Achterhand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XDreamhorses

Achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 23:10

Hoihoi ik loop vaak tegen het probleem aan dat mijn paard teveel op haar voorhand loopt en niet wil gaan zitten ik merk hierdoor ook dat ze eigenlijk heel erg gaat hangen in de teugel en vroeg me af of iemand misschien dingen wist die ik hier tegen kan doen of om haar achterhand te versterken ik dacht zelf aan een longeersingel met een elastiek maar weet niet of dit de juiste is heeft iemand hier ervaring mee of andere tips?

rien10

Re: Achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 23:15

Heb je dit al met je instructeur besproken?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 23:23

Goede vraag op de late avond...!

De achterhand kun je op meerdere manieren sterker maken.

Punt 1: blijf van de voorhand af. "Alles wat het paard vastpakt, laat jij los", sprak mijn instructeur. (Vraag het ook aan de skippybal: alle gewicht in jouw handen brengt het zwaartepunt naar voor.)

Een simpele bandage om de achterhand, bij rijden en longeren (Linda Tellington Jones: the promise rope/ the promise of engagement, de belofte van verzameling) kan helpen om het paard te laten voelen 'ik heb een achterhand'.
(Zoek wat rond op het www, er zijn dure en overbodige varianten.)

Rijd overgangen op zit en zwaartepunt, vooral de overgangen naar een lagere gang helpen om te gaan dragen.

Rechtrichten, te beginnen met 'verticale balans', gelijkelijk gewicht op beide voorbenen geeft een elementaire bekkenkanteling.

And please mind: kijk uit met het woord "willen". Van nature loopt het dier al op de voorhand, wij gaan dicht bij de voorbenen zitten en gaan dan ook nog van alles met het hoofd doen "het paard heeft het boek niet gelezen waar in staat dat het beter is om het bekken te kantelen en de ruiter met de 'buik'spieren en bekkenspieren te dragen".
Van nature kunnen ze het allemaal, maar het is de houding van een hetzij trots, hetzij bang paard.
...Mik dus op je paard trots maken!!!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 26-06-24 23:25, in het totaal 2 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 23:23

Sommige paarden vinden dit misschien moeilijker doordat hun bouw of bespreking hier nog niet optimaal voor is.
Hoe ver ben je ongeveer in training met je paard?
Als je les hebt, kun je het bespreken welke oefeningen je kan doen?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 23:30

Dit kun je op veel manieren trainen ts, balkje tijdens het longeren, (schijn) overgangen, pasje zijwaarts, bergjestraining(hier favoriet). Verwacht kleine veranderingen, het is meestal maar één juist stapje dat beloont word wat zich uitbouwt naar een rondje, en inderdaad, blijf van de voorhand af. Hier rijd ik voornamelijk alleen maar lang en laag. Verzameling is een aller laatste stap. Les is altijd handig maar blijf ook zelf nadenken en neem niet alles zomaar over, het is heel interessant om zelf te leren online en te zoeken naar welke manier bij jou en je paard past.