Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 22:49

Beste bokkers,

Graag zou ik mijn hart even willen luchten in hoop op wat goed bedoelde adviezen, tips en soort gelijke ervaringen.

Sinds 2,5 maand heb ik een nieuw paard. 7 jaartjes jong en sinds 12 maand onder het zadel. Ik heb hem rechtstreeks van de fokker, waar hij is ingereden en een half jaar nog is getraind door een vrouw die ook de verkoop heeft gedaan. Ik heb 3 keer mogen ‘test’ rijden en was helemaal verliefd. Nog wel groen maar heel braaf, af en toe een beetje schrikkerig maar de schrik reactie die hij gaf was minimaal.

De eerste 3 weken heb ik daar nog gereden onder begeleiding daarna heb ik hem verhuisd naar mijn eigen stal en toen begon eigenlijk een beetje de ‘problemen’. Het is echt een heel ander paard, schrikt van alles en enorm veel spanning. Nu is zo’n verhuizing ook niet niks natuurlijk en snap ik dat een paard moet wennen. Hij staat nu 2 maand op onze stal, de eerste weken heb ik veel grondwerk gedaan, lekker veel gepoetst etc. Toen mijn zadel klaar was ben ik na longeren opgestapt en gelijk er weer af gevallen en niet zo zacht ook… hij schrok en vloog er vandoor en ik kon het niet uitzitten.

Nou even slikken en weer door, met hulp uiteraard, elke week les aan de longe en op en duur is mijn instructrice weer los in de bak gaan rijden, later ikzelf ook. Ik moest hem echt aan het werk houden anders was alles eng. Helaas van de week na op stappen vloog hij er vandoor en lag ik er weer af, met als gevolg een hersenschudding. Super balen natuurlijk. Nu ben ik een beetje ontmoedigd, ik weet dat het ook een beetje hoort bij jonge paarden maar wat zou dit kunnen zijn? Ik heb een zadelmaker een zadel laten aanmeten, een bitfitter is langs geweest voor hoofdstel en bit en de osteopaat is ook langs geweest.

Hij is verder super lief! Hart op de goede plek en staat super lief stil op de poetsplek etc. Maar zodra ik met hem aan het werk wil…

Daarnaast zegt degene die hem heeft ingereden dit absoluut niet te herkennen, die had zelfs haar broertje van 12 er op gezet zo braaf. Wat er een beetje voor zorgt dat ik met m’n handen in mijn haar zit. Ligt het dan aan mij? Ligt het aan de plek? Ben ik niet ervaren genoeg / handig genoeg om hier mee om te gaan? Ik weet het echt even niet meer..

Grondwerken is ook drama, hij is ontzettend met de omgeving bezig en ondanks oefeningen blijft dat ook zo. Ik heb ook grondwerk les, en ook zij vind dat hij heel veel potentie heeft maar idd heel moeilijk de omgeving kan loslaten.

In de groep is het ook vaak rumoerig in de paddock, ik weet niet of dat ook nog mee kan spelen.

Is het groenheid, moet ik meer geduld hebben of moet ik het toch maar uit handen geven aan een professional? Of is er bijvoorbeeld een online programma die in mijn situatie handig is om te volgen?

Benieuwd naar tips/ soort gelijke ervaringen en wat voor jullie geholpen heeft.

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 22:52

Merk dat je nog contact hebt met die vrouw kan ze niet mee kijken naar je voer en rijden? Of is de afstand te groot en als ze komt oude zadel mee..en kijken of dat wat duidelijkheid brengt

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 22:55

Wat was het voermanegment bij de handelsstal, en wat krijgt hij nu ?

Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 22:58

Ja we hebben nog contact en ze wilde ook wel eens langskomen maar heeft niet echt tijd op korte termijn. Het zadel dat zij gebruikte was een zadel wat ze op elk paard legt die ze inreed. Het zadel wat ik nieuw heb gekocht is helemaal passend gemaakt. Zou dat dan verschil kunnen maken?

