Brandweer bij paard wel of niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Brandweer bij paard wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 21:13

Ik lees vaker dat een paard vast ligt in de stal en dat de brandweer dan komt. Ik heb ooit de brandweer gebeld toen mijn paard vast lag maar ze komen daar niet voor werd er gezegd. Wat is jullie ervaring?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 21:17

Bij mij kwamen ze wel.
En ze waren er super snel en ik ben ze eeuwig dankbaar.

Tancreda4

Re: Brandweer bij paard wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 21:39

Niet in stal een ervaring, wel in een sloot. Toen was de brandweer wel gekomen. Als die er niet waren geweest hadden we haar er nooit (levend) uitgekregen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 22:08

Wat moet een brandweer in een stal doen wat je zelf niet kan? Ik zou mijn paard zo snel mogelijk los willen en met zo min mogelijk choas waardoor ze in paniek kunnen raken.

Een sloot is een ander verhaal, dan kan je grof geschut nodig hebben. Maar bij een stal heb je dat niet nodig en ik zou ook niet weten hoe ze dat in een stal krijgen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 22:16

Ze komen normaal wel als een paard bv met een been vastzit.
Zij hebben apparatuur om stallen open te wrikken en te demonteren/door te zagen enz

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 22:37

Bowo schreef:
Wat moet een brandweer in een stal doen wat je zelf niet kan? Ik zou mijn paard zo snel mogelijk los willen en met zo min mogelijk choas waardoor ze in paniek kunnen raken.

Een sloot is een ander verhaal, dan kan je grof geschut nodig hebben. Maar bij een stal heb je dat niet nodig en ik zou ook niet weten hoe ze dat in een stal krijgen?

Gebrek aan mankracht.
Een paard dat al lang (klem) ligt krijg je met 2 of 3 man niet zo makkelijk omhoog.

Hier heeft de brandweer een takel/harnas die ze onder het paard kunnen schuiven en dan lieren/schuiven via het dak.

Zeer kundige en geduldige mannen en vrouwen. Niks geen chaos en paniek, ook niet bij de paarden

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 22:38

Toevallig laatst een aflevering gezien van het programma Als de brandweer en daar gingen ze naar een koe die niet meer zelfstandig op kon staan.

Ook op het wedstrijdterrein gezien toen er een paard vast lag in een trailer kwamen ze.

Maartje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 23:17

Ik zit zelf bij de brandweer dus ik kan deze vraag goed beantwoorden: ja, hier komen we zeker voor. Met als voornaamste reden dat we op de auto dusdanig gereedschap hebben liggen dat we dieren echt heel snel en veilig kunnen bevrijden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 23:39

Wij hebben zelfs de politie/ hondenbrigade gehad om ons te helpen met ons hert die in een penibele situatie verkeerde, super dankbaar voor.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 00:29

Maartje9 schreef:
Ik zit zelf bij de brandweer dus ik kan deze vraag goed beantwoorden: ja, hier komen we zeker voor. Met als voornaamste reden dat we op de auto dusdanig gereedschap hebben liggen dat we dieren echt heel snel en veilig kunnen bevrijden.

Bevrijden uit 'iets' of een ook normaal vastliggend paard lostrekken?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 01:07

Bowo schreef:
Maartje9 schreef:

In elke situatie dat het paard niet omhoog te krijgen is met normale middelen.
De brandweer rukt duizenden keren per jaar uit voor dieren in nood. Echter, als ze opgeroepen worden voor ernstiger dan gaat dat voor en dan zul je moeten wachten of ze gaan weg en komen later terug.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 14:33

@bowo mijn paard lag vast en kon geen kant op, toen ik belde werd er gezegd daar komen we niet voor.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 14:54

marleen_usar schreef:
@bowo mijn paard lag vast en kon geen kant op, toen ik belde werd er gezegd daar komen we niet voor.

En toen? Heb je het paard zelf losgekregen?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 15:01

Heb je daarvoor 112 gebeld Marleen? Want mijn paard heeft ook vastgelegen. Ik heb gebeld, verteld dat ze vastlag, dat we dat niet konden oplossen, dat de veearts gebeld was en de brandweer is direct gekomen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 15:06

marleen_usar schreef:

Hoe vast is vast? Een paard dat vast ligt, kan per definitie geen kant op (oke, sommigen krijgen zichzelf nog weer los).
Heb je zelf geprobeerd hem los te krijgen? En aangeven dat dat dan blijkbaar niet lukte?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 15:28

Rocamor schreef:
Heb je daarvoor 112 gebeld Marleen? Want mijn paard heeft ook vastgelegen. Ik heb gebeld, verteld dat ze vastlag, dat we dat niet konden oplossen, dat de veearts gebeld was en de brandweer is direct gekomen.

Ik had eerst de brandweer zelf gebeld; gewoon lokaal, dacht dit zien ze vast niet als spoed.
Dame aan de telefoon zei gewoon 112 bellen. Binnen 10 minuten stonden ze bij me in de stal.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 15:38

Ja ik belde 112 en die zorgde er voor dat ik werd doorgeschakeld naar de brandweer. De veearts had ik ook gelijk gebeld en die ging gelijk mijn kant op. Uiteindelijk is het gelukt hem zelf los te krijgen.

Maartje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 16:40

Hannanas schreef:
Bowo schreef:

De brandweer rukt duizenden keren per jaar uit voor dieren in nood. Echter, als ze opgeroepen worden voor ernstiger dan gaat dat voor en dan zul je moeten wachten of ze gaan weg en komen later terug.

Dat laatste is (gelukkig) niet juist. Dan wordt gewoon een andere post of tweede tankautospuit van een post gealarmeerd voor het tweede incident. Maar we gaan zeker niet weg.

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 21:36

Ik heb even mee gelezen. Ik ben zelf vrijwillig brandweervrouw, maar werk daarnaast ook binnen het team vakbekwaamheid. De brandweer wordt voor de gekste zaken gealarmeerd en wij komen dus in de meest bijzondere gevallen ter plaatse. Het nadeel is dat sommige korpsen weinig mensen hebben die echt affiniteit met grote dieren hebben. Voor mijn opleiding instructeur heb ik een les gegeven aan brandweerlieden over veilig optreden bij paarden, die les vonden ze zo ontzettend goed dat ik nu in de regio Gelderland-Zuid regelmatig door korpsen gevraagd wordt om de les te geven.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 22:06

Dubbel
Laatst bijgewerkt door Ladygiroc op 22-10-24 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 22:07

Maartje9 schreef:
Hannanas schreef:

Dat laatste is (gelukkig) niet juist. Dan wordt gewoon een andere post of tweede tankautospuit van een post gealarmeerd voor het tweede incident. Maar we gaan zeker niet weg.

Heel wat anders hoor maar waarom heet het een tankautospuit? En geen tankspuitauto? Of een autoladder ipv ladderauto? Vind dat zooo krom klinken haha.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 22:15

Heel eerlijk? Nu dit topic openen terwijl een bokker net haar paard hierdoor heeft verloren vind ik niet getuigen van even logisch nadenken. Ondanks dat het een belangrijk iets is en daar hebben de mensen van de brandweer nu antwoord op gegeven.