Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
troi schreef:Oh dit klinkt als een klassieke pittige cutter idd. Daar moet je mee kunnen omgaan. Gefokt op zelf denken en de leiding nemen. Prachtig als je ze voor je kan laten werken, nou ja een beetje dan want uiteindelijk weten zij het nog wel het beste, maar het moet je type zijn...
Ik vind ze fantastisch bij een ander
superpony schreef:Ik werd gewezen op je topic en je geeft te weinig info om een goed antwoord te kunnen geven. Het kan aan veel meer liggen.
Wat is de afstamming van het pleasure paardje en wat van je cutting paard?
Hoe lang hebben ze bij de moeder gelopen en hoe waren de omstandigheden? Stonden ze in een kudde of alleen met de merrie? Kwamen ze veel buiten?
Hoe hou en voer je de paarden nu? Staan ze alleen met z'n 2en?
Mensen roepen nogal snel; quarters zijn cool en dat is in zekere zin ook zo, maar ze gaan vaak vooral anders om met dingen en situaties.
Dat je ene paard makkelijker is kan aan veel dingen liggen, zeker als het pssm heeft. Juist als 1 van de 2 wat mankeert, kan je dat aan de ander merken.
Maar als het puur cutting bloed is, moet je daar inderdaad van houden en mee om kunnen gaan. Hoeveel ervaring heb je zelf?
Mijn 2jr laat ook cutting gedrag zien, maar niet naar mij/ons. Hij staat vanaf geboorte in een kleine gemengde kudde en is daar opgevoed. Hij heeft respect geleerd van oa zijn moeder, oom en de andere merrie.
Ik heb wat basis gedaan, maar doe zelfs nu nog heel weinig. Zijn emmertje loopt snel vol als hij iets niet begrijpt, dus ik knip alles in stukjes, pak veel rust tussendoor en ga nooit mee in zijn gedrag als hij spanning opbouwt.
Hij drijft ook soms op andere dieren en drijft ook zijn vriendje terug rond de avond. Zelfs naar zijn moeder kan hij wel wat bepalend zijn, maar zij kan hem wel hebben.
Als je met dit paard verder wilt, moet je er iemand bijhalen die echte ervaring heeft met dit soort paarden, maar die zijn er bijna niet. Je wil iemand die het paard in zijn waarde laat, veel grondwerk doet, maar niet doorslaat in alles in 3voud verzoeken.
superpony schreef:Hoe is de situatie nu dan? En wat doe je met ze? Hoeveel uren lopen ze buiten? Hebben ze daar eten?
Je geeft echt te weinig info om het probleem te kunnen beoordelen vanaf een computer.
Cow paarden kunnen juist hele fijne paarden zijn om mee te werken. Als je ze kan lezen, zijn ze vrij duidelijk.
Wat is lang genoeg bij de moeders? Daar denkt toch echt iedereen heel anders over.
Een jaarling die heel rustig is en pssm heeft, zou ik ook over nadenken of dat wel goed is.
Maar 2 jonge paarden samen is bijna altijd vragen om problemen. Er moet echt een volwassen opvoeder bij lopen. Een 1 en 2 jarige kunnen zichzelf niet opvoeden en al helemaal niet elkaar. Daarbij zit er dus een verschil in karakters en halen ze misschien ook niet het beste in elkaar naar boven.
Grote kans dat als ze in een gemengde groep lopen de 2jr voor jou ook makkelijker wordt.
Ik observeer ook het gedrag in de groep en gebruik dat ook als ik een keer iets doe. Maar ik doe niet zo vaak ene echt werkje. Het is snel teveel en te lang. Dat kan je wel opbouwen als het goed gaat, maar zoals nu, als je tegen dingen aanloopt, is beginnen bij 0 echt nodig om het om te draaien.