Emotionele achtbaan.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Emotionele achtbaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 18:35

In februari heb ik het manuscript ingeleverd van het verhaal dat ik over Vincent, de laatste rescue (van eind 2019 alweer) heb geschreven en ik ben onlangs gebeld dat de uitgever het leuk vond en ik moest een webinair bijwonen die stap voor stap het proces uitlegt en daarna zou er nog een telefoontje volgen waarna ik een contract zou krijgen. Dus goed nieuws. Die avond kwam er een Amerikaanse Workawayer (vrijwilliger), dus ik heb het samen met haar gevierd. Hele leuke meid van 25, wijs en opgeruimd, en we hebben diepgaande gesprekken gehad.
Ik heb haar een week hier gehad en ze is in de tussentijd nog naar het concert van Taylor Swift geweest in Lissabon.

Die vrijdag avond dat ze weg was, was mijn bonte 19 jaar oude pony Chico niet met de andere paarden naar stal gekomen en omdat hij al een paar dagen sloom en stijf was, werd ik extra ongerust en ben hem gaan zoeken en roepen, maar het land is zo groot, ze lopen op iets van 15 hectare, niet vlak en staat vol met bomen dat ik al snel besefte dat het lastig zou zijn. Ook omdat het al schemerde. Ik heb snel Vincent opgezadeld en ben te paard gaan zoeken.
Ik vond Chico wel, bijna tegen de omheining van het land van de buren, flink ver weg van huis, maar hij liep niet mee. Deed twee pasjes en stopte, hij kón gewoon niet. Ik begreep meteen dat er iets heel ernstigs aan de hand was.
Snel paard weer naar stal gebracht en de dierenarts gebeld terwijl ik terugliep naar Chico.

De pech was dat de dierenarts niet in de praktijk was en zelfs niet in zijn woonplaats en dus eerst een eind moest rijden om zijn spullen te halen en dat betekende lang wachten, met een pony waarvan het voelde alsof hij elk moment kon sterven. Hij zweette en had tics, zijn ogen stonden dof, hij was helemaal stijf en reageerde nergens op. Ik hield hem om zijn hals vast, tot hij besloot te gaan liggen. Toen heb ik bij hem gezeten tot hij weer opstond en toen heb ik hem weer om zijn hals gegrepen voor steun en troost.
Ik zag een grote vuurbal aan het eind evan het weggetje, die bij nadere inspectie de volle maan bleek te zijn. Ik had hem nog nooit zo oranje, zo laag en van van zo dichtbij gezien. Het was heel onwerkelijk. Ik hoopte vaag dat ik in een droom zaten dat dit alles geen waarheid was.
Toen de maan al hoog stond, het was inmiddels een uur verder zag ik eindelijk koplampen, maar de auto reed voorbij, het was niet de dierenarts. Gelukkig kwamen tien minuten daarna ofzo weer koplampen in beeld en ik herkende de auto van de DA en zwaaide met mijn telefoon dat en bescheidden lichtje had. Ik liet Chico even alleen om het hek open te makendat er gelukkig was in dat deel van het land (voor die meer topic van me volgen, bij de hele scherpe bocht waar steeds auto´s uitvlogen die in het land belandden). Er zit een hangslot omheen en een stroomdraadje voor, dus een gepriegel, maar toen kon hij het land op komen met zijn eerste hulp kit.

Ik zei ik dat de pony stervende was en dat ik niet wilde dat hij nog leed, maar de DA wilde toch nog wat proberen. Hij vroeg of ik een touw bij me had om hem vast te houden, maar ik zei dat het niet nodig was omdat Chico geen stap kon verzetten. Hij heeft lang naar de ingewanden geluisterd en volgens hem lag het achterste deel stil. Hij heeft hem een sterke pijnstiller ingespoten die vooral op de organen en ingewanden werkt en op mijn verzoek bloed afgenomen. Toen is hij gegaan, met de mededeling dat ik morgen na achten maar moest bellen hoe de nacht was gegaan. Ik ben water gaan halen en dat dronk Chico dankbaar op. Ik ben tot een uur of één (´s nachts) bij hem gebleven en moest toen beslissen waar ik zou gaan slapen, want ik viel bijna om van de slaap. Normaal ga ik om tien uur naar bed!
Ik twijfelde of ik een tent zou opzetten of thuis slapen en omdat de pijnstiller bleek te werken, heb ik het laatst gekozen.

