Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Brainless schreef:Bedenk ook dat degene erfbelasting moet betalen over de waarde van de erfenis, dus zorg dat degene voldoende geld krijgt om de belastingdienst te kunnen betalen.
Hutcherson schreef:Brainless schreef:Bedenk ook dat degene erfbelasting moet betalen over de waarde van de erfenis, dus zorg dat degene voldoende geld krijgt om de belastingdienst te kunnen betalen.
Dat is te ondervangen met beneficiar aanvaarden toch?
Punt is dat wij voornamelijk een (klein) netwerk hebben wat we vertrouwen en waar we veel mee samen zijn. Echter zijn dit oudere mensen dan wijzelf vaak al met behoorlijke gebreken nu. En een vriendin ineens met twee paarden opzadelen vind ik ook wat vreemd. Waar ga je ze laten etc dus dan wordt het toch verkoop. Zijn er organisaties die de paarden dan kunnen overnemen na overlijden en dan een goed huis zoeken voor ze? Zodat niet iemand in mijn netwerk dat hoeft te doen. Aangezien ik mijn paarden thuis heb en niet bij een club zit en tevens geemigreerd ben heb ik niet een royaal paardennetwerk in de buurt.
De notaris gaf aan dat we gewoon kunnen beschrijven in ons testament dat het erfrecht stopt bij gelijktijdig overlijden en alles naar goed doel of organisatie X gaat. Dan erven familieleden (los van een eventueel kind, die we niet hebben) niks.
Ik zit vooral tegen de mensen op leeftijd met al gebreken (zoals mijn moeder en lieve kennissen van ons die zonder problemen de honden zouden overnemen, maar de paarden hebben ze te weinig kennis van) die je dan opzadeld met een behoorlijke klus. Ik heb wel documentatie gemaakt voor als ik om het leven kom wat de mogelijkheden zijn en waar mijn nabestaanden op moeten letten met verkoop en wat vastgelegd moet worden etc. En wat ik belangrijk vind in een nieuwe eigenaar. Om ze de kans te geven op hun eigen termijn de paarden te verkopen, huis te verkopen etc.
Vind het een lastig stuk. Hopelijk gebeurt het nooit maar wel goed om over na te denken.