Dancer en ik, ons leaseavontuur :D

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambionn

Berichten: 789
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Dancer en ik, ons leaseavontuur :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 16:26

Ik wist niet zeker of dit in MA of PP moet, maar gezien de meeste volg topics hier staan heb ik hem hier maar neergezet. Hopenlijk is dat ok.

Gezien ik inmiddels 3 á 4 keer in de week lesde, waarvan minimaal 1 keer privé, gingen mijn rijkunsten mooi omhoog. En hoewel ik mezelf nog steeds een beginner acht, gaf dat wel meer opties. Zoals het leasen van mijn favoriete paard. Dit topic is bedoeld voor mij om af en toe updates te posten en zo mijn enthousiasme kwijt te kunnen. Ik wil echter niet per se elk dingetje uploaden, enkel puur wanneer ik er zin in heb. Dus een echt volg topic wil ik het niet noemen want ik weet niet of ik daar actief genoeg voor ga posten. Mijn man gaat regelmatig mee naar de manege, ondanks dat hij paarden vooral groot en vies vind (ze poepen zo veel :+ ). Rijfoto's zijn dus door hem, en enkel op dagen dat hij mee is. Hij is niet de beste fotograaf, maar als hij 50 foto's maakt zijn er vaak wel een paar bruikbaar _O- .

Mag ik jullie voorstellen aan Dancer? Sommigen herkennen hem misschien van mijn wedstrijddebut topic. Sinds een maandje lease ik hem van de manege, en ik ben helemaal blij. Normaal ben ik dus niet zo van de vossen, zo'n saai kleurtje. Maar met Dancer voelde alles gewoon meteen goed sinds de eerste keer dat ik op hem zat, een jaar geleden ofzo. Zo zie je maar weer dat een paard kiezen verder gaat dan uiterlijk. En nouja, lelijk is hij ook niet hoor ;) :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dancer is één groot blok werklust en energie, hij staat altijd aan en kan niet wachten aan te galopperen. Bij hem is dan ook vooral de kunst om hem bij je te houden en de rust te bewaren. Hij is ook slim, nuchter en ietwat bijdehand, en heeft ook buiten de dressuur veel gedaan (trick riding, barrel racing en in de film gespeeld om wat voorbeelden te noemen). Springen mag hij niet meer ivm een oude blessure, maar voor rijden is hij (normaal gesproken) topfit. Maar het is vóóral een schat met een goed hart. Ook heeft hij het afgelopen jaar ook Cushings gekregen, en hoewel hij het inmiddels met medicatie erg goed doet, heeft hij het wel een tijdje lastig gehad. Mogelijk speelt dat ook mee in het onderstaande verhaal.

Ik lease Dancer overigens part-time, en hij heeft een andere leaser die hetzelfde doet. De andere leaser heeft veel meer kennis en kunde dan ik, en heeft voorheen ook zelf paarden gehad. Na het overleden daarvan besloot ze te leasen. We hebben goed contact, en zowel zij als de manege eigenaar bieden begeleiding.

De dag dat ik kwam tekenen voor de lease had ik al 2 weken niet op hem gereden dus ik had er zin in, nu zou hij "van mij" zijn. Helaas ging dat niet helemaal zoals gepland, want eenmaal op de manege aangekomen werd me verteld dat ik er niet op ging. Meneer zette z'n rug vast en liep daardoor niet lekker en werd dus meteen uit de lessen gehaald.

Hoewel sommige me voor gek verklaarde te tekenen voor een paard dat niet bereden kon worden, heb ik toch voor de lease getekend. Ik wou toch per se hem, we konden vanaf de grond ook leuke dingen doen en er was geen reden om te denken dat dit niet beter zou worden. Dus de eerste weken enkel vanaf de grond elkaar beter leren kennen en geoefend met dingen als "ho", "kom", "blijf" en "terug" terwijl z'n andere leaser hem na een paar dagen rust rustig vanaf de grond als later vanaf het zadel begon te trainen. Ook kwam ik 2 keer in de week extra (iets wat ik nog steeds doe zolang dit speelt), gewoon om hem wat extra aandacht te geven en met hem te wandelen. Gezien hij nu niet in de lessen meedeed vond ik dat hij dit wel verdiende.

