Je paard verkopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Selina

Je paard verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-24 08:35

Is er al een soort HK topic waar mensen samenkomen die hun paard te koop zetten?
Ik heb best wat vragen en lijkt me fijn om met mensen te sparren.

Zo nee. Dan begin ik hier gewoon.
Laten we er geen verkapte advertentie van maken, maar focussen op de ervaringen en onze gevoelens.

Ikzelf zit met de volgende vragen:
- Plan je meerdere bezichtigingen in en zo ja. Als de eerste het paard wil, zeg je dan de rest af?
- Wanneer is erbij jullie ruimte om te onderhandelen. Tijdens de eerste keer kijken? Na de keuring?
- Wie betaalt bij jullie de keuring?
- Selecteren jullie ook op het juiste baasje? Dus zeggen jullie dan na een bezichtiging dat je het zelf niet ziet zitten?

Ik zit nu vooral nog in het praktische stuk en minder het emotionele stuk. Denk dat het pas echt wordt op het moment dat de eerste kijker langskomt..

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 08:46

Lente Hopen op een goed moestuinjaar, de eerste radijsjes zijn al boven de grond [&]

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 08:46

[PP] Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3
Hier staan de ervaringen, zelf lees ik er ook in mee ivm zoektocht. Maar daar mag je idd niet verkopen.

[HK] Nieuw paard kopen, deel XXI
en hier kun je echt meer bespreken rondom een advertentie.

voor de vragen hierboven:
- als koper hebben we tot nu toe maar steeds 1 per keer gedaan. We zijn pas drie keer echt ergens gaan kijken. Stel dat je iemand hebt wat klikt, maar nog een keer wil komen. Wat doe je dan met de andere afspraken? Belangrijkste is om eerlijk te blijven. Je kunt een afspraak maken met de info er komt iemand, afhankelijk wat deze doet kan wel/niet de afspraak doorgaan.
- onderhandelen zou ik doen voor een keuring, bij opmerkingen ivm keuring kun je altijd nog bedenken wat je gaat doen. Stel er komt iets uit waar wel mee te dealen is bijvoorbeeld waarvoor je het dier gebruikt.
- we hebben 1 paard willen kopen, dat is niet doorgegaan ivm omstandigheden verkoper. Daar hebben we afgesproken dat wij de keuring zouden betalen. Echter ik zou het prettig vinden als de verkoper zelf al een klinische keuring gedaan heeft. Als dit namelijk is sta je nog wat sterker met ik heb het al gedaan, wil je een extra bevestiging dan betaal je zelf. Echter heb ik ook wel verhalen gehoord dat bij drie keuringen bij hetzelfde dier ook verschillende dingen uit kwamen. En ook zaken wat bij de ene naar voren kwam bij een ander niet gezien werden.
Als koper is het erg sneu als je 3x eentje laat keuren, kosten betaald en dan alsnog zonder dier staat.
- Ik zou het prettig vinden als een eigenaar aan zou geven van goh ik denk dat de combi niet passend is. Ik ga ervanuit dat jij het dier het beste kent. Wel zou je dus vooraf ook al kunnen kijken of het al passend is.

Succes met het hele proces, ik ben heel eerlijk, als zoeker vind ik er niks aan. Veel wat ik leuk vind staat te ver weg, daarbij moet ik rekening houden dat het bij mij past en bij mijn man. Aangezien lengteverschil soms echt wel lastig. Plus ik zoek zelf in de poel wat de meeste zoeken. Braaf, zo goed als bomproef etc.

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 08:50

Wij zijn met 1 koper tegelijk bezig maar het is bij ons zo dat t geen actieve verkoop is maar als er een mogelijke koper komt zijn ze welkom. Als we er zelf geen goed gevoel bij hebben als we kennis gemaakt hebben zullen we dat ook zeker zeggen tegen mensen.

In de actieve verkoop zou ik wel max 1 per dag plannen maar gerust een paar in de week als de interesse er naar is.

