Vraagprijs paard: zal dat dalen of stijgen komende jaren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vraagprijs paard zal nog meer stijgen of dalen in de toekomst

Stijgen
66 (38%)
Dalen
105 (61%)

Totaal aantal stemmen: 171

Coco_Vanilla

Vraagprijs paard: zal dat dalen of stijgen komende jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 08:40

Ik hoor weleens dat de verkoopprijs voor paarden (dressuur/spring) een aantal jaar geleden niet zo hoog was als nu. Ik zie zowel online als in m'n omgeving prijzen van gemiddeld 15.000 euro voor een gemiddeld recreatie paard waar je een paar wedstrijden mee wilt doen. Denken jullie dat de trend van hoge prijzen zal afnemen of zal het alleen maar stijgen?

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 08:49

Zeker weten doen we nooit. Maar ik denk dalen, omdat:
- de grondprijs blijft stijgen
- de kosten voor hooi/kuil/brok/etc omhoog blijven gaan

Dit maakt dat het plaatsen van je paard op een pensionstal (of in eigen beheer) steeds duurder gaat worden.

Daarnaast zijn veel mensen tijdens de Corona periode voor een paard gegaan (net als honden, katten en overige dieren). Dit maakte dat er veel vraag kwam naar paarden. Dus prijs omhoog. Er werd meer gefokt daardoor, dus meer paarden. Nu lijkt er een verzadiging te zijn. Veulens raak je minder snel kwijt (zal niet voor elk ras zo zijn overigens). Prijs gaat daardoor omlaag (overschot).

Nou goed. Dit denk ik haha.

Ik hoop alleen dat de kosten voor onderhoud ook wat gaan dalen. Al zal dat vooral hoop blijven.

Edit: Ik woon in de randstad. Specifiek omgeving het Gooi/Amsterdam/Utrecht. Er is hier weinig grond. Dus hier is het specifiek vrij duur (vind ik persoonlijk) om je paard te stallen.

Coco_Vanilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 09:03

@7September thanks voor je input. Ja de kosten voor onderhoud, zijn erg hoog. Ik denk persoonlijk ook dat dat alleen maar zal stijgen, misschien zelfs tot een punt dat het voor velen onbetaalbaar wordt.

Electra63

Re: Vraagprijs paard: zal dat dalen of stijgen komende jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:24

Ik denk dat de verhoging van de BTW per 1 januari voor sommigen de druppel zal zijn en zullen stoppen. Ik verwacht volgend jaar wel, dat er meer paarden te koop zullen staan.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:29

Ik denk dat door inflatie an sich de prijzen gewoon door zullen blijven stijgen en ook de steeds hogere wensen voor een volledig goedgekeurd paard etc, maar ik verwacht wel dat er een periode met een overschot komt. Het lijkt me voor een groep mensen toch nauwelijks nog te betalen met alle stijgende kosten steeds. Aan de andere kant zijn salarissen ook best gestegen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:30

Ik denk dat de prijzen wel weer gaan dalen, zoals al gezegd is wordt het onderhoud allemaal steeds duurder.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:40

Geen idee. Het wordt wel steeds duurder om een paard te onderhouden en vanwege de wolven op sommige plekken niet meer veilig, tenzij je ze zou gaan opstallen. Ik denk dat er minder vraag naar paarden zal komen. Dan wordt het een exclusieve hobby. Topwedstrijdpaarden steeds duurder en veel minder hobbypaarden.Overigens, zoals mijn DA ooit zei, ook een topwedstrijdpaard wordt ooit oud .

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:45

Ik denk dat we de hoogte piek hebben gehad.
de prijs van veulens geeft dit al aan. zie de afgelopen veulen veilig van het KWPN. daar gingen de veulen voor veel minder weg dan in andere jaren (had ik het idee). Dus hopelijk zit deze lijn een klein beetje door in de verkoop van volwassen paarden.

Maar het kan ook totaal omgekeerd worden. Dat straks steeds minder aanbod is, want minder veulen gefokt ect ect. en dat daardoor de prijzen weer stijgen.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:46

Ik weet het antwoord op je vraag niet.

