[VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Igniss

Berichten: 995
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 17:25

Rex_Rolfo schreef:
Doet niet iedereen dat ?? :oo

Jonkies zijn ook ideaal om je verzameling zadeldekjes uit te stallen. Kunnen er minstens zeven tussen oren en staart O:)


Blijkbaar niet :') soms word ik wel een beetje raar aangekeken als ik alles zo erop gooi

Zertab

Berichten: 12242
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-24 17:29

Hahah nou zo lening ben/was ik niet. Ik sta ook gewoon met een been op het krukje hoor! Maar moet zeggen dat door dat te oefenen mijn heup wel wat meer leniger is :') ik kan nu zonder hem te raken op stappen :D

Oh ja hij fungeert al als paspop :D

Afbeelding

Soms is hij niet zo blij met mij :')

Afbeelding

Afbeelding



Misschien ook leuk om te delen dat Pharon in het begin borstelen niet prettig vond. En ik hem nu los tussen zijn vriendjes kan borstelen! Zoals afgelopen weekend in het zonnetje. Hij blijft gewoon staan :D Ook zijn witte voetjes kunnen wassen.
(Hij staat inderdaad op het harde. De paddock is een grote modder bende geweest (en weer nu) en daar heeft hij mok van gekregen. Best wel flinke wonden... Nu is het volledig genezen door hem dus droog te houden op het harde en twee keer per dag in te smeren. Ik smeer hem nu preventief met barrière zalf van equizalf zo'n 4-5 keer per week)


Afbeelding

Igniss

Berichten: 995
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 19:14

De modder was deze winter echt verschrikkelijk. Hier hebben we vandaag de paddock afgemaakt met roosters en het zand. Eindelijk altijd droge voetjes!

Het is echt nog een schraal kippetje he hahah. Ik heb dat bij Makuya ook gedeeltelijk opgelost met een goed voerbeleid.

Je kan me wel een pb sturen als je een uitgebreide uitleg daarover wilt :') het is nogal wat

Zertab

Berichten: 12242
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-24 19:59

Igniss schreef:
De modder was deze winter echt verschrikkelijk. Hier hebben we vandaag de paddock afgemaakt met roosters en het zand. Eindelijk altijd droge voetjes!

Het is echt nog een schraal kippetje he hahah. Ik heb dat bij Makuya ook gedeeltelijk opgelost met een goed voerbeleid.

Je kan me wel een pb sturen als je een uitgebreide uitleg daarover wilt :') het is nogal wat



Ik denk dat dat niet veel zin heeft. :o
Ik vind het voer echt kosten voor de eigenaar want ik doe al zoveel voor hem. En hij is van de oude stempel: het mag allemaal niets kosten.

Hij krijgt onbeperkt hooi en twee keer per dag een basis brok. En dan nog 1 vitamine koek per dag, die ik dus voor hem koop.

juniper

Berichten: 1577
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 22:53

Die gouden/oker dekjes staan hem wel erg mooi!

Texas02

Berichten: 4626
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 23:16

Igniss schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Doet niet iedereen dat ?? :oo

Jonkies zijn ook ideaal om je verzameling zadeldekjes uit te stallen. Kunnen er minstens zeven tussen oren en staart O:)


Blijkbaar niet :') soms word ik wel een beetje raar aangekeken als ik alles zo erop gooi


Nee hoor, volgens mij ben ik de enige bij ons op stal die dat doet. Heb het iig verder nog niet gezien, behalve bij kinderen misschien :+

Minder schraal worden de jonkies soms ook later pas hoor :j

Zertab

Berichten: 12242
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 21:07

@Texas: Dat ook, maar zijn moeder is ook altijd rank en slank geweest :)



