Jaarling importeren van Belgie naar Nederland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Demix23

Jaarling importeren van Belgie naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 20:59

Hallo,

Wij hebben een jaarling gekocht, hij staat in Belgie. Dat betekent dus dat we door de FAvV een keuring moeten laten uitvoeren of hij gezond is en vervoerd mag worden naar Nederland. Nu is het voor mij best onduidelijk hoe dit werkt en wat er allemaal gecheckt wordt op zo'n keuring. Is het alleen de gezondheid van het paard of ook het vervoersmiddel en dergelijke? Is er iemand die dit recentelijk nog gedaan heeft en wat weet over hoe het werkt en wat we moeten regelen voordat de keuring plaatsvindt? Een kennis van ons gaat mee om hem te halen.

Fika

Re: Jaarling importeren van Belgie naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 21:12

Ik heb het laten regelen door een transportbedrijf en de kosten vielen me ontzettend mee.
Zou dat een optie zijn?

Demix23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 21:20

Fika schreef:
Ik heb het laten regelen door een transportbedrijf en de kosten vielen me ontzettend mee.
Zou dat een optie zijn?

We laten hem ophalen door een kennis en de verkoper regelt dat de FAvV de keuring komt doen, ik denk dat ik een stuk duurder uit ben met een transportbedrijf

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 22:12

Ik heb dit andersom gedaan, van NL naar BE.
Voor een particulier is er niet door te komen op de website van de NVWA want bij mij kwam steeds uit de beslisboom dat ik geen papieren nodig had, maar dat was wel zo. Via de mail bleef ik steeds in een rondje gestuurd worden totdat ik uiteindelijk boos werd en dreigde dat ik gewoon zou gaan met mn paarden als het me zo godsonmogelijk gemaakt zou worden. Zit je een keer netjes met de beste wil van de wereld de wet na te leven, maken ze het niet mogelijk. Anyhoe, de 'keuring' stond gepland en er kwam een meneer met een tablet en een chiplezer. Die vroeg waar ik naartoe ging met de paarden en voor hoelang (dit was allemaal al bekend en stond ook op zn papier) hij heeft daarna de chips uitgelezen en is zn auto ingedoken. Paarden zijn niet bekeken, geen gezondheidscheck, geen hartslag gecheckt, alleen paspoorten bekeken. Maar niks verder of ze wel op de juiste nummers geregistreerd stonden ofzo.
Uiteindelijk kreeg ik de reisdocumenten direct met de vraag of het goed was zo? Ik denk wtf.... Ik emigreer inderdaad wekelijks met mn dieren dus weet precies hoe en wat :+

Dikke rekening van 300€ en eenmaal geëmigreerd (uiteraard niemand die ons heeft gecontroleerd) moest de DA komen om ze aan te melden. Ik was de eerste in haar carrière die het papierwerk geregeld had. 68€ consult en aanmeldkosten extra.was een dure les.

Leer van mijn fout: inladen en meenemen.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 22:43

Hier op Bokt is veel informatie in het topic "Aanscherping regels NVWA". Daar is veel informatie te vinden.

Eerst moeten jullie adressen en UBN nummers (vertek én aankomst) goedgekeurd worden in Traces.
Ook moet de vervoerder (ook particulieren) een transportvergunning aanvragen bij NVWA én ook deze moet goedgekeurd in TRACES staan.
Als alles met ern groen vinkje in Traces staat, kan het certificaat aangemaakt worden, en met het Traces-certificaatnummer de keuring aangevraagd worden.
Ik weet niet of je dat zelf gaat doen? Of de verkoper? Je kan het ook uitbesteden aan de NVWA. De FAVV zal het misschien ook doen? Hier zijn wel kosten aan verbonden. Evenals kosten voor een account en transportvergunning bij de NVWA.
Dit is vaak een reden dat er juist wel een vervoerder ingeschakeld wordt. Die papieren is best te doen, maar als je nog nooit met exportcertificaten te maken hebt gehad, moet je er wel even voor gaan zitten. Ik ken jou natuurlijk niet, maar ik denk dat het erg tegenvalt. En als het fout gaat kan je niet vertrekken.
Account, vergunning, brandstof van je kennis en certificaat kosten ook geld.

Bij ons alleen chipnummer gecheckt. Paard kleurde goed en had geen snotneus, geen aanleiding om verder te kijken denk ik.

Vervoermiddel was er nog niet, want ik had wagentje gehuurd.