Ik kan wel bijdragen dat het in de vraagstelling en discussie nuttig kan zijn om onderscheid te maken tussen reële en nominale prijsontwikkeling. Dwz, de prijsontwikkeling ten opzichte van de algemene inflatie (zoals cpi).

Want dat prijzen in algemene zin stijgen is wel te verwachten, dat zou niet echt een verrassing zijn. Maar als de prijzen van grondstoffen, brandstoffen, voer etc over een bepaalde periode met 10% stijgen maar de prijzen van paarden met 5% dan is dat in reële termen een prijsdaling. Dan wordt je paard gemiddeld minder waard.

Oké, misschien toch een inhoudelijke gedachte: ik kan me voorstellen dat het ook heel ras- (type/bloedlijn) specifiek is. Wat is er populair. Ik heb bijvoorbeeld een Freiberger, die zijn al jarenlang flink duurder dan je van een koudbloed recreatiepaard zou verwachten. Doordat paarden in het algemeen duurder worden en het fokken van Freibergers goed loopt, heb ik het idee dat dat verschil afneemt. Ik kan me voorstellen dat dat soort verschuivingen ook meespelen in als je een specifiek paard op het oog hebt.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:53

Er komt denk eerst overschot dus dalen omdat het te duur wordt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 10:22

Het heeft te maken met vraag en aanbod (logisch), maar ook hoeveel geld we te besteden hebben en hoeveel stalling er beschikbaar is.

Als prijzen voor het onderhoud omhoog gaan en onze salarissen ook omhoog gaan, dan is er qua besteding niet zoveel aan de hand.
Groeit het salaris niet evenredig mee, dan is er een groep mensen die zich geen paard meer kunnen permitteren.

Inderdaad bij overschot zie je dat prijzen dalen.
Maar de vraag is wel hoeveel er gefokt is en dus of het overschot aanblijft.
En dan kan er gemiddeld een paardenoverschot zijn, maar nog steeds een tekort aan brave recreatiepaarden, waardoor deze relatief duur zijn.

Aanbod stalling blijft ook een ding.
Als er minder stalling beschikbaar is, kan het zijn dat mensen in bepaalde regio’s geen paard kunnen stallen en dat er daardoor minder vraag is naar paarden.

Ook weersinvloeden kunnen een rol spelen. In de winter is er vaak minder vraag en daardoor kunnen prijzen aantrekkelijker zijn.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 10:29

Net even op Sporthorses gekeken. De 2-jarigen kosten daar, met inflatiecorrectie, ongeveer net zoveel als waarvoor ik 35-jaar geleden een 2-jarige heb gekocht. Die was toen, voor een 2-jarige, aan de dure kant. Maar het dier kon verschrikkelijk goed bewegen wat de prijs rechtvaardigde.

De prijzen van, en de markt voor, paarden schommelen over de jaren heen. Tussen "niet te betalen vanwege de vraag" naar "verkopen bij een fatsoenlijk bod want je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt".
Dat gezegd hebbende, de goede paarden (correct gebouwd, correcte beweging, fatsoenlijk te rijden en gezond) zijn altijd al duur geweest.

Ik verwacht een stabilisatie van de prijzen die mogelijk enige tijd (3-4 jaar?) gaat duren. Maar reken er niet op dat een paard die nu voor 15k wordt aangeboden volgend jaar voor 8k te koop is. Die gaat misschien dalen naar 12k (20% minder!) maar dan houdt het ook wel op.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 10:30

Ik heb ergens gelezen dat die btw verhoging niet 1-op-1 wordt doorgerekend. Weet iemand daar meer over?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 10:32

Sommige kosten zijn echt wel gestegen heb gemerkt in de jaren dat ik de paarden aan huis had. Sommige kosten amper. Toch heb ik er voor gekozen om na het inslapen van onze Fries net na pasen voorlopig geen ander paard meer te nemen. Het is zoals ik er tegen aan kijk wel echt een luxe sport aan het worden met alle hoge prijzen. Zeker in vergelijk met jaren terug. Wat een paard moet kosten bij aanschaf is ook maar net wat de gek er voor wil geven.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 10:32

Ik denk dat het altijd blijft fluctueren. Maar in de rode draad stijgen, omdat het leven duurder wordt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 10:41

Denk dat gemiddeld genomen de prijzen zullen stijgen :j . Als de prijzen al dalen dan zal dat tijdelijk zijn.

