie ik wel mensen die een plek zoeken voor een shetlander

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 22:08

Jeetje wat naar nou weet ik ook de stichting paard in nood misschien hebben zij er eentje die een plekje nodig heeft. sterkte in elk geval

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 22:42

Ik heb denk net je oproep voorbij zien komen op facebook.. maar je zoekopdracht maakt het niet makkelijker.. dat je ook nog eens een merrie/ruin wilt van zeker 95cm en dan ook nog max 15 jaar
En dat het liefst voor niks begrijp ik.
Ik zou leeftijd en hoogte loslaten en je oproep opnieuw doen er zijn genoeg mensen die voor weinig een goed huisje zoeken. Maar die pony zijn vaak wat kleiner en wellicht net wat ouder.