Ik longeerde eerst een paar rondjes links- en rechtsom, dat ging goed. Toen erop. Ondertussen begonnen ze die zeilen op de vouwen, maar Razinda bleef rustig!! Ik had een springzweepje voor het eerst met rijden (voor 5 gulden gescoord bij de dure paardenwinkel in het 'dorp'.) Razinda was heerlijk voorwaarts, ik hoefde niet te schoppen!
Maar nu komt het; ze liep rond!!! Ze begreep gewoon wat ik wilde, nam het bit aan en de druk van de teugels en ze liep gewoon 'aan de teugel'!!

Natuurlijk met een aanleuning die nog niet super stil was, maar ze begreep de bedoeling! En dat op de tweede dag dat ik het probeer, haar rond te rijden.
Nu komt het tweede; ik dacht ik ga eens proberen te galopperen. Ik zat op de rechterhand. Ik zei: galop, gaf de hulpen en ze sprong in 1x aan, in de goede galop!! En ze bleef galopperen! Viel niet terug, kleefde niet in de hoeken, ik kon de lange zijde op, voltes... Volgens mij hoorden ze me 3 boerderijen verderop nog Razinda de hemel in prijzen!

Toen de andere hand. Weer proberen, ook hier sprong ze in 1x aan, in de goede gaop. De eerste keer! Alsof ze nooit anders gedaan had!

Ik kan het nog steeds niet geloven. En omdat ik niet hoefde te schoppen, en haar echt rond kon rijden, heb ik vandaag het gevoel dat ik haar echt heb gereden. Niet er alleen hebben opgezeten en heb moeten schoppen. Ik heb gewoon echt gereden!!

Toen ik afsteeg heb ik haar helemaal fijn geknuffeld, ze liet het gelaten over zich heen komen. Mijn kanjer.

Later deze middag heb ik Jur gereden. Jur was heel druk en lastig met opzadelen, overal mesten, de hele tijd schreeuwen naar de andere paarden. Maar met rijden ging ze heel fijn. Dat er allerlei enorme trekkers met aanhang af en aan reden langs de bak deed haar helemaal niets. Ik kon er echt aan rijden. En dat na een paar weken stilstaan!
Vanavond ga ik naar de verjaardag van een bekende dressuuramazone (van haar man eigenlijk). Door haar heb ik sinds vorige week een nieuw inzicht in het rijden. Deze manier probeer ik me nu eigen te maken, en op mijn paarden toe te passen. Het gaat lekker op paardengebied, en ik heb nog iets heel leuks om naar uit te kijken! Ik heb er weer helemaal zin in!