Maar ik denk ook dat je een onderscheid moet maken naar soort paarden. De vraag naar toppers (getalenteerd, braaf, gezond) zal onveranderd groot blijven en de prijs daarmee onveranderd (om)hoog.

Alles wat daaronder zit kon best eens een tijdje wat goedkoper worden totdat de prijzen voor onderhoud weer wat zullen gaan dalen.
Fokkers raken hun veulens moeilijk kwijt op dit moment, waardoor er ook minder gefokt gaat worden. Ik zie veel fokkers die stoppen. Dat zal je te zijner tijd ook weer in de prijzen terug gaan zien.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 14:12

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 14:29

Denk dat de betere/ gekeurde sportpaarden zonder bemerking in prijs stijgen.Veel animo in het buitenland. Het gewone marktplaats spul zal in prijs verder dalen. Het is een rijkelui hobby geworden mede door de woekerprijzen van de pensionstalling. Kwestie van vraag en aanbod.Koper bepaald de prijs.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 14:31

Woeker prijzen wil ik het niet direct noemen.
Maar een paard werd wel voor erg veel mensen bereikbaar en dat is er wel af aan het gaan en dat zal in de markt terug komen vermoed ik.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:00

Ik heb soms het idee dat werkelijk niks meer goedkoper wordt tenzij we echt in een enorme crisis komen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:05

Ik weet het gewoon niet.

Aan de ene kant wordt het houden van een paard gewoon te duur in bepaalde gebieden in NL.
Mijn paard is 2 jaar gelden overleden en als ik zie wat ik nu al in deze regio ( Het Gooi) moet gaan betalen aan pensionprijzen kan ik dat gewoon echt niet meer opbrengen.
Vanuit dat oogpunt zullen mensen geen paarden meer kopen, komen er teveel en zal de prijs dalen.

Aan de andere kant zal een paard hebben dan wellicht weer een elite-sport worden, dus voor de rijker mensen onder ons, die hebben al geld dus zal het ze worst zijn hoe duur een paard is, vanuit dat oogpunt zal de prijs misschien stijgen.....

De tussengroep mensen hou je over, mensen die nog wel een paard kunnen betalen maar wellicht niet de hoofdprijs kunnen/willen betalen.....geen idee hoe die dat gaan doen ????

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:06

Woekerprijzen van pension?! _O-
Die zijn er niet

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:20

neeh , geen echte woekerprijzen voor de stalling an sich want alles wordt gewoon veel duurder, ruwvoer, bodembedekking, krachtvoer, personeel.....
Voor mij persoonlijk: alleenstaand, een koopwoning, omgeving het Gooi is een paard gewoon niet meer haalbaar

Maar ik vind wel dat soms voor dingen die allang afgeschreven zijn door de tijd dat ze er staan steeds meer verhogingen doorgevoerd worden zoals bv een stapmolen abonnement, een vitalfloor, de prijzen voor dekens op en afdoen, vliegenmaskers op/afdoen , buitenzetten, paddock services...etc etc.
Dat vind ik wel jammer, en dat staat bij heel veel bedrijven gewoon op de site vermeld.

Stalgeld omhoog oke, dat snap ik helemaal... maar andere zaken.... tja...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:23

Ja maar een stapmolen kost ook geld om te draaien en dat wordt ook duurder.
Lonen gaan omhoog dus ook van een stafmedewerker die een deken op en af doet. Allemaal helemaal logisch dus.

Maar ik snap ook dat het voor mensen niet meer haalbaar is..

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:54

Tsja mensen nemen al geen hond of kat meer omdat de dierenartskosten en voerkosten zo gestegen zijn, laat staan een paard. Ik heb minipaardjes, kosten daarvan verschillen niet (dierenarts), maar weer een groot paard ? Zou het graag willen maar heb de tijd en het geld er niet voor. En ik ga geen 12.000 betalen voor een paard, ben Anky niet !