Onderhandelen kan bij mij tijdens het kijken, in principe moet er een afspraak liggen voor een eventuele keuring. Als je wil keuren is dat prima maar kosten voor de koper. Sidenote hierbij is wel dat wij er een verkopen diequa bedrag echt de wereld niet hoeft te kosten en waarschijnlijk alleen klinisch gekeurd zal hoeven te worden.

Almelose Ruiterdagen 13 tm 22 juni. Wil je ons helpen? Mail naar schrijvers@almelose-ruiterdagen.nl
Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 08:54

De topics die aangehaald worden zijn voor mensen die opzoek zijn en niet de verkopers. Ik heb pas geleden 2 pony's verkocht.

- Keuringskosten zijn voor de koper.
- Prijsonderhandeling is na het bezichtigen maar voor het keuren.
- Ik plande meerdere bezichtigingen in maar probeerde het wel eerlijk te houden. Was gewoon duidelijk er komen meer mensen en tot er geen definitieve ja ik wil em is , is ie te koop. Maar we spraken niet 5 mensen in 1 week af.
- Ik voelde wel of er een klik was maar verder ga ik er vanuit dat als mensen goed betalen er ook goed voor zullen zorgen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-24 09:10

Siamsmeesje schreef:
Er bestaan al twee HK-topics met precies wat jij wilt. Dit is de meest actieve https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=2103259, de andere kan ik niet zo snel vinden, maar wordt in dit topic een paar keer genoemd.
Veel plezier met sparren!

Maar dit is toch als je zelf op zoek bent?

nevica

Re: Je paard verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 09:15

De topics die hier gelinkt worden gaan over een paard kopen. TS heeft het over verkopen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 09:15

Ik sluit me grotendeels aan bij de rest.

- Wij planden wel meerdere bezichtigingen, maar waren wel eerlijk richting anderen dat er meer waren. Wel maximaal 1 per dag. Zodra iemand inderdaad ja zegt (en er dus ook onderhandeld is over prijs) en het paard (onder voorbehoud van keuring) is verkocht, worden de anderen afgezegd.
- Onderhandelen is dus inderdaad wanneer ze paard hebben gezien en dus een oordeel kunnen vellen over de prijs, maar voor de keuring. Heeft geen zin om een keuring te doen en er dan achter te komen dat jullie het niet eens worden over de prijs. Resultaten van de keuring kunnen uiteraard wel nog voor een 2e onderhandeling zorgen.
- Keuring is op kosten koper, maar je kunt overwegen om zelf al te keuren voordat je hem te koop zet. Dan weet je zelf ook wat je aanbiedt (helpt ook verrassingen tijdens de keuring voorkomen) en het trekt vaak meer kopers. Sommigen kiezen alsnog voor herkeuren, maar dat is sowieso voor de koper dan. Mocht het paard al eens eerder gekeurd zijn, deel dat dan ook vooral. Een enigszins recente keuring kan best voor hetzelfde gebruikt worden.
- Wij selecteren wel op baasje. Wij hebben paarden puur voor de hobby en het zijn echt onze vriendjes. Als ze onverhoopt toch niet blijken te passen, willen we nog steeds het beste voor ze. Bij de laatste verkoop hadden we bijvoorbeeld al wel besloten dat als koper x toch een bod zou doen, we dit zelf wilden afzeggen omdat we vonden dat ze groot, en daarmee te zwaar, was voor het betreffende paard. (Ook omdat dat de reden was dat het paard weg ging, de oorspronkelijke ruiter kon door gezondheidsproblemen niet door met het paard, en voor de overige ruiters was het paard aan de kleine kant)

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 09:22

Keuren kosten koper tenzij paard afgekeurd wordt op iets onacceptabels. En dan vooraf afspreken dat je wel de rapporten krijgt van de dierenarts. Als het paard afgekeurd wordt, maar voor het doel dat de koper voor oog heeft wel geschikt is dan geeft dat reden tot onderhandelen over de prijs. Maar verder zou ik de prijs afspreken voordat je gaat keuren. Zelf zou ik meerdere bezichtigingen plannen, en dan zelf aanvoelen welke kijker het beste zal passen voor wat je voor ogen hebt voor je paard.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 09:22

Excuus TS, ik meende idd dat de topics ook wel waren voor verkopers. Maar het is idd vooral vanuit kopers.

