Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmmaXP
Berichten: 3
Geregistreerd: 13-03-24

Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 12:40

Hoihoi,

Ik rij op een manege. Nu word mijn favoriete pony verkocht. Ik had de eigenaresse een mailtje gestuurd over hoeveel ze voor hem vragen. Nu gaf zij aan rond de 3500 euro. Nu is de pony al bijna 23. Nu is hij verder wel gezond. Hij trapt alleen naar andere paarden tijdens de manege les, dit is waarschijnlijk ook de reden dat hij weggaat.
Ik twijfel of dit een 'normale' prijs is voor een pony rond deze leeftijd. (Ik heb verder ook geen ervaring met het kopen van paarden/pony's). Ik weet daarnaast niet hoelang hij het nog 'doet' en hoelang ik nog plezier van hem kan hebben.

Ik twijfel nu of dit een goede prijs is, en ik zou eventueel jullie advies willen :P


EDIT: Dankjewel voor jullie reacties! Ik ga het er nog even met mijn ouders over hebben, maar voor mijn gevoel is het inderdaad veel geld voor zijn leeftijd. Dus mijn gevoel is hierin bevestigd. :9
Laatst bijgewerkt door EmmaXP op 13-03-24 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:42

Als hij verder fit is en top top top braaf is dan is dat de waarde van een pony op dit moment. Ga ze maar zoeken.....ze zijn er bijna niet. Als dit de ideale veilige kinderpony zou zijn voor mijn kind dan betaalde ik dat ervoor.

Edit:
Een vriendin van me heeft jaren terug (toen de prijzen lager lagen) een A pony verkocht van 30 jaar voor iets van 2000-2500 euro... Die mensen hebben er nog mega lang plezier van gehad.

En C pony's zijn heel schaars.

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:44

Ik vind het absurd
Laat de manege blij zijn dat er iemand voor een oude Manege pony Wil en kan zorgen

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:46

Ikzelf vind het een (heel) boel geld voor een 23 jarige.
De kans dat je lange tijd ermee kan rijden is klein en daarna zit je met een (nog) oudere pony die niks waard is en waar je wel alles voor mag betalen.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:46

Absurd of niet, als je iets zoekt wat schaars is dan kost het wat.....daarbij vind ik veiligheid van mn kind belangrijker dan een goedkopere pony die niet geschikt is.

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:48

Dit geld voor deze leeftijd nee dat is niet realistisch.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:49

Wat is je doel? Rijden in de lessen ermee?
Hoe groot ben je want niet elke volwassene past nog op een c pony, vaak hebben die ook een korte rug dus als je bv 18 inch zadel nodig hebt past dat vaak niet.
Welke doelen heb je verder in de toekomst qua Paardensport?

Qua prijs, het is wat de gek ervoor geeft. De één vind dat te duur voor een 20+ pony en een ander betaalt het gewoon.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:50

Zonnetje81 schreef:
Absurd of niet, als je iets zoekt wat schaars is dan kost het wat.....daarbij vind ik veiligheid van mn kind belangrijker dan een goedkopere pony die niet geschikt is.

Voor een (klein) kind mss wel, maar TS is 20 en de "kleine, dure, oude" pony is voor haarzelf.
Mijn arabier is 24 en super mak (ook buiten), degene die 3500 biedt kom ik hem met strik brengen.

Hier een Haflinger die 9 jaar jonger is, een slagje groter is en 450 duurder.
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... ger-merrie

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:51

Dit soort pony's (even ervan uitgaande dat het een super brave dodo is) zijn letterlijk en figuurlijk goud waard. Als de pony écht geen gebreken heeft en goed fit is zou ik het een prima prijs vinden, maar als de pony toch wel wat ouder wordt in omgang en gedrag is het een hoop geld.
Het is ook maar net wat de gek geeft...

Maar, los hiervan, heb je dit met je ouders besproken? En weet je welke kosten er nog meer komen kijken bij het aanschaffen van een pony?
Edit; zie dat je 20 bent, excuus. Maar de laatste vraag is nog steeds van toepassing.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:53

Zonnetje81 schreef:
Absurd of niet, als je iets zoekt wat schaars is dan kost het wat.....daarbij vind ik veiligheid van mn kind belangrijker dan een goedkopere pony die niet geschikt is.

