Wat zouden deze paarden moeten kosten?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gerardyolo
Berichten: 298
Geregistreerd: 24-11-21

Wat zouden deze paarden moeten kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 09:41

Hoi,

Ik vraag me af wat een reeele prijs is voor deze paarden.

Paard 1: een ruin van 180, goede papieren, 13 jaar. Braaf te rijden in de bak en met andere op buitenrit. Nooit op wedstrijd geweest. Bemerkingen: blinde vlek in oog en sarcoïd.

Paard 2: merrie, 2,5, papierloos, nu +-160. Halstermak en heeft zomereczeem. Maar is met aangepaste voeding + deken goed onder controle te houden.

Ik zat zelf voor de ruin aan tussen de 6 & 7 te denken. En voor de merrie rond de 1500/2000.
Is dit reeel?


(Ik hoef geen opmerkingen over de gebreken, ik verzorg de ruin al 8 jaar & de merrie heb ik geboren zien worden. Ik ken de kosten en risico’s die deze met zich meebrengen)

IngeK
Berichten: 904
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Wat zouden deze paarden moeten kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 09:46

Dat is echt te weinig info om er iets van te zeggen.

'Goede papieren' of 'papierloos' zegt weinig over de bouw en capaciteiten van de paarden. Het kunnen top sportpaarden zijn of ouderwetse trekpaarden met de infiormatie die je nu gegeven hebt.

Daarnaast is karakter ook erg belangrijk. Voor paard 1 wie hem wel of niet kan rijden (beginners, amateurs, professionals?) en voor paard 2 hoe ingewikkeld het beleerproces gaat worden.

En dan nog de algemene dooddoener: ze zijn waard wat de gek ervoor geeft.

troi
Berichten: 17136
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 09:48

IngeK schreef:
Dat is echt te weinig info om er iets van te zeggen.

'Goede papieren' of 'papierloos' zegt weinig over de bouw en capaciteiten van de paarden. Het kunnen top sportpaarden zijn of ouderwetse trekpaarden met de infiormatie die je nu gegeven hebt.

Daarnaast is karakter ook erg belangrijk. Voor paard 1 wie hem wel of niet kan rijden (beginners, amateurs, professionals?) en voor paard 2 hoe ingewikkeld het beleerproces gaat worden.

En dan nog de algemene dooddoener: ze zijn waard wat de gek ervoor geeft.


Klopt!

Natte vinger gok is dat je met deze inschattingen wel laag zit trouwens. Maar misschien wordt het je gegund

Duhelo

Berichten: 28866
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 09:50

Dit zijn idd moeilijke om prijs over te geven.

Paard 2 zou voor mij 1500 waard zijn, puur door de zomerexceem en feit dat ze enkel halstermak is. Maar online (al dan niet door het verzwijgen van de gebreken) zal zo een snel de 3-4000 aantikken.

Vergelijk, twee jaar geleden op de paardenmarkt 1900 betaald voor een trekpaardmerrie van 1.5 jaar, enkel halstermak, geen gebreken en braaf.

Ik zou gewoon even vragen aan de eigenaar waaraan ze denken en vanaf daar kijken. Bokt kan zeggen, 4000 voor paard 1, max 5000, maar als de eigenaar er 8 voor wil kan je nog hoog en laag springen, helpen zal het niet doen.

Shenavallie
Berichten: 12251
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 10:07

Eens met IngeK. Een Engelsman zei ooit tegen mij: "Een stamboom is om tegen aan te pissen". :D
Zelf zou ik maximaal 1500 Euro per paard betalen, maar dat is net wat IngeK ook al zegt: ze zijn waard wat de gek ervoor geeft.

Gerardyolo
Berichten: 298
Geregistreerd: 24-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 10:11

Inderdaad het is maar net wat de gek er voor geeft.

De paarden zijn allebei warmbloeden.
Ik wil een inschatting hebben, de info is inderdaad bewust beknopt.
De verkoper kan een ton vragen als zij dat wil, maar dat betekend niet dat dat de marktwaarde is :o

Echter vind ik een geen stamboom voor een merrie wel prijs drukkend, mochten ze om wat voor reden niet meer te rijden zijn kun je soms nog een mooi (sport)paard fokken. Bij een merrie met een papierloze papa en mama zal de marktwaarde van het veulen veel lager liggen. Nu moet je met een eczemer toch niet willen fokken. Maar ik vind een goed papier niet geheel waardeloos.

