Blind voor misstanden binnen jouw ras/discipline? Oogkleppolitiek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnoNiemand

Blind voor misstanden binnen jouw ras/discipline? Oogkleppolitiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-24 20:38

In een ander topic welke recent gesloten is, uitte men zich kritisch over het gebruik van een bepaald ras. Echter door de zogenaamde ‘kenners’ van het ras werd dit als zeer aanvallend ervaren en afgedaan als zijnde ‘totaal geen verstand van het ras’. Echter ben ik van mening dat juist binnen het ras of de discipline waar we het meest aan verknocht zijn, we zelf oogkleppen ophebben. Dit onder ogen zien betekent je eigen fouten erkennen en misschien zelfs wel afscheid nemen van je eigen hobby. Dit stoot natuurlijk veel mensen tegen het zere been.

Omdat het vorige topic gesloten is en dit onderwerp i.m.o. te belangrijk is om te laten liggen, kunnen we hier verder discussiëren over dit beladen onderwerp. Er zijn veel rassen en disciplines waarbij we vraagtekens kunnen plaatsen over welzijn en ethiek. Hierbij zomaar een aantal voorbeelden die mij te binnen schoten. Vul gerust aan en discussieer met respect (maar wel graag met je oogkleppen af).

Sidenote:
Linkjes omdat je geen foto’s mag plaatsen die niet van jezelf zijn. Willekeurig gekozen links i.v.m. afbeeldingen die iets dergelijks illustreren. Dus niet omdat ik de bron betrouwbaar of waardevol vond.

1. Tenessee Walking horses, soring, big lick.
Middels chemisch brandende middelen en kettingen, met zware blokken onder de hoeven de paarden op onnatuurlijke manier een soort ‘mechanisch’ uitziende beweging laten vertonen terwijl het zadel ondertussen op de lendenen ligt, de onderhalf opgezet wordt en de rug weggedrukt wordt waardoor het paard totaal niet in staat is tot dragen.
https://www.equestrianfromcrete.com/the ... of-soring/

2. Saddle seat riding (Tenessee Walking horse)
Als bovenstaande, minus de dikke blokken en chemische middelen. Wel is hierbij ook nog de toevoeging van werktuigen/ingrepen om de staart een onnatuurlijke houding te geven alsmede ‘gingering’, oftewel een stuk gember in het achterste van het paard stoppen om net dragen van de staart te bevorderen.
https://bestployov.best/product_details/43246141.html
https://horsenetwork.com/2017/01/12-sig ... eat-rider/

3. Tuigsport
Weggedrukte ruggen, geen kaakvrijheid. Etc.
https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartike ... nnen-sport

4. De draagkracht van IJslanders.
Een superieur ras dat hoe dan ook altijd een volwassene kan dragen, ongeacht gewicht en/of lengte?
https://icelandwithkids.com/2019/10/08/ ... se-center/

5. Extreme uiterlijke raskenmerken (Arabier, dish)
https://www.horseforum.com/threads/the- ... ch.771673/

6. Rijden op 2-jarige Quarter horses
https://www.quora.com/Can-you-ride-a-2-year-old-horse

7……….

tamary

Re: Blind voor misstanden binnen jouw ras/discipline? Oogkleppolitiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 20:44

Fokkersblindheid is niet beperkt tot paarden. Honden, katten, cavia's (naakte) konijnen (minioren), dwerggeiten (geen melk genoeg voor lammeren), ...
Liefde maakt blind laten we maar zeggen.

Het is moeilijk daar zo kritiek op te geven dat de boodschap doorkomt en er daadwerkelijk veranderingen komen. Voor mij zou ten eerste de taak bij de overheid liggen om de bestaande dierenwelzijnswetten ook daadwerkelijk te gaan uitvoeren.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 21:13

Hier een geïnteresseerde meelezer van het boven genoemde topic. Ik had zelf ook nog getwijfeld aan het openen van een discussie hierover. Wat mij vooral verbaasd is dat hardnekkige meningen worden vertolkt als feiten. Die meningen gaan van mens op mens maar een gedegen onderzoek dat het van een mening naar een feit laat gaan die ontbreekt. Ik volg dus ook met volle interesse dit topic in de hoop dat er mooie feiten op tafel komen. Al ben ik wel benieuwd of de echte liefhebbers van bepaalde takken van sporten of rassen kritisch kunnen kijken naar hun grote liefde.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 21:29

Een beetje analoog aan 4: de quarters. Als je ziet wat een uit de kluiten gewassen mannen daarop rijden tijdens reining.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 21:31

