Cutting / cow horse karakter.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SPARK55

Cutting / cow horse karakter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 11:40

Tja ik heb eens een vraagje kan het niet echt vinden in andere topics.
Ik heb een prachtige paint merrie van ruim 2 jaar maar ik loop tegen haar karakter op.
Ze staat met een jaarling pleasure quarter die ik ten alle tijden zal houden omdat ze pssm2 heeft.
Nu weet ik dat dat de meest meegaande karakters zijn.
Maar poeh de paint is echt een hand vol. Ook erg dwingend naar de jaarling.
Ze beslist waar de quarter staat, loopt ,eet, enz Ze heeft het er heel druk mee.
Als ze kon dreef ze de kippen en de hond ook.

Het probleem is nu is het echt haar karakter..is het omdat de ander niet helemaal fit is of toch hormoon problemen.

SPARK55

Re: Cutting / cow horse karakter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 11:54

Afbeelding

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 11:54

Afbeelding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 11:56

Oh dit klinkt als een klassieke pittige cutter idd. Daar moet je mee kunnen omgaan. Gefokt op zelf denken en de leiding nemen. Prachtig als je ze voor je kan laten werken, nou ja een beetje dan want uiteindelijk weten zij het nog wel het beste, maar het moet je type zijn...

Ik vind ze fantastisch bij een ander :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:16

Ik werd gewezen op je topic en je geeft te weinig info om een goed antwoord te kunnen geven. Het kan aan veel meer liggen.

Wat is de afstamming van het pleasure paardje en wat van je cutting paard?

Hoe lang hebben ze bij de moeder gelopen en hoe waren de omstandigheden? Stonden ze in een kudde of alleen met de merrie? Kwamen ze veel buiten?

Hoe hou en voer je de paarden nu? Staan ze alleen met z'n 2en?

Mensen roepen nogal snel; quarters zijn cool en dat is in zekere zin ook zo, maar ze gaan vaak vooral anders om met dingen en situaties.

Dat je ene paard makkelijker is kan aan veel dingen liggen, zeker als het pssm heeft. Juist als 1 van de 2 wat mankeert, kan je dat aan de ander merken.

Maar als het puur cutting bloed is, moet je daar inderdaad van houden en mee om kunnen gaan. Hoeveel ervaring heb je zelf?

Mijn 2jr laat ook cutting gedrag zien, maar niet naar mij/ons. Hij staat vanaf geboorte in een kleine gemengde kudde en is daar opgevoed. Hij heeft respect geleerd van oa zijn moeder, oom en de andere merrie.
Ik heb wat basis gedaan, maar doe zelfs nu nog heel weinig. Zijn emmertje loopt snel vol als hij iets niet begrijpt, dus ik knip alles in stukjes, pak veel rust tussendoor en ga nooit mee in zijn gedrag als hij spanning opbouwt.

Hij drijft ook soms op andere dieren en drijft ook zijn vriendje terug rond de avond. Zelfs naar zijn moeder kan hij wel wat bepalend zijn, maar zij kan hem wel hebben.

Als je met dit paard verder wilt, moet je er iemand bijhalen die echte ervaring heeft met dit soort paarden, maar die zijn er bijna niet. Je wil iemand die het paard in zijn waarde laat, veel grondwerk doet, maar niet doorslaat in alles in 3voud verzoeken.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 12:20

troi schreef:
Oh dit klinkt als een klassieke pittige cutter idd. Daar moet je mee kunnen omgaan. Gefokt op zelf denken en de leiding nemen. Prachtig als je ze voor je kan laten werken, nou ja een beetje dan want uiteindelijk weten zij het nog wel het beste, maar het moet je type zijn...

Ik vind ze fantastisch bij een ander :+

Is voor mij ook hoor een hele pittige dame is mij ook te veel van het goede.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 12:28

superpony schreef:
Ik werd gewezen op je topic en je geeft te weinig info om een goed antwoord te kunnen geven. Het kan aan veel meer liggen.

Wat is de afstamming van het pleasure paardje en wat van je cutting paard?

Hoe lang hebben ze bij de moeder gelopen en hoe waren de omstandigheden? Stonden ze in een kudde of alleen met de merrie? Kwamen ze veel buiten?