Op zijn vorige stal kreeg hij kuil en beetje muesli. Nu krijgt hij kuil maar we proberen nu over te gaan op hooi om te kijken of het kuil misschien teveel voeding voor hem bevat. En hij krijgt een klein handje brok met luzerne, meer voor het idee

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:01

Kuil is geen paardenvoer. Daar zou iedereen mee moeten stoppen :o

Helpt longeren voor de tijd ook? Heb je een idee waar het weg komt? Is het angst? Is het joligheid? Lijkt het pijn? Dan weet je misschien ook in wat voor hoek je kan zoeken

mala26

Berichten: 5003
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:06

Je hebt hem nog maar 2,5 maand. Geef hem even de tijd om te landen. De 1 is eerder aan een nieuwe situatie gewent dan een ander.
Waar je naar kan kijken is een bach bloesem/rescue druppels om hem te helpen met de verhuizing.

Een tandarts staat nog niet in je rijtje dus daad zou je ook nog naar kunnen laten kijken.

Is dit voor jou voor het eerst dat je een jong paard opleid?

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:09

Klinkt pittig.. Misschien goed om in je achterhoofd te houden dat een paard zomaar 6 maanden nodig kan hebben om te aarden op een nieuwe plek bij een nieuwe eigenaar. Precies wat je zegt: zo'n verhuizing is niet niks.

Ik lees ook meerdere dingen: een onrustige kudde en heel erg bezig zijn met de omgeving. Die onrustige kudde kan zeker invloed hebben. Misschien te weinig rust en dus een bij voorbaat al bijna overstroomde emmer? De inscharing in een kudde kan ook veel stress met zich meebrengen en als dat nog in het lijf zit als jij aan de slag gaat onder het zadel kan dat zomaar botsen. Verder schrijf je dus dat hij zelfs met grondwerk erg op de omgeving gefocust blijft en met rijden alles eng is. Dan heb ik het gevoel dat hij nog echt te overrompeld is door de verhuizing en kleinere stapjes en veel rust en regelmaat nodig heeft. Hem dusdanig fanatiek doorrijden dat er geen tijd is om dingen eng te vinden is een methode die ik veel hoor, maar gevoelsmatig heb ik het idee dat dat dan meer een soort uitstel van executie is. Maar goed ik ben geen expert hierin hoor. Dit zijn mijn eerste gedachten die in me opkwamen toen ik jouw verhaal las.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:10

even oppakken alsof je hem voor het eerst gaat inrijden, kan ook zijn dat waar ie vandaan komt redelijk steriel was en natuurlijk al langere tijd bekend, de geuren en geluiden zijn dan vertrouwd en dat is nu natuurlijk helemaal weg.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:11

Is het een optie om hem weer even twee weken terug te brengen naar de vorige stal? Om te zien of zijn gedrag daar (weer) anders/normaal is? Dan weet je dat het probleem ergens in de omgeving zit.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:15

Hoeveel ervaring heb je zelf met jonge paarden doorrijden?

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:15

Elli99 schreef:
Ja we hebben nog contact en ze wilde ook wel eens langskomen maar heeft niet echt tijd op korte termijn. Het zadel dat zij gebruikte was een zadel wat ze op elk paard legt die ze inreed. Het zadel wat ik nieuw heb gekocht is helemaal passend gemaakt. Zou dat dan verschil kunnen maken?

Op zijn vorige stal kreeg hij kuil en beetje muesli. Nu krijgt hij kuil maar we proberen nu over te gaan op hooi om te kijken of het kuil misschien teveel voeding voor hem bevat. En hij krijgt een klein handje brok met luzerne, meer voor het idee


Handje sport brok of basis 1 of 2x per dag en hoe groot is dat handje.. :D
Ik heb kleine handjes.. mijn schoonvader die paard voert grote :+ ( hij is ook 2 meter)

Mijn kwpn vliegt op een handje basis brok terwijl hij op beetje bietenpulp vitaminebrok en snufje( half klein ranja bekertje) het prima doet... en idd tijd nodig wandel over je erf zorg wel voor beweging aan de longe en vrij/ los in de bak..( iets aansporen soms nodig) en begin met een week weer met rijden en kijk ook zelf kritisch na je zadel..

