Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 20:58

Niet alles gelezen, las dat hij wat luzerne krijgt, mijn jonge paard ging helemaal knetter van luzerne en dat schijnt vaker voor te komen. Heel ril werd hij ervan.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:12

Levita schreef:
Laat asjeblieft foto's van de rug maken om medisch uit te sluiten dat hij pijn heeft. Je kan er wel iemand op zetten met meer ervaring maar zo lang die pijn heeft zet dat geen zoden aan de dijk. Basis is pijnvrij dan kan je pas verder kijken.


Op basis van wat?
Op de stal waar hij stond heeft hij het 3 keer + 3 weken prima gedaan.
Pas na de verhuizing kwam er een probleem.

Welke factor komt er dan voor jou bij kijken dat je iets medisch vermoed?

Los daarvan is je paard eens door een osteopaat of fysio laten bekijken of er spanning of problemen in het lijf zitten nooit verkeerd. Maar meteen op de foto op basis van deze info. Dat vind ik helemaal niet logisch.
Sterker nog. Als je nu iets vind in zijn rug ga je misschien iets behandelen of aandacht geven wat klinisch niet relevant is.

Ik heb zelf mijn laatste paard overigens wél in zijn geheel op de foto laten zetten. Juist omdat die klinisch in orde is en ik dan een heel mooie 0 meting heb. En niet straks ooit iets aantref waar ik dan plots allerlei eigenschappen aan toe gaan schrijven die er niets mee te maken hebben.

BeFunny

Berichten: 10547
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:26

Ik denk dat ts gewoon iets te snel heeft willen gaan. En ook nog eens de schrik heeft van de eerste val en met spanning op stapt. Dan hebben ze gewoon een beetje valse start. Ze moeten naar vertrouwen toe en dat kost wat tijd maar ik denk dat dat wel komt.

Eline_S_S

Berichten: 3524
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:14

Ik lees hier veel uiteenlopende dingen. Dit kan allemaal wel/niet meespelen, maar wat ik vooral belangrijk vind, is leren hoe je paard ervaart en wat maakt dat een paard zich op een bepaalde manier gedraagt. Ik neem hier graag een toren van legoblokjes als metafoor.
Wanneer je paard volledig ontspannen is, staan er geen legoblokjes. Wanneer er iets gebeurt wat relateert aan stres, zal er een blokje komen. Dus bijvoorbeeld;
- Voerbeurt +1 blokje
- Ander paard wordt uit de wei gehaald +1 blokje
- Er is drukte op de poetsplaats +1 blokje
Zo zijn er al 3 blokjes opgestapeld zodra je met jouw paard aan de slag gaat. Wanneer er een zadel op komt, nog een blokje, wanneer je opstapt, nog een blokje.
Inmiddels is er een toren opgebouwd van 5 blokjes, wat maakt dat een paard ontploft. Een jong paard zal bij 5 blokjes al overlopen, waar een paard met meer levenservaring dit pas bij 8 blokjes ervaart en wellicht ook minder snel zo’n blokje stres zal opbouwen. Een vrij recente verhuizing, naast het feit dat dit paard relatief kort onder het zadel is, kan ervoor zorgen dat het paard standaard al een paar blokjes heeft staan. Er is dus minder voor nodig wat leid tot een ontploffing van spanning of stres. Een paard wat al wat blokjes heeft staan zal dan ook sneller schrikken en meer alert op externe factoren zijn.

Denk maar eens aan paarden op hun eerste wedstrijden; training thuis en op ander terrein gaat prima, maar nu komt de mate van spanning/druk wat de ruiter ervaart er ook nog eens bij kijken. Ineens heb je een paard wat alle kanten op schiet, wat hij in de training niet in die mate laat zien.

Mijn advies; kijk eens of je kan herkennen hoe hoog jouw paard in spanning zit en wat hij dan nodig heeft. Zie je al een strakke nek/koppie wanneer je hem uit de wei komt halen? Investeer hier dan die dag in. Pas jij kan zien dat het paard zodanig ontspannen is dat er geen legoblokjes staan, ga je verder naar de volgende handeling. Hoe je dit gaat uitvoeren, is aan jou. Er zijn zoveel verschillende trainingsmethoden, waar ieder zijn eigen voorkeur in heeft. Kennen en herkennen hoe het paard in zijn hoofd werkt, is stap 1. Je kunt het hele beleid en management wel gaan aanpassen, maar het paard zijn gedrag zien en leren hiermee om te gaan is het begin.