DuoPenotti

Berichten: 33686
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat zouden deze paarden moeten kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 10:15

6-7000 voor blinde vlek in oog en sarcoïd. Dat zo ik dus niet durven...

De merrie zou ik dan weer hoger durven schatten als dat verder, op de goed onder controle te houden eczeem na, een gezond en correct gebouwd paard is

C_arola
Hoofdmoderator Over Paarden & Markt

Berichten: 71329
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 11:16

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

mvdbijl

Berichten: 3727
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Wat zouden deze paarden moeten kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 12:15

Het oog zou mij niet zo storen als je het paard kent en weet dat het betrouwbaar is. De sarcoid zou voor mij een no go zijn dus het paard is in mijn ogen de slachtprijs waard.

De merrie idem, ik zou geen paard met zomerexceem kopen, max 1500 euro.

Elisa2

Berichten: 40375
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 15:28

Gerardyolo schreef:
Hoi,

Ik vraag me af wat een reeele prijs is voor deze paarden.

Paard 1: een ruin van 180, goede papieren, 13 jaar. Braaf te rijden in de bak en met andere op buitenrit. Nooit op wedstrijd geweest. Bemerkingen: blinde vlek in oog en sarcoïd.

Paard 2: merrie, 2,5, papierloos, nu +-160. Halstermak en heeft zomereczeem. Maar is met aangepaste voeding + deken goed onder controle te houden.

Ik zat zelf voor de ruin aan tussen de 6 & 7 te denken. En voor de merrie rond de 1500/2000.
Is dit reeel?


(Ik hoef geen opmerkingen over de gebreken, ik verzorg de ruin al 8 jaar & de merrie heb ik geboren zien worden. Ik ken de kosten en risico’s die deze met zich meebrengen)



Bij een ruin van 12 is papier niet van belang, de sarcoide en de blinde vlek in het oog zijn aardig prijsdrukkend. Zijn deze paarden rontgenologisch goed of niet?

Even zonder dat afgaande op deze informatie zou ik zeggen voor de ruin. E4000,- en met de prijs voor de merrie zit je wel goed denk ik. Ik zou altijd voorzichtig zijn met sarcoiden, voor hetzelfde geldt zit het hele paard er vol mee.

Dees

Berichten: 19142
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 15:52

Een ruin van 1.80m. eet een héleboel. Dat vind ik best een kostprijsverlagend iets, want de kosten van het onderhoud zijn verhoogd. Daarnaast enkel hobbymatig gereden op 13 jarige leeftijd. Dat plaatst hem in de prijsklasse Recreatiepaard. Bemerkingen verlagen de prijs aanzienlijk.
Ik ken de markt anno 2024 niet zo heel goed meer, maar 6 a 7 duizend voor zo'n paard vind ik wel echt fantasieprijs. Ik zou zo'n paard niet snel kopen, hij moet er wel heel goed (correct!) uitzien en goed kunnen lopen wil ik er 3.000 euro voor betalen.

De tweejarige is imo interessanter, ondanks de zomereczeem. Wat ik overigens wel een groot nadeel vind, waardoor ik er ook minder voor zou betalen. Ook hier verhoogde kosten om het te managen. Moet een mooie zijn die goed kan lopen, dan denk ik ook hier aan een 3.000 euro. Maar dan moet ie wel echt 1.60m. zijn met een beetje body, geen ielig hertje.

Komen er nog meer veterinaire problemen aan het licht, dan denk ik dat de verkoper blij mag zijn met 2.000 euro per paard.

Gerardyolo
Berichten: 298
Geregistreerd: 24-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 16:02

De paarden zijn niet gekeurd, dit hoeft van mij ook niet omdat ik ze al zo lang ken. Ik verwacht niks geks, de ruin train ik dagelijks thuis op l/m niveau en de merrie is op de eczeem na een gezond hard paard. In dit geval maakt de uitslag mij ook niet uit. als ze worden afgekeurd mogen ze lekker levenslang grasmaaier zijn.

Wel grappig dat de meningen over een paard met “gebrek” kopen zo verschillen.

fohadie
Berichten: 4513
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 16:09

Vraag je dit omdat je deze paarden zelf wilt kopen?

