Pommetjes pad naar NRPS goedkeuring

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Pommetjes pad naar NRPS goedkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 10:15

Een (foto)kijkje in hoe een hengstveulen opgroeide tot een goedgekeurde hengst. We hebben in de loop der jaren heel wat mooie momenten met Pommetje vastgelegd. Een kleine selectie deel ik graag met jullie.
Van kleine Pommetje naar stoere Call me Pomme.

Afbeelding

We waren al eigenaar van Parel zijn 1 jaar oudere volle zus: lief, energiek, een beetje maf, en heel mensgericht.
Toen we hoorden dat er een vol broertje of zusje op komst was, wisten we meteen: als het een hengstje wordt, dan willen we hem er graag bij. Call me Pomme en Parel komen uit één van de beste moederlijnen die de Nederlandse ponyfokkerij kent, als het al niet dé beste is :D . Een lijn waarin generatie op generatie kwaliteit en correctheid terug te zien is en die vele directe familieleden heeft voortgebracht die zéér succesvol zijn in de sport en fokkerij.

Het werd een hengstje, en drie dagen oud kochten we hem. De fokker gunde hem ons en daar wij waren er ontzettend blij mee.
Toen hij een paar maanden oud was, verhuisde hij naar een opfok ver weg. Helaas konden we hem daardoor weinig zien. Als jaarling liep hij een oogbeschadiging op die een infectie veroorzaakte. Hij verbleef zes weken in de kliniek met een onzekere prognose voor het behoud van zijn oog, maar het oog is volledig hersteld. Een klein litteken in het oog herinnert nog aan deze periode. Het personeel in de kliniek was was helemaal gek op hem omdat hij zo verschrikkelijk lief en geduldig was.
Bijna twee jaar oud en klaar om weer naar de wei te gaan, besloten we hem te beoordelen voor de hengstenkeuring. Hij zag er zo goed uit dat we zonder aarzeling het avontuur zijn aangegaan.

Na de zomer kwam hij terug op stal. Helaas wel met wat ditjes en datjes waarvan hij eerst moest herstellen. Het werd spannend of hij op tijd klaar zou zijn voor de keuring. Maar daardoor kwam de keuring eigenlijk toch net te vroeg. Hij werd als te jeugdig beoordeeld en kwam weer mee naar huis. We hebben toen besloten om hem de tijd te geven en rustig door te laten ontwikkelen, hem zadelmak te maken en dan te kijken hoe hij het zou doen.

Zijn ontwikkeling gaf ons vertrouwen, en we stelden hem alsnog onder het zadel voor bij het NRPS in het najaar van 2024. Zo groen als gras, maar wat was hij braaf in een compleet nieuwe omgeving! Het resultaat: goedgekeurd en doorverwezen naar het verrichtingsonderzoek in het najaar van 2025 met een mooi commentaar van de hengstenkeuringscommissie.

In de winter trainden we hem rustig door, en in het voorjaar presenteerden we hem op de DPC Stallions Night. Superspannend – veel mensen, muziek, licht – maar ook daar bleef hij kalm en nuchter. Daarna volgde nog de NRPS-showdag, waar hij opnieuw liet zien dat het met hem gewoon opstappen en wegrijden is, zonder gedoe of longeren vooraf, maar toch ook met een fijne go.
Zó fijn zo’n karakter waarbij je je niet af hoeft te vragen wat je vandaag weer boven het hoofd hangt :j . Hij is ontzettend lief, meegaand en geduldig. Zelfs een jong kind van twee jaar kan hem zonder problemen poetsen en wassen, Pomme vindt het allemaal prima <3 . Vanwege de privacy plaatsen daar geen foto's van, maar het zegt veel over wie hij is, het is een échte kinderpony die gek is op aandacht.

Pommetje wordt deze zomer rustig doorgetraind, mag wat dekken en we kijken met veel vertrouwen uit naar het verrichtingsonderzoek in het najaar van 2025.
Er is inmiddels flink wat belangstelling voor Pomme, vooral uit het buitenland. Toch hopen wij hem voor de Nederlandse sport en fokkerij te kunnen behouden. Of dat lukt, zal de tijd leren – we blijven realistisch, maar ook hoopvol.

Wij zijn trots op waar hij nu staat en zijn vooral benieuwd naar wat nog komen gaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijn moeder die helaas inmiddels overleden is, Pomme is haar laatste nakomeling:

Afbeelding

En zijn gekke zus Parel :+ :

Afbeelding

lideli

Re: Pommetjes pad naar NRPS goedkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 12:46

Wat een tof overzicht! :j

Ik vind Pomme heel tof <3

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 14:21

Wat lief, dank je wel !

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 14:40

Prachtig is hij zeg!
Hij toont groot zonder ruiter, maar vrij compact met. Hoe groot is hij?

