Wat moet ik met mijn paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amyd

Wat moet ik met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 09:24

Het klinkt best wel crux zo de titel.

Ik heb een heel lieve haflinger van 17 jaar.
Ik heb hem inmiddels alweer 8 jaar.
Echter de laatste jaren heb ik niet echt plezier meer in het houden van een paard.
Het is een beetje op en neer. Dan een paar dagen wel, maar meer niet dan wel.
En dat is ook al maanden geleden.
Dit ligt niet aan mijn haf, want hij is echt lief.

Het is ook de stress van na je werk nog naar je paard moeten.
Ik ben altijd kapot als ik gewerkt heb.
Ik heb wel een verzorgster voor hem 3 dagen in de week en mijn vriend helpt ook als ik het niet trek.
Zelfs de weekenden is echt een opgave.

Ook is mijn paard af en aan kreupel.
Kreupelheidsonderzoek heeft geen duidelijke oorzaak aangewezen.
Voor verder onderzoek heb ik ook echt geen geld meer en kan ik ook niet 1 2 3 ergens vandaan toveren.
Helaas is mijn financiële situatie in de afgelopen jaren veranderd anders had ik geen paard gekocht.

Hij kan ook niet op het gras, dus als grasmaaier inzetten gaat hem ook niet worden.

Ik wil ook niet dat hij in de handel terecht komt en er alsnog intensief op gereden wordt of dat soort horror verhalen.

Is inslapen heel egoïstisch?
Ik weet het niet meer.
Misschien heeft iemand hier nog ideeën?

En het gaat mij echt niet om het feit dat ik niet met hem kan rijden want dat durf ik al heel lang niet meer.
En ja daar heb ik heel hard aan gewerkt met begeleiding emdr en psycholoog.

Ik heb er echt mega stress van dus wees alsjeblieft een beetje lief.
Laatst bijgewerkt door Amyd op 26-06-24 10:09, in het totaal 2 keer bewerkt

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:42

Ja dan ben je egoistisch, ik kan het niet anders zeggen. Je maakt geen dier dood dat nog wil leven. Begrijp je wel hoor, maar ga eens meer genieten van contact met je paard. Je hoeft niet altijd te rijden, je kunt ook bij hem gaan zitten en er gewoon zijn. Ga plezier maken, voel het niet als moeten. Als hij gewoon buiten staat (paddock) moet je ook niets. Ik denk dat je iets aan jezelf moet doen, je klinkt behoorlijk uitgeput.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:53

Egoïstisch nee meid hoe kom je erbij -O-

Ja dat is egoïstisch , het dier is aan zijn baas overgeleverd. Die zo uit het verhaal geen geld heeft om meer te doen dan een kreupelheidsonderzoek waar nog geen info uit kwam. Dus er is wat aan de hand naar dat laten we maar. En omdat je dan ook geen plezier meer in je paard hebt moet hij maar dood?

Krap jezelf eens heel rap achter je oren zou ik zeggen.

Ik reageer niet vaak , in dit geval laat jij als baas toch wel wat steken vallen zo te lezen en dat moet je paard eventueel met zijn leven bekopen. Net goed onderzoek is er hopelijk een beeld waar de kreupelheid vandaan komt dan weer je ook of je dier beter kan worden , wat er aan de hand is ect.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:54

Paarden denken niet in de zin van "ik wil nog leven", dat is onzin. Ze weten ook niet of ze doodgaan of niet, ze leven in hier en nu, maar dat terzijde.

Als TS aangeeft dat ze al langer geen zin meer heeft zijn er 2 opties : wegdoen of slachten.
Een dierenarts zal een gezond paard niet snel inslapen ( en meestal terecht)
TS: is weggeven aan je verzorger geen optie wellicht ? Of een 2e erbij nemen ....
Bij de keuze om hem weg te doen ligt altijd de kans op de loer dat het dier in de handel komt.
Wil je dat niet moet je het paard naar de slager brengen.

mingming

Re: Wat moet ik met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:57

En als je hem nou met pensioen doet? Zeker aangezien je zegt dat hij af en aan kreupel is. Dan komt hij ergens te staan waar hij helemaal verzorgd wordt en buiten staat. Waarschijnlijk is dat ook goedkoper dan je huidige pension prijs. Dan kan je gewoon af en toe langs op bezoek wanneer je zin hebt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:02

Staat hij ergens volpension? Dan hoef je er alleen maar naar toe als je tijd en zin hebt. En je hebt ook nog een verzorgster voor 3 dagen in de week zeg je. Het is lange tijd vreselijk slecht weer geweest waardoor het niet altijd een pretje was om naar je paard te gaan misschien. Met mooi weer krijg je wel weer zin. Je hebt het paard al lang en hij is lief van karakter zeg je. Neem dan nog een verzorgster bij zodat je zelf een tijd weinig of niets hoeft te doen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:04

Bijzonder dat in andere topics altijd geroepen wordt dat een kreupel paard pijn heeft en dat je een paard met pijn niet voor je plezier in leven moet houden, omdat dat egoïstisch is. Maar als dat plezier er niet meer is en TS zelf inslapen als optie noemt iedereen dat ineens egoïstisch vindt :+

