klaartjehh schreef:Ik ben Klaartje, en heb een belangrijke vraag, op marktplaats zie je PRE D-ponys van €3.500 en €5.000 maar ze zijn wel allemaal al in Nederland en al bereden. Allebei ruinen tussen de 10-13 jaar. Is dat goed of slecht en moet je ze écht niet kopen? Of als je ze klinisch & röntgenologisch laat keuren en ze worden goedgekeurd wel? Ik ben opzoek naar mijn eerste eigen paard en weet niet wat ik moet doen… Wel een spaanse of verder kijken?
Hier een blije pre-ruiter.
Spanjaarden zijn heerlijk, maar je moet een paar dingen weten.
Qua ras gaan ze richting hypermobiel. Het is dus zaak dat je weet hoe je de rug omhoog moet rijden (en weet hoe de neus vóór de loodlijn te houden).
Voor het stamboek is 1.54 de minimum hoogte voor knullen, dus de D- pony snap ik niet helemaal.
Vraag just for fun wanneer de dieren gecastreerd zijn (al in Spanje: laten staan). (Spanjaarden zijn te beleefd om op hun voorhoofd te tikken, maar dat ik met een merrie wilde rijden - 'hééél bijzonder!' Spanjaarden zelf rijden op hengsten.)
Sowieso klinisch laten keuren.
En let ook vóór de keuring al op de rug: een hypermobiel dier met een zware ruiter en 'oh, wat leuk zo makkelijk als hij in de krul gaat' - ik ken te veel Spaanse paarden die met tien of elf 'kissing spine' hebben.