Saddleseat riding wordt niet uitsluitend met Tenessee Walking Horses gedaan… ook bvb de American Saddlebred is een veel gebruikt ras waarmee in deze stijl gereden wordt, dat ras is ook waar de praktijken met de opgezette staarten vandaan komen. Maar de zadels worden ook gebruikt op bvb Arabieren. De ene ‘kliek’ zal er meer controversiële praktijken op nahouden dan de andere…
Laatst bijgewerkt door mairead op 13-07-24 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 21:36

Ik heb een belgisch trekpaard gehad, en als je het van dichtbij meemaakt dan zie je pas hoe groot het CPL probleem is. Ik heb nog nooit een oudere belg gezien zonder CPL, dat is erg triest.
Destijds werd couperen ook nog gedoogd, ik ben heel blij dat dat nu echt voorbij is.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 21:43

Ik was ook deelnemer aan het hierboven genoemde topic en stond er zeker ook van versteld hoe snel er geroepen wordt dat kenners en medestanders iets akkoord maken. Dat houdt het helaas inderdaad in stand.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 21:45

elineAbby123 schreef:
Ik was ook deelnemer aan het hierboven genoemde topic en stond er zeker ook van versteld hoe snel er geroepen wordt dat kenners en medestanders iets akkoord maken. Dat houdt het helaas inderdaad in stand.

Ik ook en ben ook nog steeds op zoek naar antwoorden op mijn vraag waarom dit nou wel precies moet kunnen. Duidelijker antwoord dan dat ijslanders 'gewoon echt sterker zijn' heb ik niet gehad dus ik ben oprecht heel benieuwd naar uitleg vanuit die hoek.

De andere voorbeelden ga ik even rustig bekijken maar dit gebeurt natuurlijk bij veel meer rassen. Interessant topic, bedankt voor het openen! :D

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 21:51

Over een ander zijn ras of type paard is het misschien makkelijker te zien voor een buitenstaander wat de misstanden zijn die instand worden gehouden specifiek voor dat ras/type.

Maar dat wat je zelf lief hebt is veel moeilijker te zien wat er daar mis in gaat.

Ik heb het topic gelezen en het is jammer hoe het gelopen is daarin. Van beide kanten want niemand is ermee opgeschoten.

Probleem met misstanden in het houden/rijden/fokken van onze dieren is dat wat de een acceptabel vindt is voor de ander volstrekt onaanvaardbaar. En wie bepaald dan de grens?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:14

Er worden ook zo veel inteelt ,zieke ,zwakke andere dieren verkocht aan mensen die niet eens dom zijn. Waarom kies je voor een ziek ras, vrijwillig en dan ook nog voor veel geld ?

En waarom koop je geen groot paard als je lange benen heb? Ik zou me schamen om op een pony te rijden waar ik bijna mee mee kan lopen als ik de stijgbeugels uit doe .

Maar ik zie ook wel eens hele grote volwassenen in een karretje achter een mini pony.Kan wel dat dat dier niet dood neer valt of kneuzingen op z’n borst krijgt door het trek tuig (hoop ik ) maar het staat toch gewoon..uit balans ?

iWel is het zo dat in andere landen de standaard anders is als in Nederland en België .

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:18

Ik denk dat het ijslands ras relatief gezond is. Ik heb best veel op welshjes en ijslanders van gelijk formaat gereden, maar er is zeker een verschil in power. Het maakt mij niet zoveel uit of mensen het daarmee eens zijn. Ik ben wel van mening dat bv 100kg ook voor een grote ijslander teveel is.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:23

In het andere topic werd ook al gevraagd waarom er dan zogenaamd een verschil in power zou zijn, daar komt geen duidelijk en onderbouwd antwoord op. 'Het maakt mij niet zo veel uit' is lekker makkelijk. Het interesseert de pony's denk ik wel.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:27

Interessant topic!

Ik ben wel benieuwd waar de wetenschap vandaan komt dat een IJslander zoveel meer kan dragen dan een andere pony. Iemand die dat goed uit kan leggen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:36

office schreef:
Maar ik zie ook wel eens hele grote volwassenen in een karretje achter een mini pony.Kan wel dat dat dier niet dood neer valt of kneuzingen op z’n borst krijgt door het trek tuig (hoop ik ) maar het staat toch gewoon..uit balans ?

Een paard of pony trekt de kar niet met het tuig ;)

En met trekken worden de volgende gewichten gehanteerd;
Op asfalt 3 keer gewicht pony (gezond gewicht)
Op verhard 2 keer en op zand 1 keer.

En vergeet niet dat als eenmaal iets rolt dat dat dan makkelijker gaat.

