Eigen paard ja of nee? En hoe te beginnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Eigen paard ja of nee? En hoe te beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 15:57

Hoi allemaal!

Na altijd paarden voor anderen gereden te hebben, wat me tot nu toe best veel gezeur heeft opgeleverd helaas, heb ik er even genoeg van. Dus dan rest de vraag: helemaal stoppen met de paardensport of voor een eigen paard gaan?

Nu weet ik helemaal niet of ik het überhaupt wil. Dus zolang ik twijfel, doe ik zeker niets! En sowieso even laten bezinken wat er allemaal gebeurd is afgelopen twee weken met mijn verzorgpaard.

Maar wat zijn volgens jullie de voordelen en nadelen van een eigen paard?

Als ik eerlijk ben kan ik geen zeven dagen in de week bij mijn paard zijn. En dat wil ik ook niet, omdat ik werk, sport en ook nog graag vrienden wil zien. Zelf zat ik met mijn verzorgpaard rond de 4-5 keer per week, soms maar drie keer. "Mijn" paard zou dus ergens gestald worden waarbij ik niet elke dag hoef te komen.

Maar waar begin je dan?
Hoe krijg ik het financiële plaatje rond? De prijzen voor stalling liggen zover uiteen... Ik zit in Noord-brabant, tussen Den Bosch en Nijmegen in.
Wat ik ideaal zou vinden is een weidegang met schuil stal, met onbeperkt hooi en een basis brok. Eventueel een keer in de week paddock mesten ofzo vind ik niet erg. Rijbak is wel een must. Uitrij mogelijkheden dichtbij zou ik ook heel leuk vinden.

Dus help :')
Hoe bereken ik de kosten op een zo'n realistische manier? (Even dierenarts kosten buiten beschouwing, dat wordt een apart potje)

Elisa2

Re: Eigen paard ja of nee? En hoe te beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:06

Eerst maar even orienteren welke stallen er zitten, welke je wilt kiezen..kijken of er plek is en of je die kosten kan betalen. Kijk of dat inclusief alles is, of dat je zelf nog voer/ hooi moet bijbetalen.

Dan de hoefsmid per 6/8 weken, bekappen is tegenwoordig duurder geworden dus reken zo'n 35/40 euro en voor ijzers uiteraard meer. Spullen aanschaffen, borstels, zadel en hoofdstel, dekens. Lesgeld.

Ik zou zeggen, rond alles af naar boven..het is een dure hobby..zeker met alle prijsstijgingen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:08

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:08

Je zou kunnen beginnen met het opzoeken van stallen in de omgeving waar je wil staan, even uitvogelen hoe duur die zijn :)

Het financiële plaatje is altijd lastig inschatten! Zelf heb ik altijd een bedrag van 500 minimaal per maand aangehouden, als ik dat makkelijk kon missen dan kon ik wel een paard kopen :)) Ik zit nu wel iets hoger omdat mijn stalling al 430 pm is, maar dat is een bewuste keuze.

Waar jij zit is wel goedkoper vermoed ik, ik ben eens in Lithoijen wezen kijken voor een stal en dat lag rond de €250 pm dacht ik. Viel me mee in ieder geval

Hoefsmid is ook zo'n interessante kostenpost, ik betaal 40 euro voor bekappen en mijn paard heeft geen speciale dingen nodig. Dat valt dus mee. Ik moet op mijn stal bijvoorbeeld zelf krachtvoer kopen, dat is na lang onderzoek Florian geworden. Dit kost me iets van 50 euro per 3 maanden :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:11

Ik heb deze stap net drie dagen geleden gemaakt :D. En zat met precies dezelfde vragen, wil ik het eigenlijk wel? Je mag me altijd pb'en.
(Ik sta vlakbij Den Bosch op een stal).

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 16:15

Ghostattack schreef:
Je zou kunnen beginnen met het opzoeken van stallen in de omgeving waar je wil staan, even uitvogelen hoe duur die zijn :)

Het financiële plaatje is altijd lastig inschatten! Zelf heb ik altijd een bedrag van 500 minimaal per maand aangehouden, als ik dat makkelijk kon missen dan kon ik wel een paard kopen :)) Ik zit nu wel iets hoger omdat mijn stalling al 430 pm is, maar dat is een bewuste keuze.

Waar jij zit is wel goedkoper vermoed ik, ik ben eens in Lithoijen wezen kijken voor een stal en dat lag rond de €250 pm dacht ik. Viel me mee in ieder geval

Hoefsmid is ook zo'n interessante kostenpost, ik betaal 40 euro voor bekappen en mijn paard heeft geen speciale dingen nodig. Dat valt dus mee. Ik moet op mijn stal bijvoorbeeld zelf krachtvoer kopen, dat is na lang onderzoek Florian geworden. Dit kost me iets van 50 euro per 3 maanden :D

Die in Lithoijen heb ik ook gezien! Sprak me ook wel aan.