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 09:24

Ik denk wel dat het goed is om, als je een paard verkoopt in dusdanige prijsklasse dat Rontgen keuren te verwachten is, zelf al te keuren. In dat geval weet je dat je een paard verkoopt dat goed is en kun je gerust zeggen keuren kosten koper.

Als je paard van dusdanig bedrag is dat Rontgen keuren te verwachten is maar je zelf (nog) niet gekeurd hebt vind ik het netjes als de verkopende partij kosten op zich neemt bij afkeur.

Almelose Ruiterdagen 13 tm 22 juni. Wil je ons helpen? Mail naar schrijvers@almelose-ruiterdagen.nl
Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 10:00

Volgens mij had ik van de oude eigenaresse begrepen dat ze haar wel weer terug zou willen kopen als je haar ooit zou verkopen. Misschien is dat een idee? Scheelt een hoop tijd, stress en zorgen :)

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-24 10:16

In 2021 is ze volledig op de foto gezet. Ga haar dus niet zelf nog een keer op de foto zetten. Maar verwacht ook niet snel dat mensen haar op de foto willen zetten. De DA van die keuring toen had nog nooit een fjord voor röntgenkeuring gehad :+

Wel interessant om jullie ervaringen te lezen. Ik heb nu de eerste bezichtiging gepland en dat vind ik toch wel spannend. Maakt het ineens een stuk echter.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 10:19

Ik vond het een stressvolle periode en inderdaad bij eentje van de twee voelde het best ineens 'echt'. Maar ik merk nu dat ik zoveel meer rust heb dus het is goed zo.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 10:33

Hier zijn de paarden tot nu toe altijd naar de eerste kijker gegaan. Dat is natuurlijk toeval maar het klikte steeds meteen heel goed. Ik voelde dat zelf ook steeds, als de kijkers dan weg waren had ik meteen het gevoel, dit gaat hem worden. Als ik een slecht gevoel erbij zou hebben, dan zou ik dat zeker eerlijk zeggen. De vraagprijs is al bekend voordat mensen komen kijken. Onderhandelen kan tijdens of na bezichtigen. Bij meerdere kijk-afspraken (niet meer dan 1 per dag) ben ik eerlijk over de interesse die er is. Ik heb wel kijkafspraken moeten afzeggen omdat de eerste kijker al koper was. Ik laat niet nog meer mensen komen als het gevoel goed is en de mensen willen kopen.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), Sylfonia (v. Leffe) - Wainonia (v. Oliver) - Elonia ~04-04-2021 / 16-03-2025 ~ (v. Eckstein's Eminenz)
[FA] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 10:38

joyce83 schreef:
Excuus TS, ik meende idd dat de topics ook wel waren voor verkopers. Maar het is idd vooral vanuit kopers.

Het huiskamer topic was ook voor verkopers hoor. Daar mag je juist ook paarden aanbieden en dingen bespreken over paard wat je te koop wol aanbieden, omdat het in de hk staat. Er zijn daar altijd verkopers geweest die advies vroegen en mee gepraat hebben.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 11:06

MyWishMax schreef:
joyce83 schreef:

Het huiskamer topic was ook voor verkopers hoor. Daar mag je juist ook paarden aanbieden en dingen bespreken over paard wat je te koop wol aanbieden, omdat het in de hk staat. Er zijn daar altijd verkopers geweest die advies vroegen en mee gepraat hebben.