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:42

Oooh wat een plaatje!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 16:02

Dank jullie wel!

Hij was bij de laatste meting 1.45 m en is nog iets in de groei. Maar hij blijft dus wel heel mooi binnen de D maat.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 07:42

Prachtig hoor.zus is ook mooi overigens

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 07:48

Ha Loes, wat een mooi overzicht van een geweldige pony!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 07:52

Hij is zo knap!

Wat grappig dat het net een vosje was toen ie net geboren was.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 08:13

Prachtig dier, bouw, kleur en uitstraling!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 08:14

Iris82 schreef:
Hij is zo knap!

Wat grappig dat het net een vosje was toen ie net geboren was.

Ja grappig hè en dan later toch zo licht worden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 08:15

dems75 schreef:
Ha Loes, wat een mooi overzicht van een geweldige pony!

Dank je wel!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:01

Gefeliciteerd! Leuk diertje! Ik denk dat hij alleen maar nog mooier gaat worden naarmate hij uit zal zwaren. En dat karakter, dat is toch wel heel belangrijk voor een pony hengst.

Dat hij maar veel knappe en brave pony's mag gaan maken. :D

Overigens mogen mama en zusje er ook zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 09:24

Dank je wel!

Hij zal zeker nog gaan uitzetten. Het is een beetje een laatbloeier wat dat betreft, in tegenstelling tot zijn zus.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:28

Wat een mooie dier! Wat zijn je plannen met zijn zus? Kan mij voorstellen dat de fokkerij in daar nu ook interessant voot is?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:30

Hij is hartstikke leuk . Ben benieuwd of hij veel gaat dekken en hoe hij het in de sport gaat doen. Heb je al n fijne ruiter / amazone voor hem ?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:39

Wat een super knappe pony zeg. Als mijn NRPS pony nog leefde wist ik het wel.. ik dacht eerst dat het een nakomeling was van Call me Mister handsome, om de naam haha. Maar hij is van casanova.

Vind het wel heel jammer om te zien dat de amazone zo prikt met de sporen. Imo zijn die nog lang niet nodig op deze leeftijd :j

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 10:41

ruitje schreef:
Wat een mooie dier! Wat zijn je plannen met zijn zus? Kan mij voorstellen dat de fokkerij in daar nu ook interessant voot is?

Zijn zus loopt in de sport voorlopig. Ik wil daar zeker mee fokken maar dat duurt nog even. Ik combineer fokkerij en sport niet graag.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 10:42

Getup schreef:
Hij is hartstikke leuk . Ben benieuwd of hij veel gaat dekken en hoe hij het in de sport gaat doen. Heb je al n fijne ruiter / amazone voor hem ?

Voorlopig wel gelukkig. We doen het kalm aan met hem.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 16:57

Wauw, wat een plaatje! <3

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 17:02

Snap dat daar belangstelling voor is en soms worden er bedragen geboden waar je de oren van klapperen. Maar toch, wanneer je daar niet van afhankelijk bent ? Eerst maar eens zien wat zijn eerste veulens doen( tenminste, dat zou ik doen).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 17:29

BigOne schreef:
Snap dat daar belangstelling voor is en soms worden er bedragen geboden waar je de oren van klapperen. Maar toch, wanneer je daar niet van afhankelijk bent ? Eerst maar eens zien wat zijn eerste veulens doen( tenminste, dat zou ik doen).

We gaan het zien. Zal ook afhangen van de fokkers. Als de interesse te gering is dan is het voor ons niet verantwoord om een heel goed bod te laten lopen.
Er moet gewoon al heel veel geld bij ook al zou hij veel dekken.
We willen hem graag behouden voor de Nederlandse fokkerij omdat hij heel interessant gefokt is en eigenlijk alles mee heeft. Hij heeft niet voor niets een hoge aanbeveling gekregen van het NRPS. Maar er zijn ook wel grenzen voor ons.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 19:04

Ja natuurlijk, het kost nogal wat en daarbij hebben jullie met hem ook al fikse medische kosten gehad. Ik hoop dat er belangstelling voor hem is als vaderdier en zijn eerste veulens echt goed zijn. Alleen qua karakter zou ik al met hem dekken indien ik een geschikte merrie had.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 19:14

Qua kosten komen we er al nooit meer uit hoor :list: . Maar vooralsnog is het het qua plezier helemaal waard geweest :j .

Onze eigen andere merrie wordt met hem gedekt, daar zit een stukje besparing :+ .

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 20:10

Mooi!
Maar mag ik ook opmerken dat zijn moeder meer mijn ding is? Wat een beest zeg!

Dus we gaan nog veel van jullie hengst zien! Leuk! Blijf je ook posten?
Ik wil je wel volgen.