´s Morgens om zeven uur gingen de anderen naar buiten en ben ik met meer water naar Chico gelopen, die nog leefde en zich had verplaatst en mestte een beetje toen ik er aan kwam en dat heb ik aan de DA doorgegeven. Die zei dat het bloed had aangetoond dat de lever- en nier waarden nog goed waren, maar die infectie aangaven verschrikkelijk hoog waren. Ik kon spuiten halen om te geven. Dus ik naar het stadje op de scooter. Hij gaf me 4 stuks. Ik moest hem aan de ene kant van de hals pijnstiller inspuiten en aan de andere kant anti-biotica en de andere 2 o dezelfde manier de volgende dag.

Thuis gekomen bleek Chico samen met de anderen redelijk dicht bij huis te staan en ik heb hem water gebracht. Toen hij de spuiten zag liep hij weg, maar niet ver. Ik hoefde hem niet vast te houden om hem te injecteren. ik bleef er even bij en niet lang nadat ik de injecties gegeven had, ging hij liggen! Ik schrok me wild, want ik dacht meteen aan een anafylactische reactie, helemaal toen hij languit ging. Maar gelukkig stond hij weer op en liep weg, een flinke drol achterlatend, wat me weer hoop gaf.

Afbeelding

Afbeelding

Hij is de hele ochtend met de andere paarden meegelopen en het leek er soms op dat hij graasde.

Afbeelding

Maar dezelfde middag, toen ik water ging brengen zag ik van afstand al dat hij dood was, hij lag languit op de plek waar ik hem de dag eerder gevonden had.

Afbeelding

Toen moest ik de ophaaldienst bellen en die waren dicht in het weekeinde, dus ik kon maandag pas bellen en hij zou dinsdag komen.

Gelukkig heeft de Workwayer dus alles gemist, hij is gestorven toen ze er niet was omdat ze naar Taylor Swift was en de volgende dag pas ´s avonds terug kwam, maar ik moest wel het nieuws brengen toen ze terugkwam vanuit Lissabon en ik besloot haar pret niet te drukken en we zijn van het station, waar ik haar ophaalde, af naar een pizzaria te gaan waar ik haar eerst breeduit heb laten vertellen over haar ervaringen en daarna heb ik haar daarna met tranen in de ogen in 2 woorden verteld dat Chico was overleden.

Dinsdag belde de uitgever met een vervolggesprek, want toen had het hele team inmiddels het manuscript gelezen en ze hadden een rapport opgesteld vol lof, boden het contract aan en kijken uit naar meer boeken van mijn hand. Het moet nog wel gecorrigeerd, want vol met spelfouten waarvan ik zei dat ze kwamen door het snelle typen en dat hadden ze al begrepen. Het hielp ook niet dat mijn auto correct Portugees is. Mijn beste vriendin Cynthia is lerares en wil het verbeteren voor me nadat ik de fouten eruit gehaald heb die ik zelf kan vinden. Ik ben nog bezig met illustraties en er komen ook twee foto´s in.

Dinsdagmiddag was de ophaaldienst nog niet geweest, dus eens gebeld. De wagen was vol, hij moest nog een dag wachten. Toen was de workawayer gelukkig al weg, want ik heb lang mijn verdriet op moeten houden, maar daarna brak ik.

Gandhi, zijn beste maatje, die tot drie jaar geleden geen stap zonder Chico deed en gelukkig de laatste jaren zelfstandiger is geworden, is mentaal onderontwikkeld en had eigenlijk na een paar dagen pas dat hij bij de drinkplek om zich heenkeek en hinnikte omdat Chico er niet bij was. Voor de rest zijn de paarden er erg rustig onder.

