Wel een PRE pony kopen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

klaartjehh

Wel een PRE pony kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 10:37

Ik ben Klaartje, en heb een belangrijke vraag, op marktplaats zie je PRE D-ponys van €3.500 en €5.000 maar ze zijn wel allemaal al in Nederland en al bereden. Allebei ruinen tussen de 10-13 jaar. Is dat goed of slecht en moet je ze écht niet kopen? Of als je ze klinisch & röntgenologisch laat keuren en ze worden goedgekeurd wel? Ik ben opzoek naar mijn eerste eigen paard en weet niet wat ik moet doen… Wel een spaanse of verder kijken?

Keebish

Re: Wel een PRE pony kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 10:44

Het klinkt alsof je meer naar de prijs dan naar het ras kijkt. Dat is in de basis niet meteen slecht, want met €5k budget kan je natuurlijk niet de nieuwe Totilas kopen. Ik zou als ik jou was eerst even verdiepen in wat het ras PRE precies is, of deze paarden aan je wensen voldoen, alvorens je nadenkt over of het goed of slecht is dat die paarden voor die prijs op MP staan

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 10:48

Pre in de d-maat zijn minder gewild en dus goedkoper. Maakt ze niet slecht, wel weer lastiger door te verkopen in de toekomst.

Als het dier je bevalt en de keuringen positief uitvallen is er niks op tegen.

Wees wel voorzichtig met import paarden en verdiep je goed. Veel hebben een traumatische start gehad en daar kan je hard tegenaan knallen tijdens de omgang/rijden

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 10:57

Hoeveel ervaring heb je zelf met PRE paarden? Hoeveel ervaring heb je sowieso met paarden? Hoelang en zwaar ben je? Pas je nog op een D pony? Een PRE is meestal niet zo stevig gebouwd als een fjord of een haflinger zeg maar.Ik zou een PRE niet zo heel snel aanraden als eerste paard. Tenzij je veel ervaring met het ras hebt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:06

TIP:
Ga gewoon kijken, keuringen ect. nuttig maar kijk eerst zelf voel/heb ik er een klik mee of niet

koop niet op emotie een pony, neem iemand met verstand van zaken

kijk b.v.:
voor twee gelijke hoeven, achter twee geljke hoeven
kan ik hem makkelijk de benen opbeuren
gezonde vacht

maar kijk eerst en vooral naar je zelf, waarom koop ik een pony, wat wil ik er mee gaan doen, wat zijn mijn toekomstplannen, wedstrijd sport, welke dicipline

past zijn opleiding bij mijn niveau en kan ik er verder op doorwerken, een pony kopen die veel verder is als jou niveau prima maar dan moet je wel de handleiding erbij kopen want een op een over gaat meestal niet, goede instructie die je hierbij kan helpen aanwezig??

dan maakt ras niet zoveel uit, maar neem iemand mee met verstand van zaken

klaartjehh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 12:08

Heel erg bedankt allemaal, echt heel goed advies en ben ik super blij mee! Ik ga zoiezo kijken met iemand met veel verstand ervan! Mijn stal eigenaresse of de eigenaar van mijn nieuwe pension stal. Ik rij al meer dan 6 jaar en ben vroeg begonnen en ben 1,52 ofzo dus dat komt goed! Ik ga hopelijk bij beide paarden kijken en heeel veel onderzoek doen naar de PRE ras!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 12:24

Gewoon gaan kijken inderdaad met iemand met veel ervaring, uitproberen. Kijken of het past, je kan er echt super leuke en fijne paarden aan hebben. Goed laten keuren inderdaad. Veel succes bij je zoektocht!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 13:27

Als het een eerste eigen pony is, dan is het wellicht handiger om een pony te kopen waar de voorgaande geschiedenis een beetje bekend van is. Een pony uit het buitenland kan prima gaan maar kan ook heel erg moeizaam zijn omdat onbekend is hoe ze behandeld zijn.
Kijk samen met een ervaren paardenoog van een trainer, laat het dier in elk geval door een onafhankelijke dierenarts keuren, en kijk niet naar mooie kleurtjes of blauwe ogen.
Wordt het 'er zijn meer gegadigden, we hebben nog iemand dus je moet wel snel zijn' dan je niet onder druk laten zetten. Rustig nog een keer gaan kijken en rijden, het is geen pak melk wat je koopt en een klik met het dier is erg belangrijk.
Veel plezier met zoeken.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 15:06

Als je gaat kijken, laat je niet wijsmaken dat keuren niet nodig is. Keuren is altijd nodig.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 15:11

Storm schreef:
Als je gaat kijken, laat je niet wijsmaken dat keuren niet nodig is. Keuren is altijd nodig.

