Tweede plaats op het Curio Concours met Ivy!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Tweede plaats op het Curio Concours met Ivy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 10:52

Ongeveer twee maandjes geleden organiseerde Curio een wedstrijd bij ons op stal. Studenten moeten namelijk laten zien dat ze iets kunnen organiseren en het leuke was dat wij, als pensionklanten, dit jaar mee mochten doen. Dit was ook meteen de eerste keer dat ik met Ivy een B-proef zou rijden. Ik had geen idee hoe het zou gaan; ik had eigenlijk het idee dat we er nog niet helemaal klaar voor waren. Alleen nu werd de kans tot oefenen toch wel echt in onze schoot geworpen! Vandaar dat ik besloot om er toch maar voor te gaan.

De dag ervoor had ik haar knotjes al gemaakt. Ze was toen echt continu aan het schudden met haar hoofd, dus dat was nogal irritant. Ik zal het daar maar op gooien waarom mijn knotjes niet mooi zaten :D (Ik kan totaal niet knotten :+ )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De dag erna vond ik dat mijn knotjes nog wel prima zaten, maar een stalgenootje van me kon het niet aanzien, dus die heeft alles opnieuw gemaakt :')

Afbeelding

Tijdens het losrijden heb ik eerst serieus gewerkt, maar daarna ook nog wat pas de deux met een vriendin gedaan :D

Afbeelding

Afbeelding

Daarna hebben we dus de proef gereden, voor de geïnteresseerden: B proef 18. Voor mijn gevoel ging het super! Ik moest alleen mijn figuren wat netter afwerken en bij de halve volte halve baan eerder van de hoefslag af gaan. Tot slot moest ik ook mijn tenen wat beter naar binnen houden. Maar verder ben ik super tevreden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van de prijsuitreiking verwachtte ik eigenlijk niet zo veel, maar toen ze mijn naam steeds maar niet noemden begon ik mezelf een beetje af te vragen of ze me niet vergeten waren := Totdat ik ineens genoemd werd op een tweede plaats! Dat had ik echt niet verwacht. Van de acht combinaties was alleen een docent van Curio hoger geëindigd dan ik en ik heb 209.5 punten gehaald.

Ik was natuurlijk supertrots en ging meteen met Ivy en mijn prijzen op de foto.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik was toch wel klaar voor de B haha! Ondertussen hebben we al één keer geoefend op vreemd terrein en onderling bij ons op stal nog een B-proefje gereden. Ik hoop eind augustus weer een keer te lessen op vreemd terrein en in september nog twee onderlinge wedstrijden (1 bij ons op stal en 1 op een andere stal) mee te pakken. En misschien ook nog wel een online proefje. Nou ja, kortom, ik ben enorm enthousiast geworden en heb genoeg dingen om aan te werken!

Bedankt voor het kijken! Tips en reacties zijn altijd welkom!

Fika

Re: Tweede plaats op het Curio Concours met Ivy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:54

Gefeliciteerd! Superknap van jullie beide.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 11:19

Dankjewel!

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:52

Ziet er netjes uit hoor. Gefeliciteerd met je 2e plek!

Celaeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:03

Och, meisje, is er geen instructeur die je gewezen heeft op het totale gebrek aan spieren op je paard? Er zit werkelijk waar niks op, behalve achter het hoofd van de valse knik. Ik zou hier niet eens een zadel op gelegd hebben. Past je zadel überhaupt wel? Je paard heeft flinke atrofie achter de schouders.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 12:30

Dankjewel Paardenfann4!

Celaeno, nou Ivy is toevallig vorige week nog onderzocht door een dierenarts en die was zeker tevreden met hoe ze eruit ziet. Verder weet ik niet zo goed wat ik moet met je reactie, zeker ook gezien je toon. Ik heb enorm veel verschillende mensen om me heen (dierenarts, fysio, meerdere instructeurs) en die zijn juist positief momenteel. Bedenk wel dat Ivy niet super gebouwd is en nooit een bodybuilder zal worden, ook door lichamelijk ongemak. Zadelmaker komt ieder jaar, staat nu weer op de planning voor de zomer. Ik ben wel van plan om te gaan kijken naar een dressuurzadel, omdat ik denk dat dat beter is voor mijn houding. Tot slot, kan het de volgende keer iets minder denigrerend? ‘Ach meisje’, ik ben ondertussen geen 14 meer hè? Je kan ook je mening geven zonder dat soort toevoegingen