Kwa ijslanders en hun ruiters, ik heb meerdere stalgenoten met ijslanders en die passen allemaal op hun ijs kwa maat.
De TS in kwestie vond ik er inderdaad erg raar opzitten.

Nou moet ik er wel bij zeggen dat de meeste mensen met ijslanders hun paarden sowieso bijzonder vinden.
Alsof zij alleen opfokken hebben bedacht en het moet altijd alleen maar met alleen ijslanders.

Daar word ik wel eens moe van, een ijslander is nog altijd gewoon een paard met dezelfde behoefte als ieder ander paard.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:48

Dieuwke_ schreef:
Interessant topic!

Ik ben wel benieuwd waar de wetenschap vandaan komt dat een IJslander zoveel meer kan dragen dan een andere pony. Iemand die dat goed uit kan leggen?

Dat komt uit een onderzoek waarbij draagkracht gekoppeld werd aan omtrek van het pijpbeen (in verhouding met formaat of gewicht van het paard?) De link heb ik hier niet, maar is vast te vinden op Google.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:52

Ook als deelnemer aan het vorige topic ben ik blij dat dit topic er nu is. Ik wilde het volgende linkje nog delen over de IJslanders, dus bij deze voor de mensen die het interessant vinden.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 0t%C3%B6lt.

Zelf heb ik jarenlang IJslanders gereden (ook wedstrijden) en achteraf vraag ik me af waarom. Het is zo hardnekkig en de leden van de IJslanderwereld hemelen te zware ruiters met te zwaar geschut enorm op. Het is echt in en in triest.

Kritiek wordt vaak actief verdedigd in de IJslanderwereld, daarom ben ik ook vaak als "niet leuk" ervaren (misschien dat mensen mij zelfs herkennen aan mijn manier van schrijven).

Maargoed, terug on topic. Het is in alle takken van de paardensport belangrijk om kritisch te kijken naar de manier van vormgeven. Dat wil zeggen dat openstaan voor dialoog, kritiek en samenwerken voorop zou moeten staan. Het continu verdedigen van je "eigen" groep draagt hier niet aan bij.

Paardvriendelijkheid zou voor ons allen prioriteit nummer 1 moeten zijn. De ene groep doet dit niet "beter" dan de ander, we moeten er allemaal actief mee aan de slag.

Edit: Wanneer een ruiter echt op een IJslander past, dan kraait daar geen haan naar. Of die persoon een kleine, lichte volwassene is of een kind, dat maakt dan niet uit. Er ontstaat een probleem wanneer er een mismatch is tussen paard/pony en ruiter. Dat doet niets af aan de ruiter óf aan het paard/de pony, de combinatie klopt dan gewoon niet en dat is problematisch.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 23:00

Over de IJslander. Vooropgesteld dat ik absoluut geen kenner ben. Maar dit ras heeft natuurlijk wel een hele eigen geschiedenis op een afgebakend eiland.

Hier is wel een wetenschappelijke onderbouwing te vinden met een link naar een onderzoek: https://old.horsesoficeland.is/communit ... carry/1110

Wellicht heb je er wat aan en misschien geeft het ook niet alle antwoorden. Maar het is wel interessant :-)

Edit. Link naar onderzoek doet het niet. Ik weet niet of dit hem dan wel is en anders even googlen: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... ysG7OXfh-t

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 23:05

Dieuwke_ schreef:
Interessant topic!

Stukje gebruikspaard selectie over paar honderd generaties?
Wat niet betrouwbaar kan blijven werken eet je op.
Met veel zuid amerikaanse rassen ook zo iets. Merries zijn voor de fok en hengsten voor het werk. Alles wat zijn hoofd niet bij het werk kan houden eet je op en wat niet lekker zit castreer je en gebruik je als pakpaard.
Zullen nog wel een paar andere factoren bijkomen incl. qua voeding die niet zo makkelijk terug te herleiden zijn en onderzoek doen naar hoe het echt zit en zo is, is duur en niet aantrekkelijk. Bovendien zou je naast geheel door MRI meerdere keren ze daarna toch open moeten peuteren om andere dingen te testen en dat maakt een heel lang onderzoek of veel dieren doden waaronder juist goed presterende dieren. NIet aantrekkelijk, duur en kost decennia om goed uit te voeren. En als het genetisch is, is controle groep een eigenlijk onmogelijk verhaal, want welk gen dan en ander ras dus geen eerlijke vergelijking.

