Paardensport in een ander perspectief

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esplen

Paardensport in een ander perspectief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 12:14

Stel je eens voor dat er een nieuw diersoort is die zich boven de mens voelt staan. Ze vinden dat wij als mens mooi kunnen dansen, springen en lange afstanden kunnen lopen. Ze sluiten ons op in een ruimte zodat we niet weg kunnen, maar ze zorgen wel heel goed voor ons. Ze gaan op ons zitten terwijl we er helemaal niet voor gemaakt zijn. Maar d.m.v. fokken en trainen maken ze ons sterker zodat de rugklachten minder worden. Er worden wedstrijden gehouden om te kijken welk mens het mooiste kan dansen of het hoogst kan springen. Als we het niet doen zoals zij willen dan wordt er een zweep bij gepakt of krijgen we een trap. Zij vinden dat ze het recht hebben om op ons te zitten en op te sluiten omdat we maar een uur per dag hoeven te werken en zij veel meer.

Ik ben benieuwd hoe jullie nu tegen de paardensport aankijken?

Disclaimer: Deze situatie is bewust zwart/ wit neergezet om mensen aan het denken te zetten en een discussie op gang te brengen. De essentie voor mij is dat ik me niet boven een dier voel staan waarin ik het dier mijn wil op wil leggen voor mijn plezier. Ik ben me ervan bewust dat er veel nuance verschillen zijn. Echter vond ik het wel interessant om het in een ander perspectief te plaatsen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:19

Bijna niet te doen om dit om te draaien.
Een mens heeft een verstandelijke vermoge en begrip, wat een paard niet heeft.
Maar ik snap je punt natuurlijk wel.
Een paard is van nature een meewerkend dier en daar kan misbruik v worden gemaakt.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:22

Als ik van de 24 uur in een dag 23 niks hoef te doen er goed voor mij gezorgd wordt, ik geen ziektekosten hoef te betalen en ook het eten en mijn huis betaald wordt.... Where can I sign

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:25

Esplen schreef:
Ze sluiten ons op in een ruimte zodat we niet weg kunnen, maar ze zorgen wel heel goed voor ons. Ze gaan op ons zitten terwijl we er helemaal niet voor gemaakt zijn.

Ze sluiten ons op in een ruimte en noemen dat 'kantoor'
maar ze zorgen wel heel goed voor ons .. mwhoa
Ze gaan op laten ons de hele dag zitten terwijl we er helemaal niet voor gemaakt zijn.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:30

mika11 schreef:
Bijna niet te doen om dit om te draaien.
Een mens heeft een verstandelijke vermoge en begrip, wat een paard niet heeft.
Maar ik snap je punt natuurlijk wel.
Een paard is van nature een meewerkend dier en daar kan misbruik v worden gemaakt.

Dit is in essentie hetzelfde als ik wilde schrijven dus sluit me graag hierbij aan.

anjali

Re: Paardensport in een ander perspectief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:41

Het zit kennelijk in de aard van paarden om zich te laten domesticeren en gevraagd werk te verrichten. Net zoals een heel aantal andere dieren die gedomesticeerd zijn. Meestal dieren die van nature in kuddeverband leven- die gaan wel samenwerken en gehoorzamen. Bij andere dieren zit dat er van nature niet in. Zelfs niet bij de kat, die wil wel bij mensen wonen maar gaat niet gehoorzamen. Overigens, ik zie mijn dieren als gelijkwaardig aan mezelf en ze staan zelfs in mijn testament zodat ze ook financieel verzorgd worden mocht ik overlijden. En dieren zijn niet dommer dan mensen, zij hebben vaardigheden die mensen niet hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:42

Rex_Rolfo schreef:
Esplen schreef:
Ze sluiten ons op in een ruimte zodat we niet weg kunnen, maar ze zorgen wel heel goed voor ons. Ze gaan op ons zitten terwijl we er helemaal niet voor gemaakt zijn.

Ze gaan op laten ons de hele dag zitten terwijl we er helemaal niet voor gemaakt zijn.

:D

Ze laten ons sporten om rugklachten te verminderen.

Ramie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:44

Rex_Rolfo schreef:
Esplen schreef:

Ja precies, en dan moet je een timer zetten voor je pauze (en in/ uit klokken) en alles wat je doet wordt gemeten en een tabel weergegeven (hoe snel je iets doet) En als je dan niet helemaal voldoet dan mag je naar een ander bedrijf gaan zoeken die ook weer allemaal regels en procedures heeft waar je aan moet voldoen. Met het gevolg dat het onzeker is of je je wel kunt voorzien van een woonruimte en voeding??? En vergeet niet dat we alles in Nederland moeten rapporteren uh, ik bedoel veilig stellen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:46

Esplen schreef:
Stel je eens voor dat er een nieuw diersoort is die zich boven de mens voelt staan. Ze vinden dat wij als mens mooi kunnen dansen, springen en lange afstanden kunnen lopen. Ze sluiten ons op in een ruimte zodat we niet weg kunnen, maar ze zorgen wel heel goed voor ons. Ze gaan op ons zitten terwijl we er helemaal niet voor gemaakt zijn. Maar d.m.v. fokken en trainen maken ze ons sterker zodat de rugklachten minder worden. Er worden wedstrijden gehouden om te kijken welk mens het mooiste kan dansen of het hoogst kan springen. Als we het niet doen zoals zij willen dan wordt er een zweep bij gepakt of krijgen we een trap. Zij vinden dat ze het recht hebben om op ons te zitten en op te sluiten omdat we maar een uur per dag hoeven te werken en zij veel meer.