Tja, als jij er minstens €8000 voor alletwee wilt betalen, moet je dat gewoon voorstellen aan de eigenaar. (Mits de paarden te koop zijn natuurlijk.) Ik vind het persoonlijk heel veel geld voor paarden met de beschrijving die ik van je krijg, maar als jij het er voor over hebt, waarom niet?

Of hoop je dat wij een goedkoper alternatief geven zodat je goedkoper kan bieden bij de eigenaar?

Duhelo

Berichten: 28866
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 16:11

Het gebrek is altijd emotie...

Als in, Problemen krijg je wel, die moet je niet kopen.

Een excemer zou ik ook zeker laten staan, ik kom zelf vaak maar een keer per dag bij de paarden, en heb slopers in mijn kudde staan die exceemdekens er vanaf trekken. Paard zou al héél goed moeten zijn om daar max 3000 euro voor te betalen.

In de tijd dat ik mijn verzorgpaard kocht waarmee ik kon lezen en schrijven, en die anders de handel zou ingaan, moest die een excemer geweest zijn zou dat van geen belang geweest zijn voor mij, want er hangt emotie aan.

Let dus enerzijds op dat je geen woekerprijzen gaat betalen net omdát er emotie aanhangt (of je moet het er helemaal voor over hebben, dan is het natuurlijk geen probleem.)

Maar ik denk, ronde de 5000 euro voor beide samen, dat je niet echt kan "missen", je bent op de hoogte van de problematiek en je hebt duidelijk emotionele binding erbij, voor de verkoper zal dit ook een mooie prijs zijn, geen geleur met de dieren, geen Tig kopers op het erf, gekocht in de staat dat ze zijn dus geen risico dat er nadien "verborgen gebreken" naar boven komen.

Sky_As

Berichten: 5140
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 16:15

Hier is met deze beperkte informatie echt niks van te zeggen.
De ruin heb je qua papier niks aan, maar als het dier bij wijze van ZZ is afgericht en dit ook door een amateur er simpel uit te rijden is, is hij misschien wel 20.000 euro of meer waard.
Kan hij nog niet fatsoenlijk een B proef lopen en is het een stijve plank, is 4000 euro weer dik betaald.

Zelfde geldt voor het andere dier. Als deze als een topper beweegt, of echt bloedje mooi is, doet dat allemaal wat met de prijs.

Vraag is eerder, wat wil de huidige eigenaar ervoor hebben, ligt dat binnen je budget, dan ga je met iemand die er verstand van heeft kijken, en aan de hand daarvan kun je pas zeggen of de dieren het waard zijn wat ze vragen......

Sjolvir

Berichten: 25325
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 16:17

Blinde vlek zou ik niet zo'n ramp vinden alsmaar daar al goed mee om kan gaan, wel handig de oorzaak te weten. In geval v trauma dan is het puur toeval, overige zaken v binnenuit kunnen soms staartje hebben.
Sarcoidcafh. Vh type en locatie en je kent paard dus weet of het stabiel is.

Verder is een 1,80 met goede bouw en goede gangen die braaf is best wat waard, is ie gebouwd als schillenhit of zo dan stukken inderdaad uiteraard. Dus met jouw info, lastig in te schatten.

De merrie met exceem zou ik dan weer neit willen ( ik hou mjin paarden liefst veel biuten) en ze is 2.5, grote kans dathet erger wordt dan het nu is. Hou je je paarden vooral of alleen op stal is het minder v belang.
Wederom als bouw gangwerk super dan zal ze nog best snel wat waard zjin, ruiters zat de paarden altijd binnen houden.,,..

Gerardyolo
Berichten: 298
Geregistreerd: 24-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 16:20

Ik heb inderdaad interesse in het aankopen van deze paarden.

ik wil inderdaad weten wat een reeel bod is. Ik wil niet te hoog maar ook zeker niet te laag inzetten.
Het karakter hecht ik persoonlijk in dit geval meer waarde aan dan een gebrek. Voor mij zijn deze 2 paarden hun gewicht in goud waard, maar dat is natuurlijk geen reeele markt prijs :)
Daarom heb ik dit topic ook geopend. Ik wil mezelf geen oor aannaaien door te onderhandelen uit emotie.


Beiden zijn hele brave slimme werkwillige paarden. Ik laat de stalkinderen van 10 er ook (onder begeleiding) mee rijden (en met de 2 jarige wandelen). Paarden die zo lief en braaf zijn zijn gewoon kostbaar.

