Wat gebeurt er met je paarden na overlijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Wat gebeurt er met je paarden na overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 16:54

Na een bezoekje aan de notaris vandaag voor ons huwelijkscontract gingen we naar huis met de vraag: wat als wij beiden tegelijk om het leven komen, wie zorgt er dan dat de paarden een goede plek krijgen?

Onze situatie is als volgt: wij hebben geen kinderen, ook geen kinderwens, we hebben een schitterend huis samen met twee honden en twee paarden. Als (wettelijke) erfgenaam heb ik mijn moeder (op leeftijd) en mijn verloofde heeft zijn vader (ook op leeftijd en woont in buitenland) en broertje (horen we niks van). Wij gaan trouwen met huwelijkse voorwaarden waarbij het huis als gezamenlijk wordt ingebracht. Verder beschrijven we dat bij overlijden alles naar de langstlevende gaat. Mocht ik dus komen te overlijden dan kan mijn man de paarden verkopen, het huis etc en zal hij de zorg voor de paarden over kunnen nemen na mijn dood.
We willen beschrijven dat zijn vader en broertje niet erven als we beiden komen te overlijden (de reden ligt in de familiaire banden). Mijn moeder zou kunnen erven maar is zelf op leeftijd en is juist aan hrt sparen zodat ik van haar kan erven haha). Kortom, als we beiden (over een tijd) tegelijk komen te overlijden, erft niemand. Dus staan de dieren er alleen voor. Uiteraard zullen lieve mensen in onze kring de zorg overnemen hopelijk.. Echter de verkoop en verdere afhandeling zitten we nu wat mee in het hoofd. Wat als je geen erfgenamen hebt en wel dieren en je komt tegelijk om het leven.. Welke instanties kun je dan benoemen als erfgenaam of wat zijn handig tips of dingen om over na te denken. Kijk geld kan vrij makkelijk worden overgebracht naar een goed doel dat je opgeeft, huis kan te koop gezet worden etc. Maar wie zorgt voor verdere afhandeling met de dieren? Heeft iemand hetzelfde aan de hand gehad om over na te denken en een goed idee opgedaan?

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 17:12

Dit had bijna letterlijk mijn tekst kunnen zijn alleen heb ik geen partner.
Ik heb contact opgenomen met de paardenkamp om daar het 1 en ander na te vragen mbt erven en in mijn omgeving gevraagd hoe anderen dit geregeld hebben.
Met de overwaarde uit mijn huis zou iemand makkelijk jaren voor mijn paarden kunnen zorgen.
Mijn wens is geen verkoop (paard met gebroken hoefbeen).
Op dit moment ben ik er nog niet uit al staat de afspraak met de notaris wel over 2 maanden dus ik lees verder even mee en heb geen tips.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 17:24

Kun je niet iemand in je testament noemen die je ter vergoeding van een geld bedrag vraagt er voor te zorgen dat de paarden etc een goed huis vinden. Een executeur die geen erfgenaam is?

Edit: in je testament kun je toch iedereen erfgenaam noemen die je wilt.

MallyBelly

Re: Wat gebeurt er met je paarden na overlijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 17:37

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 18:33

Omdat dit een vraag specifiek over paarden gaan past deze vraag beter op paardenpraat

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 18:39

Er erft altijd iemand.
Stel je hebt geen ouders, broers/zussen en geen kinderen dan gaat de erfenis en trede omhoog en gaat de erfenis via opa/oma verdeeld worden over hun nog levend nageslacht. Dat kan dus een oom/tante zijn of als zij niet meer leven, hun kinderen.

JaGuNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 18:43

Wij zitten in ongeveer dezelfde situatie. Mijn paard gaat nar een goede vriendin. Met daarbij een bedrag dat genoeg is om zonder problemen voor haar te kunnen zorgen.
Let wel op de volgende situatie, het moet wel een persoon zijn die geen financiele problemen heeft,
bijv bijstand e.d.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 18:46

Bedenk ook dat degene erfbelasting moet betalen over de waarde van de erfenis, dus zorg dat degene voldoende geld krijgt om de belastingdienst te kunnen betalen.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 19:10

Ik zou niet alleen testamentair regelen hoe je het wilt maar zeker ook de eerste opvang en verzorging voordat het testament wordt voorgelezen. Voor zover mijn ervaring reikt is dat nooit meteen na iemands overlijden geweest maar altijd later. Een vriendin had mij gevraagd om voor haar dieren te zorgen mocht er met haar iets gebeuren. Daar hoort bij dat ik meteen geïnformeerd wordt en dus meteen de zorg over kan nemen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 21:33

Brainless schreef:
Bedenk ook dat degene erfbelasting moet betalen over de waarde van de erfenis, dus zorg dat degene voldoende geld krijgt om de belastingdienst te kunnen betalen.