Foto van Chico van een paar weken geleden, met Gandhi er achter.

Afbeelding

Enfin, aan de ene kant heel blij dat mijn boek uit gaat komen, maar aan de andere kant intens verdriet omdat ik afscheid heb moeten nemen van een heel byzondere pony die ik 14 jaar gehad heb.

EngeltjeS

Re: Emotionele achtbaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 18:46

Oh heel veel sterkte met dit grote verlies.
En gefeliciteerd met je nieuwe kans.
Bijzonder hoe er soms dingen bij elkaar komen in het leven hé?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 18:54

Oh wat triest. Veel sterkte met het verlies. :(:)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 18:59

Veel sterkte, wat een onverwacht verlies :knuffel:

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 19:05

Heel veel sterkte met het verlies!
Is er nog iets uit het bloedonderzoek gekomen wat meer duidelijkheid kan geven over de oorzaak?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 20:07

Jemig wat triest zeg! Heel veel sterkte!

Ik ben ook benieuwd of er duidelijkheid is over de oorzaak. Hij heeft in ieder geval een mooi leven bij je gehad.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 20:15

Och Lusitana, wat verdrietig. Veel sterkte met het verlies van je trouwe vriend.
Begrijpelijk dat het goede nieuws over je boek nu heel dubbel voelt. Dat kun je altijd later nog vieren, stel me zo voor dat het verdriet nu de overhand heeft.

:knuffel:

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 20:26

Heel veel sterkte :knuffel:

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 20:33

Wat een verdriet - en wat mooi dat er dan ook nog wat goeds gebeurt.
Sterkte met het verlies!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 20:38

Cayenne schreef:
Heel veel sterkte met het verlies!
Is er nog iets uit het bloedonderzoek gekomen wat meer duidelijkheid kan geven over de oorzaak?

Nee, helaas, alleen dat er een ontsteking was. De DA is overtuigd van necrose aan de darm, maar ik niet zo vanwege de extreme stijfheid. Hij heeft geen specifieker onderzoek gedaan. Dus het blijft een mysterie. Omdat hij dik was (overigens alleen in het voorjaar, daarna ging het er elk jaar weer af, en dit is een natuurlijke gang van zaken), kun je ook denken aan een insuline probleem, bv.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 22:53

Veel sterkte met het verlies van Chico, je vriend!
Hij heeft een mooi leven bij je gehad!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 00:15

Dank je wel.

Iedereen bedankt voor de troostende woorden.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 00:16

Wat een onverwacht verlies voor je. Heel veel sterkte de komende tijd :knuffel:

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 00:26

Ja heel raar. Ik bedoel 19 is niet jong, maar ik had me nog vele jaren met hem voorgesteld.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 00:30

Dat kan ik me heel goed voorstellen, zeker omdat dit zo plotseling is gegaan dat maakt het extra lastig om te accepteren.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 06:18

Ach, wat verdrietig dat je op deze manier afscheid van hem moet nemen. Negentien is zeker niet oud. Sterkte.
Het nieuws va je boek is fantastisch, gefeliciteerd. Ik kan me voorstellen dat het corrigeren nu zowel lastig kan zijn als afleiding kan bieden.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 07:21

Heel veel sterkte met het verlies. Maar ook gefeliciteerd met je boek!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 07:53

Wat verdrietig! Zo plots! Ik zie dat beeld helemaal voor me dat je daar staat te schijnen met je mobiel! Hoe ver is de dierenarts bij jou vandaan? Kan me voorstellen dat dat vaak wat langer duurt dan in Nederland?

En gefeliciteerd met je boek! Bij welke uitgever komt het? En wanneer kunnen we het verwachten?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 07:55

Jeetje ik vind het heftig om te lezen dat de dierenarts tegen jouw verzoek tot inslapen is gegaan.
Dit hsd voor het paard veel makkelijker kunnen gaan, zeker na die heftige bloedwaarden.

Wat moet jij je rot voelen zeg, je maatje zo te verliesen.

Heel erg veel sterkte hiermee!