Hoefsmid die bij mijn vorige verzorgpaard komt is €35.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:15

Hey wat is dit nu, ben je niet meer met het jonge paard bezig die net beleerd is? :oo . Ik hoop dat je het voor elkaar krijgt met een eigen paard, nooit meer gezeur.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 16:16

Muronia schreef:
Hey wat is dit nu, ben je niet meer met het jonge paard bezig die net beleerd is? :oo . Ik hoop dat je het voor elkaar krijgt met een eigen paard, nooit meer gezeur.

Nee dat is uiteindelijk ook een hoop gezeur geworden en kritiek waardoor ik semi gedwongen ben om te stoppen. Ik vind het verder niet netjes om dat openbaar te delen :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:17

Dat snap ik, heel jammer. Aan je inzet heeft het niet gelegen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:20

Muronia schreef:
Ik hoop dat je het voor elkaar krijgt met een eigen paard, nooit meer gezeur.

Hier ben ik het niet mee eens... Een eigen dier levert zorgen en stress op.

Ik wil je ook adviseren om rond te kijken in jouw regio. Zijn er plekken waar je je paard zou willen stallen? Daarna kun je gaan berekenen welke kosten er komen kijken. Aanschaf is één, maar dan komt het onderhoud.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:20

Ik denk dat het idd het gemakkelijkste is om eens een rondje stallen te doen.
Is dat wat je zoekt, wat kosten die, wat komt daar eventueel nog extra bij.

Dan heb je al een klein beginpunt.

Smid kost hier 40 euro en de laatste jaren regelmatig verhoogd geweest.
Dus hou daar ook rekening mee. Vooral vanaf januari gaan ook de voer prijzen omhoog.

Heb je dan voor jezelf een basis kostenplaatje.
Zet dat eens een jaar elke maand opzij.
Lukt dat?
Ja dan heb je ook mooi wat gespaard voor de aanschaf van je paard. Lukt dat niet weet je dat het sowieso niet gaat lukken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:21

Het wat kost een paard nu daadwerkelijk topic is een heel goed begin.
Je kan het uiteraard zo duur maken als je wil maar ik zou gokken:

-250-350 euro stalgeld voor wat jij wil, afh. Van de regio.
- 100-200 euro per maand aan lessen. Ook afhankelijk van wat je wil maar ik zou voor het eerste jaar een eigen paard toch begeleiding incalculeren. Te veel mensen gezien die tegen wat probleempjes aanliepen en dat toch echt nodig hadden.
- hoefsmid, vaccinaties, mestonderzoek, ontwormen, etc. 50 euro pm. Meer bij ijzers.
- wedstrijden?
- tandarts en zadelpasser: 200 euro per jaar. Mss ook nog jaarlijks een osteopaat als je vaak rijdt?
- spullen 50 euro per maand.
- extra voer, snoep etc. Ook zo’n 50 euro, hangt ervan af.
- reservepotje voor dierenarts: ikzelf hanteer altijd 5k maar zelf weten.

Overigens… als je twijfelt zou je eventueel ook een tijd privelessen kunnen gaan nemen. Dan blijft je toch met paarden bezig zonder voor een nieuw verzorgpaard te gaan.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:22

Zertab schreef:
Ghostattack schreef:

Die in Lithoijen heb ik ook gezien! Sprak me ook wel aan.

Hoefsmid die bij mijn vorige verzorgpaard komt is €35.

Als je pech hebt en je paard moet speciaal beslag dan ben je wel veel kwijt. Die van mij koste met speciaal beslag 165 euro

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:23

Bepaalde dierenartskosten / medische kosten zijn wel voorspelbaar. Denk maar aan entlngen, ontworming of mestonderzoek enz. Wat betreft de hoeven hangt eea af van het paard zelf natuurlijk, maar ook deels van jouw eigen voorkeur: beslaan, enkel bekappen, natuurlijk bekappen,… adhv daarvan kan je nagaan wat ongeveer de prijs is.
Stalling: veel hangt af van regio en accomodatie. Ik kan zelf ook echt niet iedere dag gaan, en ben beperkt wat betreft bereikbaarheid (kan enkel te voet of met OV). Mijn pony staat in volpension. Hoewel ik zelf wel ontzettend graag zou hebben dat hij bv in een pp zou staan, is dat voor mij om meerdere redenen geen optie, evenmin op een weide in eigen beheer. Voor het kiezen van een stal speelden bij mij een aantal zaken mee: ik moet er te voet of met het OV kunnen geraken (en liefst een niet al te lange reistijd: lees nu doe ik er ongeveer een uur over enkele rit, zowel te voet als met OV), het moet volpension zijn met ook andere mensen aan wie ik hulp kan vragen en lagere prijsklasse.
Ik zou nagaan wat je kan en wil neertellen voor het stallen van je paard en dan op zoek gaan naar een stal die qua accomodatie / eisen ook voldoet. Mogelijk moet je hierin wel wat toegevingen doen.