Edit: en trouwens, je benoemt nu alleen dingen, maar hoe zou jij het dan aanpakken? Heb je nog tips?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:37

Gefeliciteerd met dit mooie debuut :-)

Die knotjes gaan vanzelf wel beter als je het vaker doet :-)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 12:40

Dankjewel!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:46

Jammer dat het filmpje niet overal scherp is
Maar wat ik er van zie is dat het lijkt of jij flink vooruit bent gegaan :j
En dan snap ik je plaatsing wel hoor.

Geniet er van :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:47

Sorry, maar ik ben het er dus wel mee eens dat ze er slecht uitziet qua bespiering. Ik schrok er enorm van toen ik de foto's zag. Er zitten gewoon gaten achter haar schouders en op de foto's zie je de ruggengraat uitsteken. Dat heeft niks met bodybuilder te maken.
Op andere/oudere foto's van deze merrie is het namelijk niet zo en geen enkel paard hoort die gaten te hebben of de ruggengraat er zo bovenop door gebrek aan spier. Je zit daar namelijk wel bovenop en het is echt een stuk slechter als andere foto's en dat is een grote rode vlag. Ook dat het niemand opvalt eerlijk gezegd.

Leuk dat het goed ging, maar blijf alsjeblieft zelf kritisch. Juist om het paard heel te houden. Er zijn helaas heel wat professionals die er niet genoeg verstand van hebben. Niet correct lesgeven, geen onregelmatigheid herkennen of niet passende zadels verkopen en noem maar op. Helaas...

Ik vind het echt heel fijn voor je dat het proefje zo goed ging en daarom zou het zo zonde zijn als Ivy er minder uit gaat zien ipv beter.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 12:51

Dankjewel DP!

MyWishMax, ik schrik hier een beetje van, omdat ik het zelf niet zie en omdat niemand het tegen me zegt. Ivy is overigens eind maart wel flink ziek geweest, dus misschien dat het ook daardoor komt? Ik weet echt zeker dat de mensen om mij heen genoeg kennis hebben, vooral omdat het er ook aardig wat zijn en omdat ze weten dat ik enorm goed tegen kritiek kan en er altijd voor open sta. Wat zou jouw advies zijn?

Edit: ik heb getuurd wat ik wil naar de foto’s maar zie het echt niet! Het enige wat ik zie is richting karperrug maar dat had ze altijd al. Verder zie ik echt niet wat jullie zien. Ik (en mijn dierenarts en instructeur met mij) vinden haar juist vooruit gegaan in de bespiering.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:55

Wil je daar in dit topic antwoord op, dan gaat het dadelijk niet veel meer over je tweede plaats?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 12:59

Nee dat is waar! Aan de andere kant maak ik topics ook wel om ervan te leren. Het mag ook zeker via pb!

Ik vind het namelijk altijd fijn om een doel te hebben om ergens naartoe te werken en bokt houdt me daarin scherp. Alleen vaak niet echt op een aardige manier dus dat is jammer. In dit geval snap ik het ook oprecht niet, dus ik hoop dat mensen me daar, op een vriendelijke manier, bij kunnen helpen.

Het verpest m’n trotste gevoel wel een beetje, maar ja, je kunt niet alles hebben helaas. Ik kan het denk het beste los van elkaar zien

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:06

Oh maar Kim op je rijden kun je nog steeds trots zijn hoor, dat ziet er echt goed uit! Ik zie alleen ook wel wat hier bedoeld wordt, pal achter het schouderblad zit heel weinig spier en bovenop de rug ook, dat zou veel beter kunnen. Een te krap zadel is hier vaak de schuldige.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 13:11

Ah kijk hier kan ik wat mee, dankjewel! Dat helpt meteen ook met het snappen. Ik ga meteen mijn zadelmaker een berichtje sturen. Het is ook alweer een jaar geleden dat ze er was, dus het zou heel goed kunnen dat dat is gebeurd.