Vandaag heeft Pharon was stoers gedaan! *\o/*
We mochten gebruik maken van de bak van de buren. Zij hebben van die stoffen dingen erin (vraag me niet hoe het heet :')), dus de rijbak is daar eigenlijk bijna altijd wel goed. Dat betekent dat hij de straat over moest steken (rustige weg) en dus op vreemd terrein kwam. Voor de eerste keer in zijn leven dat hij op ander terrein komt en dan ook iets moet doen, dus niet op een ander weiland lekker spelen met zijn vriendjes. De weg erna toe was prima. Wel snuiven en kijken, maar hij is al twee keer eerder de weg op geweest om te oefenen, en dat deed hij toen ook. Hij wordt niet druk of sterk, en wil ook niet omdraaien dus prima. Er kwam een scooter aan, maar heel fijn dat die meneer even stopte en wachtte totdat wij gepasseerd waren. Doe mij meer van zo'n mensen! :D

In de rijbak zelf was het natuurlijk spannend en dat uitte zich in looplust. Laat maar even gaan. Er hing een spiegel en hij zag zichzelf, kei hard hinniken _O-
Ik heb hem uiteindelijk niet zelf aan de longe gehad, maar de buurvrouw. Ze wil heel graag helpen (50 jaar ervaring met eigen paarden) dus ik heb haar ook laten doen. Kon ik mooi zelf van leren :)
Uiteindelijk wel even overgenomen en onder haar begeleiding gelongeerd.
Ik vond het best prettig, ook om zo met een zweep te werken om aanwijzingen te geven. Enige wat ik niet zo vond, of ja even over moet nadenken, is dat zij vindt dat paarden naar haar toe moeten komen. Terwijl ik gelezen/geleerd heb dat je ze stil zet en dan zélf naar ze toe loopt. Want jij bepaald wat er gebeurd. Ik ben me wel een stuk meer bewust geworden van mijn eigen lichaamshouding!

Pharon vond het in het begin spannend en ook even lastig met de zweep. Thuis stappen we alleen aan de longe, zonder zweep. Omdat ik maar een klein stukje stoep heb op dit momenteel, de rijbak is weer om te janken... Modder maakt niet uit maar ze zakken er ook erg diep in weg -O-
Maar uiteindelijk was hij ontspannen, lekker lopen, stofzuig modus aan en briesen. Toen dus ook afgerond en terug naar huis genomen.

Hier een foto van buurvrouw en eigenaar die samen aan de slag zijn. Zo leert eigenaar ook wat bij! :)


Afbeelding


Morgen staat er weer een nieuwe stap op het programma. Dan komt het meisje/vrouw die hem gaat inrijden voor het eerst kennismaken met ons en de paarden. Naast Pharon staan er nog twee jonkies die ingereden gaan worden. En die ik tot die tijd ook longeer en zadelmak maak.

Texas02

Berichten: 4626
Geregistreerd: 21-04-16

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 21:58

Wat fijn dat dat zo goed ging,vreemd terrein is toch altijd weer spannend! Ik laat ze met longeren wel bij mij komen. Ik zie daar op zich niks verkeerds aan, omdat dat alleen op commando mag, als ik het zeg dus.

Zertab

Berichten: 12242
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 22:20

Ja hij was braaf. Wel kijkerig en goede looplust, maar niet bokken of steigeren. Of echt ervan door gaan. Dus ik ben blij :)

Texas02

Berichten: 4626
Geregistreerd: 21-04-16

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 22:35

Looplust mag ook toch? En kijken ook, doen wij ook als we op een nieuwe plek zijn :D

Zertab

Berichten: 12242
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 22:46

Texas02 schreef:
Looplust mag ook toch? En kijken ook, doen wij ook als we op een nieuwe plek zijn :D


