Daar ben ik weer! Dit keer met een nieuwe serie waarin ik jullie graag meeneem in onze bijzondere reizen voor het Equine Legacy Project. Een conservatieproject waar we aandacht vragen voor zeldzame en uitstervende paardenrassen. Samen met Alieke en Valerie ben ik op reis geweest naar zeven plekken om ze vast te leggen in hun natuurlijke omgeving. We hebben dagenlang met fokkers, onderzoekers en lokale mensen opgetrokken om de paarden zo puur en natuurlijk mogelijk in beeld te brengen.
De reizen vergde diepgaand onderzoek, strakke planning, flexibiliteit en de juiste expertise. Maar na vijf jaar was het allemaal waard want wij zijn ontzettend trots op wat we hebben mogen vastleggen en op het eindresultaat. Elke reis heb ik vastgelegd in een reis logboek. In deze serie deel ik daar stukjes uit om de echte behind-the-scenes te laten zien en jullie een beetje mee te nemen in hoe het was. Daar gaan we!
Stats:
Land: Engeland, Cumbria
Dagen: 8
Periode: Juli 2022
Temperatuur: 15-20 C
Photos: 9,285
Interviews: 5
Beeldmateriaal: 10 uur
Aantal km afgelegd: 410 km
Dag 1 – Zeeziek op de Noordzee
Na maanden plannen was het eindelijk zover: ons eerste avontuur begon met een vaartocht van IJmuiden naar Newcastle. In mijn kleine, volgeladen VW Polo reden we de ferry op en staken we de Noordzee over. De lucht was fris, het uitzicht prachtig, en wij zaten vol energie en spanning over alle verhalen die we zouden gaan vastleggen. Omdat de overtocht zo’n 17 uur duurt, hadden we een klein kamertje om ’s nachts te kunnen slapen. Veel slapen lukte alleen niet… ik werd namelijk behoorlijk zeeziek.

Dag 2 – Eerste dag in Engeland
Om 6 uur ’s ochtends werden we al omgeroepen om ons klaar te maken om de boot af te rijden. We waren nog half slaperig, maar we werden gelijk wakker met een challenge: links rijden (ja dat vergaten we soms). We reden naar onze schattige cottage, waar we die week zouden verblijven. Die middag gingen we meteen op pad om onze eerste Fell pony-kudde vast te leggen. We bezochten Samantha en haar Ashbeck herd. Na uitgebreid knuffelen met de nieuwsgierige veulens gingen Valerie en Alieke aan de slag met het opnemen van de podcast (EquineLegacyProject op Spotify), terwijl ik met camera en drone de pony’s in beeld bracht. Ze stonden op de ‘inbye’, dit zijn de weilanden aan de voet van de heuvels. Daarachter liggen de ‘fells’, de heuvels waar de pony’s normaal het hele jaar vrij rondlopen. Het regende zachtjes, typisch Engels weer, wat zorgde voor dramatische foto’s. Het liet precies zien hoe sterk en veerkrachtig deze pony’s zijn.

Dag 3 – De hei in bloei
Voorafgaand aan de reis was er één vrouw die ons enorm heeft geholpen met het leggen van contacten en het maken van de planning: Libby Robinson, voorzitter van de Fell Pony Heritage Trust. Op deze dag ontmoetten we haar en haar man David op de Gowbarrow, een adembenemende plek hoog in de fells. Daar grazen vijf Fell pony’s als onderdeel van een regenerative grazing-project. En wij hadden echt geluk, want ze stonden precies op een prachtig stuk heide dat volop in bloei stond. Plus, we werden ook nog begroet door een regenboog. De foto’s die we daar maakten, behoren tot een van mijn favorieten uit het hele boek.

Valerie in de verte met de GoPro
Dag 4 – David & de schapenkar
De volgende dag bezochten we een bekende naam binnen de Fell Pony-community: David Thompson. Zijn kudde graast op een uitgestrekt gebied van vele hectaren. Eén van zijn favoriete plekken heeft een adembenemend uitzicht over Haweswater en precies daar wilden we naartoe voor de shoot. Om de pony’s naar die plek te lokken, had David van tevoren extra voer neergelegd. En met ons achterop zijn schapenkar reden we hobbelend en schuddend een half uur de berg op, richting het uitzichtpunt. David is een ontzettend vriendelijke man, met veel kennis van en liefde voor het ras. Hij vertelde vol passie over zijn fokdoelen en waarden. Zo weigerde hij zelfs ooit een dekverzoek van Queen Elizabeth’s merries, omdat hij vond dat ze niet van goed genoeg kwaliteit waren voor zijn hengst! Wij hebben flink met hem kunnen lachen.

Hier maakte ik de foto die uiteindelijk de cover van het boek is geworden
Dag 5 – Terug naar vroeger
Op deze dag deden we een sit-down interview met Libby. Terwijl Valerie en Alieke bezig waren met de opname, belandde ik in een goed gesprek met haar man over Engeland, het schoolsysteem, de zorg en natuurlijk: Boris Johnson. In de middag had Libby iets bijzonders geregeld: via het museum had ze een authentieke packbag kunnen regelen. Dat is een tas die vroeger werd gebruikt om wol te vervoeren. Ze bracht haar pony naar een oude packbridge, een brug die speciaal is aangelegd zodat de lading droog bleef bij het oversteken van rivieren. De hele geschiedenis van hun rol is ook uitgebreid terug te vinden in het boek.

Dag 6 – Zonsopkomst op de Fells
David Thompson had ons aangeraden om bij zonsopkomst terug te komen als we échte magie wilden ervaren. En magisch was het zeker. Om 04:00 ging de wekker en halfslapend werden we in de schaapskooi achter de quad weer de heuvels op gereden, op jacht naar het gouden licht en de kudde. We vonden ze nét op tijd, want precies toen we de top bereikten brak de zon door het wolkendek. We bleven daar zo’n drie uur, namen foto's, genoten van de stilte en knuffelden uitgebreid met de pony’s. Dit moment behoort zonder twijfel tot mijn favoriete herinneringen van alle reizen.

Dag 7 - Echte sprookjes
We hadden een bijzondere shoot met Gilly en haar indrukwekkende hengst Stennerkeugh’s Smoke, een echte verschijning met lange witte manen. De kar waar hij voor stond kwam uit 1901 en is nog volledig in originele staat. Gilly zelf straalde Britse klasse uit in haar klassieke tweed pak, zoals je die in Engeland ziet. Haar estate was werkelijk fenomenaal: een uitgestrekt, historisch terrein dat vroeger diende als verdedigingspost tegen de Schotten. Het voelde alsof we even terug in de tijd waren gestapt.

Dag 8 - De famous Bill Potter
En als kers op de taart sloten we onze reis af met een bezoek aan Bill Potter, een levende legende in de Fell pony wereld. Samen met zijn broer stond hij bekend als ‘the Potter brothers’ en ze hebben in hun leven meer dan duizend veulens geregistreerd. Op de dag dat wij langskwamen vierde Bill net zijn 82e verjaardag. Hij vond het fantastisch dat we hem wilde interviewen. Hij vertelde met trots over zijn jarenlange werk met de pony’s, zijn foklijnen en hoe hij het landschap heeft zien veranderen. Zijn verhaal zit vol geschiedenis, passie en vakmanschap, en het was een eer om een stukje van zijn nalatenschap vast te mogen leggen voor het project.

Einde
Engeland was de perfecte kick-off van ons project, waar we ruim twee jaar aan voorbereiding in hebben gestoken. Met z’n drieën vormden we niet alleen een sterk team, we hebben vooral ook ontzettend veel gelachen. We knuffelden urenlang met de pony’s in complete stilte, midden in de natuur. We hopen dat je dat ook voelt wanneer je door het boek bladert of de documentaire bekijkt. Benieuwd naar het resultaat? Neem vooral een kijkje bij mijn vorige topics.

In de volgende post neem ik jullie mee naar onze tweede reis: Schotland, waar we de reusachtige Clydesdales vastlegden. Of volg ons op Instagram voor meer over het project!