Ik kan uit dit verhaal niet opmaken hoe ernstig kreupel je paard is en hoe lang dat al speelt, maar een langdurig kreupel paard in laten slapen kan prima te verantwoorden zijn als er voldoende tijd is genomen en geen zicht is op herstel. Het is niet verplicht om dure MRI-scans etc te maken op de kliniek om een definitieve diagnose te stellen voordat je een paard in laat slapen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:06

mingming schreef:
En als je hem nou met pensioen doet? Zeker aangezien je zegt dat hij af en aan kreupel is. Dan komt hij ergens te staan waar hij helemaal verzorgd wordt en buiten staat. Waarschijnlijk is dat ook goedkoper dan je huidige pension prijs. Dan kan je gewoon af en toe langs op bezoek wanneer je zin hebt.

Ik vind dit wel een goede tip.

Enerzijds vind ik de ophef over inslapen een beetje bizar, gezien er met regelmaat wordt gesteld dat men hun verantwoordelijkheid moet nemen, wanneer er weer eens een kapot paard in de handel terecht komt. Anderzijds is het niet best dat er medisch geen onderzoek gedaan kan worden.

TS, heb je al gedacht aan andere manieren om het geld bij elkaar te krijgen, zoals een crowdfunding?

Edit: is de kreupelheid toch niet door hb?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:14

Ik zou hem op pensioen doen, of toch inslapen. Of, als je verzorgster hem wil hebben, hem aan haar geven.

Maar niet de handel in en ook niet weggeven aan een vreemde.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:18

gomir schreef:
Bijzonder dat in andere topics altijd geroepen wordt dat een kreupel paard pijn heeft en dat je een paard met pijn niet voor je plezier in leven moet houden, omdat dat egoïstisch is. Maar als dat plezier er niet meer is en TS zelf inslapen als optie noemt iedereen dat ineens egoïstisch vindt :+

Ik kan uit dit verhaal niet opmaken hoe ernstig kreupel je paard is en hoe lang dat al speelt, maar een langdurig kreupel paard in laten slapen kan prima te verantwoorden zijn als er voldoende tijd is genomen en geen zicht is op herstel. Het is niet verplicht om dure MRI-scans etc te maken op de kliniek om een definitieve diagnose te stellen voordat je een paard in laat slapen.

Dit.

En natuurlijk zal TS in de afgelopen jaren al haar best gedaan hebben om er meer van te genieten. Het advies dat nu te gaan proberen vind ik een beetje kort door de bocht.

Misschien kan je eens met de dierenarts overleggen wat zij vinden?

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 10:23

Toushie schreef:
Egoïstisch nee meid hoe kom je erbij -O-

Ja dat is egoïstisch , het dier is aan zijn baas overgeleverd. Die zo uit het verhaal geen geld heeft om meer te doen dan een kreupelheidsonderzoek waar nog geen info uit kwam. Dus er is wat aan de hand naar dat laten we maar. En omdat je dan ook geen plezier meer in je paard hebt moet hij maar dood?

Krap jezelf eens heel rap achter je oren zou ik zeggen.

Ik reageer niet vaak , in dit geval laat jij als baas toch wel wat steken vallen zo te lezen en dat moet je paard eventueel met zijn leven bekopen. Net goed onderzoek is er hopelijk een beeld waar de kreupelheid vandaan komt dan weer je ook of je dier beter kan worden , wat er aan de hand is ect.

Fijn dat jij een geldboom heb. Misschien mag ik daar een zaadje van.

Ik ben met hem naar de kliniek geweest, hij is van top tot teen op de foto gezet, er zijn echo's gemaakt,uitgebreid bloedonderzoek, hij is getest op lyme.

Verdere onderzoeken zijn nog veel duurder en dat geld is er gewoon niet. Ik kan het niet toveren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:25

Oh wat lastig zeg... een paard aanhouden wat je alleen maar energie en stress kost vind ik wel een ding. Hem in volpension zetten zodat je er niet perse heen hoeft kan maar heb je daar een paard voor? Misschien dat idd pensioen een optie zou zijn? Inslapen vind ik ook weer zo rigoureus, voelt een beetje als afdanken, anderzijds worden paard en baas op deze manier er niet gelukkiger op, en als hij altijd kreupel is misschien wel fair. Is hij ook kreupel in vrije beweging enzo? Weggeven of verkopen zou ik ook echt niet doen. Dan blijven aanhouden of afscheid nemen over.

Een lastig en duivels dillema. Sterkte met het maken van die beslissing.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:29

Er zijn paarden voor minder ingeslapen.
Lees bv het topic over een gezond en goed paard van 20 jaar, daar opperden ook verschillende mensen dat ie beter naar de slager kon dan nog te verkopen.
Dus een beetje dubbel zijn de adviezen per verschillend topic wel.
In zulk soort situaties doe je het nooit goed, je zal altijd commentaar krijgen.
Het is jouw paard, jij moet de beslissing maken.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:33

Afgezien van de stress, even alleen op het paard gericht.