Ja daarom :D

Zertab

Berichten: 12242
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 16:42

Pharon staat in uitgelicht! *\o/*

Vandaag kwam het meisje voor het eerst die Pharon en zijn vriendjes gaat inrijden. De eerste keer bestaat altijd uit kennismaken en grondwerk. We begonnen met een ander paardje, die vond het allemaal prima. Die vindt alles prima, zolang hij maar aandacht en knuffels krijgt. :')
Toen was Pharon aan de beurt. Pharon moest wat nieuws leren (om beter zijn benen te gebruiken en zijn lichaam, dus kruislings met zijn benen, stelling naar binnen en de achterhand niet extreem wegduwen een kant op, als ik het goed uitleg). Na tien minuten had hij dit door, alleen het loslaten van de hoofd/hals en kaak was nog lastig. Hij zocht ook veel steun bij mij, ik stond namelijk te kijken in de buurt en hij trok toch wel naar mij toe. Ik heb het overgenomen, zodat ik zelf ook kan leren hoe ik dit thuis kan oefenen. Echt direct meer ontspanning in zijn lijf, betere beweging en loslaten. Het meisje (vrouw, ze is 23 eigenlijk), gaf ook aan dat hij erg om mij gericht is.
Pharon heeft ook de neiging om er mentaal niet te zijn als hij iets moeilijk vindt, dat dacht ik al een beetje, maar nu dus duidelijk te zien omdat het voor hem een nieuw persoon is. Hij sluit zich af. Zijn ogen staan dan op standje oneindig. Maar hij is er wel makkelijk uit te halen. Hij is gewoon onzeker, wat logisch is voor een jong paard. Zoekt veel steun en bevestiging (daarom probeert hij aan de longeerlijn het rondje steeds dichter naar mij toe te maken). Liever even uitzoomen, dan een paard wat aan de kletter gaat als hij het niet begrijpt. De vrouw ging ook hangen, ook hier zag je een soort van ''ik weet het niet hoor'' blik. Uiteindelijk ben ik opgestapt, meteen een stuk rustiger en ontspannen. Ook echt zijn hoofd zo omdraaien van: oh hey jij bent het weer! De vrouw vroeg ook: ''je zit echt ontspannen op hem nu he?''
Ja, want het voelt goed. Hij voelt veilig en vertrouwd aan. 0,0 angst tot op heden. Ze zag ook dat hij ook er ontspannen bij stond :D
Samen ook gestapt en positief af kunnen sluiten.

Pharon is een beetje eenkennig dus. Was ook zo met mijn moeder, die een paar maanden geleden een keer kwam kijken. Hij kwam dus niet naar haar toe. Alleen als ik met hem mee liep. Gelukkig gaat dat al wel een stuk beter, want de vrouw kon vanmorgen wel het hoofdstel zelf in doen bij hem :)

Stiekem vind het het wel fijn dat hij zo op mij gericht is. Heb ik het dus toch goed met hem aangepakt de afgelopen maanden. Ik vond altijd dat we een goede, fijne band hebben samen. Fijn om dat dus ook vanuit je paard bevestigd te zien :o

DDDara
Berichten: 992
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 19:50

Oh wat leuk dat je nu je eigen topic hebt, ik vroeg me al af waar je was in het 2024 beleren topic. Ik vond het altijd zo leuk om je verhalen te lezen! Maar dan volg ik je hier maar verder. Maar je verlaat ons (2024 topic) toch niet helemaal he!?

Fijn dat hij het zo lekker doet! Klinkt allemaal super positief! Denk dat je heel trots mag zijn op wat je tot nu toe hebt bereikt met hem!

Texas02

Berichten: 4626
Geregistreerd: 21-04-16

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 22:03

Dat is zeker fijn, dat hij zo op jou gericht is! Kun je hem niet zelf inrijden? Misschien is dat fijner voor hem, en uiteindelijk ook voor jou?