In bovenstaande mag je inderdaad ook aan bieden en zijn er meer tips voor verkopers.
Er was ook ooit een kopen/verkopen hk topic, maar die is jaren geleden een uitgestorven :P

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 11:19

c_alsemgeest schreef:
MyWishMax schreef:

In bovenstaande mag je inderdaad ook aan bieden en zijn er meer tips voor verkopers.
Er was ook ooit een kopen/verkopen hk topic, maar die is jaren geleden een uitgestorven :P

Het valt mee, 2022 voor het laatst in gepost :') het andere HK topic is daar wel soort de vervanging voor geworden ja haha

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 11:50

Het voelde langer geleden :+

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 12:32

- Plan je meerdere bezichtigingen in en zo ja. Als de eerste het paard wil, zeg je dan de rest af?
Hebben wij voor beide paarden niet gedaan. Voor beiden (een maand of 6 na elkaar verkocht denk ik) hadden we letterlijk zo'n 100 zo niet meer reacties binnen 2 dagen. We hebben ze gefilterd omdat we exact wisten wat/wie we voor de paarden zochten. Beiden zijn aan de eerste en enige kijker verkocht. Voor mijn eigen paard heb ik ook eerst gebeld met de koper en dat was een ontzettend fijn en eerlijk gesprek dat toen al heel goed voelde.

- Wanneer is erbij jullie ruimte om te onderhandelen. Tijdens de eerste keer kijken? Na de keuring?
Na de eerste bezichtiging wisten bij paard 1 beide partijen al dat dit een match was, toen is er gesproken over de prijs. Wel over de telefoon, want ik wilde dat sowieso niet ter plekke doen. De koper van paard 2 is nog een keer komen rijden met instructrice erbij voor er echt gesproken is over de prijs.

Bij paard 1 is er niet gekeurd, paard twee wel. Koper van paard 2 heeft zelf de keuring betaald, naar aanleiding van die resultaten is er nogmaals over de prijs gesproken. Dat was ook het moment waarop we het nog over spullen hebben gehad, maar omdat wij nu beiden niet meer rijden hebben we alles meegegeven.

Koper. Tenzij ik een sportpaard in de topprijsklasse zou verkopen, dan zou ik het van te voren zelf laten doen.

- Selecteren jullie ook op het juiste baasje? Dus zeggen jullie dan na een bezichtiging dat je het zelf niet ziet zitten?
Ja, deze twee paarden gingen ons enorm aan het hart. We hebben ze beide ruim 8 jaar gehad. Als we geen klik hadden gezien/gevoeld, hadden we een andere koper gezocht. Dat hebben we van te voren ook aangegeven.

Maar.... wij wisten van te voren dus al wat de kopers te bieden hadden en wat ze precies in een paard zochten. Dat voldeed exact aan wat wij voor de paarden wilden. Altijd afwachten of het in de praktijk ook zo is natuurlijk, maar dan is de kans dat het totaal niet past wel kleiner. Daarnaast zijn wij zelf bloedeerlijk geweest over de paarden.

--

Moet zeggen dat ik vooral de verkoop van mijn paard als heel positief heb ervaren, ondanks dat ik er nog steeds verdrietig van kan worden hoor! Maar tijdens de bezichtiging stonden we alle drie (koper had dochter ook mee) gewoon te janken omdat de klik tussen paard en koper er gewoon echt METEEN was. Soms is houden van ook loslaten, en als het dan op deze manier mag verzacht dat wel echt de pijn.

Het andere paard ben ik niet continu bij geweest, die was van mijn vriend en heeft hij dus grotendeels afgehandeld. Maar ook daar was duidelijk dat koper en paard echt een goede match waren.

[o]

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 19:17

Ik denk dat het handis is om er jaartallen van verkoop bij te zetten
Het verkoop van een paard verschuift ieder jaar weer.

Voorheen hield ik bijv alles wel vast nu niks meer zonder aanbetaling. En zelfs met aanbetaling laten mensen je zitten. (Om een voorbeeld te noemen). Dus wil je een realistisch beeld is dat wel van belang. Ik lees hierboven ergens 100den reacties ja vroeger op mp moest je woensdag of vrijdag je pony erop gooien en je wist niet waar je moest beginnen met reageren.. nu..... Ben je blij als er een berichtje komt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 21:43

Nou 100den reacties dan doe je iets fout. Je vraagt te weinig en/of hebt een goedkoop paard aan te bieden.