Demix23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 18:34

KiKiDo schreef:
Hier op Bokt is veel informatie in het topic "Aanscherping regels NVWA". Daar is veel informatie te vinden.

Eerst moeten jullie adressen en UBN nummers (vertek én aankomst) goedgekeurd worden in Traces.
Ook moet de vervoerder (ook particulieren) een transportvergunning aanvragen bij NVWA én ook deze moet goedgekeurd in TRACES staan.
Als alles met ern groen vinkje in Traces staat, kan het certificaat aangemaakt worden, en met het Traces-certificaatnummer de keuring aangevraagd worden.
Ik weet niet of je dat zelf gaat doen? Of de verkoper? Je kan het ook uitbesteden aan de NVWA. De FAVV zal het misschien ook doen? Hier zijn wel kosten aan verbonden. Evenals kosten voor een account en transportvergunning bij de NVWA.
Dit is vaak een reden dat er juist wel een vervoerder ingeschakeld wordt. Die papieren is best te doen, maar als je nog nooit met exportcertificaten te maken hebt gehad, moet je er wel even voor gaan zitten. Ik ken jou natuurlijk niet, maar ik denk dat het erg tegenvalt. En als het fout gaat kan je niet vertrekken.

Bij ons alleen chipnummer gecheckt. Paard kleurde goed en had geen snotneus, geen aanleiding om verder te kijken denk ik.

Over die vervoersvergunning, ik heb het geprobeerd aan te vragen alleen dit kan alleen met een kvk nummer, hoe gaan mensen dan zo'n vergunning aanvragen als gewone "burger" ik snap er niks meer van

Demix23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 18:37

Hutcherson schreef:
Ik heb dit andersom gedaan, van NL naar BE.
Voor een particulier is er niet door te komen op de website van de NVWA want bij mij kwam steeds uit de beslisboom dat ik geen papieren nodig had, maar dat was wel zo. Via de mail bleef ik steeds in een rondje gestuurd worden totdat ik uiteindelijk boos werd en dreigde dat ik gewoon zou gaan met mn paarden als het me zo godsonmogelijk gemaakt zou worden. Zit je een keer netjes met de beste wil van de wereld de wet na te leven, maken ze het niet mogelijk. Anyhoe, de 'keuring' stond gepland en er kwam een meneer met een tablet en een chiplezer. Die vroeg waar ik naartoe ging met de paarden en voor hoelang (dit was allemaal al bekend en stond ook op zn papier) hij heeft daarna de chips uitgelezen en is zn auto ingedoken. Paarden zijn niet bekeken, geen gezondheidscheck, geen hartslag gecheckt, alleen paspoorten bekeken. Maar niks verder of ze wel op de juiste nummers geregistreerd stonden ofzo.
Uiteindelijk kreeg ik de reisdocumenten direct met de vraag of het goed was zo? Ik denk wtf.... Ik emigreer inderdaad wekelijks met mn dieren dus weet precies hoe en wat :+

Dikke rekening van 300€ en eenmaal geëmigreerd (uiteraard niemand die ons heeft gecontroleerd) moest de DA komen om ze aan te melden. Ik was de eerste in haar carrière die het papierwerk geregeld had. 68€ consult en aanmeldkosten extra.was een dure les.

Leer van mijn fout: inladen en meenemen.

Als ik m inlaad en meeneem kan ik hem niet in Nederland importeren, daar is een traces nummer voor nodig, dus dan zou ik m ook niet op onze stal kunnen inschrijven

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:56

DA neemt dan bloed af en registreert hem in de database. Krijg je een sticker voor in het paspoort. Mijn paarden hebben een belgische sticker gekregen met apart nummer waarmee ze geregistreerd staan. Met dat nr kan ie op de UBN.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 23:51

Demix23 schreef:
KiKiDo schreef:

Over die vervoersvergunning, ik heb het geprobeerd aan te vragen alleen dit kan alleen met een kvk nummer, hoe gaan mensen dan zo'n vergunning aanvragen als gewone "burger" ik snap er niks meer van

Het heet Basisregistratie onder AHR o.i.d. Als je Googled op NVWA particulier vervoersvergunning, komt het wel tevoorschijn.

Demix23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 00:23

Ik heb contact gehad met FAvV, ik hoef alleen mezelf te registreren als transporteur bij traces omdat het geen commercieel transport is, dit is gelukkig zo gepiept

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 00:36

Je kan je paard uiteindelijk prima aanmelden in je stallijst.
Je neemt contact op met een uitgevende ppi en die regelt de registratie en dan is die officieel in nl en kan je hem aanmelden.