En uiteraard altijd door een door jou gekozen dierenarts, niet laten keuren door de dierenarts die geadviseerd word door de koper

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 16:15

Ik ben even benieuwd, hoe oud ben je? Want als je bijv 14 bent en nu 1.52 dan kan het goed dat je nog bijgroeit en eerdaags niet meer erop past

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 16:39

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 16:53

elineAbby123 schreef:
Ik ben even benieuwd, hoe oud ben je? Want als je bijv 14 bent en nu 1.52 dan kan het goed dat je nog bijgroeit en eerdaags niet meer erop past

Er staat 16 in haar profiel maar ik weet natuurlijk niet of dat klopt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 20:48

klaartjehh schreef:
Ik ben Klaartje, en heb een belangrijke vraag, op marktplaats zie je PRE D-ponys van €3.500 en €5.000 maar ze zijn wel allemaal al in Nederland en al bereden. Allebei ruinen tussen de 10-13 jaar. Is dat goed of slecht en moet je ze écht niet kopen? Of als je ze klinisch & röntgenologisch laat keuren en ze worden goedgekeurd wel? Ik ben opzoek naar mijn eerste eigen paard en weet niet wat ik moet doen… Wel een spaanse of verder kijken?

Hier een blije pre-ruiter.
Spanjaarden zijn heerlijk, maar je moet een paar dingen weten.
Qua ras gaan ze richting hypermobiel. Het is dus zaak dat je weet hoe je de rug omhoog moet rijden (en weet hoe de neus vóór de loodlijn te houden).

Voor het stamboek is 1.54 de minimum hoogte voor knullen, dus de D- pony snap ik niet helemaal.

Vraag just for fun wanneer de dieren gecastreerd zijn (al in Spanje: laten staan). (Spanjaarden zijn te beleefd om op hun voorhoofd te tikken, maar dat ik met een merrie wilde rijden - 'hééél bijzonder!' Spanjaarden zelf rijden op hengsten.)

Sowieso klinisch laten keuren.
En let ook vóór de keuring al op de rug: een hypermobiel dier met een zware ruiter en 'oh, wat leuk zo makkelijk als hij in de krul gaat' - ik ken te veel Spaanse paarden die met tien of elf 'kissing spine' hebben.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:24

Er komt veel goedkoops uit Spanje. Dat maakt ze geen verkeerde paarden, maar er zit soms wat meer werk aan. Ik heb op mijn 18e mijn eerste eigen paard gekocht, een kruising PRE, toen net 2 week in Nederland. Het heeft me bloed, zweet en tranen gekost voor we elkaar een beetje begrepen, wat zat er veel paniek in dat dier. Ik heb haar nog steeds, ze mag voor geen goud meer weg, maar ik weet niet of ik het allemaal over zou doen als dat kon.

Maar; ik ken ook mensen met een PRE die er echt een ontzettend brave pony aan hebben waar ook jonge(re) kids en met minder ervaring probleemloos op kunnen rijden. Ik ken een fijne manege waar er eentje gewoon braaf de ponykampen loopt. Elk paard is anders.

Ik zou zeggen, ga eens lekker proefrijden. Ga voelen. Vind je het fijn rijden of niet.

Gezondheid kan je toch niks over zeggen. Mijne heeft geen top rug, die vergt altijd aandacht en training, maar in de afgelopen 6 jaar dat ik haar heb nog nooit een pas kreupel gelopen of andere gekkigheid gehad. En, heel slecht, is niet gekeurd. Heeft op entingen en gebit na precies 1 keer de dierenarts gezien omdat ze een klap had gehad tegen haar hoofd. Als ze klinisch en rontgen goed zijn en het voelt goed, lekker doen.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 07:52

Ik heb zelf een kruising en vind het een fantastisch paard. De grootste plus vind ik de band die we hebben en de leergierigheid. Mijn merrie gaat echt door vuur voor me maar dat koste zoals hierboven vermeld wel behoorlijk wat werk. Is mijn eerste eigen paard en bij mij is het een emotionele koop geweest en dat is sowieso anders denk ik.
Mijne is wel een pittige tante maar als ik kijk wat we in drie jaar bereikt hebben zou ik zeggen wereld van verschil.

Ik kocht een "schreeuwend", steigerende en nukkig paard en nu heb ik de allerliefste kroeltante die geen pas verkeerd zet. Ze heeft zeker haar karakter wel maar ze wordt begrepen en gehoord.

Nou moet ik wel relativeren, ik denk dat ik haar op mijn 16e heeeeeel moeilijk had gevonden en de kennis/geduld niet had gehad.