We beginnen met onze hunk, dekhengst Collin van de Gorterstraat. Dekken doet hij inmiddels niet meer. Maar met zijn 24 jaar was pensioen ook nog wat te vroeg. Dus hij maakt heerlijke buitenritten met zijn leaser.

Het stokje als dekhengst zal hopelijk over genomen kunnen worden door zijn allerlaatste zoon. Sir Royal Silver Cimarron DS. Hij is geboren in juni 2022, dus nu net 2 jaar oud. Zijn moeder is de merrie Lizzy, welke op haar derde al kampioen werd bij de cobmerries en het ster predikaat behaalde. Ze bleek toen ook al Model waardig, terwijl een Tinker dat predikaat pas vanaf 7 jaar kan krijgen. Cimarron draagt zowel het zilver als het crème gen, en is zowel pssm1 als pssm2 vrij.

Collin zijn laatste dochter werd hier geboren in mei 2022 en is inmiddels opgebloeid tot een ware diva. Dat wordt nog wat als ze aan het werk mag, denk ik wel eens. Maar juist in de stukjes training die ze nu al mag doen, laat ze zich zien als werkwillig, betrouwbaar en vlot; een combinatie van eigenschappen die voor mij echt goud is.

En dan hebben we natuurlijk “de zusjes” Loulou en Liv, beide door mij gefokt in 2020. Genetisch gezien zijn ze geen zusjes, maar ze komen wel uit dezelfde merrielijn. Lou is het eerste veulen van de merrie die ik het langste heb, Phoebe, en de veel te vroeg overleden hengst Ashlan. Een erg gaaf cadeautje, ze is echt het beste van beide ouders. En Liv, de oudste valk dochter van Finn, een hengst die alle beloftes heeft waar gemaakt. De laatste dochter van Tjaja, die op de valreep besloot toch haar lucky ears maar een keer door te geven.
Beide merries zijn inmiddels onder het zadel en doen het zo onwijs knap! Ik kan heerlijk alleen met ze op buitenrit, maar een lesje of clinic vinden ze ook fantastisch.

En dan hebben we natuurlijk Phoebe nog. Ze voelt zich de moeder van alledrie de jonge merries, en houdt ze goed in het gareel. Voor mij is ze nog altijd mijn allerbeste maatje. Kortom, het paard waar we allemaal niet zonder kunnen. Onvoorstelbaar dat ze alweer 11 is geworden. Al is dat wel duidelijk te merken; ze is inmiddels echt uitgegroeid van jonkie tot een wijze en duidelijke merrie. Gelukkig nog steeds met prachtige puppy ogen en een flinke dosis humor!

En last but not least. Sir Royal the Shooter DS. Krap 2 jaar, en dus de jongste van het stel. Zoon van meervoudig kampioensmerrie Hiawatha, ster en model. En 1,5 jaar is Watha een grote vriendin voor Phoebe en mij geweest. Onze band was zo diep, en dat gevoel geeft haar zoon me opnieuw. Shooter zijn vader is Finn, waardoor hij dus een halfbroertje van Liv is. Qua bloedspreiding niet heel tactisch, maar dit stukje kwaliteit kon ik niet laten gaan. Shooter geeft 100% kleur garantie aan zijn nakomelingen, omdat hij zowel homozygoot tobiano als homozygoot agouti is. Uiteraard ook pssm1 en pssm2 vrij gefokt.

Shooter en Cimarron zijn al hun hele leven samen, dus ze uit elkaar halen vond ik enorm zonde. Juist het alleen moeten staan (al dan niet omringd door andere paarden) is wat ik wel eens moeilijk vind bij Collin. Met deze twee heren hoop ik een stukje kwaliteit te kunnen toevoegen/behouden voor het ras. Ze sluiten mooi aan op mijn merries en waarborgen ook allebei de grote maat (1.52m+) die je helaas steeds minder ziet. Ik geniet enorm van het opleiden en zien ontwikkelen van de kudde, maar ben stiekem ook enorm nieuwsgierig naar waar we over een paar jaar staan, en hoe de volgende generatie zal zijn. Ik ben enorm dol op mijn traditioneel zwartbonte Tinkers, maar kijk er ook enorm naar uit dat er bij de aankomende veulens meer kleurkansen zijn!