De blinde vlek is komt door een bacteriële infectie in zijn jonge jaren. Hij is hier toen ook aan geopereerd. Het is zeker niet progressief, het is zelfs met de jaren wat beter geworden.
Hij is ook zeker correct gebouwd. hij had een dekhengst moeten worden maar door gebrek aan spring talent op latere leeftijd toch geruind. Hij kan ondanks dat ie niet uitgebracht is dressuurmatig leuk lopen.

Dees

Berichten: 19142
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 16:33

Denk dat je daar een aardige beschrijving geeft van wat je hier voor paarden hebt: geschikt voor een manege.
Dat zijn niet de duurste paarden. En worden eigenlijk alleen maar verkocht op basis van "braaf en bruikbaar". Zijn ze dat niet, dan zullen er weinig kopers interesse hebben.

Duhelo

Berichten: 28866
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat zouden deze paarden moeten kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:16

Ik zou dan eerst even peilen wat de eigenaar ervoor wil en van daaruit verder kijken/onderhandelen

Charaz

Berichten: 24604
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Wat zouden deze paarden moeten kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:17

Lastig hoor, ik zou de eigenaar vragen wat hij in gedachten heeft, ze hebben alle 2 best wel wat bemerkingen.

Melzazu
Berichten: 2057
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Wat zouden deze paarden moeten kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:51

Tja zoals ik al lees heb je er al een band mee omdat je ze al langer kent. Zo zonder ze te kennen hoef ik ze allebei niet maar dat is voor jou dus heel anders.

Ik denk dat je dan al genoeg hebt aan de overige antwoorden maar ik zou eerst eens vragen wat ze ervoor willen hebben. Wie weet noemen ze al iets heel anders dan jij nu in gedachten hebt en dat kan dan positief of negatief voor je uitpakken.

Benzz
Berichten: 3597
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 19:03

Dees schreef:
Denk dat je daar een aardige beschrijving geeft van wat je hier voor paarden hebt: geschikt voor een manege.
Dat zijn niet de duurste paarden. En worden eigenlijk alleen maar verkocht op basis van "braaf en bruikbaar". Zijn ze dat niet, dan zullen er weinig kopers interesse hebben.

Manege paarden zijn tegenwoordig stukken duurder. Beetje manege betaald rustig tussen de 8 en 10 duizend.

Popstra
Berichten: 14593
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 19:06

Dees schreef:
Een ruin van 1.80m. eet een héleboel. Dat vind ik best een kostprijsverlagend iets, want de kosten van het onderhoud zijn verhoogd. Daarnaast enkel hobbymatig gereden op 13 jarige leeftijd. Dat plaatst hem in de prijsklasse Recreatiepaard. Bemerkingen verlagen de prijs aanzienlijk.
Ik ken de markt anno 2024 niet zo heel goed meer, maar 6 a 7 duizend voor zo'n paard vind ik wel echt fantasieprijs. Ik zou zo'n paard niet snel kopen, hij moet er wel heel goed (correct!) uitzien en goed kunnen lopen wil ik er 3.000 euro voor betalen.

De tweejarige is imo interessanter, ondanks de zomereczeem. Wat ik overigens wel een groot nadeel vind, waardoor ik er ook minder voor zou betalen. Ook hier verhoogde kosten om het te managen. Moet een mooie zijn die goed kan lopen, dan denk ik ook hier aan een 3.000 euro. Maar dan moet ie wel echt 1.60m. zijn met een beetje body, geen ielig hertje.

Komen er nog meer veterinaire problemen aan het licht, dan denk ik dat de verkoper blij mag zijn met 2.000 euro per paard.


dus omdat de onderhoudskosten voor een paard gestegen zijn moeten paarden zelf maar goedkoper worden? :')

silvericathy

Berichten: 1956
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 19:18

Met de weinige info die er staat zou ik zeggen.
Ruin: €1800-€2100
Merrie:€1000-€1300

Elin_

Berichten: 9693
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 19:33

silvericathy schreef:
Met de weinige info die er staat zou ik zeggen.
Ruin: €1800-€2100
Merrie:€1000-€1300

Daar krijg je tegenwoordig echt geen paard meer voor :+

Zelfs weide maatjes zijn soms nog duurder dan jij voor de merrie wil geven :=