Ik ben benieuwd hoe jullie nu tegen de paardensport aankijken?

Disclaimer: Deze situatie is bewust zwart/ wit neergezet om mensen aan het denken te zetten en een discussie op gang te brengen. De essentie voor mij is dat ik me niet boven een dier voel staan waarin ik het dier mijn wil op wil leggen voor mijn plezier. Ik ben me ervan bewust dat er veel nuance verschillen zijn. Echter vond ik het wel interessant om het in een ander perspectief te plaatsen.

Als een paard er niet voor gemaakt zou zijn, waarom wordt er dan niet op koeien gereden? Kamelen en dromedarissen worden ook bereden. Het is niet dat een paard standaard rugklachten krijgt als een mens er op zit, alleen als het verkeerd gereden wordt of door een niet passend zadel.

Mensen die direct een zweep er bij pakken om te slaan of trappen dat zijn geen mensen die naar het individu kijken. Ik denk niet dat de meerderheid zo in elkaar zit? Maar aan de andere kant, kijk eens hoe paarden met elkaar communiceren.

Ik denk dat juist de nuanceverschillen het perspectief bepalen.

Laat ik het zo zeggen: bij sommige mensen zou ik best hun paard willen zijn en bij andere liever niet.

Ramie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:47

En ik wij zijn ook groepsdieren, en stiekem een beetje gehersenspoeld om aan deze maatschappij te willen meedoen

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:50

Dat deden ze in China...zo ongeveer bij 1 minuut begint het.

[LN] Chinese 'toptraining'..

Bij paarden mag alles nog, zolang het maar niet publiekelijk bekend raakt.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:54

Ten eerste voel ik mezelf niet boven een paard staan en daar ga ik dus al een andere kant op. Ik ben gelijk aan mijn paard en we doen dingen samen. Zij is duidelijk naar mij en ik naar haar. Als zij iets aangeeft luister ik en doe ik daar iets mee. Zij doet dit idemdito hetzelfde.

Ik sluit mijn paarden ook niet op denk ik. Ze lopen bij mij 24/7 buiten op een plek die voor hun veilig is. Mijn paard denkt namelijk niet na over waar ze loopt wat haar in gevaar kan brengen.

Een paard zijn rugklachten verminderen? Wat nou als ze ze nooit krijgen door het juiste onderhoud?

Daarbij pak ik ook geen zweep om mijn paard te slaan. Ik kriebel op een plek, Aanwijsstokje dus.

Je praat hier alsof het een en al ellende is maar de paardensport is niet de ellende, maar de mens die niet weet wat de paardensport is wel. De mensen die denken dat je het voor elkaar krijgt door je paard af te ranselen.

Mijn paard is opgewekt zodra ik sta te knotten. Ze weet wat er komen gaat en is erg gedreven. Ik moet haar remmen in haar enthousiasme.

Kijk naar een bordercollie, politiehond, herdershond, waakhond. Ook daarin zie je dat dieren een natuurlijke drive hebben om iets te doen. De honden genieten van bepaalde dingen. Je maakt ze blij door dit te mogen doen en ze leren graag.

Een paard kan je ook een heleboel leren en daar kan je een heleboel mee doen. Het is alleen hoe je het doet.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 02-06-24 12:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:55

Paarden zijn heel vergevingsgezind, en daar maken mensen inderdaad misbruik van.

Maar ik denk wel dat er paarden zijn die het leuk vinden om iets met hun mensen te doen. Die er graag op uit trekken op een bosrit bij voorbeeld, of paarden die graag leren en die zich trots voelen wanneer ze iets kunnen (hoeft niet onder het zadel te zijn, mijn paard was trots dat hij verantwoordelijkheid kreeg bij bij voorbeeld borstelen. Het was zijn taak om stil te staan (met halstertouw over zijn rug) en het was mijn taak om hem te borstelen. Als ik dan als laatste nog zijn hoeven wilde uitkrabben zag je bij het optillen vier schone rondjes op de vloer tussen al het stof en haren, zo stil had hij gestaan). Paarden werken graag samen, ook met mensen. Ik denk dat paarden ons ook vaak wel leuke wezens vinden, ondanks dat we veel te veel denken en ontzettend klunzig communiceren.
Laatst bijgewerkt door Koper op 02-06-24 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:57

Ik kijk nog steeds naar de paardensport na jou bericht zoals ik ervoor deed. Ik ga met Mika11 en GabberGill mee.

