Van 9 tot en met 20 september 2024 wordt vanaf Vliegbasis Eindhoven de internationale airborne oefening 'Falcon Leap' gehouden. Gedurende de eerste week wordt het droppen van vracht geoefend boven de Marnewaard (Groningen) en diverse locaties in Midden-Nederland en in België. De tweede week van de oefening staat in het teken van het droppen van parachutisten en vracht. De parachutisten landen op diverse locaties in Noord-Brabant, Gelderland en Groningen. Bron defensie.nl https://www.defensie.nl/onderwerpen/falcon-leap
Goed dat je het noemt. Ik zal het op stal ook even doorgeven. Een paar jaar geleden is mijn verzorgpaard zo over de zeik gegaan in de wei door een helilopter, dat ze kreupel was. De dierenartskosten zijn toen wel vergoed door defensie. Het buitenrijden met een Apache die vlak langs kwam, gaf ook wel een spannend moment..
Hier op de hei doen ze niet anders Mijn huidige paard is wat minder gecharmeerd van het lawaai, maar met mijn vorige heb ik meerdere malen autodroppings en land/stijg oefeningen meegemaakt van redelijk dichtbij. Die Chinooks zijn best mooie (en grote) dingen als ze laag over komen of op 10 mtr hoogte blijven hangen.
Dankjewel. Ga eens kijken of het hier ook weer in de buurt is. Ben niet zo gelukkig als ze niet aankondigen dat ze je pannen van het dak komen blazen en de ruiten laten trillen. De paarden vonden dat ook echt iets teveel.
Ibbel
Geplaatst: 24-08-24 16:25
Ik ga wel weer met de telelens op de loer liggen. Vorig jaar kwam er een dag een Hercules zó laag over dat ik eigenlijk een beetje bang was dat het mis ging en liet ik de camera maar even liggen. Manlief vond dat maar raar, die had wel een foto van het huis willen hebben met een Hercules op het dak Daar had ik trouwens geen tele voor nodig gehad, zelfs met een telefoon zou het beeldvullend zijn geweest.
Heb ook nog wel eens zo'n ding een draai zien maken boven de A1 dat ik dacht, die gaat de grond in, ik zag alleen maar 1 vleugel boven de horizon, maar er volgde geen vuurbal, dus kennelijk ging het goed. Maar echt, er wordt spectaculair laag gevlogen.
Dit jaar dus maar in de herkansing.
Paarden hebben er hier overigens niets van, de Chinook en Apaches vliegen hier wekelijks de dakpannen van het dak. Woon in een laagvlieggebied van heli's én onder de straaljagerlaagvliegcorridor, dus de F35's nemen hier ook de bomen wel eens bijna mee.
GDG
Geplaatst: 24-08-24 16:30
Dat wordt waarschijnlijk weer twee weken lange dagen een hoop herrie. Scheelt dat ik het nu weet, dus dank voor de tip. De paarden hebben er eigenlijk nooit last van, ik meer .
Bedankt voor de waarschuwing, ik heb het ook maar even in de groepsapp van stal gezet.
speurneusc
Geplaatst: 24-08-24 17:35
Neonlight schreef:
Chinooks komen hier regelmatig laag over, gelukkig zijn de paarden dit wel gewend. Dingen geven wel een takkeherrie, ook in huis is het goed hoorbaar.
hier in veldhoven wonen wij onder de aanvliegroute van de helikopters, ik maak dingen van epoxy en heb dus een stuk of 20 kleine vlinders aan zuignapjes voor het raam hangen, die beginnen al te rinkelen voordat ik de helikopters zelf hoor.
Moska
Geplaatst: 24-08-24 23:09
Ik was vorig jaar niet op de hoogte van de oefening (en dat wij nu blijkbaar in de route wonen van de Marnewaard. Dacht dat ik wel wat gewend was, met ruim 25 jaar dichtbij een vliegbasis te hebben gewoond, maar dat viel tegen) en schrok me helemaal de tandjes toen er ineens zo’n vrachtvliegtuig over kwam. Ik dacht in eerste instantie dat ie naar de grond ging, maar dat viel mee
Ben benieuwd wat de paarden er van gaan vinden. Ze zien het voor het eerst. En we zijn natuurlijk net dan een weekend weg (voor het eerst sinds de paarden aan huis staan).
Wij wonen naast de Ginkelse heide en met 21 september kan ik van ons terras de parachutisten zien springen en daarna komen de vliegtuigen over ons huis heen. Normaal vind ik niet spannend maar heb nu een veulen en ben als de dood dat hij het wel doodeng vindt en in paniek alle kanten opgaat. Maar de hele dag op stal houden is ook niet echt handig met een 6 maanden oud veulen. Ik ga kijken hoe hij reageert als ze gaan oefenen want dan is het nog minder heftig.
speurneusc
Geplaatst: 25-08-24 21:21
punt is eigenlijk dat het vergeleken met vroeger te weinig wordt gevlogen, wanneer er iets overkomt zijn er 1000 klachten, dus vliegen ze zo weinig mogelijk. Met gevolg dat de dieren het niet meer gewend zijn en er dus meer ongelukken gebeuren daardoor.
Is er ergens te zien waar in Gelderland ze vliegen of met parachutes springen? Ik zit net in die periode in Ermelo met mijn paard voor een korte vakantie
Selina
Geplaatst: 25-08-24 22:38
Mara2000 schreef:
Is er ergens te zien waar in Gelderland ze vliegen of met parachutes springen? Ik zit net in die periode in Ermelo met mijn paard voor een korte vakantie
Ja maar ze moeten ook oefenenen dus meestal de week van te voren en soms nog eerder beginnen ze met oefenen. Vorig jaar was het volgens mij alleen de donderdag maar heb ook wel eens jaren gehad dat ze al paar weken van te voren wekelijks sprongen. Wij wonen op de aanvliegroute dus ze vliegen hier over het terrein heen.
Ja ze kwamen vandaag al heel laag overvliegen op 400 mtr.
Moska
Geplaatst: 09-09-24 17:35
Ik reed vanmiddag van Harlingen naar Drachten en zag de transportvliegtuigen al laag overkomen. Heb niet het idee dat ze bij ons thuis al overgevlogen zijn, paarden zijn rustig en zo op het eerste gezicht geen remsporen in het land
Iemand enig idee of je er vrijdag op de leenderheide last van zult hebben? We starten vanuit manege de Molenberg te Valkenswaard
hiphorse
Geplaatst: 09-09-24 17:54
Zag ze vandaag op werk (in Staphorst) langs vliegen, gelukkig zijn de ponys wel wat gewend met vliegtuigen en helikopters. Ze staan net op de grens van het laagvlieg gebied van vliegveld Hoogeveen. Parachute zijn hier ook wel eens naast de wei geland vonden ze wel raar maar geen dikke stress gelukkig
Ahh daarom. Wij wonen dichtbij vliegbasis Leeuwarden dus ben wel vliegtuigen gewend, maar dit viel op
AstridJ
Geplaatst: 10-09-24 01:08
Ik ben heel wat gewend want we wonen naast Eindhoven airport (in de aanvliegroute naar de Oirschotse Hei) maar vanmiddag kwam er een Hercules zo schuin (bijna verticaal) en laag over ons huis dat ik dacht dat ie neer zou storten (de paarden keken niet op of om). Besefte daarna pas dat het 9 september was. Ik ben benieuwd wat we nog meer voor stunts gaan zien de komende dagen.