Hij is niet braaf, want hij trapt naar andere paarden. Dus je kind kan niet in een rijbaan rijden waar andere paarden rijden.
een manege doet namelijk een gezond, braaf paard niet zomaar weg, dus er moet een goede reden zijn.

Ikzelf zou nooit zoveel geld betalen voor een 20+ oud paard. De ene is bij 25 op, de andere word fluitend richting de 40, maar ik zou daar niet op gokken.

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:54

Wat is de echte reden dat de pony verkocht wordt? Als de pony zo goed, gezond en betrouwbaar is zal een manege hem echt niet zomaar verkopen.
Wat is het alternatief als jij hem niet koopt? Bkijft hij dan toch zijn lessen lopen tot hij op is of wordt hij echt actief te koop gezet?

Ik vind het belachelijk veel geld, maar goed, als je het geld hebt en je wil de pony hebben moet je dat zeker doen.

EmmaXP
Berichten: 3
Geregistreerd: 13-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 12:55

Ik ben van plan om hem op een pensioenstal te zetten, want hij kan niet op de manege blijven. Zelf hoef ik geen wedstrijden meer te rijden, maar gewoon af en toe een les of een buitenritje zou leuk zijn.
Ik ben zelf 1.50, en ik heb vrij korte benen van mezelf. Ik pas er nog prima op en kom niet onder zijn buik uit.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:57

Ik vind het eigenlijk ook een ander verhaal dat je geen kind meer bent maar gewoon volwassen. De meerwaarde van een doodbrave pony valt misschien toch een beetje weg dan... Het is niet dat er een 4 jarig kind op gaat zitten.

Dan zou ik het toch wel een hoop geld vinden, ook voor wat je ermee wilt doen.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:01

Brave C'tjes zijn duur, ook de wat oudere. Maar ik gok dat hij niet helemaal braaf is, anders zou een manege hem niet weg doen?
Gaat niet alleen om je lengte, maar ook om de zadelmaat of deze er op te passen is. Sowieso zie ik niet zo snel iemand van 1m50 mooi passen op een pony van max 1,36. Want ook al zijn je benen dan kort, dan zal je bovenlichaam lang zijn, ook dat doet iets met het beeld/evenwicht.
Maar misschien is het een flinke pony qua bouw waardoor het er beter uit ziet.

EmmaXP
Berichten: 3
Geregistreerd: 13-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 13:04

c_alsemgeest schreef:
Brave C'tjes zijn duur, ook de wat oudere. Maar ik gok dat hij niet helemaal braaf is, anders zou een manege hem niet weg doen?
Gaat niet alleen om je lengte, maar ook om de zadelmaat of deze er op te passen is. Sowieso zie ik niet zo snel iemand van 1m50 mooi passen op een pony van max 1,36. Want ook al zijn je benen dan kort, dan zal je bovenlichaam lang zijn, ook dat doet iets met het beeld/evenwicht.
Maar misschien is het een flinke pony qua bouw waardoor het er beter uit ziet.



Ik weet hoe ik niet zeker of hij een C pony is, hij kan ook net onder een D pony vallen :(:)

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:10

Overweeg je deze pony te kopen omdat je hem kent en een klik hebt/stapeldol op dit dier bent of was je sowieso al op zoek naar een paard.

Als je dit dit wil kopen vanwege de eerste rede dan is het maar net wat jij er voor over hebt.

Zoek je sowieso al een paard maar niet perse deze dan zou ik hem aan de dure kant vinden op basis van wat je beschrijft.

LaDonna75

Berichten: 2145
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:14

Ik weet niet hoe fit de pony is en wat hij kan maar ik vind het niet heel duur als je nog lekker kunt rijden met hem en hij in principe gezond is. Ja hij kan morgen dood in de stal liggen maar dat kan een jongere pony ook. Ik heb een paar jaar geleden een pony van vergelijkbare leeftijd voor vergelijkbaar geld gekocht, weliswaar een D-pony die nog wedstrijdfit is maar toch.