Zo ook richting mijn huiswolven (honden). Ik heb zorgplicht als ik een dier aanschaf. Daar ben ik mezelf van bewust en daar richt ik mijn leven op in. Dat betekent dat ze naast rust en vrije tijd ook beweging naar behoefte krijgen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 13:21

Sta ik boven mijn dieren, ja, want ik geef ze hun eten.
Maar voor de rest probeer ik ook te kijken naar hun behoeftes. En houd daar ook rekening mee.
Ondanks dat ik de weide met graszaad voor paarden heb ingezaaid staan ze met een masker op.
Zouden ze dat zelf op doen, nee, de zouden zich gewoon kapot vreten.
Ja dan kan ik ze in een zandpaddock zetten, maar zouden ze daar zelf gaan staan, nee die zouden het hekje naar de wei open maken... en vreten zich kapot...
Is boven mijn dieren staan dan slecht??

ja ik ga er opzitten, en dan dan moeten ze doen wat ik aangeef...
Maar dat probeer ik wel op beloning te leren. Goed zo braaf!
Ja daar tegenover staat ook een Nee.
Eigenlijk heb ik ervaren dat de paarden dat echt als een spelletje zien of zo, een leuke aandacht in de rest van het leven.

ja ook de wedstrijdpaarden.
Kijk ik naar mijn sjimpie, die genoot van wedstrijden.Ja echt, dat was gewoon een showbal.
Maar ik begrijp dat als mensen nooit zo'n paard(en) hebben gereden dat ze dat niet begrijpen.
Maar dat zijn wel vaak de mensen die dan wel veroordelen, dat is jammer...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 13:24

Lindsey_99 schreef:
Dat deden ze in China...zo ongeveer bij 1 minuut begint het.

[LN] Chinese 'toptraining'..

Bij paarden mag alles nog, zolang het maar niet publiekelijk bekend raakt.

Vreselijk. :(

Nu pik je er ook wel een land uit, die ook eeuwen de voeten van meisjes af bonden enzo.

Bij paarden mag zeker niet alles, en alleen maar goed als misstanden publiekelijk aan de kaak gesteld worden.

Lieser

Re: Paardensport in een ander perspectief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 13:30

Ik vraag me af welke discussie je nou eigenlijk op gang wilt brengen. De essentie voor jou is dat je je niet boven een dier voelt staan. Applaus.
En nu?

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 13:46

Ik kijk niks anders tegen het perpectief aan dat jij voorhoudt.

Het leven van de gemiddelde mens is niet veel anders dat dan van onze dieren. Opgesloten in stal vs opgesloten op kantoor om te moeten werken voor je levensonderhoud. Op een rug zitten die daar niet per se voor bedoeld is vs hele dag zitten en op korte afstand naar een scherm staren waar ons lichaam en onze ogen niet voor bedoeld zijn. In een kudde staan met soortgenoten waar je paard zelf niet voor zou kiezen vs hele dagen op kantoor met aardige collega’s maar niet de mensen waar je vrijwillig voor zou kiezen om je dagen mee door te brengen. Wat sport betreft zijn er binnen de sporten voor en door mensen ook meer dan genoeg misstanden. Er zijn maar bijzonder weinig mensen die het lukt om echt autonoom en zonder iets of iemand boven zich te leven. Dus een nieuwe diersoort die voelt dat die boven ons zou staan, zou echt niet veel verschil maken in de huidige ratrace waar we in zitten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 14:37

Ik vind dit een beetje gemiep

Dierenmishandeling keur ik ten alle tijden af. Maar verder staan wij mensen altijd boven de dieren.
We houden onze katten opgesloten binnen of in de tuin (verantwoordelijke katten houders die hun dier op eigen erf houden tenminste...)
Honden zitten aan een riem
Paarden, koeien, ezels, schapen, geiten etc worden achter stroomdraad op een perceel gehouden.

Daar hebben deze dieren niet voor gekozen .. en zo zijn er nog genoeg voorbeelden te noemen.

Edit
Qua "fokken" van mensen vind ik sowieso wel dat wij daar wat bewuster mee mogen omgaan. Neem geen kinderen als je een erfelijke afwijking hebt, kans hebt op gehandicapte kinderen, zelf erfelijke rugafwijkingen hebt of krom op je benen staat. Of als er veel kanker, hart of longproblemen bekent is in jou "lijn" moet je misschien ook een verstandige keuze maken. Opzich ben ik daar wel voor om gewoon wat bewuster ermee om te gaan (en mensen een maximum van 2 kinderen (meerlingen daargelaten) op te dragen). Het castreren van bepaalde mannen zou ik ook voor zijn :P (bijvoorbeeld verkrachters of pedofielen) en niet alleen een gevangenisstraf of waarschuwing..