Hoe hou en voer je de paarden nu? Staan ze alleen met z'n 2en?

Mensen roepen nogal snel; quarters zijn cool en dat is in zekere zin ook zo, maar ze gaan vaak vooral anders om met dingen en situaties.

Dat je ene paard makkelijker is kan aan veel dingen liggen, zeker als het pssm heeft. Juist als 1 van de 2 wat mankeert, kan je dat aan de ander merken.

Maar als het puur cutting bloed is, moet je daar inderdaad van houden en mee om kunnen gaan. Hoeveel ervaring heb je zelf?

Mijn 2jr laat ook cutting gedrag zien, maar niet naar mij/ons. Hij staat vanaf geboorte in een kleine gemengde kudde en is daar opgevoed. Hij heeft respect geleerd van oa zijn moeder, oom en de andere merrie.
Ik heb wat basis gedaan, maar doe zelfs nu nog heel weinig. Zijn emmertje loopt snel vol als hij iets niet begrijpt, dus ik knip alles in stukjes, pak veel rust tussendoor en ga nooit mee in zijn gedrag als hij spanning opbouwt.

Hij drijft ook soms op andere dieren en drijft ook zijn vriendje terug rond de avond. Zelfs naar zijn moeder kan hij wel wat bepalend zijn, maar zij kan hem wel hebben.

Als je met dit paard verder wilt, moet je er iemand bijhalen die echte ervaring heeft met dit soort paarden, maar die zijn er bijna niet. Je wil iemand die het paard in zijn waarde laat, veel grondwerk doet, maar niet doorslaat in alles in 3voud verzoeken.

Bedankt voor je antwoord.
Ik ben over het algemeen wel bekend met het ras. Maar specifiek de cow paarden dan weer niet.
Ze heeft van vader de quarter lijn cool cat erin. Moeder zou ik na moeten kijken.
De quarter is wel echt rustig van moeder only invitational e.d.

Ze lopen samen de paint heeft lang genoeg bij moeders gelopen in kudde en nu een paar maanden bij mij recht uit een grotere kudde.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:36

Hoe is de situatie nu dan? En wat doe je met ze? Hoeveel uren lopen ze buiten? Hebben ze daar eten?

Je geeft echt te weinig info om het probleem te kunnen beoordelen vanaf een computer.

Cow paarden kunnen juist hele fijne paarden zijn om mee te werken. Als je ze kan lezen, zijn ze vrij duidelijk.

Wat is lang genoeg bij de moeders? Daar denkt toch echt iedereen heel anders over.

Een jaarling die heel rustig is en pssm heeft, zou ik ook over nadenken of dat wel goed is.

Maar 2 jonge paarden samen is bijna altijd vragen om problemen. Er moet echt een volwassen opvoeder bij lopen. Een 1 en 2 jarige kunnen zichzelf niet opvoeden en al helemaal niet elkaar. Daarbij zit er dus een verschil in karakters en halen ze misschien ook niet het beste in elkaar naar boven.

Grote kans dat als ze in een gemengde groep lopen de 2jr voor jou ook makkelijker wordt.

Ik observeer ook het gedrag in de groep en gebruik dat ook als ik een keer iets doe. Maar ik doe niet zo vaak ene echt werkje. Het is snel teveel en te lang. Dat kan je wel opbouwen als het goed gaat, maar zoals nu, als je tegen dingen aanloopt, is beginnen bij 0 echt nodig om het om te draaien.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 13:03

superpony schreef:
Hoe is de situatie nu dan? En wat doe je met ze? Hoeveel uren lopen ze buiten? Hebben ze daar eten?

Je geeft echt te weinig info om het probleem te kunnen beoordelen vanaf een computer.

Cow paarden kunnen juist hele fijne paarden zijn om mee te werken. Als je ze kan lezen, zijn ze vrij duidelijk.

Wat is lang genoeg bij de moeders? Daar denkt toch echt iedereen heel anders over.

Een jaarling die heel rustig is en pssm heeft, zou ik ook over nadenken of dat wel goed is.