Edit: de zadelmaker die ik nu benaderd heb is ook dierenarts, dus ik hoop dat het nu helemaal goed komt.
Laatst bijgewerkt door Kimmie25501 op 08-07-24 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Celaeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:16

Kimmie25501 schreef:
Dankjewel Paardenfann4!

Celaeno, nou Ivy is toevallig vorige week nog onderzocht door een dierenarts en die was zeker tevreden met hoe ze eruit ziet. Verder weet ik niet zo goed wat ik moet met je reactie, zeker ook gezien je toon. Ik heb enorm veel verschillende mensen om me heen (dierenarts, fysio, meerdere instructeurs) en die zijn juist positief momenteel. Bedenk wel dat Ivy niet super gebouwd is en nooit een bodybuilder zal worden, ook door lichamelijk ongemak. Zadelmaker komt ieder jaar, staat nu weer op de planning voor de zomer. Ik ben wel van plan om te gaan kijken naar een dressuurzadel, omdat ik denk dat dat beter is voor mijn houding. Tot slot, kan het de volgende keer iets minder denigrerend? ‘Ach meisje’, ik ben ondertussen geen 14 meer hè? Je kan ook je mening geven zonder dat soort toevoegingen

Edit: en trouwens, je benoemt nu alleen dingen, maar hoe zou jij het dan aanpakken? Heb je nog tips?
Ik dacht dat je rond de 16 was. :o Als mijn paard er zo uit zou zien, zou ik voorlopig stoppen met rijden, iemand zoeken die een paard goed vanaf de grond dressuurmatig kan trainen tot ze wat meer spieren heeft. Je ziet dat je paard een deuk heeft voor de schouder, boven de schouder en achter de schouder, een deuk in de borst, een deuk achter de 'point of shoulder,' deuken aan allebei de kanten van de wervelkolom en een deuk net voor de staart. Zeker het gebrek aan spieren langs de wervelkolom is een teken dat er iets niet goed gaat in het rijden of het zadel. Ondertussen zou ik zelf lessen op een ervaren paard, zodat je weet hoe een goed gereden paard hoort te voelen en ook je eigen spiergeheugen traint. Dit heeft niks te maken met het wel of niet zijn van een bodybuilder. Ook slanke rassen kunnen spieren op de juiste plekken opbouwen. Het staat of valt met je training en voeding.

Maar goed, fijn dat je blij bent met je tweede plaats! Je moet het ook los van elkaar zien, er is altijd nog ruimte voor verbetering, ongeacht hoe hoog iemand rijdt.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:18

Ik snap eerlijk gezegd wel de vorige opmerkingen en denk niet dat het zo zeer ligt aan dat ze onlangs eens ziek geweest is.

Ik volg je al (als stille meelezer)sinds je haar hebt en eerlijk gezegd heb ik haar er nog nooit goed in bespiering vinden zien. Dit heb ik al enkele jaren geleden ook al eens vernoemd. Denk dat je eens haar rantsoen onder handen zal moeten nemen, naast dat een andere instructeur wellicht ook al heel wat gaat kunnen doen om je te helpen verbeteren (op rij en grondwerkgebied.) :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:20

Het kan zeker meespelen dat ze ziek geweest is, maar dan zou jouw omgeving alsnog moeten aangeven dat die bespiering slecht is. En dat erop rijden misschien niet het eerlijkste is naar het paard op dat moment. Dat je dan eerst weer het gewicht en de basis bespiering goed wil hebben. Maar het kan ook dat het zadel slecht past, want het zijn typische plekken waar atrofie ontstaat bij een slecht passend zadel. En dat denk ik eerder, want in jouw andere topic in april ziet ze er veel beter uit nog. Dus als het de ziekte was, had ze er daar slechter uit moeten zien, maar daar is ze veel ronder qua spier op de rug. Ja, ook daar mist ze op plekken spieren die horen bij een correct getraind paard en daar kan je ook nog winst behalen.