Zertab

Berichten: 12242
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 23:25

@DDDara: Ik heb niet het idee iets toe te voegen eigenlijk :o En nu met zijn eigen topic kunnen mensen zelf bepalen of ze het überhaupt aanklikken :) Maar leuk dat je ons volgt! :D

@Texas: het is nu inderdaad het idee om het samen te doen. Dus ook zij gaat er wel een paar keer op zitten. Ook omdat hij het wel moet leren, dat er ook anderen zijn op de wereld waar hij ook prima mee kan werken :)
Het is ook gewoon even kijken hoe braaf hij blijf en of ik het aan blijf durven. Als ik iets van angst bij mijzelf merk dan moet ik het gewoon niet doen en dan kan zij het beter overnemen.
alleen de eigenaar wil heel snel en haar methode is dat niet, wat ik prima vind maar ik betaal niet...en het is niet mijn paard. Dus ben er ergens wel bang voor..

DDDara
Berichten: 992
Geregistreerd: 30-11-11

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 08:34

Als je het mij vraagt was jou toevoeging juist dat je zo uitgebreid kon beschrijven wat je had gedaan en hoe je dat deed. En alle twijfels en onzekerheden die je daar bij kon hebben.
Dat maakte het zo lekker menselijk en zo herkenbaar.
In tegenstelling tot sommige berichten die alleen "ik ben er vandaag maar even op gaan zitten" waren, vond ik jou verhalen zo verfrissend als of het niet allemaal zo makkelijk is en niet allemaal vanzelf gaat. (Wat in mijn ogen ook de werkelijkheid is)
Maar ik ga je nu hier (ook) volgen.

Zertab

Berichten: 12242
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 20:26

@DDDara: bedankt voor je lieve berichtje :)


Vandaag kort met Pharon herhaald dat ik met de ruiter heb geoefend. Ik noem haar even zo, want ik weet niet of ik haar met voornaam hier mag noemen. Hij pakte dat meteen echt super goed op, dus langer dan tien minuten was niet nodig. Wel merk ik aan hem dat hij het saai begint te vinden, het werken aan de lijn. Hij wil meer en andere dingen. Hij wilde nu, zodra we stilstonden, graag zelf het zweepje hebben. Ik heb het hem laten doen, lekker onderzoeken. Vervolgens viel het zweepje en kon meneer er niet meer bij :') Ik ben allang blij dat hij geen negatieve associaties met dat ding heeft, zoals ik sommige paarden wel zie hebben. Voor mij is het echt een verlengstuk van mijn arm, geen dwang of straf middel. Pharon heeft ook ontdekt dat mijn mouw van mijn jas een stukje klittenband heeft.. :')
Hij trekt het elke keer los, laat het dan los, dan doe ik het weer vast, maakt hij het weer los.. :')

Oftewel; echt tijd om andere dingen met hem te gaan doen. Iemand simpel uitvoerbare suggesties? :)
Ik heb een snuffelmat besteld van iemand op Facebook, dat zal hij vast wel interessant vinden. Voor even..

Zaterdag komt de ruiter weer. Dan gaan we ook aan de slag met aanstappen en remmen onder het zadel. We hebben afgesproken dat ik erop ga en zij vanaf de grond gaat ondersteunen :D

Getup

Berichten: 8285
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 20:29

Schriktraining? Paraplu , prullenbak , plastic ?

Balkjes lopen ?

Goed trouwens, dat je er zelf op gaat met begeleiding :j
Laatst bijgewerkt door Getup op 23-04-24 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Zertab

Berichten: 12242
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 20:32

Getup schreef:
Schriktraining? Paraplu , prullenbak , plastic ?

Balkjes lopen ?


Allemaal al gedaan en balkjes hebben we niet tot onze beschikking helaas.

Hij is fan van de paraplu. :')

Getup

Berichten: 8285
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 20:35

Oh heb ik daar overheen gelezen?

Mmmm ik heb er ook zo 1. Vind alles interessant, en niets eng. Eigenlijk wel fijn natuurlijk.

Zertab

Berichten: 12242
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 20:39

Getup schreef:
Oh heb ik daar overheen gelezen?

