Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KiKiDo schreef:Hier op Bokt is veel informatie in het topic "Aanscherping regels NVWA". Daar is veel informatie te vinden.
Eerst moeten jullie adressen en UBN nummers (vertek én aankomst) goedgekeurd worden in Traces.
Ook moet de vervoerder (ook particulieren) een transportvergunning aanvragen bij NVWA én ook deze moet goedgekeurd in TRACES staan.
Als alles met ern groen vinkje in Traces staat, kan het certificaat aangemaakt worden, en met het Traces-certificaatnummer de keuring aangevraagd worden.
Ik weet niet of je dat zelf gaat doen? Of de verkoper? Je kan het ook uitbesteden aan de NVWA. De FAVV zal het misschien ook doen? Hier zijn wel kosten aan verbonden. Evenals kosten voor een account en transportvergunning bij de NVWA.
Dit is vaak een reden dat er juist wel een vervoerder ingeschakeld wordt. Die papieren is best te doen, maar als je nog nooit met exportcertificaten te maken hebt gehad, moet je er wel even voor gaan zitten. Ik ken jou natuurlijk niet, maar ik denk dat het erg tegenvalt. En als het fout gaat kan je niet vertrekken.
Account, vergunning, brandstof van je kennis en certificaat kosten ook geld.
Bij ons alleen chipnummer gecheckt. Paard kleurde goed en had geen snotneus, geen aanleiding om verder te kijken denk ik.
Vervoermiddel was er nog niet, want ik had wagentje gehuurd.
Hutcherson schreef:Ik heb dit andersom gedaan, van NL naar BE.
Voor een particulier is er niet door te komen op de website van de NVWA want bij mij kwam steeds uit de beslisboom dat ik geen papieren nodig had, maar dat was wel zo. Via de mail bleef ik steeds in een rondje gestuurd worden totdat ik uiteindelijk boos werd en dreigde dat ik gewoon zou gaan met mn paarden als het me zo godsonmogelijk gemaakt zou worden. Zit je een keer netjes met de beste wil van de wereld de wet na te leven, maken ze het niet mogelijk. Anyhoe, de 'keuring' stond gepland en er kwam een meneer met een tablet en een chiplezer. Die vroeg waar ik naartoe ging met de paarden en voor hoelang (dit was allemaal al bekend en stond ook op zn papier) hij heeft daarna de chips uitgelezen en is zn auto ingedoken. Paarden zijn niet bekeken, geen gezondheidscheck, geen hartslag gecheckt, alleen paspoorten bekeken. Maar niks verder of ze wel op de juiste nummers geregistreerd stonden ofzo.
Uiteindelijk kreeg ik de reisdocumenten direct met de vraag of het goed was zo? Ik denk wtf.... Ik emigreer inderdaad wekelijks met mn dieren dus weet precies hoe en wat
Dikke rekening van 300€ en eenmaal geëmigreerd (uiteraard niemand die ons heeft gecontroleerd) moest de DA komen om ze aan te melden. Ik was de eerste in haar carrière die het papierwerk geregeld had. 68€ consult en aanmeldkosten extra.was een dure les.
Leer van mijn fout: inladen en meenemen.
Demix23 schreef:KiKiDo schreef:Hier op Bokt is veel informatie in het topic "Aanscherping regels NVWA". Daar is veel informatie te vinden.
Eerst moeten jullie adressen en UBN nummers (vertek én aankomst) goedgekeurd worden in Traces.
Ook moet de vervoerder (ook particulieren) een transportvergunning aanvragen bij NVWA én ook deze moet goedgekeurd in TRACES staan.
Als alles met ern groen vinkje in Traces staat, kan het certificaat aangemaakt worden, en met het Traces-certificaatnummer de keuring aangevraagd worden.
Ik weet niet of je dat zelf gaat doen? Of de verkoper? Je kan het ook uitbesteden aan de NVWA. De FAVV zal het misschien ook doen? Hier zijn wel kosten aan verbonden. Evenals kosten voor een account en transportvergunning bij de NVWA.
Dit is vaak een reden dat er juist wel een vervoerder ingeschakeld wordt. Die papieren is best te doen, maar als je nog nooit met exportcertificaten te maken hebt gehad, moet je er wel even voor gaan zitten. Ik ken jou natuurlijk niet, maar ik denk dat het erg tegenvalt. En als het fout gaat kan je niet vertrekken.
Account, vergunning, brandstof van je kennis en certificaat kosten ook geld.
Bij ons alleen chipnummer gecheckt. Paard kleurde goed en had geen snotneus, geen aanleiding om verder te kijken denk ik.
Vervoermiddel was er nog niet, want ik had wagentje gehuurd.
Over die vervoersvergunning, ik heb het geprobeerd aan te vragen alleen dit kan alleen met een kvk nummer, hoe gaan mensen dan zo'n vergunning aanvragen als gewone "burger" ik snap er niks meer van