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:20

speurneusc schreef:
een paard van 7 zadel mak maken is niet zo'n probleem, maar er 7 jaar geen moer mee doen en wegstoppen op een natuurgebied wel. Dier krijgt zo geen enkele ervaring in het dagelijks ritme op stallen en daarbuiten is dus nix gewend aan geluiden en voor ons en onze paarden normale zaken. En daar ga je nu flink last van hebben.


Dit. Eline legt het ook mooi uit.
Dit paard is niks gewend, heeft 6 jaar lang zijn goddelijke gang kunnen gaan en "moet" nu van alles kunnen en dat ook nog eens normaal vinden. Ik denk dat daar het grootste probleem ligt.

Macen1995

Berichten: 33
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:57

Misschien een stomme uitvalshoek, maar kan het zijn dat dit paard door de stress van de verhuizing wellicht een maagzweer heeft opgelopen?
Ik heb er zelf eentje staan die extreem gevoelig is voor maagzweren en ik merk het bij hem meteen als hij weer even een periode minder is. Dan wordt ie super gevoelig, schrikt van van alles, kijkerig, wil niet graag meer werken.

USKYLD
Berichten: 86
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Frankrijk

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:32

Welk merk spingzadel heb je? Verkocht door dat betreffende merk zelf?

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:13

pol013 schreef:
Levita schreef:
Laat asjeblieft foto's van de rug maken om medisch uit te sluiten dat hij pijn heeft. Je kan er wel iemand op zetten met meer ervaring maar zo lang die pijn heeft zet dat geen zoden aan de dijk. Basis is pijnvrij dan kan je pas verder kijken.


Op basis van wat?
Op de stal waar hij stond heeft hij het 3 keer + 3 weken prima gedaan.
Pas na de verhuizing kwam er een probleem.

Welke factor komt er dan voor jou bij kijken dat je iets medisch vermoed?

Los daarvan is je paard eens door een osteopaat of fysio laten bekijken of er spanning of problemen in het lijf zitten nooit verkeerd. Maar meteen op de foto op basis van deze info. Dat vind ik helemaal niet logisch.
Sterker nog. Als je nu iets vind in zijn rug ga je misschien iets behandelen of aandacht geven wat klinisch niet relevant is.

Ik heb zelf mijn laatste paard overigens wél in zijn geheel op de foto laten zetten. Juist omdat die klinisch in orde is en ik dan een heel mooie 0 meting heb. En niet straks ooit iets aantref waar ik dan plots allerlei eigenschappen aan toe gaan schrijven die er niets mee te maken hebben.


Ze zeggen dat hij het 3 weken op de vorige stal prima heeft gedaan.... Een paard die zo extreem reageert altijd op de foto zetten om dingen uit te sluiten. Straks heeft dat arme paard kissing spines. En je spreekt je zelf een beetje tegen, dus omdat je paard klinisch in orde was heb je hem op de foto gezet. Maar een paard die zo extreem gedrag vertoont adviseer je om het niet te doen.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:56

Ik ga mee met Pol. Tuurlijk kan er iets medisch zijn maar 3 weken vrolijk rondrijden en na de verhuizing ineens niet meer, dat is er imo wel iets te toevallig voor. En het feit dat hij bij de instrutrice al wat beter was, laat mij denken dat hij gewoon wat onzeker is. En dat is niet raar, want hoewel hij daar de leeftijd misschien niet voor heeft, zal hij nog weinig KMs onder het zadel hebben gemaakt. Heeft de ruiter dan wat spanning wegens voor het eerst rijden op een nieuwe locatie, en het paard is niet ervaren genoeg of is erg sensibel, dan uit zich dat in dit soort "gedrag". Door weinig positieve ervaringen zal die spanning bij beiden wat blijven sluimeren en zul je er niet zomaar uitkomen. Dat de spanning nog wel aanwezig was bij de instructrice is ook niet raar want ervoor gevallen en nog te weinig positieve ervaringen op die plaats en/of met die persoon om op terug te vallen.

Ik persoonlijk zou, indien mogelijk, hem een week of 2-4 volledig door je instructrice laten rijden op je eigen stal. Ik verwacht dat hij dan redelijk de oude is, je zelf positieve dingen hebt gezien en dan rustig weer beginnen door hem steeds iets sneller van je instructrice over te nemen.

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 15:26

Dit lijkt heel erg op het gedrag van een pony van vrienden van ons. Eigenlijk hetzelfde verhaal; pony bij de verkoper 2x gereden en was eerder sloom dan vlug en ook nog gevraagd of we in de winter ander gedrag konden verwachten wanneer het koud was etc. Nee... hele brave pony.