Er zijn zeker standaard regels toe te passen, maar welke is/zijn de juiste en hoe universeel zijn die ivm factoren opgroeien, voer, houderij en training door het leven heen.
We weten sommige dingen niet en onderzoek is een lastig verhaal gezien tijd en kosten die daar bij komen.
Want ergens missen we een vrij essentieel stuk informatie als in de griekse tijd de paarden 50-60 konden worden, er volwassen mannen reden op dieren die wij pony noemen en een paard van 28 probleemloos voluit meeliep op het slagveld. Beide moet je nu niet meer proberen te verdedigen, komt herrie van.
Dus wat missen we? Training? Fokselectie? Voeding?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 23:13

tamary schreef:
Want ergens missen we een vrij essentieel stuk informatie als in de griekse tijd de paarden 50-60 konden worden, er volwassen mannen reden op dieren die wij pony noemen en een paard van 28 probleemloos voluit meeliep op het slagveld. Beide moet je nu niet meer proberen te verdedigen, komt herrie van.

Betrouwbare bronnen en/of de enorm rijke fantasie van toenmalige verslaggevers, dat missen we vooral :+

Dat terzijde, mens kan als diersoort ook veel meer doorstaan dan wat we tegenwoordig arbo technisch acceptabel vinden. Is men dan zwakker geworden of streven we gewoon naar veel betere levenskwaliteit dan vroeger?

Dat oertype pony's (waaronder IJslanders) onwijs veel gewicht kunnen dragen wil niet zeggen dat het handig of verantwoord is. Denk dat de crux ook kan zitten in soort werk dat van die pony's wordt verwacht - probeer eens met dezelfde scheve gewichtsverhouding een parcours te springen dan kom je nergens vermoed ik.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 23:28

Fly_high schreef:
tamary schreef:

Betrouwbare bronnen en/of de enorm rijke fantasie van toenmalige verslaggevers, dat missen we vooral :+

Dat terzijde, mens kan als diersoort ook veel meer doorstaan dan wat we tegenwoordig arbo technisch acceptabel vinden. Is men dan zwakker geworden of streven we gewoon naar veel betere levenskwaliteit dan vroeger?

Dat oertype pony's (waaronder IJslanders) onwijs veel gewicht kunnen dragen wil niet zeggen dat het handig of verantwoord is. Denk dat de crux ook kan zitten in soort werk dat van die pony's wordt verwacht - probeer eens met dezelfde scheve gewichtsverhouding een parcours te springen dan kom je nergens vermoed ik.

Korte rug = beperkte ruimte voor mensenkont en dan kom je ook met bovenbeen lengte aan beperkingen die een maximale maat afdwingen. Problematisch, want wat meer gewicht zou kunnen dragen heeft er geen ruimte voor qua rug en wat ruglengte heeft is er niet voor gebouwd. Net zo iets als bouw voor trekken tegenover bouw voor dragen.
Maar die oertypes staan ook bekend om levensverwachting 30-35 en de moderne sportpony's, laat staan paarden zo'n 5-10 jaar korter.
Doen we te weinig en kunnen ze daarom minder? Waren de ruiters vroeger zoveel lichter dan wij denken? Betrouwbare voedselvoorziening is aardig recent, goede medische zorg ook.
Zijstap : kijkende naar de mensen op originele Woodstock (alles slank, wasbordje) en de revival versie van paar jaar terug (overgewicht overal waar je kijkt), zijn er nogal wat dingen veranderd in recente(re) tijden qua voedseltoegang.
En ja grote claims zullen er altijd blijven, iets met marketing en imponeren vijanden zodat ze je met rust laten.
Een rasboekje hier zegt ook dat shet sterk genoeg zou zijn om "the laird and his wife" te dragen. Nou zou vooral die vrouw richting de 40-45kg zijn vermoedelijk en niet richting de 60kg nu, maar dan nog is dat richting de 50% van wat shet zal wegen voor die 2 samen. Klinkt inderdaad richting die vis verhalen van wie ving de grootste tegen elkaar opbieden tot onzinnig. Dan nog streep dat weg en er blijft een beeld over van dieren die meer deden dan wij nu van ze vragen en dat kennelijk langer deden qua jaren dan nu acceptabel zou zijn. Waar ligt het kantelpunt tussen goede spieropbouw en werk en overbelasting dus?

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 23:45

Het vorige topic niet meegemaakt maar hier wel iemand van de westernpaarden.

Waar ik inderdaad niet snap dat het maar gewoon normaal is dat te zware en te grote ruiters op 2 jarige gaan zitten. Die met net 3 naar shows gaan en vooral in de reining dan alle manoeuvres al kennen.

Ook hier op bokt waar het vol trots geshowd word en wanneer er vragen komen dat het maar normaal is.