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:17

Heb je hem helemaal laten keuren? Dus ook foto's van rug en hals?

Lau07
Moderator

Berichten: 1572
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:21

Het klinkt een beetje alsof je paard nog best onzeker is. Dat is ook niet gek met een nieuwe omgeving en een nieuwe ruiter. Geef het tijd, en kijk eens goed naar waar dat schrikachtige vandaan komt. Als het inderdaad onzekerheid is, dan is het fijn als je paard leert hoe hij daar mee om kan gaan, door bijvoorbeeld op jou te leren vertrouwen, maar ook om zelf goed zijn emoties te leren reguleren als zijn mentale emmertje vol is. Daar is grondwerk heel erg geschikt voor, dus dat zou ik vooral verder oppakken.

Maar zijn gedrag zou ook een gevolg zijn van een ander omgevingsmanagement, bijvoorbeeld doordat hij veel meer energie krijgt van zijn voer, of omdat hij (nog) niet gelukkig is op zijn nieuwe stal. Dat is best wel even een gepuzzel, maar zeker de moeite waard om ook eens onder de loep te nemen.

En als laatste inderdaad lichamelijke klachten. Als je hem niet hebt laten keuren voor aankoop, zou ik zeker een dierenarts vragen om eens naar je paard te kijken.

Ik kan me goed voorstellen dat je nu een beetje ontmoedigd bent, hopelijk komen jullie er samen uit en kun je dalijk weer met plezier opstappen.

pien_2010

Berichten: 43317
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:24

Herkenbaar met indertijd mijn 7 jarige. Ik ben vriendjes met hem geworden door veel te wandelen,.hem aandacht te geven en hem positief te bevestigen.
Pas na paar weken met weer een wandeling voelde hij goed en er op gegaan buiten. Fantastisch braaf was hij. Het zo verder rustig opgebouwd. Helaas geen succesverhaal want hij kreeg fatale koliek en daar ben ik drie jaar later nog kapot van.
We waren zo goed op weg...zo zonde...
We reden buitenritten en als hije zag kwam hij blij naar me toe.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:28

Hoeveel komt hij buiten? En als hij buiten is, alleen? Met maatje? In groep?

Daarnaast is 2,5 maand echt nog kort. Menig paard heeft een half jaar nodig om zich aan te passen.

Ik geloof niet dat kuil ipv hooi ofzo aan zo’n basis ligt, ook geen handje van dit of dat. Als je er nu bv 4 kg krachtvoer zou instoppen en dat kreeg hij vroeger niet, kan dat er wel mee verband houden, maar dat is hier niet.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:56

Ik gooi er nog een vraag bovenop, sorry :')

Aangezien je aangeeft dat je instructrice hem heeft gereden, was zijn gedrag toen anders of exact hetzelfde?

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 00:18

Trt kun je nu redelijk goedkoop aanschaffen, voor rond de 300 euro levenslang toegang, dat is wel een goed online programma waar je veel leert over spanning en hoe je dat aan kan pakken. Ik denk dat het precies is wat je nodig hebt!

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 00:19

Een rumoerige groep in de paddock kan enorm veel effect hebben. Mijn doorgaans doodgemoedereerde paard stond stijf van de stress in een onrustige kudde. Schrok ineens overal van en was gestresst.
Echt een onrustige kudde is het laatste wat je wil. Ik heb hem verhuisd naar een rustiger stal en ik had mijn kalme paard weer terug, die niet overal van schrok en weg sprong. Is er een mogelijkheid om hem uit die kudde te halen en zien hoe het dan gaat?
Als een paard de hele dag staat te stressen in de onrustige groep, dan loopt overal de emmer al heel gauw over.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 22-02-24 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 00:20

tengeltje11 schreef:
Hoeveel komt hij buiten? En als hij buiten is, alleen? Met maatje? In groep?

