14 jarig paard kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Pdp

14 jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-24 21:43

Hey weten jullie of het een goed idee is om een 14 jarig paard te kopen? Wat meer info: ik ben zelf 14 geen grote held en ik heb hierdoor ook mijn 6 jarige merrie moeten verkopen omdat het niet meer klikte en ik geen vertrouwen meer in haar had nu ben ik opzoek naar een nieuw paard en ik ben al 3 14 jarige tegengekomen echte leermeersters die mij dan ook op wedstrijd alles kunnen leren en mij vertrouwen kunnen geven maar is dit dan niet te oud? Want mijn doel is wel wat hoger in de springsport te komen daarom niet de hoogste proeven maar denk rond Max 120 hoger zou natuurlijk altijd leuk zijn maar wat is jullie mening? Te oud of niet voor iemand die haar vertrouwen terug wil krijgen in het springen?

prugelpiet

Re: 14 jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 21:45

Daarvoor is 14 een prima leeftijd hoor. Dan kunnen ze meestal echt nog wel een paar jaar mee in de sport.

I am because you were

Pdp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-24 21:47

prugelpiet schreef:
Daarvoor is 14 een prima leeftijd hoor. Dan kunnen ze meestal echt nog wel een paar jaar mee in de sport.

Ja mijn trainster zegt Max 11 jaar maar dan kom je al een pak duurder uit en hebben ze ook al minder ervaring daarom dat ik het nog eens vraag voor meerdere meningen

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 21:48

14 jaar is een hele goede leeftijd. Heeft vaak al wat km's gemaakt, is wat stabieler dan een jonger paard en minder onvoorspelbaar. Daar kun je nog flink wat jaren plezier mee hebben :j

Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 21:55

Mooie leeftijd. Mijn eerste paard was 20 en geen seconde spijt gehad. :)

Pdp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-24 21:56

Majolen schreef:

Mijn volgende vraag is dan hoelang heb je er nog plezier aan?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 22:01

Pdp schreef:
Majolen schreef:

Dat is bij paarden helaas nooit zwart wit... Natuurlijk gaat een paard van 20 in de regel nog minder jaren mee als een paard van 14. Het ene paard wordt ook fitter ouder als het andere. En soms heb je gewoon pech. Een stalgenoot moest haar paard van 6 jaar in laten slapen en bij een andere stalgenoot was het paard op 4 jarige leeftijd al niet meer geschikt voor de sport

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 22:03

Ze is 31 geworden, en top fit tot haar 27ste, natuurlijk aangepast op leeftijd.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 22:09

Je kan niet in een glazen bol kijken…
Ik begrijp je “ongerustheid” over de leeftijd zeker. Vroeger zou ik dat zeker te oud gevonden hebben en nooit een 14-jarige kopen. Inmiddels ben ik heel wat jaartjes ouder en paarden verder en ik heb reeds een 5- en een 6-jarige moeten laten inslapen.
Dus wanneer jij nu een leuk paard tegenkomt waarvan je kan leren maar vooral waar je je safe op voelt en weer terug plezier mee kan beleven, dan: go for it, en vooral genieten.
Wel zou ik het paard keuren, maar dat heeft niets met leeftijd te maken.
En je instructrice .. allemaal aardig en wel maar jij moet je safe op het paard voelen, en jij moet het financieren, niet zij.

Don't take anything for granted

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 22:18

Prima leeftijd, gewoon goed na laten kijken/ keuren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Pdp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-24 22:27

Lukasje schreef:
Je kan niet in een glazen bol kijken…
Ik begrijp je “ongerustheid” over de leeftijd zeker. Vroeger zou ik dat zeker te oud gevonden hebben en nooit een 14-jarige kopen. Inmiddels ben ik heel wat jaartjes ouder en paarden verder en ik heb reeds een 5- en een 6-jarige moeten laten inslapen.
Dus wanneer jij nu een leuk paard tegenkomt waarvan je kan leren maar vooral waar je je safe op voelt en weer terug plezier mee kan beleven, dan: go for it, en vooral genieten.
Wel zou ik het paard keuren, maar dat heeft niets met leeftijd te maken.
En je instructrice .. allemaal aardig en wel maar jij moet je safe op het paard voelen, en jij moet het financieren, niet zij.

Ne hoor zeker niet maar ik vroeg gewoon eens wat zij vond van 14 en daarom dat ik ook nog andere meningen wou

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 22:39

Ik vind 14 een prachtige leeftijd, die gaat nog minstens 10 jaar mee, maar kijk niet vreemd op als die er over 15-20 jaar nog is.

Mijn huidige paard heb ik gekocht dat ze 22 was: Ondertussen al 5 jaar onwijs veel plezier van, doe alles er nog mee en ik kan het iedereen alleen maar aanraden om een paard te kopen die al wat levenservaring heeft.