Oh, en wat doe je als je een nieuw leasepaard hebt waar je nog niet op kan? Juist, 3 setjes en een halster (te zien op bovenstaande fotos) voor hem kopen. Ik was immers al vaker wel dan niet op de manege, dus meer lessen (mijn normale go-to) werd lastig :P .

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het groene setje fotografeert echt ruk overigens. Hij wordt blauw of grijzig, terwijl hij mooi diepgroen is in het echt. De foto hierboven is dan ook digitaal bewerkt om de juiste kleur weer te geven.

Oorspronkelijk was het plan om elke week in de groepsles Dancer te rijden (naast de vrije rijmomenten), en om de week een de privéles met allerlei verschillende paarden (omdat ik dat ook leuk vind, en goed voor mijn leerproces). Nu dat Dancer niet de les in kon ging ik dus de groepslessen op andere paarden. En na 2 weken mocht ik in mijn privéles op Dancer, kijken hoe dat ging en of ik hem iets (en zo ja wat) kon bieden. Groen stond hem goed daar :D :

Afbeelding

Ik leerde heel snel dat een paard rijden dat al goed loopt, en een paard begeleiden z'n lichaam goed te gebruiken, twee heel verschillende dingen zijn! De andere leaser zei nog "ja, nu ga je écht dresuur doen". En man, wat leer ik veel van het traject dat toen kwam (en nu nog steeds bezig is). Het is maar goed dat ik graag leer, en niet ben begonnen met rijden om een uurtje rond te hobbelen. Dancer had nog veel begeleiding nodig om z'n lichaam goed te gebruiken, en we kwamen er al snel achter dat ik die in de draf niet kon bieden. In de stap lukte het echter wel. En zo mocht ik na grondige instructie waar op te letten en wat te doen mijn vrij rij momenten ook opstappen. Afgesproken hem eerst goed los te stappen, en daarna erop. Max half uurtje, minder als hij moe wordt. Beter kort en goed, dan dat hij moe wordt verkeerd gaat lopen. Dat in het begin in de praktijk dus vaak 15~20 minuten rijden. Dus zo gezegd, zo gedaan:

Afbeelding
Afbeelding

Dancer ging goed vooruit. Bij elk bezoek zag ik hem opknappen, steeds beter lopen en steeds meer energie hebben. De training van de andere leaser en mij wierp z'n vruchten af. Ik was zo trots op hem! En stiekem ook een beetje op mezelf {:} .

Afbeelding

En toen, weer 2 weken laten (en inmiddels afgelopen vrijdag) kwam privéles 2. Dancer deed het fantastisch. En inmiddels kon, vooral dankzij zijn verbetering en een beetje door wat ik heb bijgeleerd, ik hem ook draven op een juiste manier. Om te voorkomen dat hij gek of jolig gaat doen, wel afgesproken om zolang er wind, regen en halen staat binnen te gaan rijden. Dus toen zondag mijn man weer mee was, nog wat fotos :D . Als je je afvraagt waarom z'n haar zo kort is. Iemand heeft tussen vrijdag middag en zondagochtend z'n haar geknipt (wat niet eens zo lang was) en dat was nogal schots en scheef. Dus zondag maar ff m'n best gedaan het weer recht te maken, maar met alle happen die erin zaten werd het aardig kort om iets wat beetje recht leek te krijgen :') .