Ikzelf hou de kosten verder ook laag door weinig of geen nieuw materiaal te kopen. Ontworming, inentingen en hoefsmid reken ik mee in het totaalplaatje van wat het mij maandelijks kost.

Het voordeel van een eigen paard: je kan een fijne band opbouwen, met je paard lezen en schrijven, je kiest zelf op welke manier je omgaat met je paard en dus een manier die het best bij jullie past (daarin moet je geen rekening houden met anderen zoals dat wel is met een verzorgpaard), je kan zelf kiezen wat jullie doen (recreatie, wedstrijden, buitenritten, grondwerk enz enz). Ik heb mijn pony al ruim 18 jaar, we hebben samen veel meegemaakt, vele watertjes doorzwommen, maar ik heb ook onwijs veel met en van hem geleerd. Een nadeel vind ik is de stress en het geregel die erbij komen kijken. Ik ben een aantal keer van stal moeten veranderen en dat vond ik altijd heel stressvol (gaat het op de nieuwe stal wel beter zijn? Kan ik weer een stal vinden die voor mij bereikbaar en betaalbaar is? Hoe geraak ik op stal? enz enz). Ook als je paard iets mankeert kan je veel stress en zorgen hebben. Zo werd ik anderhalf jaar geleden gebeld dat het niet goed ging met mijn pony. Ik dadelijk naar daar en dierenarts gebeld. De toestand waarin mijn pony was beangstigde mij enorm. Al bij al bleek het gelukkig iets te zijn dat goed te behandelen was, maar toch het blijft wel iets waar je je zorgen om maakt.

FemkeKarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:58

Er zijn al een hoop tips gegeven. Ik zit in hetzelfde schuitje, al twijfel ik er niet over dat ik een paard ga kopen, daar droom ik al mijn hele leven van. Ik ben zelf al 22 jaar lang (vanaf mijn 11 tot nu, 33 jaar oud) bijrijdster en ben gewoon echt toe aan een eigen paard. Al heb ik momenteel ontzettend leuke bijrijdpaarden met leuke eigenaren dus ik heb geen haast ermee. Maar je zal als bijrijdster nooit het management van het paard kunnen bepalen en hebt altijd rekening te houden met wensen van eigenaren (wat super logisch is natuurlijk).

Wat ik nu al een hele tijd doe is een ruim bedrag opzij zetten zodat ik al een aan de uitgaven van een paard ( flink naar boven afgerond) zodat ik mijn levensstandaard er al op aan pas. Plus ik moet nog een hoop sparen. Wellicht kan je daar ook al mee beginnen? (Misschien doe je dat al)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:59

Ik zou idd beginnen met een rondje stallen te maken/doen. En uiteindelijk is het ook pech/mazzel hebben, zoals bijv qua kosten een paard zonder ijzers of eentje op speciaal beslag..

En onderschat t gezeur van een eigen paard niet. Met stalgenoten/stalbaas is helaas ook vaak 'gezeur' en dan hebben we het nog niet over de zorgen die erbij komen kijken.

Als je niet elke dag wil komen, ga je mogelijk gebruik maken van een bijrijdster en ook daar is altijd wel wat gedoe mee.

Toch ga ik nu mijn paard met pensioen is wss wel weer een nieuw paard kopen, maar voorlopig geniet ik lekker van een leasepaard tegen beperkte kosten en lasten

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:06

Ik heb zelf jaren bijgereden en was ook het gezeur een beetje zat. Toen besloten een eigen paard te kopen die ik ruim 3 jaar heb gehad (ingeslapen). Nu heb ik mijn tweede paard en wil echt niet meer zonder eigen: ik vind het fijn dat ik alles bepaal. Dat vind ik een groot voordeel. Ook train ik op mijn manier en maak ik mijn keuzes. Nadeel is dat het een stuk duurder is. Als je niet elke dag kan komen zou ik vol pension gaan staan. Ik ben simpel, nuchter en heb een hele fijne stal die bij mij past en bij mijn paard. Ik heb dus bijv geen gezeur met staleigenaar. Ik ben vrij nuchter hoor dus ik maak mij nooit zo snel druk :)

Ik betaal;
€325 stalling (all in alleen in de winter 1x per week de paddock mesten)
€45 hoefsmid (elke 6 weken)
€+- 120 voor inenten en ontworming (jaarlijks)
€45 voor les 1x per maand (soms vaker)
€90 voor osteo/fascia (misschien 2x pj)
€120 tandarts per jaar