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:34

Wat verdrietig. In dergelijke situaties is het toch niet zo fijn om alleen te zijn, lijkt me. Zowel praktisch als mentaal.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 09:51

balance schreef:
Ach, wat verdrietig dat je op deze manier afscheid van hem moet nemen. Negentien is zeker niet oud. Sterkte.
Het nieuws va je boek is fantastisch, gefeliciteerd. Ik kan me voorstellen dat het corrigeren nu zowel lastig kan zijn als afleiding kan bieden.

Ja, ik moet even alles opzij zetten en aan de bak, maar het is niet makkelijk.

Raamzicht schreef:
Wat verdrietig! Zo plots! Ik zie dat beeld helemaal voor me dat je daar staat te schijnen met je mobiel! Hoe ver is de dierenarts bij jou vandaan? Kan me voorstellen dat dat vaak wat langer duurt dan in Nederland?

En gefeliciteerd met je boek! Bij welke uitgever komt het? En wanneer kunnen we het verwachten?

Het boek wordt uitgegeven door Boekscout en komt na de zomer op de markt. Als jij of anderen belangstelling hebben kun je je e-mail per pb doorgeven dan laat de uitgever weten wanneer het er is, het verplicht niet tot verkoop.

De afstanden zijn hier enorm op het platteland. De provincie waar ik in woon is zo groot als Nederland en het gebied dat de dierenartsen moeten bestrijken is meestal erg groot omdat ze hier en daar redelijk dun bezaaid zijn, helemaal die grote dieren doen.
Het gebied dat mijn dierenartsen (er zitten er 2 in dezelfde praktijk) bestrijken is zo groot als meer dan de helft van de provincie Utrecht (825,9 km² , Utrecht beslaat 1.485 km² )
De praktijk ligt op 8 km afstand, dus dat is niet zo ver, maar het probleem was dat hij niet in de plaats van de praktijk was en eerst een uur moest rijden om daar te komen. De andere DA was ook ver weg en had niet eens bereik op zijn telefoon en kreeg de volgende dag pas mijn berichtjes.

mysa schreef:
Wat verdrietig. In dergelijke situaties is het toch niet zo fijn om alleen te zijn, lijkt me. Zowel praktisch als mentaal.

Praktisch was het wel handig geweest, dan had ze de tent kunnen halen bv, want hem alleen laten vond ik moeilijk, maar ik was gewoon te moe om de tent, luchtbed en slaapzak nog te gaan halen en op te zetten, en luchtbed op te blazen enzo. Maar mentaal kon ik het op dat moment prima aan. Ik ben erg van handelen en praktisch denken, de emotie komt later wel. En daarmee wil ik alleen zijn. Ik moet het wel van me af schrijven, maar verder ben ik niet iemand die uithuit bij een persoon.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 10:21

Och jeetje, dat is met recht een echte achtbaan :oo

Heel veel sterkte met het verlies van Chico en heel veel succes met het uitgeven van je boek :-)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 19:30

Lusitana schreef:
mysa schreef:

Praktisch was het wel handig geweest, dan had ze de tent kunnen halen bv, want hem alleen laten vond ik moeilijk, maar ik was gewoon te moe om de tent, luchtbed en slaapzak nog te gaan halen en op te zetten, en luchtbed op te blazen enzo. Maar mentaal kon ik het op dat moment prima aan. Ik ben erg van handelen en praktisch denken, de emotie komt later wel. En daarmee wil ik alleen zijn. Ik moet het wel van me af schrijven, maar verder ben ik niet iemand die uithuit bij een persoon.

Ja, dat heb ik in principe ook wel, in crisissituatie blijf ik
ook wel koelbloedig maar als praktische zaken dan niet lukken, kan ik alsnog wel gestrest raken.
Veel sterkte nog met het gemis en succes met je boek.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 20:43

Dank je.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 20:53

Heel veel sterkte met het verlies van je mooie paard, en wat voelt dat raar, tegelijkertijd mag ik je feliciteren met de uitgave van je boek!