Manengroei ruinen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VinceMaestro

Manengroei ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 10:54

Hallo allemaal, mijn eerste post op bokt hier.

Ik heb een 7jarige Spaanse ruin, en dat wij hem net hadden gekocht had hij prachtige manen en door een tijd boxrust heeft hij zijn manen geschuurd en hebben wij het een stuk afgeknipt in de hoop dat het terug zou groeien. Paar maanden later zien wij eigenlijk geen verschil en ik wou vragen of iemand mij hiermee zou kunnen helpen?

Misschien afscheren? Maar dan ben ik bang dat het helemaal niet meer terug groeit

Ik hoor graag van jullie

jazzejam

Re: Manengroei ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:57

Wat hier redelijk heeft geholpen was het geven van extra lysine. Per toeval want we geven dit voor de weerstand te verhogen maar lijkt ook positief te werken op de groei van de manen.

DubbelFun

Re: Manengroei ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 11:02

Weliswaar kun je door veel zorg en speciale middeltjes íets bereiken, maar voor een groot deel is haargroei (lengte en sterkte) genetisch bepaald.
Heb je dus de pech dat je een paard hebt die niet voorzien is van een uitbundige bos haar dan kan het een zeer lang traject zijn als je het scheert.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 11:14

Ik heb ook een Spaanse, haar manen worden ook niet echt langer.
Ik vlecht het vaak voor het rijden en gebruik anti klit voor het kammen. Ik heb wel eens gehoord dat altijd in vlechten beter zou zijn (doen ze ook bij Friezen), maar als ze dan schuren ben je gelijk de helft van de manen kwijt.