Mmmm ik heb er ook zo 1. Vind alles interessant, en niets eng. Eigenlijk wel fijn natuurlijk.


Of ik heb het niet eerder geschreven.
Hij is ook al enkele keren mee geweest over straat.

Zertab

Berichten: 12242
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 20:53

Uiteindelijk heeft hij zelfs een rondje gelopen met de paraplu op zijn rug. Nadat hij toch meer gewend eraan was. Dit was de eerste keer op zijn rug. Hij denkt er het zijne van :')


Afbeelding

Texas02

Berichten: 4626
Geregistreerd: 21-04-16

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:01

Wat fijn dat het zo goed gaat! :) Lastig om nieuwe dingen te blijven verzinnen, op een gegeven moment gaan ze dingen echt saai vinden inderdaad.

Igniss

Berichten: 995
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 08:44

Longeren op een vierkantje? Met pionnen dan op iedere hoek (zo'n 1.5 meter ervanaf)

Dat doe ik wel eens als het droog genoeg is :') Makuya vind dat heel leuk, want het is steeds iets anders, of over een balk. Tussen de pion door. En soms erbuiten. En dan wel werken aan ontspanning en een dragend achterbeen.

Zertab

Berichten: 12242
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-24 12:27

In het kader van ook de minder goede momenten delen omdat het ook een keer mij goed kan gaan....

Hoofdstel in doen was moeilijk vandaag. Waarom? Geen idee. Dus dat gaan we vrijdag maar een aantal keren oefenen. Stapje terug. En misschien was het eenmalig.

Longeren (alleen stappen) ging prima en ook het lopen met de longeerhulp gaat hem goed af tegenwoordig. Hij snapt het en lijkt ook meer spieren al te hebben waardoor hij in die houding kan blijven lopen.

Dus ik er weer op gaan zitten. Eigenaar hem vast een aan touwtje. Aanstappen met kuithulp gaat super goed al! Stem commando is niet eens meer nodig. En hij stapt lekker door. Sturen gaat ook steeds beter, mede ook doordat ik hem nu doelbewust op de volte heb gehouden. Dat rondje kent hij natuurlijk, en nu dus even stuur hulp erbij. Ook wel een keertje van hand verandert en dat lukte ook. Maar...toen moesten we gaan stilstaan. Dus ophouding, bekken kantelen en commando halt. En dan pompen dus niet vasthouden. Alleen hij snapt het nog niet zo goed. En dat geeft niet, daarom heb ik een persoon op de grond erbij. Die moet hem helpen. Die moet na mijn hulpen, ook een hulp voor halt gaan geven. Maar dat gebeurde niet....visie van eigenaar is: gewoon trekken hij moet maar luisteren.
Maar het is geen kwestie van niet willen luisteren maar niet snappen :( En trekken lost nooit iets op. Oftewel: ik stond er alleen voor. Ik word niet snel boos op eigenaar,want zijn paarden. Maar dit gaat ook om mijn veiligheid. Dus discussie op zijn rug, niet handig. Uiteindelijk ging het daarna beter. Twee keer kunnen halt houden op een rustige manier en relatief vlot. Ik moet bekennen dat ik die twee keren ook minder aan de teugels heb gezeten, dus vooral stem en zit. Ik wilde vooral positief afsluiten voor hem.
Je merkte ook dat hij onzeker werd en minder vlot doorliep. Terwijl hij dat juist zo lekker deed... -O-

Gelukkig komt zaterdag de ruiter. En ik heb me voorgenomen alleen nog maar als zij erbij is op te stappen. Gewoon puur omdat ik iemand op de grond nodig heb, die ook vanaf de grond Pharon helpt. Zodat hij niet onzeker wordt maar juist vertrouwen krijgt in zichzelf.

Wel echt jammer dat eigenaar niet open staat voor mijn inbreng hierin. Alles voor dit stukje sloten we goed op elkaar aan namelijk.