Afbeelding
Afbeelding

En natuurlijk wordt er nog steeds ook genoeg gestapt, hij moet immers rustig opgebouwd worden weer. Het is ook wel echt een knappert!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 22-04-24 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Dancer en ik, ons leaseavontuur :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 16:30

Leuk hoor! Veel plezier met je leasepaard :) waarom heb je hem trouwens een oornetje op? Als hij dat niet nodig heeft lekker aflaten hoor ;)

Cambionn

Berichten: 789
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 16:38

Autumnn schreef:
Leuk hoor! Veel plezier met je leasepaard :) waarom heb je hem trouwens een oornetje op? Als hij dat niet nodig heeft lekker aflaten hoor ;)
Puur omdat het hem goed staat en een leuk setje maakt, om heel eerlijk te zijn. Is natuurlijk wel in overeenstemming met de eigenaar! Dancer is ook niet het type dat er van op kijkt dat er iets op z'n hoofd zit, als hij zou aangeven dat hij er niet zo'n fan van is was hij meteen af gegaan :j .

mika11

Berichten: 11110
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 17:21

Een leuk paard hoor! :)
Wordt hij ook nog gebruikt door de manege voor groepslessen?
Of is hij daar nu volledig uitgehaald omdat hij wordt geleased door 2 mensen?

CharleyT
Berichten: 3995
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Dancer en ik, ons leaseavontuur :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 17:32

Uit nieuwsgierigheid als instructeur en niet om je plezier te bederven heb ik de volgende vraag: loopt je paard altijd met een thiedemannteugel of train je ook zonder?

Cambionn

Berichten: 789
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 17:39

mika11 schreef:
Een leuk paard hoor! :)
Wordt hij ook nog gebruikt door de manege voor groepslessen?
Of is hij daar nu volledig uitgehaald omdat hij wordt geleased door 2 mensen?
Dankje! Hij is ook leuk *D .

Op dit moment is hij er helemaal uit. Als hij uiteindelijk het weer aankan mag hij weer in de lessen lopen, echter loopt hij dan aanzienelijk minder dan normaal gezien leasemomenten gewoon van z'n werkuren af gaan (max werkuren worden per paard bepaald afhankelijk van het paard) en dat leasen voor een heel dagdeel is (met natuurlijk een max aan intensief werk, maar de rest van de tijd mag je er wel andere dingen mee doen en wordt hij dus ook niet in lessen gepland). Met 2 leasers blijft er dan nog beperkt over.

Cambionn

Berichten: 789
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 17:46

CharleyT schreef:
Uit nieuwsgierigheid als instructeur en niet om je plezier te bederven heb ik de volgende vraag: loopt je paard altijd met een thiedemannteugel of train je ook zonder?
Heeft hij wel altijd gedaan, iig zo lang als ik hem ken (nog geen 2 jaar). Hij is ook de enige op stal die het heeft, dus is zeker niet "de standaard" van de manege. Zijn andere leaser is sinds ze begon bezig om hem te trainen dat hij zelf goed loopt zonder, en dat doet hij steeds beter! Maar ook zij rijd hem naar mijn weten momenteel voornamelijk met.

Gezien ik minder kennis en kunde heb, volg ik vervolgens haar en de eigenaar hun instructie omrent het gebruik van de thiedemann (en zijn training in algemene zin). Gezien hij duidelijk verbeterd heb ik ook geen reden daaraan te twijfelen.

Yummy

Berichten: 424
Geregistreerd: 01-04-20
Woonplaats: Drenthe

Re: Dancer en ik, ons leaseavontuur :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:39

Wat leuk! Veel plezier met dit paardje gewenst, maar dat zal vast en zeker wel goedkomen! :))

Wel maak ik je wat zorgen om je cap, die zit wel erg hoog..

Cambionn

Berichten: 789
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 18:53

Yummy schreef:
Wat leuk! Veel plezier met dit paardje gewenst, maar dat zal vast en zeker wel goedkomen! :))

Wel maak ik je wat zorgen om je cap, die zit wel erg hoog..
Dankje! Komt vast goed :D .

Geen zorgen, de cap past gewoon! Is ook door meerdere mensen gezegd die het fysiek hebben gezien. Ik heb best lang (voor)hoofd, en zeker in de laatste foto's met oorwarmers (gemaakt om onder een cap te dragen) vertekend dat een beetje :+ .