Dit is niet normaal , zal al helemaal nooit normaal gevonden moeten worden. Alleen het feit al dat er dan aangegeven word , ja maar volwassen paard die nu zo oud is mankeert niks en is ook met 2 begonnen. Dus dat maakt het dan blijkbaar goed ?

Er komt gelukkig steeds meer en meer tegenstand ook in het grote Amerika. Maar de medestanders en grote trainers zijn er nog te veel.

En dan nog niet te spreken van de manier waarop ,op sommige plekken die ook nog goed gepraat worden.

Ondanks dat veel er al vrij volwassen uit kunnen zien met de jonge leeftijd natuurlijk. Zelf zie ik hier hoe enorm ze nog volwassen worden tussen 3 en 5.

Ook ik ben benieuwd naar waarom men zo graag de kop in het zand steekt en het maar normaal vind.

Ik verbaas mij ook over de cpl , pssm ect bij tinkers. Waar met volle overtuiging mee gefokt word.

Goed dat dit topic er is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 23:55

8nnemiek schreef:
Ik heb een belgisch trekpaard gehad, en als je het van dichtbij meemaakt dan zie je pas hoe groot het CPL probleem is. Ik heb nog nooit een oudere belg gezien zonder CPL, dat is erg triest.
Destijds werd couperen ook nog gedoogd, ik ben heel blij dat dat nu echt voorbij is.

Dit geldt ook voor Tinkers. Ik ken er meer met dan zonder, en alle drie mijn Tinkers hebben het (gehad). Toch hoor ik er bij de stamboeken en fokkers maar weinig over. Voor mij een reden om geen lid van een stamboek meer te zijn, en met mijn prachtige grote palomino merrie zal ik ook niet fokken. Het levert zoveel ellende, stress en zorgen op.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 00:13

Ik weet iemand die zo’n quarter heeft met 2 ingereden met 3 op wedstrijd.
Ze kocht hem en in no time artrose geconstateert, 6 jaar oud, afgeschreven.
Hij staat op een paddock met een vriendje zolang als het humaan is.
Maar oud wordt hij niet.
Bij koop zei ze dat kan en is normaal, nu zegt ze het resultaat staat gras te maaien. :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 00:18

Vreselijk dit soort dingen vooral de manier waarop ze die speciale pas van die tennessee paarden aanleren. Heb videos gezien, echt verschikkelijk.

Maar hetzelfde doen mensen met honden. Franse bull, duitse herders, labradoodles met allerlei problemen, rottweilers etc.
Veel rassen hebben wel wat.
Om die reden kies ik bewust voor kruisingen. Wilde graag een fries maar zoveel ellende door fokfouten. Nu een barock pinto met tinkerbloed. Hij is tien nu en enige wat drama is is de reactie op suikers (jeuk) maar dat is onder controle te houden en steile sprong waardoor kniebanden wat problemen geven. Echter zijn we verhuist naar aflopend land en dat helpt als een tiet.

We hebben een duitse herder maar van tevoren heel goed onderzoek gedaan naar fokker, ouderdieren, etc. Gelukkig alles in orde (op neurotisch gedrag na) op orthopedisch gebied.

Daarna een enter gekocht zonder afstamming en geen idee wat erin zit. En daarna nog een pup dat kruising leonbergerxmechelaarxbernersennen.

Tot nu toe werkt dat prima.

Zoiezo is paardrijden egoistisch he. Soms vinden paarden het zelf ook tof maar hoe dan ook doen wij dat voor onszelf en verwachten we dat paard dat voor ons doet. In ruil daarvoor krijgen de meeste paarden goede medische zorg, goed eten, rust en tijdige behandeling/zadelcheck/tandencheck etc.
Ik vind dat als je wilt rijden op een paard en je wilt hem lang mee laten draaien, dan zul je de beste zorg moeten leveren en rekening houden met groei, ontwikkeling en wat het individu nodig heeft.

Western kan prima (al is het echt onwijs belastend voor de pezen) maar dan niet vanaf 2 jaar.
Dressuurwedstrijd kan ook, maar niet op 3 jaar meedoen aan de jongepaardenwedstrijd. Waarom niet? Omdat de criteria waarop je beoordeeld wordt je paard naar de getver helpen en hij met 7 jaar op pensioen kan.
Springen idem, allemaal kan het. Maar met mate en geef paard de tijd om uit te groeien.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 07:11

Ik ben ook alles behalve een expert in de ijslanderwereld. Maar er mogen inderdaad flink wat gewichten op de pony’s maar daarbij ligt het zadel ook nog verder naar achter. Ja, vanwege de grote bewegingen hebben ze het nodig. Maar ga je niet juist dus met een zwaar gewicht ook nog zitten op een deel waar geen ribben zitten?