En dit klinkt heel bot, maar bedoel ik zeker niet zo. Maar hoe weet je zeker dat jij kan beoordelen of het goede professionals zijn? Dat is namelijk het allerlastigste en dat ga je meestal pas leren als je een paar keer flink op je snufferd bent gegaan of ergens anders komt en dan realiseert dat het echt niet goed was hoe het eerst ging. En met op snufferd gaan is dan bijvoorbeeld een flink geblesseerd paard, een paard vreselijk in de staak of soms ook op wedstrijd telkens iets te horen krijgen wat er fout gaat terwijl instructie alles goed vindt wat je doet. Bijvoorbeeld ineens telkens de opmerking dat paard onregelmatig is, in valse knik loopt, de rug wegdrukt of dat ruiter veel te veel met de hand rijdt. (Dit zijn voorbeelden, even extra benadrukken)
Dat is niet jouw schuld, absoluut niet. Maar als je bijvoorbeeld les krijgt en de instructie zegt dat alles goed gaat, dan vertrouw je daarop. Je leert van hen. Alleen je leert niet of het ook echt correct is en dus de goede manier voor het paard.
Net als een zadelmaker. Je haalt er iemand bij en gaat ervanuit dat die weet wat die doet, want hij heeft ervoor geleerd. Alleen zegt dat soms gewoon niks en blijkt een paard al lange tijd met slecht passend zadel te lopen. De ene gaat heel snel in de staak als je geluk hebt (hoewel als je pech hebt heb je een instructie die paard gewoon stout noemt en je met hulpteugels gaat laten rijden of zegt dat je paard gewoon moet aanpakken) en als je pech hebt kom je erachter als je van ellende een 2nd opnion aanvraagd ergens anders nadat paard alle spieren kwijt is of zelfs zwaar geblesseerd is.

Dit is allemaal niet JOUW fout he? Ik vind het kwalijk van de mensen om jou heen.
Hoelang les je al bij dezelfde instructie? Wanneer js de zadelmaker voor het laatst geweest?

Ik bedoel het echt goed, want ik gun je nog veel meer. Maar daarvoor moeten jullie beide fit zijn en blijven met passende spullen en begeleiding. :(:)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 13:26

Nou ja fijn dat ik er nog jong uit zie :+

Stoppen met rijden is voor Ivy niet helemaal super, gezien haar verleden en daar wordt ze ook echt niet gelukkig van. Ik ben ondertussen toevallig al wel een tijdje wat minder aan het rijden. Werken vanaf de grond kan ik ook zelf. Heb ik ook les in gehad met mijn andere paard. Dus is een goeie om ook met haar meer op te pakken. Vraag van de dag: waar vind ik een ervaren paard waar ik op zou mogen rijden en lessen? Manegepaarden zijn dat vaak niet en ik snap heel goed dat mensen je niet zomaar op hun eigen paard laten.

Bedankt verder voor je uitleg! Ik schrijf ze op en ga ermee aan de slag!

Jolynne, spieropbouw is met haar echt heel lastig, zegt mijn fysio ook. Ze is echt niet super gebouwd en daarnaast zorgt haar mentale wisselde toestand er ook voor dat het heel lastig is om daar sterk in te groeien. We zijn daar wel echt heel hard mee bezig. Rantsoen is momenteel wel echt een probleem ja. Er wordt best wel weinig gevoerd op stal en meer paarden hebben daar last van. Ik heb het al meerdere keren aangekaart, maar stal geeft dan ook weer aan dat ze bij meer voeren haar hooi niet op eet. Het is heel lastig. Wat zou jij doen om rantsoen onder handen te nemen? Ik heb echt heel fijne instructeurs op dat die gebieden (meerdere mensen ook), maar ik zal het in m’n achterhoofd houden.

MyWishMax, ik bedenk me net dat toen ze gewogen werd het wel is aangegeven. En dat ik het er toen ook over gehad heb met de fysio. Ik probeer er juist zo hard mogelijk aan te werken. Nadeel is dat juist als ik haar stil zet, dus niet rijd, ze nog veel verder achteruit zal gaan, fysiek en mentaal. Dat hebben we nml al eens eerder geprobeerd. Hoe zou jij bij haar spieren opbouwen? Voor zadel heb ik nu iig zadelmaker gebeld!

Ik ga ervan uit dat ik er goede mensen omheen heb, maar jullie mogen natuurlijk beoordelen: mijn dierenarts is Equidoc, fysio Rosalie van Eck, instructeur voor rijden deel ik niet ivm privacy, instructeur grondwerk Marlijn Antonides, instructeur vrijheidsdressuur Daniëlle Meyboom (de twee laatste heb ik denk Max twee keer per jaar les van) en zadelmaker was altijd Equimaro maar ben nu doorgestuurd naar Animalisa. Tips omgeving Breda mogen natuurlijk altijd gegeven worden, maar deze mensen hebben mij altijd goed geholpen. Ik ga eigenlijk altijd bij alles af op mijn dierenarts en fysio (bij gekomen via Gisella Bartels), dus vandaar dat ik denk dat dit de juiste mensen zijn voor mij. Wat er wordt genoemd op wedstrijd is eigenlijk exact wat ik ook hoor van mijn instructie. Valse knik hoor ik vandaag ook echt pas voor het eerst. Mijn instructeur zegt ooo zeker niet dat alles goed gaat; ik krijg vaak genoeg ‘op mijn kop’ of feedback en dat vind ik juist zo fijn: anders zou het ook niet nuttig zijn. Ik les nu denk ik 7 jaar bij mijn instructeur, maar heb in al die jaren ook van allerlei andere mensen les gehad en blijf dat ook doen omdat ik dat heel leerzaam vind. Zadelmaker is nu bijna een jaar geleden geweest, dus mag idd wel weer.

Edit: wat is de point of shoulder eigenlijk?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:43

Ik vind het rijden er niet verkeerd uit zien hoor, al denk ik dat het voor jou een stuk fijner wordt als je op een dressuurzadel gaat rijden. Nu kom je een beetje in een stoelzit. Dan mis je dus ook de stabiliteit in je benen waardoor je ze zo naar buiten gaat draaien.

Ik zie wel hetzelfde als de rest, ik schrik namelijk van de bespiering rondom de schoft en de schouders. Hier zie je dat heel duidelijk:
Afbeelding

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 15:56

Dankjewel! Ik heb erom gevraagd, dus dat zal vanzelf goed komen. Ondertussen had ik door waar het over ging idd, door de uitleg hier en via pb!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:38

Hoeveel krachtvoer krijgt ze? Dat ze t hooi niet opeten, heb je dat gezien? Je kan zelf een ruwvoer erbij voeren. Senioren priores, fibre beet.. maar voldoende voedend ruwvoer is prio 1

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:11

Fijn dat je de nette kritiek zo goed oppakt TS, dat is in andere topics wel anders. Ik vind je heel netjes rijden en snap dat je trots bent. Je paard is inderdaad wel extreem schraal. Als hij verder gezond is lijkt me dat echt een voedingsprobleem. Kijk eens kritisch naar de andere paarden op stal, zien die er ook zo uit?
edit:
Citaat:
Rantsoen is momenteel wel echt een probleem ja. Er wordt best wel weinig gevoerd op stal en meer paarden hebben daar last van.

Dan is het waarschijnlijk het voerbeleid. Komt hij ook op gras? daar zit veel eiwit in en kan helpen om aan te komen. Daarnaast kan je hem iets bijvoeren zoals seniores priores of pavo fibrebeet. Maar ik denk dat een andere stal met beter voerbeleid en meer weidegang de echte oplossing kan zijn.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 17:17

Ze krijgt van stal 2 kg brok en ik geef zelf nog een half bakje muesli. Soms ligt er in de ochtend idd nog hooi in haar stal, maar soms ook niet. Dat wisselt. Ik geef ook al wel luzerne bij, maar ik ga me oriënteren op degene die jij noemt!

Het is momenteel idd best een probleem op stal, veel paarden zijn te dun en ik heb het idee dat ze daar momenteel op bezuinigen. Ze staat vijf dagen per week op het gras. Met deze foto’s stond ze daar trouwens pas net, zal later even een recente foto zoeken hoe ze er nu uit ziet! Andere stal laat ik me momenteel even niet over uit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:34

Oei, als dat bij meer paarden is is dat echt niet oké.
Dan zou ik dus wel denken aan een andere stal, want dat mag echt niet