Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
elineAbby123 schreef:Ik was ook deelnemer aan het hierboven genoemde topic en stond er zeker ook van versteld hoe snel er geroepen wordt dat kenners en medestanders iets akkoord maken. Dat houdt het helaas inderdaad in stand.
office schreef:Maar ik zie ook wel eens hele grote volwassenen in een karretje achter een mini pony.Kan wel dat dat dier niet dood neer valt of kneuzingen op z’n borst krijgt door het trek tuig (hoop ik ) maar het staat toch gewoon..uit balans ?
Dieuwke_ schreef:Interessant topic!
Ik ben wel benieuwd waar de wetenschap vandaan komt dat een IJslander zoveel meer kan dragen dan een andere pony. Iemand die dat goed uit kan leggen?
Dieuwke_ schreef:Interessant topic!
Ik ben wel benieuwd waar de wetenschap vandaan komt dat een IJslander zoveel meer kan dragen dan een andere pony. Iemand die dat goed uit kan leggen?
tamary schreef:Want ergens missen we een vrij essentieel stuk informatie als in de griekse tijd de paarden 50-60 konden worden, er volwassen mannen reden op dieren die wij pony noemen en een paard van 28 probleemloos voluit meeliep op het slagveld. Beide moet je nu niet meer proberen te verdedigen, komt herrie van.
Dus wat missen we? Training? Fokselectie? Voeding?
Fly_high schreef:tamary schreef:Want ergens missen we een vrij essentieel stuk informatie als in de griekse tijd de paarden 50-60 konden worden, er volwassen mannen reden op dieren die wij pony noemen en een paard van 28 probleemloos voluit meeliep op het slagveld. Beide moet je nu niet meer proberen te verdedigen, komt herrie van.
Dus wat missen we? Training? Fokselectie? Voeding?
Betrouwbare bronnen en/of de enorm rijke fantasie van toenmalige verslaggevers, dat missen we vooral
Dat terzijde, mens kan als diersoort ook veel meer doorstaan dan wat we tegenwoordig arbo technisch acceptabel vinden. Is men dan zwakker geworden of streven we gewoon naar veel betere levenskwaliteit dan vroeger?
Dat oertype pony's (waaronder IJslanders) onwijs veel gewicht kunnen dragen wil niet zeggen dat het handig of verantwoord is. Denk dat de crux ook kan zitten in soort werk dat van die pony's wordt verwacht - probeer eens met dezelfde scheve gewichtsverhouding een parcours te springen dan kom je nergens vermoed ik.
8nnemiek schreef:Ik heb een belgisch trekpaard gehad, en als je het van dichtbij meemaakt dan zie je pas hoe groot het CPL probleem is. Ik heb nog nooit een oudere belg gezien zonder CPL, dat is erg triest.
Destijds werd couperen ook nog gedoogd, ik ben heel blij dat dat nu echt voorbij is.