Maar 2 jonge paarden samen is bijna altijd vragen om problemen. Er moet echt een volwassen opvoeder bij lopen. Een 1 en 2 jarige kunnen zichzelf niet opvoeden en al helemaal niet elkaar. Daarbij zit er dus een verschil in karakters en halen ze misschien ook niet het beste in elkaar naar boven.

Grote kans dat als ze in een gemengde groep lopen de 2jr voor jou ook makkelijker wordt.

Ik observeer ook het gedrag in de groep en gebruik dat ook als ik een keer iets doe. Maar ik doe niet zo vaak ene echt werkje. Het is snel teveel en te lang. Dat kan je wel opbouwen als het goed gaat, maar zoals nu, als je tegen dingen aanloopt, is beginnen bij 0 echt nodig om het om te draaien.

Ze lopen nu 24/7 buiten vanwege de pssmer moet wel de wolfen aanvallen in de gaten houden.
Overdag keus ook voor gras en snachts de bak 20x40 als paddock grote inloopstal met altijd hooi als keuze.
Ze doen nog niks en dat mag tot 4 jaar ligt eraan hoe ze ontwikkelen.
En het is zoals het is of gaat. Pssmer zou ik nooit meer voor gekozen hebben maar helaas er staat er weer 1.

Ik ben 55 en ook genoeg ervaring en vind een kudde ook niet altijd de beste plek. Misschien voor de paint merrie nu wel omdat ze veel meer energie heeft.
Vandaar ook eigenlijk mijn vraag over karakter en misschien wel een bevestiging zoeken hierin.

Meer dan 2 paarden hier aan huis wil ik ook niet ik doe alles alleen. En 2 jonge paarden is gewoon zo gelopen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 13:06

Ik denk toch dat een pittige oudere leider erbij hierin wel veel zou kunnen betekenen. Danwel dit dier wegdoen omdat je er zo geen lol in hebt. Wat ik ook goed kan begrijpen trouwens! De markt voor knappe paints is best goed

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 13:11

troi schreef:
Ik denk toch dat een pittige oudere leider erbij hierin wel veel zou kunnen betekenen. Danwel dit dier wegdoen omdat je er zo geen lol in hebt. Wat ik ook goed kan begrijpen trouwens! De markt voor knappe paints is best goed

Dank je +:)+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 13:17

Maar je hebt een probleem en zoekt een oplossing. Het probleem is gewoon dat 2 jonge paarden elkaar echt niet kunnen opvoeden. Er zit ook een groot verschil tussen die 2, dus dat maakt het probleem ook nog net iets groter.

Je kan wel iemand zoeken die je handvaten geeft voor goed grondwerk, maar vaak willen zulke mensen vooral paarden of aanpakken of domineren en dat gaat onherroepelijk tegen je werken. Zeker bij gevoelige paarden.

Je hoeft ook geen ervaring te hebben met paarden die een beetje cow zijn, maar je moet de ervaring hebben om paarden te lezen en je werkwijze naar het paard aan te passen.
Je moet duidelijk zijn, maar eigenlijk voorkomen dat er teveel spanning opbouwt. Daar tegenover wil je wel dat ze leren omgaan met spanning, dus daarvoor moet je goed kunnen doseren.

Je eigen houding is altijd belangrijk, maar als je alleen 2 jonge paarden hebt, is die nog belangrijker. Ze hebben geen voorbeeld en geen steun. Als jij er eentje pakt, ben jij de steun en hun voorbeeld.

Een kudde is niet de beste plek? Dan heb je het denk ik over een grote opfok ofzo? De 2 jr geeft duidelijk aan wel andere paarden "nodig" te hebben en voor de jaarling is dit zoals je het nu beschrijft ook geen pretje.

Ik zou er zelf serieus over nadenken om de 2jr in een kleine kudde elders te zetten, liefst quarters en dan voor nog 2jr bijv.
En dan misschien een pension plekje voor iemand met een volwassen quarter aanbieden.

En ik zeg het niet om te pesten, ben 50 heb mn mankementen en doe ook alles zelf voor 5, maar je komt in een negatieve spiraal an het probleem zal groter worden als je het laat doorsudderen. Het moet voor jou ook leuk blijven.