Als ik een paard aanbied van 20, vage kreupelheden en HB gevoelig. Zegt iedereen laat m inslapen want je wilt niet dat hij in de handel komt..

Nu is er iemand die hier over twijfel, omdat ze hem leed wil besparen en dan is het weer niet goed......

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:36

ik zou hem inslapen. Onzekere kreupelheid en HB gevoelig zou ik zeker niet meer verkopen

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:39

Omdat je zelf geen zin meer hebt om naar je paard toe te gaan. En om financiële redenen niet kan redden.
Is het inderdaad egoïstisch om in te laten slapen.
Als hij continu pijn heeft is het wat anders.
Het is geen gebruiksvoorwerp wat je weg gooit.
Overleg met je verzorger, mischien wil zij de pony.
Of stichting Paard in nood.
Er zijn vast wel andere opties

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:40

MallyBelly schreef:
Afgezien van de stress, even alleen op het paard gericht.

Als ik een paard aanbied van 20, vage kreupelheden en HB gevoelig. Zegt iedereen laat m inslapen want je wilt niet dat hij in de handel komt..

Nu is er iemand die hier over twijfel, omdat ze hem leed wil besparen en dan is het weer niet goed......

Precies, dit dacht ik dus ook. Het is nooit goed

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:03

Hoeveel last heeft hij? Heeft hij pijn? Wat doet je verzorger met hem? Als zij ‘m wil zou ik dat doen, of in bruikleen ergens heen (zie topic muronia, daar kwam een fb pagina langs) proberen, als je daar vertrouwen in hebt. Dan kun je de beslissing uitstellen. Maar bij pijn en last zou ik serieus de dood overwegen, dan is het uitgesloten dat het nog moeilijk voor hem wordt.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:09

Egoïstisch om te laten inslapen?
Dan heb je zeker nooit meegemaakt hoe een moeilijke en pijnlijke beslissing dat is..niet voor het paard, die weet dat namelijk niet.
En daarna is het ook nog een tijd knap lastig om te verwerken.
Een ongezond paard verkopen is geen goed plan.
En als het financieel niet meer haalbaar is..
Zulke paarden wegdoen, ik zou het niet aanraden, liever gewoon inslapen als je niet zeker weet of hij goed terecht komt.
Maar bedenk je wel dat je er echt achter moet staan want je kan niet meer terug.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:18

Inslapen is niet zielig.

Een kreupel paard verkopen kan niet. Een paard die niet op het gras kan, is niet geschikt als weidemaatje, en op een pensioenstal is het vaak ook de bedoeling dat ze 24/7 in de wei gaan. Misschien is er een plekje te vinden op een paddock paradise oid?

Een paard is geen hond of kat. De kosten lopen al heel gauw heel hoog op, en komen maandelijks terug. En als je er dan ook geen plezier in hebt en alleen maar met veel moeite er naar toe gaat. Ik zou dit niet aan bokt vragen verder, maar zelf de beslissing nemen. sterkte!

Articuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:20

Goh, je kunt het ook nooit goed doen.. Laat je je vaag kreupel zijnde, niet meer heel jong zijnde paard, die ook nog eens niet op het gras mag, inslapen omdat je eigenlijk niet meer goed voor hem kan zorgen, ben je ineens egoïstisch. Maar als je hem zou verkopen krijg je iedereen over je heen, want je hebt een paard met gebreken verkocht en "je had je verantwoordelijkheid moeten nemen".

Pensioenplekje of volpension zou natuurlijk heel mooi zijn, maar ik gok dat daar de financiële ruimte niet voor is, als er ook geen geld is voor vervolgonderzoeken.
Als je nog een extra verzorger zou kunnen vinden die nog wat andere dagen voor je overneemt: top! Lijkt me een fijne oplossing. Maar kan me voorstellen dat het moeilijk is om fijne mensen te vinden daarvoor, misschien ook liggend aan in welke omgeving hij staat.

Maar om je vraag te beantwoorden: nee, ik vind het in dit geval niet egoïstisch. Ik wil je wel sterkte wensen, dit zijn moeilijke beslissingen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:20

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:24

Als ik lees dat je altijd kapot bent na een dag werken vraag ik me af of je mentaal helemaal lekker in je vel zit? Als het gewone leven zoveel energie op slokt is het niet gek dat je geen zin hebt om nog iets met je paard te doen.

Persoonlijk zou ik ook kijken of een pensioenstal een optie zou kunnen zijn (of ze er ook überhaupt zijn met een paddock paradise idee of gewoon paddocks). Even op adem komen en dan pas een beslissing nemen lijkt me raadzaam.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:26

Wanneer jij er vrede mee hebt, hem niet de handel in wil gooien dan is inslapen een keuze die jij kunt maken.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 11:30

gomir schreef:

Hij is vanaf half februari nu weer kreupel.
Ik heb hem 8 jaar, de eerste 2 jaar daarvan heb ik veel bosritten met hem gereden en echt genoten.
Daarna werd hij af en aan kreupel, soms kortdurend soms maanden.
Vage kreupelheid, lijkt echt op 4 benen kreupel dan, maar ook weer niet stokkreupel.