Dat is te ondervangen met beneficiar aanvaarden toch?
Punt is dat wij voornamelijk een (klein) netwerk hebben wat we vertrouwen en waar we veel mee samen zijn. Echter zijn dit oudere mensen dan wijzelf vaak al met behoorlijke gebreken nu. En een vriendin ineens met twee paarden opzadelen vind ik ook wat vreemd. Waar ga je ze laten etc dus dan wordt het toch verkoop. Zijn er organisaties die de paarden dan kunnen overnemen na overlijden en dan een goed huis zoeken voor ze? Zodat niet iemand in mijn netwerk dat hoeft te doen. Aangezien ik mijn paarden thuis heb en niet bij een club zit en tevens geemigreerd ben heb ik niet een royaal paardennetwerk in de buurt.

De notaris gaf aan dat we gewoon kunnen beschrijven in ons testament dat het erfrecht stopt bij gelijktijdig overlijden en alles naar goed doel of organisatie X gaat. Dan erven familieleden (los van een eventueel kind, die we niet hebben) niks.
Ik zit vooral tegen de mensen op leeftijd met al gebreken (zoals mijn moeder en lieve kennissen van ons die zonder problemen de honden zouden overnemen, maar de paarden hebben ze te weinig kennis van) die je dan opzadeld met een behoorlijke klus. Ik heb wel documentatie gemaakt voor als ik om het leven kom wat de mogelijkheden zijn en waar mijn nabestaanden op moeten letten met verkoop en wat vastgelegd moet worden etc. En wat ik belangrijk vind in een nieuwe eigenaar. Om ze de kans te geven op hun eigen termijn de paarden te verkopen, huis te verkopen etc.
Vind het een lastig stuk. Hopelijk gebeurt het nooit maar wel goed om over na te denken.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 11:07

Beneficiar aanvaarden heeft te maken met schulden dus dat je alleen erft als de baten hoger zijn dan de schulden. Over baten moet je erfbelasting betalen dat heeft bij mijn weten niks met beneficiair aanvaarden te maken.

Hutcherson schreef:
Brainless schreef:

Dat is te ondervangen met beneficiar aanvaarden toch?
Punt is dat wij voornamelijk een (klein) netwerk hebben wat we vertrouwen en waar we veel mee samen zijn. Echter zijn dit oudere mensen dan wijzelf vaak al met behoorlijke gebreken nu. En een vriendin ineens met twee paarden opzadelen vind ik ook wat vreemd. Waar ga je ze laten etc dus dan wordt het toch verkoop. Zijn er organisaties die de paarden dan kunnen overnemen na overlijden en dan een goed huis zoeken voor ze? Zodat niet iemand in mijn netwerk dat hoeft te doen. Aangezien ik mijn paarden thuis heb en niet bij een club zit en tevens geemigreerd ben heb ik niet een royaal paardennetwerk in de buurt.

De notaris gaf aan dat we gewoon kunnen beschrijven in ons testament dat het erfrecht stopt bij gelijktijdig overlijden en alles naar goed doel of organisatie X gaat. Dan erven familieleden (los van een eventueel kind, die we niet hebben) niks.
Ik zit vooral tegen de mensen op leeftijd met al gebreken (zoals mijn moeder en lieve kennissen van ons die zonder problemen de honden zouden overnemen, maar de paarden hebben ze te weinig kennis van) die je dan opzadeld met een behoorlijke klus. Ik heb wel documentatie gemaakt voor als ik om het leven kom wat de mogelijkheden zijn en waar mijn nabestaanden op moeten letten met verkoop en wat vastgelegd moet worden etc. En wat ik belangrijk vind in een nieuwe eigenaar. Om ze de kans te geven op hun eigen termijn de paarden te verkopen, huis te verkopen etc.
Vind het een lastig stuk. Hopelijk gebeurt het nooit maar wel goed om over na te denken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 11:34

In principe is het de executeur testamentair.
Ik heb geen partner of kinderen.
In mijn geval is dat mijn broer. Maar je kan het ook vastleggen in je testament.

Mijn broer heeft niets met paarden of katten. Dus ik heb, na overleg met de betrokkenen, vast gelegd dat een goede vriendin van mij dat regelt.
We kennen elkaar al ca. 30 jaar en ik weet dat zij dan het juiste doet voor mijn dieren.

Mijn paard staat in pension dus de eerste zorg is daarmee geborgd.
Mijn broer heeft een huissleutel en kan de katten voeren indien nodig.

Sleutelwoord in deze is vertrouwen. Wie vertrouw jij/jullie voldoende om deze klus, die hopelijk nooit nodig is, op zich te nemen.
Dat kan familie, vriend(en) maar ook een collega zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 11:58

Heb je contact met de fokker of eventuele andere vorige eigenaren van de paarden? Zouden die eventueel de dieren terug willen in het hypothetische geval dat jij en je partner tegelijk om het leven komen?