Ik heb mijn ponys hoog ingezet want mooi en braaf kost nou eenmaal geld. En heb echt wel op het gemakje meerdere reacties (tegelijk) en kijkers gehad.

Verkopen aan de eerste de beste klinkt hier bijna als normaal en een doel alsof dat normaal is en moet. Wat een onzin.

Mensen hebben tegenwoordig een hoop noten op hun zang. Verkopen is niet leuk. Mensen lezen niet meer en stellen de meest imbeciele vragen die je niet vooraf had kunnen bedenken. Zoeken een 3 in 1 paard of pony waar heel de familie op kan rijden van klein kind tot oudste kind tot ouders van nog nooit op een paard hebben gezeten tot het moet een totilas in 1 zijn voor niet de hoofdprijs.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 21:55

Als je geen ervaring hebt in de paardenhandel, is het verstandig om iemand erbij te betrekken die dat wel heeft. Het is een aparte wereld.
Juist omdat het je eigen paard is, is het een emotioneel gebeuren. Dan is het goed dat iemand je advies kan geven.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 07:29

Selina schreef:
Is er al een soort HK topic waar mensen samenkomen die hun paard te koop zetten?
Ik heb best wat vragen en lijkt me fijn om met mensen te sparren.

Zo nee. Dan begin ik hier gewoon.
Laten we er geen verkapte advertentie van maken, maar focussen op de ervaringen en onze gevoelens.

Ikzelf zit met de volgende vragen:
Ja, maar ben daar wel eerlijk en transparant in.
Nadat iemand besluit het paard te willen hebben komt er vaak een bod of ze gaan akkoord met de vraagprijs en daar zit vaak bij besproken of een paard nog gekeurd moet worden en wat voor hen acceptabel is.
Voor mij was dit altijd, goedkeur koper, afkeur verkoper maar tegenwoordig schijnen kopers alles te moeten betalen.
Ja, vaak gaan kopers er ook over nadenken en dan kun je dat zelf ook doen..bij geen goed gevoel kan er dan bij het contact er na aangegeven worden dat het geen match lijkt plus onderbouwing.

Ik zit nu vooral nog in het praktische stuk en minder het emotionele stuk. Denk dat het pas echt wordt op het moment dat de eerste kijker langskomt..

Het is zoals hier boven al gezegd wordt een apart stuk die paardenhandel, soms komen er hele leuke mensen maar er komen ook vreemde exemplaren op af. Wees daarop voorbereid. Zeker zodra het om geld gaat haalt dat vaak niet het beste in mensen naar boven. Succes met de verkoop!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:21

Zonnetje81 schreef:
Nou 100den reacties dan doe je iets fout. Je vraagt te weinig en/of hebt een goedkoop paard aan te bieden.

Wat fijn dat jij dat kunt afleiden uit mijn korte verhaal :z :roll:

Het betrof onder andere een paard dat makkelijk hoger dressuurwerk aan kon (met een goede opleiding door een subtop ruiter) maar daar mentaal niet de zin voor had. Dat stond in de advertentie, maar dan krijg je alsnog koopjesjagers die een fancy dressuurpaard zoeken. Dus nee die ga ik niet voor de topprijs te koop zetten, die is verkocht als recreatiepaard+ om het zo te zeggen

De mijne was een heel fijn veelzijdig paard, ook echt een top buitenritten paard met ervaring. Bitloos langs treinen, wegen etc te rijden. Waren er toen ook niet veel, nu volgens mij nog niet.

Plus dit was in de tijd dat de markt sowieso echt bizar was. Paarden die letterlijk binnen 1 uur verkocht werden.

Plus mensen lezen inderdaad niet, mijne was een Draver en dat stond er ook duidelijk, alleen ze werd altijd voor KWPN aangezien van foto's en in het echt. Veel kopers die dat dus eerst ook niet gelezen hadden en later door de bekende vooroordelen toch afhaakten. Zonde van de tijd.

En nee, doel is niet verkopen aan de eerste. Maar ik geloof dat de meesten van ons geen zin hebben om mensen langs te laten komen waarbij je van te voren al weet dat het niks is.

[o]