En ik heb een lief stalgenootje die af en toe wat wilt doen en een bijrijder voor 1x pw. Bijrijders geven wel gezeur op z’n tijd. Ik kan niet zo goed tegen wijsneuzen…

Ik zou beginnen met oriënteren qua stallen in de omgeving en een lijstje voor jezelf maken qua vaste lasten per maand en of het financieel dus mogelijk is.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:45

Goed is overigens wel om even te orienteren of volpension wel wordt aangeboden. In mijn oude regio bestond er geen volpension. En in mijn nieuwe regio op de stal waar ik stond, werd het vanwege personeelstekort aangepast naar alleen doordeweeks

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:52

Ik had hetzelfde als jij. Overal gezeik en verzorgpaarden waar de eigenaar ineens switchte van visie oid. Gewoon veel gedoe. Weer gaan rijden op.manege maar dat was ik echt ontgroeit.
Ik kocht een eenjarige, want wilde geen paard wat 'al verkloot was' met te vroeg inrijden, verkeerd zadel etc. Dus lekker jong. Die kon de opfok in, dus easy peasy en zo zijn we verder gegroeid. Pension gehad want drukke praktijk en kon niet 7 dagen in de week komen. Geregeld dat ik er 4 zelf deed en de rest betaalde ik extra voor de verzorging. Ging prima maar vond dat er te weinig gevoerd werd en steeds beknibbelen en slechtere kwaliteit hooi/voordroog. Weinig naar buiten terwijl wel beloofd. Voelde voor mij alsof ik mijn eigen paard had en ervoor kon betalen, maar een ander bepaalde alsnog wat ie te eten kreeg, hoeveel, wanneer, hoeveel die buiten kwam en met welke paarden. Dat wilde ik niet meer dus uiteindelijk weide gehuurd en elke dag daarheen voor verzorging.i toen veel angst om eraf gegooit te worden, stress met gemeente dingen enzo. Uiteindelijk nu lekker aan huis en zou niet anders meer willrn.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 18:34

Bedankt voor alle reacties! :)

Goede tip om eens een tijdje een bedrag apart te zetten voor het denkbeeldige paard!
Stallen kijken vind ik lastig nu omdat het nog ideeën zijn en nog geen: ik ga een paard kopen. :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 18:54

Waarom is dat lastig.
Gewoon langs gaan en zeggen ik wil een eigen paard kopen maar wil eerst weten welke stallen er plek hebben tegen welke prijs.

Syzygy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 18:54

Of houd het op facebook/marktplaats in de gaten. Je hoeft niet echt heen. Gewoon de advertenties bekijken en soms vragen om de prijs is genoeg!

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 18:59

Misschien juist wel een goed idee om stallen langs te gaan ter orrientatie.
Dan weet je meteen wat de bedragen zijn en wat je er voor hebt, welke stallingen er zijn, maar ook waar je je wel prettig voelt en waar niet
Alleen is het stalgeld het enige bedrag in de maand dat je zeker kwijt bent, het word altijd meer want de bedragen lopen snel op, juist de kleine bedragen, een paard houden is gewoon duur.
Maar los van het financieel plaatje, geeft een eigen paard je wel vrijheid, in de zin van dat jij eigenaar bent en bepaald, je bouwt een band op en je koopt uiteraard een dier waar je een klik mee hebt

Ff oftopic....wat is jullie hoefsmid goedkoop :=, ik betaal €55 voor alleen bekappen

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:01

Rianne1807 schreef:
Ff oftopic....wat is jullie hoefsmid goedkoop :=, ik betaal €55 voor alleen bekappen

Viel mij ook al op. Ik betaal al jaren €50,- voor bekappen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:12

Grootste kostenpost is natuurlijk de stalling. Dus ik zou zeker oriënteren welke stal in jouw omgeving je aanspreekt, de tarieven, of dit overeen komt met wat jij kan/wilt kwa tijd.
Daarnaast de basis kwa vaste lasten is hierboven al aangegeven. Ik merk dat er daarnaast ook veel geld gaat in extra dingen. Een lijnzaadolie, extra zak brok of supplementen, een nieuw halster/hoofdstel, verschillende bitten, toch eens andere teugels, singel, noem het maar. Ondanks dat de basis goed is wil je toch wel blijven investeren in het niet alleen verbeteren van jezelf (lessen) en je paard (brok/supplementen) maar ook je spullen. Daarnaast een keertje osteo, tandarts, extra lesjes. Ik denk dat 500-600 per maand aanhouden echt wel het minimale is (als je uit gaat van 300,- stalling) :o