Daarnaast is 2,5 maand echt nog kort. Menig paard heeft een half jaar nodig om zich aan te passen.

Ik geloof niet dat kuil ipv hooi ofzo aan zo’n basis ligt, ook geen handje van dit of dat. Als je er nu bv 4 kg krachtvoer zou instoppen en dat kreeg hij vroeger niet, kan dat er wel mee verband houden, maar dat is hier niet.

Schijnbaar in een onrustige kudde.

Sababber

Berichten: 2696
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 00:29

Ik vind het wel bijzonder dat de fokker zo laat pas aan de slag is gegaan met dit paard. De meeste fokkers houden een paard niet zo lang aan en beginnen niet zo laat met inrijden. Is er een reden waarom dit paard zo laat pas is begonnen? Is het paard gekeurd voor aankoop?

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 01:07

Wat voor zadel/singel reed je bij verkoper en wat nu? Dressuur en spring singel kan ook voor reactie zorgen

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Even mijn hart luchten… jong/groen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 02:03

Heel gek gedacht misschien, doe hem eens zo'n soundless oornetje op als dat lukt.
Bij onze was het net alsof het als zo'n fenwick? therapeutisch masker was, hij ontspant vrij snel en houd zo'n focus bij de ruiter.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 08:03

Ik zou voor de zekerheid ook even stoppen met de lucerne, wij hebben al meerdere paarden gehad die al wat gevoelig waren en daar nog kijkeriger/schrikkeriger op werden.

Verder inderdaad veel grondwerk doen, longeren, wandelen, etc op vertrouwen op te bouwen.
Helpt het misschien om te rijden met een ander paard erbij in de bak dat hij niet alleen is?

Ik herken het wel, ik heb met het kopen van mijn huidige paard hetzelfde gehad.
Het bleek dat zij nooit alleen met hem reed, maar altijd veilig achter iemand aan of in ieder geval samen met iemand, dus die van mij heeft nooit op eigen benen leren staan bleek later…
Ik ben ook nog steeds aan het tobben met kijkerigheid en schrikreacties waardoor ik er in het begin hard ben afgevallen, het lijkt bij die van mij ook zijn karakter te zijn.
En blijkbaar was hij in de binnenbak waar ik hem proef ging rijden zo vertrouwd dat hij dat daar niet liet zien…

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 08:06

Wat een lastige situatie zeg... gelukkig worden er al goede tips en adviezen gegeven.
Wat ik mij afvraag: hoe stap jij nu op?
Het is logisch als je heel gespannen bent. Maar met erge spanning zou ik zelf nooit opstappen. Dit is voor jou natuurlijk niet fijn maar ook niet voor je gevoelige paard.
Investeer in een sterke en goede basis, door middel van grondwerk, longeren, lekkere poetsbeurten en 1 op 1 momenten. Leer elkaar kennen, speel eens met hem in de bak, en vergeet hem niet goed te belonen.
Dit paard is waarschijnlijk heel gevoelig voor veranderingen en dat maakt hem onzeker.

Ik ben ook benieuwd of jouw instructrice verschil merkt?

Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 09:28

Kabayo schreef:
Kuil is geen paardenvoer. Daar zou iedereen mee moeten stoppen :o

Helpt longeren voor de tijd ook? Heb je een idee waar het weg komt? Is het angst? Is het joligheid? Lijkt het pijn? Dan weet je misschien ook in wat voor hoek je kan zoeken


Ik longeer altijd voor ik ga rijden, joligheid lijkt het niet denk eerder spanning en angst. Hij werd altijd gereden in een binnenbak en wij hebben alleen een buitenbak, dat speelt natuurlijk ook een grote rol. Maar ik heb de eerste weken wel ontzettend veel met hem aan de hand door de bak gegaan etc.