Ik ga graag samen met de paarden zwemmen - en zij met mij

Onze kleine (Welsh C, 19) heeft behoorlijk zomerexceem en vindt water heerlijk. Het koelt, er zijn geen insecten en je kunt er chillen en waterplanten snacken. Haar grote vriend (KWPN, 21) heeft van dat chillen wat minder kaas gegeten en vindt het heerlijk om zoveel mogelijk spetters te creëren. Steigeren, lekker maaien met je benen en een volle galop waarbij ik me heel goed moet vasthouden op die gladde haren. Maar als je in het water ligt, dan wordt er ook echt samen gezwommen. En dat is toch wel het meest magische dat er is

In het afgelopen jaar heb ik hier enorm veel training ingestoken; water kenden ze al goed uit onze SGW tijden, maar volledig zwemmen was bij mijn ouderlijk huis lastig door daar loslopende konikpaarden. Hier kan het wél! Dus we zijn, mede gedwongen door twee beenblessures vorig jaar, begonnen aan aquatraining. En wat bloeiden ze ervan op. Een vergroot vertrouwen in onszelf en in elkaar. Grondwerk verder opgepakt om die eigenwijze tuttebel ervan te overtuigen dat je mee kunt als handpaard zónder er scheten latend tussenuit te knijpen. En dit jaar voor het eerst in m'n eentje met twee honden en twee paarden gaan zwemmen. Ik heb gehuild van geluk. Wat zijn ze fantastisch!
Aangezien iedereen water leuk vindt, heb ik een 'wie gaat er mee zwemmen uitnodiging' in de club-app gezet. Twee mensen hadden daar wel oren naar, dus daar gingen we met vier paardjes. En daar stond toevallig een (honden- en portret-)fotograaf, die wat foto's heeft geschoten. Dat beviel aan alle kanten zó goed, dat we nogmaals hebben afgesproken, nu tijdens het gouden uur. Wat hebben we een lol gehad en wat zijn er een prachtige foto's gemaakt door Hannes van https://www.now4everlasting.de/ !
Hier een greep uit mijn favorieten

Dit (en de eerste foto) was op de eerste dag.

Wij hadden het minste moeite (en het meeste plezier) met krachtpatsen in het water, dus daar heeft Hannes gebruik van gemaakt. Ik heb nog nooit zoveel steigerfoto's gehad, mijn knappe man heeft heerlijk rondjes staan steigeren - en natuurlijk ook met regelmaat even pauze gehad.
Eerst de opwarming:

En toen kwam ie los hoor, je ziet mij hier juichen van enthousiasme

Tussendoor namen we ons monster weer even mee, maar die haakte halverwege af. Door het water galopperen was haar echt te vermoeiend, dus ze heeft me op het strand weer opgewacht (uiteraard heeft iemand haar opgevangen, maar ze bleef gewoon staan tot ik er weer was.) Ze is gelukkig nog niet al haar streken verloren, ik vind het ook hilarisch als ze even haar eigen plan trekt.

Hij wilde nog wel verder! Lekker diep, wat voelt die zware, golvende beweging geweldig (en wat heb je de dag daarna een enorme spierpijn, want ik rijd ook nog eens altijd zonder zadel).

Het monster weer opgepikt, die besloot dat we even een rolpauze nodig hadden. Ik ben behendig genoeg met m'n voeten om daarna haar touw weer op te vissen en gewoon weer verder te gaan.

Toen ging de zon verder onder. De rolpauze was lang genoeg, dus meneer wilde wel weer rondstampen in het water.

Ik heb z'n vriendinnetje weer opgevist en we zijn gaan zwemmen. Bij het zien van deze foto heb ik gehuild

Ik voel me inmiddels zo vertrouw bij hun rust in het water, dat ik af en toe ook m'n hoofd even de tijd gun om bij te komen. Lekker dobberen terwijl zij staan te chillen.

En nog even knuffelen

https://boktimg.nl/img/m/SQH2NU.jpg
https://boktimg.nl/img/m/LZV9N0.jpg
Er zijn er nog veel meer, soms nog mooier, maar andere mensen zal ik hier niet plaatsen en die staan daar wel op. We hebben echt enorm genoten! Waar we op de heenweg nog alles hadden gedraafd en gegaloppeerd (circa 4km) zijn we aan het einde we rustig terug gestapt, want het was wel weer intensief genoeg geweest. Ik ben zo enorm blij met deze ontwikkeling; ik vertrouwde ze al heel diep, maar nu nog dieper. En dat is echt zo enorm bijzonder.