Lieser
Berichten: 1519
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Dancer en ik, ons leaseavontuur :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 19:11

Wat leuk, veel plezier met Dancer!

Yummy

Berichten: 424
Geregistreerd: 01-04-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 19:37

Cambionn schreef:
Yummy schreef:
Wat leuk! Veel plezier met dit paardje gewenst, maar dat zal vast en zeker wel goedkomen! :))

Wel maak ik je wat zorgen om je cap, die zit wel erg hoog..
Dankje! Komt vast goed :D .

Geen zorgen, de cap past gewoon! Is ook door meerdere mensen gezegd die het fysiek hebben gezien. Ik heb best lang (voor)hoofd, en zeker in de laatste foto's met oorwarmers (gemaakt om onder een cap te dragen) vertekend dat een beetje :+ .



Dan heb ik niks gezegd :+ Oorwarmers voor onder een cap? dat ken ik niet, lijkt me ideaal!

CharleyT
Berichten: 3995
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 18:01

Cambionn schreef:
CharleyT schreef:
Uit nieuwsgierigheid als instructeur en niet om je plezier te bederven heb ik de volgende vraag: loopt je paard altijd met een thiedemannteugel of train je ook zonder?
Heeft hij wel altijd gedaan, iig zo lang als ik hem ken (nog geen 2 jaar). Hij is ook de enige op stal die het heeft, dus is zeker niet "de standaard" van de manege. Zijn andere leaser is sinds ze begon bezig om hem te trainen dat hij zelf goed loopt zonder, en dat doet hij steeds beter! Maar ook zij rijd hem naar mijn weten momenteel voornamelijk met.

Gezien ik minder kennis en kunde heb, volg ik vervolgens haar en de eigenaar hun instructie omrent het gebruik van de thiedemann (en zijn training in algemene zin). Gezien hij duidelijk verbeterd heb ik ook geen reden daaraan te twijfelen.


Bedankt voor je vriendelijke reactie(was even bang dat je boos zou zijn) nu begrijp ik. Heel veel plezier met je paard en de lessen.

Cambionn

Berichten: 789
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 21:08

Iemand heeft vandaag veel lol in de paddock gehad :')
Afbeelding

Lieser
Berichten: 1519
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Dancer en ik, ons leaseavontuur :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:10

Gepaneerde Dancer :)

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Dancer en ik, ons leaseavontuur :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 23:03

Ik volg graag. Je schrijft leuk.

Furst
Berichten: 628
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Dancer en ik, ons leaseavontuur :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 00:10

Hij is erg leuk en knap! Veel plezier. Ik ga ook volgen. Heel benieuwd naar jullie groei!

Castilja

Berichten: 2505
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Dancer en ik, ons leaseavontuur :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 12:14

Ohhh Dancertje! Wat leuk. Ik heb daar ook gereden bij de oude eigenaren maar ben verhuisd :( Ben nog een keer van Dancer gevallen en heb toen m'n pols gebroken hahaha. Was niet zijn fout; iemand op een ander paard stuurde verkeerd en toen moesten we 180 graden draaien om niet te botsen. Ik werd er toen afgezwiept :') Maar heb Dancer altijd een heel leuk paardje gevonden! Heel veel plezier met 'm en ik volg!

Zertab

Berichten: 12257
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Dancer en ik, ons leaseavontuur :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:32

Wat een leuk topic en een knap paard! :D Ik ga volgen!

Anomien

Berichten: 7395
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:35

Autumnn schreef:
Leuk hoor! Veel plezier met je leasepaard :) waarom heb je hem trouwens een oornetje op? Als hij dat niet nodig heeft lekker aflaten hoor ;)


Als hij hem niet nodig heeft kan het nog wel leuk staan.
Laat haar toch lekker haar gang gaan met haar mooie setjes.

Lokii

Berichten: 178
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Dancer en ik, ons leaseavontuur :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:57

Wat een leuk paard! Ben zeker benieuwd naar jullie vooruitgangen samen ;)