Ze heeft de pony in oktober gekocht en reageert extreem op de omgeving en heeft mega veel energie. Meisje is er al zo'n 15 keer afgevallen doordat ie wegspurt en/of een flinke rodeo aanzet.

Ik ben er daarom zelf diverse keren opgegaan om eens te voelen wat er gebeurt en het lijkt een combinatie te zijn van het weer en de veranderende factoren. Door de extreem natte periode staat die pony wel buiten maar kan zijn ei niet kwijt. Als ie een keer los in de bak mag gaat ze enorm uit d'r plaat.

Ook heeft die pony precies in de gaten dat het meisje niet voldoende rijvaardigheid heeft. Ik voel aan die pony wanneer ze een schrikreactie krijgt en weg wil spurten Ik zet haar iets ronder en verhef een keer mijn stem en dan blijft ze gewoon braaf. Bij dat meisje wordt ze net iets minder rond gereden en onttrekt ze zich en is ze te laat.

We longeren haar nu standaard voor het rijden en beginnen aan de longe met rijden. We hebben het meisje nu zover dat ze haar wat ronder door de hals rijdt en met onze begeleiding gaat het nu (meestal) goed.

Ik denk dat je ook niet moet onderschatten wat voor veranderingen het allemaal zijn voor zo'n paard door een verhuizing en nieuwe eigenaar. Sommige paarden zijn daar heel gevoelig voor. Ook voer kan enorm van invloed zijn.

Hoe is jouw paard als je instructrice er op rijdt? Vertrekt ie dan ook of kan zij het wel ondervangen?

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 15:37

Levita schreef:
Ze zeggen dat hij het 3 weken op de vorige stal prima heeft gedaan.... Een paard die zo extreem reageert altijd op de foto zetten om dingen uit te sluiten. Straks heeft dat arme paard kissing spines. En je spreekt je zelf een beetje tegen, dus omdat je paard klinisch in orde was heb je hem op de foto gezet. Maar een paard die zo extreem gedrag vertoont adviseer je om het niet te doen.


Op zich spreek ik mezelf niet tegen maar ik snap dat je het zo kunt lezen.

Ik wil graag een 0 meting doen. Maar een 0 meting doe je bij een paard wat op dat moment goed loopt. Anders is het een diagnose. En ik kan wel tegen TS zeggen: je had je paard volledig op de foto moeten zetten (wat ik al discutabel vind) maar daar heeft ze niet zo bijster veel aan.

Daarbij zijn er bij dit paard zoveel omstandigheden die het heel aannemelijk maken dat er andere oorzaken zijn die meespelen in het problematische gedrag.
Dus al je juist nu het beest op de foto zet loop je het risico dat je alles op gaat hangen aan een röntgen bevinding die wellicht klinisch niet helemaal relevant is. En daarmee het echte probleem juist niet aan gaat pakken.

Als het paard met de instructrice ook herhaaldelijk hetzelfde gedrag vertoont zou ik het al logischer gaan vinden om wel een foto te overwegen. Of als een fysio of osteopaat daar aanwijzingen voor vind.

Uiteindelijk is het een persoonlijke keuze. Maar ik ben zelf echt niet van een paard beoordelen op de foto of scan. ik wil graag een oordeel van rontgen (scan) en klinisch bij elkaar hebben en de factor gedrag daar zo ver mogelijk bij weg hebben.

Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 20:19

Bij mijn instructrice loopt hij wel wat beter, nog steeds niet helemaal juf en het maar hij schrikt minder als bij mij.. Ik draag ook heel wat (onbewuste) spanning mee denk ik.

Ik heb nu besloten na aanleiding van alle adviezen om hem door te laten rijden door iemand anders op de plek waar hij nu staat. Zo kan hij hopelijk meer vertrouwen krijgen onder het zadel en kan ik werken aan mijn eigen spanningen en onzekerheden en dan straks langzaam het weer van diegene over te nemen.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 23:45

Hoe gaat het nu met jullie? Ik heb hier ook een soort zelfde probleem. Jong paard die erg druistig is en ik ben na een paar harde vallen ook erg bang geworden. Een keer in het bos gevallen, een keer op de stenen gevallen, een keer me enkel gekneusd na een val, een keer me pols gebroken na een val, nu me rug, ribben en stuitje gebroken na me laatste val. Dus ik snap wat je bedoeld haha. Ik ben nu een tijdje uit de roulatie door een val, hierdoor rijd iemand anders mijn paardje nu verder door. Dit gaat echt top, misschien zal dat voor jullie ook kunnen helpen?