No mouse in the house...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

sasja0705

No mouse in the house...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-24 11:07

De titel dekt zo ne beetje de lading.
Zelfs met stalkatten heb je normaliter toch op/in stal een muizenpopulatie - en helemaal als je aan de rand van het dorp bent en maast jouw stal/wei ook akkers ( op dit moment maïs)
In maart moest ik een van mijn 2 stal-katers laten inslapen.
Maar ook toen viel mij op dat ik zowat geen muizen meer zie.
Wel waren sochtends alle bakken met voer altijd brandschoon.
Dus ik dacht er is een marter of iets in die trand.
Wildcamera gekocht en opgehangen.
Enige wat te zien was , zolang het licht was, mijn stal-merels, af en toe een ekster en n paar kouwtjes, die allemaal brokjes aten.
Snachts, 2 dikke zwerfkaters , die dus de resten soldaat makten.
Camera omgehangen in het hooihok dan in het houthok.
Behalve een egel, niets nada niente.
En nu helemaal geen muizen meer. Geen keutels geen rommelen in het dak , helemaal niets.
Ook geen ratten.
En bovenop :
Mijn trouw zwaluwpaar kwam, begon aam een nest en midden in vrtrokkeb ze weer.
3 weken geleden kwamen ze weer even verderbouwen en weer weg .
En als klap op de vuurpaal : geen fliegeb en muggen.

Het kan ja veel aan het (natte) weer van de lente liggen, maar dat is nu wel echt spooky.

Heeft iemand anders zoiet ook ?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 11:20

Raar he? Hier zijn alle zwaluwen weg. Dat waren er echt heel veel, we hebben zo'n 12 nesten en het merendeel was bewoond. En van de honderden mussen op stal zijn er nog een paar over.
Het is opvallend dat er zo weinig vogels zijn.
Wij vermoeden dat er een roofvogel (buizerd, sperwer, ekster, uil) in de stal heeft rondgevlogen en alle vogels verjaagd heeft.
Buiten de stal zien en horen we wel wat vogels maar vergeleken met voorgaande jaren beduidend minder.

Vliegen en muggen zijn er wel en muizen..? Dat weet ik eigenlijk niet. Zal er op gaan letten.

Spooky is het inderdaad.

Anoniem

Re: No mouse in the house...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 11:28

Tja, nat voorjaar geen insecten enz enz. Wen er maar aan. Of dit klimaaattechnisch is of de gevolgen van jaren ongecontroleerd alle ongedierte verdelgen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 11:29

Hier ook twee mislukte zwaluwnesten, wel één met succes (6 jongen). Er zitten er nu weer twee te broeden, die van het succesnest en één van een mislukt nest

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 11:31

Al die muggen, vliegen, zwaluwen, insecten, vleermuizen, spinnen, muizen en ratten zijn denk ik allemaal verhuisd naar hier dan. :Y

Ik heb alleen wel minder vlinders dit jaar voor mijn idee. Al hebben rupsen wel een volledige prunus kaal gehaald.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 11:35

Heb wel een flinke kolonie gierzwaluwen. De gewone hebben inderdaad weer de benen genomen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 11:50

Hier ook bijna geen vlinders terwijl de vlinderstruiken echt gigantische bloemen dragen.
Wel veel bijen gelukkig!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 11:53

Ik heb hier nog geen bij gezien, wel heb ik 2 veldmuisjes in de tuin zo af en toe, maar dat is vooral omdat de buurman zijn tuin niet doet en daar het gras en onkruid tot aan de navel staat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 11:55

Oh vreemd. Al is het ontbreken van muizen en vliegen wel fijn natuurlijk.

Hier wel zwaluwen gelukkig en veel insecten. Ik geniet van hun stunts en gezant. Maar gisteravond opeens nul niks noppes nada. Een volledig stille lucht, geen vogelgefluit geen gezoem en zelfs de mussen waren zoek. Zo vreemd. :?

En hier ook veel minder vlinders en minder soorten bijen. Meer honingbij nu en minder speciaal spul. Het is natuurlijk ook zo nat en koud geweest.

Hopelijk geen blijvende situatie maar iets tijdelijks bij iedereen

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 11:57

Veel muizen en ratten zijn verzopen doordat hun holletjes onder water liepen met al die plensbuien.

De boerenzwaluwen zijn hier wel langsgeweest maar hebben uiteindelijk voor de stallen bij de buren gekozen.
Is de eerste keer in jaren. Ik voel mij dik gepasseerd ^) :')

Insecten genoeg, vooral muggen. De plassen op het land waren duidelijk goede kweekvijvers }>
Ook veel vogeltjes groot en klein.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 12:07

Zuid Frankrijk rond het huis, alles is uitbundig aanwezig. De enige verandering is dat er enorm veel insecten zijn (vliegen) en ipv bij het veld naast onze tuin de zwaluwen als straaljagertjes jagen op de insecten in onze tuin.

Wel hebben we maar 5 grote vleermuizen ipv veel grote en kleintjes en hopelijk augustus september we hebben er weer heel veel.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 29-06-24 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Geëmigreerd naar Zuid Frankrijk de Limousin

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 12:15

Nou wij hebben nog vliegen en mussen genoeg. Duiven en kauwtjes, kraaien ook op stal. Zwaluwen zitten er niet maar dit is de 3e zomer dat wij er staan, die hebben we er nog nooit gezien. Hazen, konijnen, fazanten lopen er ook genoeg. Muizen geen idee. Die zie ik sowieso nooit want die verstoppen zich meteen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-24 12:55

Dus ben ik niet de enige, dat stelt tenminste n beetje gerust.
Maar bijen ,hommels en wespen ook nada.

Muizen kunnen bij mij haast niet verzopen zijn -of het is in het dak gelekt.

Gierzwaluwen zie ik wel thuis maar ook bij lange na niet zo veel als anders.

Mijn kauenkolnie is ook weg - maar die zijn meestal van begin Juni tot eind Augustus ergens anders.
Overgebleven is alleen Krischa (Kraai) die trouw komt eten en mijn merels, die hebben 2 nesten ( verschillende) groot gebracht, die hier ook komen eten.

Thuis heb ik wel n stuk of 6 egels iedere avond in de voortuin en mijn 2 huisjes zijn bewoond.
Maar ook hier moet ik ze echt bijvoeren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 13:22

Als jullie signalering écht zo is... dan is dat wel heel zorgwekkend.

Mijn waarneming is ook dat er veel minder vliegend ongedierte is, minder padden, minder vogels, minder vlinders...

Wel meer klimaatontkenners.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 13:29

Hier hebben we in plaats van zes zwaluwnesten nu maar twee.
Wel een duiven echtpaar wat broedt in de stal ( iedere keer schrik ik me weer verrot als ze over , tegen, mijn hoofd de stal uitvliegen )
Nog maar een vlindertje gezien , wel een grote hoornaar, maar geen gewone wespen nog .
Verder heb ik niet het idee dat we veel minder vogels hebben.
Er vliegt hier nog van alles rond .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 14:06

Citaat:

??? Begrijp dit niet.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 14:15

Het viel mij ook al op, véél minder insecten hier ook. Maak me daar oprecht zorgen om :n

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 14:18

Ik merk dat hier echt niet hoor. Insecten genoeg. Als ik nu het bos in loop wordt ik lek gestoken. Als ik hier ( gewone woonwijk) de deur open zet stikt het van de vliegen. Dus ik deel die observatie niet. Dat heeft niks met klimaat ontkenning te maken. Puur met wat ik zelf in mijn omgeving zie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 14:20

SusanH schreef:
Ik merk dat hier echt niet hoor. Insecten genoeg. Als ik nu het bos in loop wordt ik lek gestoken. Als ik hier ( gewone woonwijk) de deur open zet stikt het van de vliegen. Dus ik deel die observatie niet. Dat heeft niks met klimaat ontkenning te maken. Puur met wat ik zelf in mijn omgeving zie.

Voila. De opwarming van de aarde is een bewezen feit.
Gelukkig neemt de biodiversiteit in onze tuin toe. Daar doen we ook veel voor. Het is heel belangrijk dat gewone particulieren daar waar ze kunnen helpend voor de natuur bezig gaan zijn.

Het bodemleven is met name toegenomen in onze perma groente tuin. We hebben altijd al veel verschillende soorten vogels gehad en door de regen stikt het de moord van insecten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 14:35

Ik heb ook veel meer afwisseling sinds dit jaar. Meer bloemen ook maar toch flink minder vlinders en minder soorten bijen. Ik denk dat de erg natte periode en vroeg even warm met vlinders en daarna weer koud niet heeft geholpen(vorst eind april heeft hier ook oa de pruimen verprutst). Ik zie wel andere soorten zweefvliegen en ander kruipend en vliegend insectenspul.

Maar gisteravond opeens niets, geen vlieg, geen vogel niks te horen. Dat was wel even vreemd.

Maar in nl veel kaler kwa insecten. Geen vieze voorruit maar heel wat km kunnen rijden zonder een plat beestje op de voorruit

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-24 14:51

Dat met de muizen en vliegen valt echt extreem op.
Zo goed is mijn overgebleven kater echt niet en ik had al jaren een "contract" met de muizen : niet te veel en vooral niets aanvreten.
In ruil hiervoor hebben ze ook altijd op 3 plekjes hun kattenbrokjes gekregen.
Men mag lachen maar dat werkte dus echt nu bijna 12 jaar lang.

Als goed is, heeft mijn achterbuur-boer ook niets gespoten (en als dan meld die dat altijd netjes met foto en al) mijn buren aan de zijkant hebben 2 schootse hooglanders... en er zijn wel 2 steenuilen, maar die zitten al jaren.
In dorp zelf was er wel een rattenplaag maar hier geen een...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 16:18

Onze kat komt dagelijks met minimaal 3 muizen thuis.
De ratten lijkt ze nu ook allemaal gepakt te hebben.

We hadden een nest met 5 zwaluwen en ze zijn netjes uitgevlogen.
Vliegen valt mee, muggen en dazen zijn er genoeg helaas.

En vogeltjes in overvloed. Ik mis ineens een paar honderd frambozen :D

M1+10

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 16:27

Dees schreef:
Als jullie signalering écht zo is... dan is dat wel heel zorgwekkend.

Mijn waarneming is ook dat er veel minder vliegend ongedierte is, minder padden, minder vogels, minder vlinders...

Het stikt hier dan wel weer van de kikkers :D

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:53

Gelukkig merk ik er niks van. De stal barstte weer van de nestjes, en bij ons op het balkon op 4 hoog wemelt het van de bijen en hommels in de planten.

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 21:35

Vorig jaar hebben de eksters alle zwaluwnesten leeggevroten. Dit jaar gelukkig niet. Ze schijnen erg graag nesten kweg te roven.
En insecten... die hebben we zat. Ons halve bos stond onderwater dus super veel muggen. Veel kikkers en ook veel ooievaars en reigers.
In het bos ook veel vlinders en motjes. Laat ik de dazen ook niet vergeten en de o zo heerlijke poepvliegen. Ik heb thuis 6 van die vieze stroperige vliegenvangers hangen omdat het stikt van de vliegen.
Muizen zie ik op stal niet meer sinds we een stalkat en stalhaan hebben. Er ligt wel af en toe een dode spitsmuis.

Het enige dat ik mis zijn de kipjes. Die zijn allemaal opgegeten door een roofvogel helaas. De enige die overbleef was de haan. Die is ingetrokken op stal bij de paarden

Niets zo charmant als een paard in her land.