Zaterdag 13 April kwamen Sally en Lucy op mijn pad.
Ik was al een paar maanden op zoek naar een geschikte pony voor mij en mijn jonge kinderen. Veel gezien en nog meer niet gekocht. Wat is de zoektocht toch ellendig in deze tijd... vele teleurstelling verder bleven we moed houden tot het moment zaterdag 13 april.
Ik zag een heel klein oproepje over een merrie met haar 2 dagen oude veulen die binnen een dag weg moesten. Ze stonden heel dichtbij dus dacht ik ga gewoon even kijken om het verhaal te horen waarom ze met spoed weg moesten, misschien kon ik ergens mee helpen, niet om voor mezelf te kopen.
Daar aangekomen bleek het verhaal totaal anders. Het was een zeer trieste gewaarwoording, van graatmagere 6 jarige blauwschimmel merrie, een nog magere 3 jarige schimmel Arabische hengst (met gek genoeg een top stamboom) en hun vermoedelijk ook schimmel wordende veulen van 2 dagen oud. Geboren tussen 10 en 11 april op een nat weiland zonder toezicht of hulp en zonder enige vorm voedselbron of water, behalve wat er aan water op het weiland lag aan plassen. Er was een eigenares bij de wei en iemand met een trailer en papieren van de inspectie. Het werd me snel duidelijk dit was geen "verkoop" van een merrie met veulen maar een inbeslagname. Daar aan de praat geraakt werd het trieste verhaal duidelijk. De eigenares heeft haar best gedaan maar boven haar hoofd gegroeit met dit resultaat als gevolg. (Ik treed niet verder in details)

Voor de merrie met veulen moest snel een oplossing gezocht worden. Deze stond nog onder toezicht maar waren nog niet officieel inbeslag genomen, de graatmagere 3 jarige hengst was dit wel. De eigenares kon echt niet voor merrie met veulen zorgen en het was een kwestie van tijd en meer vermagering en ze zouden ook officieel inbeslag genomen worden. Ze moesten dan ook alle 3 per direct daar weg gehaald worden van de inspectie.

Dus een lang verhaal kort. Heb ik besloten de merrie met veulen over te kopen. Geregeld dat ze bij de stalling waar de hengst heen ging, zij ook tijdelijk een plekje kon krijgen, zodat we vanuit daar een goed plan kunnen maken voor de merrie en veulen. Het is ongeveer een halfuur rijden maar daar staan ze voor nu prima en de afstand is goed overbrugbaar.

Inmiddels zijn we 1,5 week verder. De mama heeft een nieuwe naam gekregen. Ik heb haar Sweetheart Sally genoemd. Haar merrie veulen heeft de naam Love of Lucy gekregen.
Hun Roepnamen worden Sally en Lucy.
Lucy is vandaag 2 weken oud

Heb ik er goed aan gedaan. Nee vast niet. Ze zijn beiden totaal niet wat in mijn zoekplaatje paste... maar jeetje wat ben ik trots op beide. Ze doen het naar omstandigheden allebei super. Je ziet moeder elke dag lichamelijk vooruit gaan maar hebben ook vooral tussen haar oren nog bergen te verzetten. Ze vind alles heel spannend en kom je bij haar hoofd bijt ze serieus. We maken stappen en gaan vooruit maar dit gaat nog veel tijd, rust en vertrouwen kosten om haar gezond en ontspannen te krijgen. Maar we komen elke dag een stapje vooruit. Het veulen groeit keurig en wat een ondeugd gaat dat worden.

Hier wil ik graag jullie meenemen in ons avontuur en uiteraard kan ik veel tips, handigheidjes en weetjes gebruiken. Kennis van volwassen paarden heb ik best wel wat maar dit is voor mij echt een heel ander verhaal.