Tikfouten zijn te danken aan mijn telefoon

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 22:41

Veertien is toch nog helemaal niet zo oud? Het belangrijkste is dat je het paard laat keuren door een onafhankelijke dierenarts. En als je serieuze sportambities hebt zou ik zeker ook röntgen laten keuren en vermelden dat je de springsport in wil. 100 procent zekerheid heb je nooit. Je paard kan zich ook verwonden in de wei en daarna niet meer voor de sport geschikt zijn. Maar door te laten keuren verklein je de kans op een 'miskoop'.

Nu worden pony's sowieso vaak wel ouder dan paarden. Maar als ik kijk hoe fit mijn 26e jarige nog is. Die wil nog weleens over het hek springen richting het sappige gras van de buren :')

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 22:42

Misschien is een paard dat probleemloos 14 is geworden (dat zou je dan kunnen vragen) juist wel een veilige investering …..

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 23:22

Een 14 jarige vind ik gemiddeld voor mij als bejaarde nog te oud om aan te kopen en vervolgens in de sport uit te brengen. Voor de sport zou ik niet boven de 10 jaar, een jaar wennen, dus al 12 als je op CC bent.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 23:29

Ik vind 14 jaar voor de springsport helemaal niet te oud, mits deze goed op de benen is.
Ik zou dus wel röntgenologisch keuren en misschien een echo van de pezen willen hebben voor de zekerheid.

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

Pdp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-24 23:31

Nico12 schreef:
Een 14 jarige vind ik gemiddeld voor mij als bejaarde nog te oud om aan te kopen en vervolgens in de sport uit te brengen. Voor de sport zou ik niet boven de 10 jaar, een jaar wennen, dus al 12 als je op CC bent.

Kijk zo denk ik ook maar aan de andere kant een paard van 14 heeft veel meer ervaring en is al rapper betaalbaar voor hoe meer hij kan want iedereen zoekt net onder de 10 en die van 14 gaat mij dan veel meer kunnen leren en vertrouwen geven naar mijn mening

Pdp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-24 23:32

Earth schreef:
Ik vind 14 jaar voor de springsport helemaal niet te oud, mits deze goed op de benen is.
Ik zou dus wel röntgenologisch keuren en misschien een echo van de pezen willen hebben voor de zekerheid.

Röntgen gaan we zeker doen bij elk paard omdat ik wat hoger in de sport wil maar ik wist ook niet dat je echo’s kon laten maken hoe duur zijn die dan?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 23:33

Pdp schreef:
Earth schreef:

Röntgen gaan we zeker doen bij elk paard omdat ik wat hoger in de sport wil maar ik wist ook niet dat je echo’s kon laten maken hoe duur zijn die dan?

Dat zou ik niet durven zeggen, dat kun je navragen bij de kliniek waar je wilt gaan keuren.

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 23:39

Rond de 20 jaar wordt een paard wel echt wat ouder. Ik zou voor jonger gaan, die kunnen ook braaf zijn en al best wat ervaring hebben.
Tot 12 jaar zou ik zoeken.

[o]

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 00:03

Iede paard wordt anders oud.
De een fit en gezond en de ander wordt niet eens 14.
Beste is gewoon goed keuren en je doelen daarbij bespreken.

Die van mij was 12 toen ze kwam.
De fisio was er vorige week en naar aanleiding van beweging en klachten schatten ze haar 16/17. Ze schokken haast toen ik vertelde dat ze inmiddels 26 is.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 07:50

Pdp schreef:
Majolen schreef:

Tja, ik kocht een 11-jarige. Die heeft de 14 niet gehaald.

Daarna kocht ik een jaarling die ik na 2 weken kwijt raakte.

Mn eerste paard was 4 toen ik hem kocht. Inmiddels niet meer bij mij, maar is wel zonder gekke dingen nu 18.

Je weet van tevoren nooit hoe lang je op welke leeftijd dan ook plezier met een paard mag hebben.

:wave:

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 13:35

Nico12 schreef:

Heb je enig idee welke leeftijd de springpaarden in de topsport gemiddeld hebben? En voor hoeveel geld 14-jarigen nog verkocht worden?

I am because you were

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 13:43

Mijn eerste paard is was 17 toen ik haar kocht , nu inmiddels 25 maar nog fit genoeg ( op artrose na).

Als je niet zo stevig in je schoenen staat en je net een slechte ervaring hebt gehad met een jong paard, zou ik lekker gaan voor een ouder dier die al veel heeft gezien en gedaan. Zo kun jij je zelfvertrouwen weer terug krijgen en plezier gaan maken.

Een jonger paard kan altijd nog. Ik heb mijn merrie toen ze 19 was nog een keer laten dekken en haar nakomeling gehouden om daar verder mee te gaan als het gaat om actief rijden en dingen ondernemen.

Licht uit, zelfspot aan

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 13:46

Een 6-jarige moeten verkopen omdat het vertrouwen weg is. 14-jarige die als schoolmeester kan dienen en het vertrouwen weer kan opbouwen. Geen bijzondere ambities. Het is je hobby, niet je werk. Ik wist het wel.