KimD schreef:nine1987 schreef:Het nadeel daaraan is dat niet iedereen weet wat zuurvlees is.. Ik ben van Limburg naar boven de rivieren verhuisd en hier kijken ze me altijd heel raar aan als ik 't over zoervleisj heb..

Maar wacht effe hoor... Hollanders weten toch wel wat zuurvlees is? Het is dan wel een Limburgs gerecht maar Hollanders kennen en eten dit toch wel, of niet?
En ik gebruik Hollander zeer liefkozend om ze te onderscheiden van Limburgers.

Iech weit perceis wat zoervleis is. Mehjeh, iech bin daan ouch neet zoemer 'nen Hollender. 
Wisten jullie trouwens dat alle paarden mensen in paardenpakken zijn? Ik had vroeger de Taptoe en daar stond deze zeer belangwekkende onthulling in.
Citaat:
Lees dit niet, want je mag het niet weten. Jij gelooft er nog in. Jij denkt nog dat hij echt bestaat. Maar dat is niet zo. Ze hebben je maar iets wijsgemaakt. Ze houden je nog steeds voor de gek. Ze willen niet dat je erachter komt. Daarom moet je dit niet verder lezen, want ik ga nu het geheim verklappen. Stop met lezen. Nu!
Hij bestaat niet, de schimmel. Ja, Sinterklaas is écht, maar dat paard van hem... trouwens alle paarden zijn namaak. Een paard, dat is gewoon je vader en je moeder. Die hebben zich verkleed. Ze hebben een paardepak (spelling vóór 1997) aangetrokken. Je moeder zit meestal voorin. Met haar ene hand beweegt ze de bek (sic!). Met haar andere hand doet ze de horen. Je vader loopt achteraan, voorover gebogen. Hij heeft een fles sinas bij zich. Daarmee kan hij het paard laten "plassen".
Soms is het andersom. Als je een lange dunne vader hebt en een korte dikke moeder, dan gaat je vader voorin zitten. Zulke paarden kunnen goed steigeren!
Paarde-pakken zijn in elke feestwinkel te koop: wit, bruin of zwart. Je hebt ook paarde-pyjamapakken. Voor als je een zebra wilt.
Paarden zijn een soort meisjesspeelgoed. Net als poppen. Die leven ook niet echt. (Wist je dat al?) Veel meisjes hebben paardrijden als hobby! Arme vaders en moeders. Elke woensdagmiddag moeten ze vlug vlug, stiekem naar de manege, gauw het paarde-pak aan... vóór hun dochter binnenkomt. Die geeft haar moeder een schouder-klopje en een suikerklontje. Dan begint ze haar vaders kont te borstelen.
Ja. Ouders doen rare dingen. Ze laten hun kinderen allerlei onzin geloven. Vreemd is dat. Maar goed. Jij weet nu dat paarden niet echt bestaan. Niet aan je kleine zusje vertellen, hoor!
Of vind je dit een raar verhaal? Denk je dat het niet waar is wat hier staat? Blijf jij toch liever in die malle paarden geloven? Ja? Nou, je doet maar! Maar lees mijn verhaaltjes dan in het vervolg ook niet meer, als je het zelf allemaal zo goed weet! Zoek het verder dan zelf ook maar uit, jij! NOOIT mag je meer lezen wat ik schrijf! POEH!
Dag, tot in de volgende Taptoe.
Bob
Enfin, dit wilde ik uit het oogpunt van ongerichte nostalgie even kwijt.