BeFunny

Berichten: 10538
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:16

Ik vind dat een hoop geld voor een manege pony die naar andere paardjes trapt. Hij is 23 jaar en is dat trappen van de laatste tijd? Omdat ze hem nu pas weg doen?

Ik gok erop dat ze weten dat jij hem leuk vind en daardoor hem mag kopen voor een naar mijn idee te hoog bedrag. En ook denk ik dat er medisch wat kan spelen waarvoor er nu gekozen wordt om hem weg te doen.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:10

BeFunny schreef:
Ik vind dat een hoop geld voor een manege pony die naar andere paardjes trapt. Hij is 23 jaar en is dat trappen van de laatste tijd? Omdat ze hem nu pas weg doen?

Ik gok erop dat ze weten dat jij hem leuk vind en daardoor hem mag kopen voor een naar mijn idee te hoog bedrag. En ook denk ik dat er medisch wat kan spelen waarvoor er nu gekozen wordt om hem weg te doen.

Ik vind ook dat het veel te duur is.Ik ben een fan van oude paarden omdat die vaak veel betrouwbaarder zijn. Mijn huidige (Fjord (?)) kocht ik toen hij 22 was en betaalde de vraagprijs nl. 1250 euro. Dat is 6 jaar geleden, ik heb hem nu nog maar nu heeft hij wel wat gezondheidsissues. De paarden zijn inmiddels duurder geworden denk ik maar het aan jou gevraagde bedrag vind ik te veel. Echter, je moet het zelf weten, als je hem graag wilt en het kunt betalen, gewoon doen. Maar als lespony is hij dus niet geschikt want trapt naar andere paarden? Dan is hij vanwege zijn gedrag niet de volle prijs waard.

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:16

Onze manege verkoopt een 6-jarige C pony voor hetzelfde geld. Ze kan niet wennen aan verschillende ruiters. Ik vind het flink geld voor een 23-jarige
Edit sorry is een D pony

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:29

Ania schreef:
Onze manege verkoopt een 6-jarige C pony voor hetzelfde geld. Ze kan niet wennen aan verschillende ruiters. Ik vind het flink geld voor een 23-jarige
Edit sorry is een D pony

D pony is aanzienlijk meer waard dan c pony .Bij sommige rassen zoals Ijslander die gewichtsdrager zijn en daardoor ook volwassenen kunnen dragen is de maat minder belangrijk.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:32

Ik zou er niet meer dan 1000 a 1500 voor geven. Zeker niet zo'n oudje. Gezondheidsproblemen zoals cushing, iets aan de tanden e.d. liggen op de loer

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:35

ik vind 3500 voor een 23 jarige teveel geld.
en hij gaat weg met een reden en trappen naar andere paarden is ook iets wat niet wenselijk is want wie weet doet het dat uit pijn?
of niet sociaal gedrag.
dan word dat op een pensionstal in een kudde misschien ook een probleem.
ik zou er niet meer dan 1500 voor betalen.

maar ik snap het dat het moeilijk is.
maar denk goed na of dit is wat je echt wilt :j

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:23

Veel te veel geld..

Ik zou een leuk bod doen van e1500,- en kijken of je op max 1750,- uit kan komen als je hem echt graag wilt hebben. Wel even klinisch laten keuren.

BeFunny

Berichten: 10538
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:27

Ik zou geen bod doen.
Er is een rede dat de manege nu van de pony af wil en ik gok dat er nog wat kosten bij gaan komen. De pony heeft eerst even geld in het laadje gebracht en nu er mankementen komen mag hij weg en kan iemand anders voor de kosten op draaien. En even een wijziging. Het feit dat ze dit bedrag ervoor willen hebben zegt mij dat ze nu op het laatst ook nog uiterste eruit willen halen ipv hem een fijne nieuwe plek te gunnen.

Ik gun het paardje beter maar dat is niet ts haar verantwoordelijkheid.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 13-03-24 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt